Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoekzoeker Nikon DR-6 - minireview

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoekzoeker Nikon DR-6 - minireview

    Belofte maakt schuld, en wie ze niet vervult wordt in de helle gebuld...
    Zoals beloofd in dit topic en tot 't nut van 't algemeen, post ik hierbij een korte beschrijving van de hoekzoeker DR-6 van Nikon.



    Hoekzoeker in 't algemeen
    Ik ervaar de hoekzoeker, na een paar shoots, als een handig en bruikbaar attribuut. Ik kan mij voorstellen dat ik dit accessoire binnen enkele maanden als onmisbaar zal beschouwen.
    Bij opnames dicht bij de grond, tussen 10 tot 120 cm van de grond (macro, kikvorsperspectief, ...) betekent het dat je niet "plat" moet, maar dat je gebogen of op je knieën veel comfortabeler kan kadreren... (Kariboe niet meer plat ??? )

    De DR-6 Nikon in 't bijzonder
    Het ding is veel groter dan verwacht. Het is stevig en de bewegende onderdelen bewegen vlot, maar gestaag.
    De DR-6 aan het toestel vastmaken gaat bijzonder snel. Hij schuift - gemakkelijk over de camerazoeker (nadat het oogrubbertje werd verwijderd) en blijft mooi vastzitten. De zoeker komt een flink stuk boven de camera uit. Bij 'portrait'-opnames kan de hoekzoeker eenvoudigweg (traploos) 90° (tot 360°) gescharnierd worden (scharnier D). De hoekzoeker verwijderen kan eenvoudig door de DR-6 terug naar boven te schuiven.



    Aan de bovenkant bevindt zich een comfortabele oogschelp (A) die het oog voldoende omsluit. Toch had ik bij opnames bij lage zon soms wat moeite om het felle strijklicht buiten te houden. Een dieper verzonken oogrubber ware misschien nog beter geweest...
    Onder de oogschelp bevindt zich een ring (B) waarmee je de dioptrie (juiste term???) op je oog kan afstellen. Dat kan zeer precies, maar, door het veelvuldig manipuleren van de hoekzoeker, wordt die soms wat veranderd en moet je nu en dan die dioptrie wat bijstellen. M.a.w. voor mij mocht die ring wat stroever zijn...
    De grootste verrassing is het zicht in de hoekzoeker : bijzonder scherp en vooral zeer helder. Ik weet dat het niet mogelijk is, maar het beeld in de hoekzoeker lijkt me helderder en scherper dan in de gewone zoeker van mijn Fuji S2 Pro.
    Daardoor kan je zeer precies scherpstellen en kadreren.
    Door eenvoudig een hendeltje (C) om te slaan, kan je zelfs een 2x vergroot zoekerbeeld bekomen. Zeer handig om scherp te stellen in moeilijke situaties. Toch lijkt het beeld me dan iets minder helder en contrastrijk. In deze stand (2x) zie je ook de numerieke informatie uit je zoeker niet meer. Dus slechts tijdelijk bruikbaar...



    Nog volgende algemene opmerkingen :
    • Volgens de bijgesloten handleiding past de DR-6 op o.a. op volgende camera's : Nikon D100, D70, Fuji S1, S2 en S3. En hoewel dit niet op mijn handleiding vermeld staat, zou ie ook perfect passen op de D200.
    Voor Nikons met een ronde zoeker (D2h, D1, F5, enz...) past de vergelijkbare DR-5. Maar het monteren van deze hoekzoeker gebeurt (soms) via een adapterringetje. In plaats van schuiven, moet er gedraaid worden (schroefdraad) en daardoor is het op- en afzetten van de hoekzoeker veel omslachtiger...
    • En dat de hoekzoeker op en af moet, weze duidelijk ! Hoe handig het ding is bij lage camerastandpunten, zo onbruikbaar wordt het op ooghoogte. Dan moet ie er onvermijdelijk af ! Bij de DR-6 gaat dat vlot en verdwijnt ie zonder morren in een zak van het fotojasje...
    • Een minpuntje is dat bij het switchen tussen de 1x of 2x stand, de dioptrie soms wat moet aangepast worden... Het is niet veel, maar als je complete scherpte wil bij de 2x-stand moet je een weinig spelen met de dioptriering. Als je manueel scherpstelt (toch aangewezen bij macro) is dat voor mij 1x teveel scherpstellen.

    De Nikon DR-6 is niet echt goedkoop, maar na een paar macroshoots vind ik het meer dan zijn geld waard en een bijzonder handig hebbeding. De mijne komt van Corné. Daar was ie op voorraad en ik betaalde er 151,26 EUR exclusief BTW voor.
    Een aanrader.

    De volledigheid gebiedt mij te vermelden dat er veel goedkopere mogelijkheden zijn te krijgen via Ebay (Singapore). De kwaliteit van die hoekzoekers kan ik echter niet beoordelen...

    Met plezier en graagte geschreven voor wie het lezen wil,
    Greetz, Kariboe
    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

  • #2
    Re: Hoekzoeker Nikon DR-6 - minireview

    Hartelijk dank voor deze profesionele uitleg.
    The Sky is the limit. Digital Gigi

    Comment


    • #3
      Re: Hoekzoeker Nikon DR-6 - minireview

      Met interesse en plezier je verslagje gelezen, bedankt!
      groetjes
      eMJeke
      website

      Comment


      • #4
        Re: Hoekzoeker Nikon DR-6 - minireview

        Bedankt voor de uitleg Kariboe. Heb deze hoekzoeker gehad maar is gestolen in Z-Frankrijk vorig jaar. Was er trouwens ook heel tevreden van. Als ik er mij een nieuwe aanschaf zal het wellicht dezelfde zijn. Heb nl. een beetje mijn twijfels over de goedkopere versies. Mijn enige bekommernis is nu dat, als ik deze opnieuw aanschaf, hij past op de D200 die ik toch voorzie aan te schaffen. Maar volgens jou bevindingen zou dit moeten gaan. Mocht er iemand met een D200 deze hoekzoeker gebruiken, graag een signaaltje dan aub.

        Groetjes,
        Pol.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Re: Hoekzoeker Nikon DR-6 - minireview

          Natuurlijk past hij op de D200 ......Nikon zegt het zelf.
          Vermeld onder "optionele accessoires" :

          Comment


          • #6
            Re: Hoekzoeker Nikon DR-6 - minireview

            Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
            • En dat de hoekzoeker op en af moet, weze duidelijk ! Hoe handig het ding is bij lage camerastandpunten, zo onbruikbaar wordt het op ooghoogte. Dan moet ie er onvermijdelijk af ! Bij de DR-6 gaat dat vlot en verdwijnt ie zonder morren in een zak van het fotojasje...
            Daarom was het handig geweest als men de hoekzoeker ook 90° naar achter had kunnen kantelen, dan kon je dit zo oplossen(natuurlijk is dit tijdelijk want het is niet de bedoeling om altijd met de hoekzoeker erop rond te lopen ) PS: De goedkope uit HK kan dit ook niet.
            Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
            De volledigheid gebiedt mij te vermelden dat er veel goedkopere mogelijkheden zijn te krijgen via Ebay (Singapore). De kwaliteit van die hoekzoekers kan ik echter niet beoordelen...
            Ik zal zien om daar ook eens enkele fotokes van te laten zien. Hij zal zeker niet dezelfde kwaliteit hebben maar voldoet, als je hem niet alle dagen nodig hebt, vrij goed en is toch een heel stuk goedkoper.

            In ieder geval bedankt voor de schitterende mini review.

            Hubert
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: Hoekzoeker Nikon DR-6 - minireview

              Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict
              Natuurlijk past hij op de D200 ......Nikon zegt het zelf.
              Vermeld onder "optionele accessoires" :
              http://www.europe-nikon.com/details....Accs=1#relAccs
              Dank je voor de link Daniel. Nu is het duidelijk.

              Groetjes,
              Pol.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: Hoekzoeker Nikon DR-6 - minireview

                Bedankt Kariboe, dat wordt weer een te overwegen investering!

                Ik geef toe dat ik mijn DR-2 van mijn film bodies erg miste op de D70...
                BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

                Comment


                • #9
                  Re: Hoekzoeker Nikon DR-6 - minireview

                  @Kariboe,

                  Bedankt voor het review met verhelderende foto's
                  Heb je een idee dat deze zoeker goed samenwerkt met een bril ?
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoekzoeker Nikon DR-6 - minireview

                    Iedereen bedankt voor de fijne complimenten...

                    Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                    Daarom was het handig geweest als men de hoekzoeker ook 90° naar achter had kunnen kantelen, dan kon je dit zo oplossen(natuurlijk is dit tijdelijk want het is niet de bedoeling om altijd met de hoekzoeker erop rond te lopen ) PS: De goedkope uit HK kan dit ook niet.
                    Hehe, uiteraard zou dit handig zijn, maar ik vrees dat de regels van de "optica" dit toch bijzonder moeilijk zouden maken...

                    Oorspronkelijk geplaatst door JePe
                    @Kariboe,
                    Bedankt voor het review met verhelderende foto's
                    Heb je een idee dat deze zoeker goed samenwerkt met een bril ?
                    Neen, ik bril (nog) niet - maar het houdt mij ook bezig, want binnenkort ben ik er ook aan voor mijn moeite. Dus ik stel de vraag ook : is een bril een onoverkomelijk attribuut bij het turen door een zoeker (in 't algmeen) ???

                    Greetz, Kariboe
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoekzoeker Nikon DR-6 - minireview

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
                      Is een bril een onoverkomelijk attribuut bij het turen door een zoeker (in 't algmeen) ???

                      Greetz, Kariboe
                      Nee hoor, zelfs niet door een (Canon) hoekzoeker

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoekzoeker Nikon DR-6 - minireview

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict
                        Natuurlijk past hij op de D200 ......Nikon zegt het zelf.
                        Vermeld onder "optionele accessoires" :
                        http://www.europe-nikon.com/details....Accs=1#relAccs
                        Deze past zeker op de d200, echter .... in tegenstelling tot de s2 heeft de dr6 een klein beetje speling bij de d200.
                        DWZ bij de s2 zit de dr6 er klem op, bij de d200 zit deze wat losjes.
                        Is gemakkelijk op te lossen door een klein tapeje aan de binnenkant van de dr6 te plakken.

                        alex
                        Website : www.alextimmermans.com
                        Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                        Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoekzoeker Nikon DR-6 - minireview

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
                          Iedereen bedankt voor de fijne complimenten...

                          Hehe, uiteraard zou dit handig zijn, maar ik vrees dat de regels van de "optica" dit toch bijzonder moeilijk zouden maken...

                          Neen, ik bril (nog) niet - maar het houdt mij ook bezig, want binnenkort ben ik er ook aan voor mijn moeite. Dus ik stel de vraag ook : is een bril een onoverkomelijk attribuut bij het turen door een zoeker (in 't algmeen) ???

                          Greetz, Kariboe
                          Werkt ook goed met een bril.
                          ik ben zelf zo'n slachtoffer

                          alex
                          Website : www.alextimmermans.com
                          Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                          Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoekzoeker Nikon DR-6 - minireview

                            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                            Daarom was het handig geweest als men de hoekzoeker ook 90° naar achter had kunnen kantelen, dan kon je dit zo oplossen(natuurlijk is dit tijdelijk want het is niet de bedoeling om altijd met de hoekzoeker erop rond te lopen ) PS: De goedkope uit HK kan dit ook niet.

                            Ik zal zien om daar ook eens enkele fotokes van te laten zien. Hij zal zeker niet dezelfde kwaliteit hebben maar voldoet, als je hem niet alle dagen nodig hebt, vrij goed en is toch een heel stuk goedkoper.

                            In ieder geval bedankt voor de schitterende mini review.

                            Hubert
                            Ik heb zelf die goedkope uit HK en mis de mogelijkheid om recht achteruit te kantelen ook. Ik kan de kwaliteit van de originele niet beoordelen, heb ik niet, maar de goedkope versie doet voor mij goed zijn ding. Ik heb er onlangs prentjes uit een boek mee gereproduceerd voor mijn vader (maakt aquarellen)
                            en heb de hoekzoeker gebruikt in een montage met de body onderaan het statief gehangen : werkt voortreffelijk en je houdt er geen zere nek aan over.
                            De 2X optie werkt idd iets minder zuiver, maar toch vrij behoorlijk. De oogschelp van deze versie voldoet uitstekend (ik ben brildrager).
                            Je waardeert de (voor de HKversie) beperkte investering als je er zo'n serie moet maken vanuit een boek :
                            fotosite

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoekzoeker Nikon DR-6 - minireview

                              Bij de 2 x optie,zie ik de gegevens onderaan in de zoeker niet meer,met de 1 x geen probleem.
                              Ik heb de versie uit Hong Kong en een Minolta 5D.
                              Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                              Web-Albums

                              Comment

                              Working...
                              X