Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ecuador

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ecuador

Hoi, hoi,

In september vertrek ik voor een aantal weken naar Ecuador. Nu is het zo dat ik me afvroeg of ik speciale voorzorgen moet nemen ivm een zeer hoge luchtvochtigheidsgraad (tropisch gebied)? Kan dit een invloed hebben op de camera/lens of hoef ik me daar niet echt zorgen over te maken?

Het gaat om een EOS400d met een 17-85 IS USM erop.

Re: Ecuador

Oorspronkelijk geplaatst door Myridiam Bekijk bericht
    Hoi, hoi,

In september vertrek ik voor een aantal weken naar Ecuador. Nu is het zo dat ik me afvroeg of ik speciale voorzorgen moet nemen ivm een zeer hoge luchtvochtigheidsgraad (tropisch gebied)? Kan dit een invloed hebben op de camera/lens of hoef ik me daar niet echt zorgen over te maken?

Het gaat om een EOS400d met een 17-85 IS USM erop.
    Ik heb intertijd ook Ecuador bezocht in september. Heerlijk weer gehad, amper 1/2 dag regen op meer dan 3 weken. Indien je op de Altiplano blijft (+2500 meter) zal er nauwelijks of geen vochtigheid zijn.
    Op de laagvlakte is september eveneens nauwelijks een probleem, het is er droogseizoen. Enkel wat geduld indien je materiaal van een niet-airco zone naar een airco zone brengt. Er zou kunnen condens kunnen optreden. Zet de camera in dit geval nooit direct aan of verwissel geen lenzen.
    Veel reisgenot.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

We zouden op 3 dagen na steeds boven de 2500m zitten, dus dat zal dan wel meevallen.

Bedankt alvast!

Comment

Ik kan Vantje enkel maar bevestigen. Op de altiplano of in Quito zijn er weinig problemen. In de Amazonia-provincie is het een ander verhaal. Vochtigheidsgraad is 100%. Toen ik daar was liet 90% van de camera's (video of foto) het afweten. Als het enigzins kan hou je camera dan buiten de zones met airco of pak hem goed in zodanig dat hij niet teveel afkoelt. Zo'n probleem is het niet in die buurt, veel airco heb ik niet gezien behalve in sommige lodges maar daar kan je die gelukkig meestal afzetten. t' Is er trouwens te mooi om achter gesloten glas te zitten.

groetjes en heel veel plezier , Nelson
        PS. zakjes met Silicagel halen daar niet veel uit.

Comment

je camera goed warm houden: koude lucht kan minder vochtigheid bevatten en zal dus condenseren, als je dus van een warme ruimte met hoge vochtigheid gaat naar een koude goed opletten.

groeten, robbe
          Prepare thoroughly. Go to the sacred places.
          Wait. Look. Feel.
          Then shoot ! (David Muench)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nelson Bekijk bericht
            Ik kan Vantje enkel maar bevestigen. Op de altiplano of in Quito zijn er weinig problemen. In de Amazonia-provincie is het een ander verhaal. Vochtigheidsgraad is 100%. Toen ik daar was liet 90% van de camera's (video of foto) het afweten. Als het enigzins kan hou je camera dan buiten de zones met airco of pak hem goed in zodanig dat hij niet teveel afkoelt. Zo'n probleem is het niet in die buurt, veel airco heb ik niet gezien behalve in sommige lodges maar daar kan je die gelukkig meestal afzetten. t' Is er trouwens te mooi om achter gesloten glas te zitten.

groetjes en heel veel plezier , Nelson
            PS. zakjes met Silicagel halen daar niet veel uit.
            door die silicagel-zakjes leeft mijn D70 nog na een paar dagen jungle in Ecuador !
            www.loft6.be

Comment

Ik ben daar op 5400 meter geweest en op jungletocht in het Amazonegebied, nergens heeft mijn F801 het toen laten afweten (ook in september trouwens).
              Die F801 gaf bv wel problemen in Thailand in noorden door de vochtigheid.
              Ik denk dat je van bouwkwaliteit en waterbestendigheid de F801 wel kan vergelijken met nu D40-50-70-80.

Ik denk dat je het niet kan uitsluiten maar er toch ook niet teveel moet voor vrezen.

Grtz

Comment

Op hoogte's zoals voorgaande poster zegt (bvb de befaamde Cotopaxi), hou je best je batterijen warm (ik moet niet vertellen welk het warmste plekje is).
                Ga er ook niet van uit dat het in het droog seizoen steeds droog is. Ik spreek uit ervaring (zeker niet interessant als je op het dak van een trein zit ). Een regencape is dus een standaard item in je backpack.

Comment

In ecuador geweest eind sept 2005-okt 2005 (altiplano, amazonia en galapagos). Ook op de altiplano kan het dan regenen...
                  Zelf had ik een hoop silicagel pakjes mee in een grote plastiekzak met sluiting.
                  Camera ging 's avonds de plastiek in. Geen problemen gehad. De silica was wel eerst grondig gedroogd voor vertrek.

Comment

Working...
                  X