Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof op de sensor, wat te doen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Stof op de sensor, wat te doen?

Ik vermoed dat er stof op mijn sensor zit.

Ik heb mijn camera gekocht in Nederland, te ver dus om even naar daar te rijden (+ 3u) om hem te laten kuisen.

Wat zijn mijn opties?

Gr

Robin
    Nikon D70s met 18-70mm, Sigma APO 70-300mm Super Macro en Sigma APO 400mm

www.natuur-foto.be.tt

Re: Stof op de sensor, wat te doen?

Koop een blaasbalgje en blaas het stof weg.
    Heel eenvoudig en het werkt

Prijs : +/- 15 euro

Heel wat goedkoper dan uwe sensor te laten reinigen.

Grtz
    Nikon D50

Comment

Helpt dit ook voor hardnekkig stof?

Zal er morgen om gaan.

Bedankt alleszins

Gr

Robin

www.natuur-foto.be.tt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door etii0 Bekijk bericht
        Ik vermoed dat er stof op mijn sensor zit.

Ik heb mijn camera gekocht in Nederland, te ver dus om even naar daar te rijden (+ 3u) om hem te laten kuisen.

Wat zijn mijn opties?

Gr

Robin

Wat je zelf doet, doe je meestal beter !

Eerst droog met de blaaspeer , en dan nat met Swabs en Eclipse !

MVG, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
          Wat je zelf doet, doe je meestal beter !

Eerst droog met de blaaspeer , en dan nat met Swabs en Eclipse !

MVG, Jeff
          Hoe groot is het gevaar dat je je sensor naar de knoppen helpt? Naar het schijnt is dit risico wel degelijk reeel? Tenminste als je onervaren bent

Groetjes

Robin

www.natuur-foto.be.tt

Comment

Niet bang zijn, een sensor zit achter een glasplaatje en je raakt dus nooit de sensor zelf aan, kan echt wel iets meer hebben dan je denkt hoor.
            Natuurlijk is hier omzichtigheid nodig, en brutte fors totaal overbodig maar dat wist je zelf toch ook hé;

MVG, Jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Niet bang zijn, een sensor zit achter een glasplaatje en je raakt dus nooit de sensor zelf aan, kan echt wel iets meer hebben dan je denkt hoor.
              Natuurlijk is hier omzichtigheid nodig, en brutte fors totaal overbodig maar dat wist je zelf toch ook hé;

MVG, Jeff
              Das waar, kzal eens uitkijken voor setjes en dergelijke. Maar eerst proberen met een blaasbalgje, want das nog altijd de beste manier he.

Bedankt!

Gr

Robin

Is er iemand in de streek rond Brugge die me dat eventueel eens kan tonen mocht het zover zijn (heb erg lang voor mijn camera gespaard)

www.natuur-foto.be.tt

Comment

MVG, Jeff
                Als ik de technologie goed begrijp dan is bij bvb Nikon dat "glasplaatje" je anti-alias filter .. en die kan veel minder dan een stootje verdragen zo lees ik ..
                FWIW

Comment

Ik heb hier op het forum eens gelezen de sensor te reinigen met magic scotch tape. (groene)
                  Ik heb dat dan geprobeerd en alles was in één keer weg.
                  Heb daarvoor met die swaps aan het prullen geweest en je doet niets anders dan het stof rondroeren op je sensor.
                  Wanneer je het in één beweging van links naar rechts doet veeg je al het stof naar één kant.
                  Met een blaasbalgje blaas je het stof rond of nog extra stof bij.
                  Met perslucht spuit je heel de sensor vol vloeistof ook al hou je de bus recht.
                  En met die tape, alles in één keer volledig weg en geen lijmresten.
                  (Ik heb voor alle zekerheid het eerst op de spiegel in de badkamer geprobeerd.)

Op het internet zijn er enkele sites die u er alles over uitleggen.

Zo moet het dus NIET http://forum.belgiumdigital.com/show...ic+scotch+tape

Zo o.a. wel. http://forum.belgiumdigital.com/show...ic+scotch+tape
                  Last edited by Athos; 11 februari 2007, 22:06.

Comment

Ik ben nu 4 of 5 jaar aan de dlsr. Ik heb hier 20 sensor swabs liggen en 2 fles eclipse en al die tijd de sensors zeer goed schoon gekregen met scotch tape.

pm me even je emailadres voor de foto's hoe je het kan doen, want de site waarop ik die had neergezet ligt kennelijk plat.
                    Last edited by Spanjaart; 11 februari 2007, 23:02.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

Comment

[QUOTE=Spanjaart;1290074]Ik ben nu 4 of 5 jaar aan de dlsr. Ik heb hier 20 sensor swabs liggen en 2 fles eclipse en al die tijd de sensors zeer goed schoon gekregen met scotch tape.

Net zoals ik een goeie blaaspeer en scotch magic tape en tot nu toe alles perfect verlopen

mvg duindistel

Comment

Ik denk dat ik het weg gekregen heb. Heb vandaag een Giotto blaaspeer gekocht en op het eerste gezicht (lees eerste foto's) is het stof verdwenen.

Op termijn kijk ik wel uit voor de scotch tape. Ik hoor hier dat dat nogal handig is.

Allemaal hartelijk dank voor de antwoorden!

Gr

Robin

www.natuur-foto.be.tt

Comment

Heb vandaag voor de eerste maal m'n sensor ontdaan van stof met enkel een blaaspeertje.

Vijf seconden werk...
                          En met succes...

Met stof

Stofvrij!

http://depat3103.wix.com/pvanwaesphotography

Comment

@ De Pat.
                            Als je wil controleren op stof moet je wel je diafragma op F22 zetten niet op F6.3.
                            Groetjes.
                            Last edited by mypicture; 17 februari 2007, 18:35.
                            lucv.be - instagram - facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door De Pat Bekijk bericht
                              Heb vandaag voor de eerste maal m'n sensor ontdaan van stof met enkel een blaaspeertje.

Vijf seconden werk...
                              En met succes...

Met stof

Stofvrij!

http://img259.imageshack.us/img259/5382/49651526yq0.jpg
                              proficiat,reglmatig (preventief) herhalen dan hoef je waarschijnlijk die veel te dure swaps niet te gebruiken en ook geen scotch tape

Comment

Working...
                              X