Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

panasoni lumix dmc-fz30

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• panasoni lumix dmc-fz30

Heeft er al iemand iets vernomen over deze camera ??????
    bereik lens , foto kwaliteit , macro ?
    Is dit een concurrent van de Canon S2 is ?
    Waar zitten de verschillen en hoe is de gebruiksvriendelijkheid van de camera ?

mvg

xiebu
    "Photographic images have always been manipulated , there's nothing new in that . If you want purism then you should go and be a dancer , singer or poët !!!! (Morgan Silk)
    *BD1033BE*

Re: panasonic lumix dmc-fz30

Ik heb de FZ30 vandaag ontvangen, zal later een testje en wat shots posten. Als je specifieke vragen hebt (trek eens dit of dat of vergelijk iets) laat maar komen... Camera voelt alleszins zeer kwalitatief aan, ligt gemakkelijk in de hand en de knopjes staan ergonomisch en logisch.

groeten,
    wim
    Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim
      Ik heb de FZ30 vandaag ontvangen, zal later een testje en wat shots posten. Als je specifieke vragen hebt (trek eens dit of dat of vergelijk iets) laat maar komen... Camera voelt alleszins zeer kwalitatief aan, ligt gemakkelijk in de hand en de knopjes staan ergonomisch en logisch.

groeten,
      wim
      @ Wim
      Kijk erg naar je eeste resultaten uit. Ben ook van plan dit toestel aan te kopen en zou het vooral gebruiken voor straatfotografie en de huis & tuin foto's. Mijn grootste vragen zijn:
      alles gemakelijk manueel instelbaar? Niet te veel menu's doorlopen?
      Is die zoom met IS te gebruiken voor straatfotografie of blijft het toch nog altijd beter om met je camera voor hun neus te gaan staan? Zonder te "zoomen" dan toch degelijke groothoek? Vervormingen?
      Batterijen degelijk?
      Welke prijs heb je er voor gegeven & waar? Ik heb hem laatste ergens zien staan voor 800 eur? Toch wat te hoog die prijs of niet?

à bovenstaande weet je waarschijnlijk dat ik nogal een leek ben op gebeid van fotografie. Maar 'k denk dat FZ30 mooie instap is. Niet?

Alvast bedankt
      Davy

Comment

- manueel instelbaar: ja, de belangrijkste elementen zijn direct instelbaar zonder door een menu te moeten lopen, het is even wennen aan het gebruik van de 2 wieltjes die multifunctioneel zijn. Serieuze verbetering tov de FZ20 alleszins, dit was daar een veel gehoorde kritiek.
        - het is een testcamera van Panasonic Belgium die ik voor 1 week heb, ik vond de FZ30 alleszins voor 619 euro btw in bij www.topfoto.de , voor 694 euro heb je er al een SD kaartje van 1GB en een draagtas bij.
        - voor beginners is dit zeer zeker een mooie instapcamera, een betere keuze qua prijs/mogelijkheden kan je op dit moment niet maken vind ik. Enkel een Nikon D50 met een paar kitlenzen is misschien een meer toekomstgerichte oplossing als je voor het principe van een spiegelreflex gewonnen bent.

Je andere vragen zal ik later deze week kunnen beantwoorden als ik de camera wat meer gebruikt heb (ik heb hem toch wel op m'n werk laten liggen vandaag )

groeten,
        wim
        Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Re: panasoni lumix dmc-fz30

Ja idd ,

De panasonic fz-30 ziet er zeker leuk uit en heeft als grote concurent de canon powershot s2 is zekers.
          Beide camera's super zoom voor compacte camera en beide super macro stand.
          automatisch of half automatisch instelbaar , juist de opzetlens (tele) van de panasonic heeft een x1.8 en die van de canon geloof ik x1.5.
          ben dus ook aan het overwegen tussen deze twee cameras , daar ik canon gewend ben zal ik maar bij de s2 is blijven denk ik , of heeft er iemand argumenten over de verschillen of eveneens ervaring met beide camera's.
          Alle info is welkom

xiebu
          "Photographic images have always been manipulated , there's nothing new in that . If you want purism then you should go and be a dancer , singer or poët !!!! (Morgan Silk)
          *BD1033BE*

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim
            Als je specifieke vragen hebt (trek eens dit of dat of vergelijk iets) laat maar komen..
            Woohoo, een persoonlijke FZ30-tester
            Alleszins bedankt voor het aanbod...

Hier alvast een opdrachtje...
            Een ISO-test (ruis), hét struikelblok voor vele twijfelaars, dus vooral vanaf iso 200..

Zou graag wat foto's in low-light condities zien, (bvb met bewegende modellen)+
            daarna eens door neatimage (of andere soft) draaien en zien wat het resultaat is.
            Het laatste wil ik wel voor je doen hoor indien geen tijd ofzo...

En indien nog mogelijk ook efkens proberen hoe dicht je met de supermacro stand scherp kunt stellen op een object
            (normaal gezien 5cm, maar ik denk dat je dichter kan). + macro op full tele...

Nogmaals alvast bedankt, kben reuze-curieus

Comment

Grote voordeel ten opzichte van de FZ20 vind ik de grotere CCD en de 3
              megapixels meer. Al met al heb je met de FZ30 een goede camera

Net voordat ik mijn laptop en fotoapparatuur ingepakt had om naar de
              IFA beurs in Berlijn te vliegen, arriveerde er een pakketje van Panasonic, met
              een pre-productie sample van de Panasonic FZ30 digitale camera. Dit
              splinternieuwe vlaggenschip van Panasonic is een pro-consumer model met
              een 8 Megapixel CCD aan boord. De Panasonic heeft een nieuw ontwikkelde
              12x optische zoom met daar aan gekoppeld een mechanisch zoomring, volledig
              interne zoom en beeldstabilisator. Deze krachtige zoom heeft tevens een
              handmatige focusring (elektronisch).
              Hieronder een paar images en links.

LetsGoDigital Preview (NL)
              LetsGoDigital Preview (ENG)
              DPreview Preview (ENG)
              Panasonic Features (ENG)

Comment

Ter info:
                Nieuwe review van de FZ-30 op een Norweegse site "digit.no" (DIWA):

Hier een naar Nederlands vertaalde link van die site (slecht vertaald door webtranslator)
                Dit is de conclusie van de 8-pagina review...
                Regelmatig "vernieuwen" indien het niet lukt...

Comment

Gisterenavond heb ik me bezig gehouden met low light shots binnenshuis, een paar bevindingen:
                  - lcd scherm en zoeker zijn bruikbaar bij schemerlicht, iets wat je niet kan zeggen van de FZ20 die een zwart scherm geeft (FZ20 heeft geen gain-up).
                  - autofocus werkt bij schemerlicht correct en vlot (zwarte kat bij schemerlicht is niet eenvoudig)
                  - macro focus is minder goed dan de FZ20 die eigenlijk al niet zo super was. Bij full tele (420mm) moet je een paar meter van je onderwerp blijven, bij groothoek is het een centimeter of 5 en dichter kan gewoon niet. De FZ20 doet het iets beter. Als je van plan bent om macro foto's te nemen ben je praktisch verplicht een close up lens te kopen. De vergroting is het sterkst als je dichtbij komt ipv full tele. Ik doe dit weekend nog tests met m'n +7.7 dioptrie macro lens die het uitstekend deed op de Uzi.
                  - manuele witbalans werkt perfect, veel beter dan de FZ20. Er zijn 2 sets om witbalans op te slaan.
                  - bij het nemen van foto's bij schemerlicht komt er meer color-noise zichtbaar dan bij goed licht, zelfs bij iso80, alleszins meer dan de FZ20, ook als ik het FZ30 beeld naar FZ20 resolutie verklein. De ruis zal alleszins enkel zichtbaar zijn bij afdrukken op A3 formaat, daaronder zal je niks zien. Hoge iso tests nog niet gedaan, later meer daarover.
                  - flits neigt naar overbelichting, flitscompensatie op -1 is dikwijls veel beter, voornamelijk als je van nabij flitst. Zeer natuurlijke foto's om met flits genomen te zijn, witbalans met flits is zeer goed ingesteld.
                  - manuele zoom en manuele focus zijn een verademing, werkt zeer behoorlijk. Focusring is veel soepeler dan op de FZ20, het is mogelijk om zeer precies te focussen.

In low light omstandigheden bewegende modellen? Zonder flits zo goed als onmogelijk. Neat image gebruikte ik vroeger ook maar tegenwoordig heb ik het liever zonder. Eigenlijk mag je neat image enkel gebruiken als de camera geen ruisonderdrukking heeft en de FZ30 is daar juist zeer agressief in. Ruisonderdrukking bovenop ruisonderdrukking geeft onvermijdelijk artifacts en veel detailverlies. Voor optimaal resultaat zou je RAW beelden moeten nemen en deze zonder ruisonderdrukking omzetten in Tif en deze dan in Neat Image gooien. Dan ga ik ervan uit dat de camera op het raw beeld geen ruisonderdrukking heeft uitgevoerd... ik zal dat eens bekijken... Jammer genoeg heb je op dit moment maar 1 raw omzetter en dat is deze van Panasonic zelf... Geen CaptureOne, geen Photoshop raw, geen Bibble Labs, geen Pixmantec RawShooter Essentials... Raw bekijk ik ook eens dit weekend...

Comment

Ter info, de review op DPReview kan je nu hier vinden.
                    D7000 en wat glas

Comment

Juiste conclusie, enkel raar dat de C8080wz bij de resolutietest er niet is bij gezet, in andere vergelijkingstest op dpreview is deze altijd de referentie in de 8MP consumer klasse...

Goede camera op alle gebieden, buiten ruisige sensor... Je moet voor jezelf uitmaken wat aanvaardbaar is en kijk dan eerder naar het afgedrukte formaat op 10x15/ A4 / A3 ipv pixelpeeping op het scherm... Pixelpeeping is enkel goed om je instellingen te tunen, ik zou bv. die ruisonderdrukking op low zetten zoals ze op dpreview zeggen, je behoud meer detail.

wim

Comment

Working...
                      X