Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

prosumer versus DSLR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• prosumer versus DSLR

Kan er iemand mij de voordelen en nadelen van een prosumer tegenover een DSLR opsommen?
    Nikon en Canon

Re: prosumer versus DSLR

Met de zoekfunctie ga je veel antwoorden vinden, want dit is al dikwijls gevraagd
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Andre
      Kan er iemand mij de voordelen en nadelen van een prosumer tegenover een DSLR opsommen?
      Eigenlijk heb ik bij de aankoop van mijn DSLR maar een negatief item kunnen ontdekken en daar heb ik nu nog altijd spijt van
      Greetzzzzzzzzzzzz......
      Wonnie
      www.spectare.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wonnie
        Eigenlijk heb ik bij de aankoop van mijn DSLR maar een negatief item kunnen ontdekken en daar heb ik nu nog altijd spijt van
        Mogen we ook weten wat dat is? Zou wel es kunnen helpen!

Comment

-Of zichzelf als beperkende factor
          -Of het hele apparaat

???

In ieder geval, via de zoekfunctie ga je véél vinden.
          Ikzelf heb ook een threadje hierover (bridge-pentax) waar nabi een zeer
          interessante link heeft gezet over een vergelijk
          Panasonic Lumix FZ30

Comment

Je wilt steeds meeeeeeer

Comment

Dus ofwel heb je geld teveel om al de lenzen en accessoires te kunnen blijven kopen, ofwel heeft je butler (of je vrouw ) ontslag gegeven omdat al die lenzen en accessoires hem een hernia bezorgden?

edit: verbetering woorden:
              ik bedoel natuurlijk: ..... geld te weinig om ....
              Last edited by nabi; 10 augustus 2006, 13:30.

Comment

Voor mij persoonlijk is de kleine DOF dankzij de grotere sensor het belangrijkste
                voordeel bij een DSLR, daaropvolgend de minieme ruis bij hogere ISO's ...

En daar alleen al kunnen de andere (vele) voordelen van een Bridge/Prosumer niet tegen op...

(zei de ex-prosumer bezitter )

Comment

Op deze webbladzijde (vergeet niet verder te bladeren) vind je de recenste coverfoto's van het toch wel gereputeerde fototijdschrift Megapixel.

Er zijn er heel wat bij van DSLR cameras (Nikon D50, Canon 300D 350D, ....) maar een toch wel groot gedeelte ervan is van een bridge (Nikon Coolpix, Panasonic FZ5 FZ20 FZ30, ... maar géén enkele Fuji ??)

Dat spreekt toch voldoende voor de kwaliteiten van een bridge die (mits in handen van een goed fotograaf uiteraard) niet te onderschatten zijn.

Hetgeen sommigen onder ons al lang beweren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scalll
                    Voor mij persoonlijk is de kleine DOF dankzij de grotere sensor het belangrijkste
                    voordeel bij een DSLR, daaropvolgend de minieme ruis bij hogere ISO's ...

En daar alleen al kunnen de andere (vele) voordelen van een Bridge/Prosumer niet tegen op...

(zei de ex-prosumer bezitter )
                    Wel over die DOF effe verder geklapt he
                    Ik fotografeer graag mijn bloempjes en ook dat mijn vrouwtje (linedance) dansles geeft
                    Bij de bloempjes is een dof leuk en zelfs aangewezen
                    Maar op de dansvloer al die damens scherp krijgen met een dslr moet je verdikke al wat f waarde meegeven en een hogere sluitertijd meegeven dan zijn ze niet scherp want die damens staan niet stil
                    dat is bij een bridge toestel zoals de fz30 van Panasonic niet zo .
                    Waar mis ik de bal???

Grts
                    Formatje

Comment

Formatje
                      De bal heb je geraakt,
                      maar ook lezen wat er staat: VOOR MIJ PERSOONLIJK
                      voor de DOF liefhebbers: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=123049

Comment

Persoonlijk vind ik een groot voordeel aan een prosummer dat je de foto ziet op het scherm of vieuwfinder voor je hem gemaakt hebt. Zeer handig in bepaalde gevallen !!!

Een voordeel: geen verschillende lenzen. ( bij na alles in één )
                        Een nadeel : geen verschillende lenzen. ( geen 10-20 of geen 50-500 )

Een nadeel is als er stof in uw prosummer zit dat je het er zelf niet kan uitkrijgen .

Nadeel van een DSLR zijn de verschillende lenzen op verlof.
                        Voordeel van een DSLR is de hogere bruikbare iso met minder ruis.
                        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Eigenlijk is het verschil heel simpel, wil je de beste kwaliteit? Dan moet je naar een dslr. Maar je moet ook bereid zijn je portefeuille te openen. Want om dezelfde kwaliteit van lenzen te halen als bij (de meeste) prosumers, zal je niet toekomen met je kitlens... Dus, bij een prosumer weet je ongeveer wat je set je gaat kosten (niet zo veel uitbreidingen) en bij een dslr stopt het gewoon niet meer
                          Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Zo simpel vind ik het niet, ik lees op dpreview ook reacties van mensen die terugstappen van een dslr naar compact, en niet alleen voor het gewicht of de prijs.

Voordelen die ik nog altijd zie aan m'n c8080wz:
                            - grotere scherptediepte dan dslr geeft de mogelijkheid om met veel opener diafragma te werken, ik gebruik binnen veel f/2.4 bij iso 50 en heb beelden die van voor tot achter scherp zijn. Diezelfde grote scherptediepte is een nadeel als je bij telefoto's een mooie bokeh wil bekomen.
                            - live preview op lcd en evf geeft als voordeel dat je meteen de belichting kan aanpassen zonder echt de lichtmeter te gebruiken. Liefhebbers kunnen een live histogram of aanduiding van overbelichte delen gebruiken (doe ik niet).
                            - kantelbaar scherm, handig om ongemerkt te fotograferen en ook uit speciale hoeken.
                            - geen klaklak: ik erger mij daar dood aan, iedereen weet precies wanneer je een foto neemt. Voor mij om die reden nooit dslr, ik wacht wel op modernere technologie.
                            - omdat je geen wegklappende spiegel hebt kan die ook geen trilling maken en heb je scherpere foto's tussen 1/60ste en 1/2de seconde als je een vaste hand hebt (of statief).
                            - geen stof op je chip mogelijk (lievenlens: is nog altijd meer uitzondering dan regel)
                            - filmpjes kunnen maken (wordt steeds beter van kwaliteit)

Natuurlijk zijn de beperkingen van lens, hoge iso en AF snelheid voor veel mensen van groter belang dan wat ik hier boven opsom... vandaar dat er zoveel DSLR's over de toonbank gaan, helaas ook naar mensen die dikwijls beter af zijn met een prosumer. Ik wou dat er meer ontwikkeling zou gaan naar geavanceerde prosumers maar helaas... De foveon ontwikkelingen lijken ook een stille dood gestorven te zijn? Ik vind het positief dat prijzen omlaag gaan maar wel saai dat ieder merk met een banale betaalbare dslr op de markt komt zonder echt vernieuwend te zijn... Hopelijk brengt Photokina wat nieuws...
                            Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Ik wil toch ook eens een voordeel geven voor een prosumer(tje).

Een prosumer kan je bijna overal meenemen zonder dat het te veel opvalt, en het meenemen heeft niet zo'n impact op je aanwezigheid.
                              Je kan je apparaat kwijt in een broekzak of een klein heuptasje. Net daardoor heb ik meer foto's dan vroeger met een analoge body. Op een gegeven ogenblik zie je er echt tegen op om dat groot ding mee te sleuren.

ALs je een body meesleurt, dan ga je dikwijls ergens naartoe om te fotograferen! (Niks mis mee als het je hobby is)

Met een ander toestel kan je gewoon genieten van de omgeving en af en toe eens een fotootje nemen.

Ik kan het best begrijpen als anderen mijn mening niet delen.

Comment

Working...
                              X