Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zijn er BD-ers met de olympus E300

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zijn er BD-ers met de olympus E300

Ik heb sinds 3 weken de olympus E300. Ik wil graag met anderen tips uitwisselen. Aangezien er hier veel Nikon en Canon is, wil ik graag weten of er mensen zijn die de E300 hebben. Tips uitwisselen met mensen met dezelfde camera is toch handiger als mensen die een ander merk hebben.

Groetjes,
    Bart

Voor foto's genomen met deze camera kijk op de volgende pagina:

fotomuur

Re: Zijn er BD-ers met de olympus E300

Bart,

Ik ben nog maar zeer weinig mensen tegengekomen met een Olympus DSLR in Nederland? Wel zie ik een aantal van hen op het dpreview Olympus SLR forum rondstruinen. Niet dat ik je een ander forum wil aanpraten Maar daar kom ik ook en ze zijn daar over het algemeen wel aardig (zijn ze hier ook ).

Succes met je E-300,

Edward
    Olympus four thirds en Panasonic micro four thirds

Comment

Ja wat is dat toch hè. Die Nederlanders zijn zo zuinig en dan gaan ze niet voor die geweldige aanbieding bij bijna elke fotohandelaar om de hoek. Ik had al zo'n gedachte dat er weinig van waren. Jammer, ik kan er ook geen forum over vinden. Ja wel bij dpreview etc maar daar praten ze alleen over hoe geweldig hun nieuwe aanschaf is, maar geen discussies over fotografie net zoals hier. En dat vind ik juist zo geweldig van dit forum. En inderdaad de mensen zijn vriendelijk. Nou goed, ik hoop dat er toch nog enkelen zijn, want het voelt een beetje eenzaam hier.

Groetjes,
      Bart

Comment

Over Oly foto's gesproken, helemaal vergeten je te melden dat een site voor alleen Oly fotografen is www.myfourthirds.com (alleen foto's van E-1 of E-300).
        Greetz,
        Edward

Comment

Hoi Bart,
          Dat je de vraag nog moet stellen
          Zoals je weet heb ik er sinds een weekje ook een. En ben momenteel druk bezig de camare te "ontdekken".
          En mocht je vragen o.i.d. hebben dan hoor ik het wel, je weet me te vinden.
          Surfzeeuw
          Panasonic G3

Comment

Hmmmm SurfZeeuw dan zijn wij hier op het forum de enigen met een olympus E300 kan me niet voorstellen... Ik voel me zo verdomd alleen. Hahahahahahaha. Maar goed dan moeten we maar tips en trucs uitwisselen hè. Misschien moesten we zelf maar een forum oprichten, in het engels leest zo lastig weg. Heb nog geen Nederlands forum gevonden. Ik ga es uitzoeken hoe dat precies werkt.

Veel plezier met uitproberen en ontdekken en laat me weten als je de eerste resultaten hebt....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BartK
              in het engels leest zo lastig weg.
              Niet zo'n probleem mee hoor . Alleen om een beetje goede vraag in het engels schrijven is net wat moeilijker. Maar ook dat went.
              En verder zullen we het inderdaad samen moeten doen dan ja.
              Heb je trouwens al wat macro ervaring met de standard lenzen?
              Surfzeeuw
              Panasonic G3

Comment

Echt macro is met de standaardlenzen niet mogelijk. Welk hebben wij een voorzetfilter op de 14-45. Hierdoor kun je dichter bij je onderwerp komen. Ik geloof met een factor 3. Meestal zet ik de tele erop en doe dan een paar stappen achteruit en zoom dan volledig in. Nog steeds niet echt macro maar wel handig want de vlinder blijft dan wel zitten.... Ik zal eens wat posten, 2 klaprozen genomen met de tele. Vind het best wel een aardig resultaat. Dan zet ik hem bij beginners... Kan iedereen erover meediscussieren.

Groetjes,
                Bart

Comment

Ik ben ook in het bezit van de olympus e300, maar ik ben nog een echte beginner. Ik wil je alvast bedanken voor je macro ervaring, want ik vroeg me al af hoe dat moest. We zijn net verhuisd en hebben een prachtige tuin en alles staat in bloei, dus ik ga het zo snel mogelijk uitproberen. Jammer alleen dat het nu zo ontzettend slecht weer is.

Comment

Bart,

Macro met een 14-45 is bij mijn weten ook niet mogelijk met de EX-25 extender erop gezet. (Die werkt vanaf 50mm). Tevens is dan de scherpstel afstand 2 cm voor je glas met een scherpte diepte van ongeveer 4 mm (en da's erg weinig). Misschien dat je meer geluk hebt met de telelens voor de E-300.
                    Mocht je de EX-25 willen proberen en je woont in de buurt van A'dam kunnen we wel iets afspreken.

De EX-25 kan ik alleen gebruiken op mijn 50-200. Wellicht kies ik binnenkort toch nog voor de 50 mm F2 macro (ook zeer mooi als portret lens).

Happy shooting,

Edward

Comment

Ik heb geen extender op de lens zitten maar een filter. Ik heb het nog niet echt uitgeprobeert, het is een marumi filter, gemaakt in japan en is +3. Die schroef ik dan op mijn groothoek kitlens. Ik zal er eens mee experimenteren en jullie resultaten laten zien. Maar dat worden dan echt testfoto's hè.... Voor macro buiten waait het nu echt te hard.

Nog een tip voor mensen die macro willen proberen maar door het slechte weer er niet aantoe komen. Dit heb ik gezien in fotoidee. Zoek een grote doos. Beplak die aan de binnenkant met witte folie die je ook wel gebruikt voor in keukenkastjes. Zaag er boven een gat, maar laat het karton aan een kant vastzitten, zo krijg je een leuk. Doe dit ook links en rechts, eventueel 2 bovenelkaar zodat je met je lichtbron kunt schuiven. Koop 3 bureaulampen en zet deze met de lamp voor de gaten. Nu heb je je eigen mini-studio. Ik denk wel dat je de witbalans handmatig moet instellen. Pluk wat mooie bloemen uit de tuin en tjaka.... U kunt fotograferen.

Ik vind in het echt toch mooier. Let op, zet wel de flits uit (lelijk lelijk!). Een langere sluitertijd, dus een statief zal dan ook handig zijn....

Goed weer genoeg tips uitgewisseld in ons olympus hoekje.

Ik hoor van jullie en laat ook wat zien hè...

Groetjes,
                      Bart

Comment

Hoi Bartk,
                        ik heb een foto geplaatst bij beginners. Vanmiddag direct geprobeerd wat jij zei over telelens, stapje terug enzo....en?.....Is het een beetje gelukt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aevh
                          Bart,

Macro met een 14-45 is bij mijn weten ook niet mogelijk met de EX-25 extender erop gezet. (Die werkt vanaf 50mm). Tevens is dan de scherpstel afstand 2 cm voor je glas met een scherpte diepte van ongeveer 4 mm (en da's erg weinig). Misschien dat je meer geluk hebt met de telelens voor de E-300.
                          Mocht je de EX-25 willen proberen en je woont in de buurt van A'dam kunnen we wel iets afspreken.

De EX-25 kan ik alleen gebruiken op mijn 50-200. Wellicht kies ik binnenkort toch nog voor de 50 mm F2 macro (ook zeer mooi als portret lens).

Happy shooting,

Edward
                          Zou volgens posting op ander forum toch moeten lukken:

The lenses you mention are good ones, but are not "macro" cabable. The easiest and most economical way to get "macro" shots would be to get the ex-25 auto extension tube. But bear in mind that lenses not specifically designed to do close-up photography are not ideally suited to that task. A true "Macro" lens such as the 50mm f2 Digital Zuiko is a true l flat field lens made for macro work. It is an excellent lens and if you can afford it I reccommend it.

If that is not in your budget take a look at the ex-25 and that will allow you to get close, and if you stop the lens down enough you can get decent results. In fact most of the time with any lens doing extreme close up work a small aparture is necessary. Also the EX-25 works prefectly with the 50mm f2

Maar inderdaad echte macro lens zal beter volstaan.
                          Surfzeeuw
                          Panasonic G3

Comment

Surfzeeuw,

Je hebt helemaal gelijk:

Geeft aan dat het werkt:

MODEL
                            ZUIKO DIGITAL 14-45mm 1:3.5-5.6

Focusing
                            MF

Magnification/Focusing range

focal length 14mm
                            Not usable because focusing is impossible.

focal length 25mm
                            0.99 - 1.14x / 15..3 - 15.7cm

focal length 45mm
                            0.57 - 0.78x / 20.8 - 23.5cm

Hij doet het zelfs beter dan de 14-54 mm lens.
                            Sorry voor de foute info.

Heb nog een site gevonden met fora voor Olympus (Duits) http://oly-e.de

Succes,

Edward

Comment

Heb twee maanden geleden ook een Olympus E300 met twee lenzen gekocht.
                              Ik ben best tevreden over dit toestel, het is mijn eerste SLR, dus ik heb nog zeer veel te leren over fotografie.

Ik heb in de familie nog twee fotograven, een Nikon D70 en Fuji Pro.
                              Ze vinden hun eigen toestel beter natuurlijk, maar waren toch aangenaam verrast door de Olympus, voor de prijs die ik hem betaald heb, is het een zeer mooi toestel en zeer compleet trouwens.

Aanvankelijk had ik de camera aangekocht om een iets beter toestel te hebben dan een automatisch compact digitaal toestel zoals ik al vele jaren een gebruikt heb. Maar tijdens het gebruik van de Olympus begint mijn interesse te groeien voor de fotografie.

je ziet, je bent zeker niet alleen.

Comment

Working...
                              X