Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies compact camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Advies compact camera

    Oorspronkelijk geplaatst door sugar
    Ik heb eind vorig jaar twee Fuji F11 gekocht (cadeautje voor mijn vrouw en mijn moeder), en die zijn daar allebei erg tevereden over.
    Nu heb je me echt overtuigd dat ik niet voor de Panasonic DMC-FX01 moet gaan, maar voor de Fujifilm F11.

    Als jouw vrouw EN jouw moeder er tevreden mee zijn, zegt dat genoeg over de camera!

    Efkes serieus: ik denk dat ik ook maar een F11 ga kopen
    Misschien wacht ik wel tot volgende maand en ga dan de F30 kopen zodra 'ie op de markt is.

    Tenminste, als de prijs in verhouding tot de F11 niet te gek wordt.
    Ik heb geen idee wat de prijsindicatie van de F30 zal zijn.
    * Veritas odium parit *

    Comment


    • #17
      Re: Advies compact camera

      Heb ook de F11 omdat de hogere ISO ook voor mij een punt was. Na 3 canons is dit toestel een echte verademing. Ook de filpjes zijn uitstekend van kwaliteit. Ik ben er dus zeer tevreden van met andere woorden.

      Ik was ook niet voor de Xd kaartjes maar ik moet zeggen dat het bij mij ook eerder een vooroordeel was want ze werken perfect en snel.Daarbij zijn ook deze prijzen de laatste tijd erg gezakt waardoor ook dit geen struikelblok mag zijn.

      Heb je tijd om te wachten en er meer geld voor over zou ik voor de nieuwe F30 gaan . In het andere geval is de F11 een pracht van een toestel en zeker de perfecte invulling van jou wensen.

      Veel koopplezier
      Fujifilm Finepix F31fd

      Comment


      • #18
        Re: Advies compact camera

        Ik heb ondertussen nog wat zitten zoeken op't net en ben voorlopig bij de Panasonic Lumix DMC-LZ5 terechtgekomen.

        Die heeft o.a. 6 megapixels, 6x zoom (37-222mm) en optische stabilisatie.
        Voorlopig twijfel ik nog of iso400 als hoogste instelling voldoende zal zijn.

        Comment


        • #19
          Re: Advies compact camera

          Als je kan leven met die XD kaartjes en je echt belang hecht aan de hoge iso is er momenteel toch nog altijd maar 1 keuze. FUJI FUJI FUJI.

          De panasonic heeft maar iso400 maar die iso400 is dan nog heel slecht ook want zelfs op iso80 zit die al met noise die de printkwaliteit gaat beinvloeden wanneer je wat groter print.

          Comment


          • #20
            Re: Advies compact camera

            Inderdaad, die fotos met hogere iso waarde zien er niet echt schitterend uit.
            Ondertussen ben ik nog via de dpreview buying guide terecht gekomen bij dit model:

            Ricoh Caplio R3.
            zoom: 28-200
            Iso: 64 tot 800
            1/2.5" sensor
            5 megapixels.
            lithium batterij.

            Er is nog een R4, maar die heeft gewoon 1 miljoen pixels meer op dezelfde sensor. Wat deze R3 interessant maakt is de 28mm wideangle. Over de ISO prestaties heb ik nog niets gevonden, maar ik zoek alvast verder. Over die fuji f11 wordt inderdaad nogal gestoeft op het internet, maar die heeft 'slechts' 3x zoom.

            Iemand ervaring met deze Ricoh R3 of ricoh in't algemeen?

            Comment


            • #21
              Re: Advies compact camera

              Laat die ricoh toestanden maar vallen; Ik vind enkel slechte reviews van dit toestel, zelfs bij fotograferen op heldere dagen vallen de opnames dik tegen volgens de meeste reviewers.

              Op dit moment overweeg ik nog de Canon A700, maar aangezien dit nog een vrij recente camera is vind ik hierover haast niets terug op bd. Dus bij deze graag ervaringen met de A700 indien er al mensen dit toestel in bezit hebben.

              PS:Ik ben voornamelijk geinteresseerd in de prestaties bij ISO 800.

              Comment


              • #22
                Re: Advies compact camera

                Wel je hebt geluk ik moest snel een camera hebben want ik had een gelegenheid waar ik ging balen zonder camera en mijn DSLR meenemen was echt geen optie. Dan maar vlug iets gaan halen zonder te kunnen checken wat ik echt wou en dat is een A700 geworden.

                Ben wel vertrokken zonder enige tijd om ermee te testen en sindsdien daar ook nog geen tijd/zin voor gehad. Dat maakt dat ik toch nog veel op isoauto gewerkt heb waar ik in principe tegen ben maar hier hoopte ik vooral dat ik daardoor niet continue te hoog in iso zou zitten. Probleem is wel dat in autoiso je in de exif ook geen indicatie krijgt van op hoeveel iso dit nu allemaal juist getrokken is. Gelukkig heb ik op locatie toch wat foto's op iso800 gemaakt.

                Jouw en mijn probleem hier is dat we een DSLR hebben en dan nog een verdomd goeie op hoge iso gebied. De ISO 800 van de A700 is slechter dan de iso3200 van je 20D. Hier een voorbeeldje:

                100% crop



                Al bij al valt het mee als je niet te kieskeurig bent vermoed ik maar voor mij is dit moeilijk want niet goed genoeg. Ik heb juist eens zo een iso 800 op 10x15 afgedrukt om te zien wat dit geeft en tja mijn moeder zal het ok vinden maar voor mij is de kwaliteit teleurstellend. ISO 80 en 100 geen probleem. ISO200 is nog te doen. ISO 400 valt mee maar toch al zwaar kwaliteitsverlies en iso 800 duidelijk teveel kwaliteitsverlies.

                Net zoals alle compacts krijg je al snel clipping in de highlights maar eigenlijk viel het nog mee. Volgend een voorbeeldje waar je dergelijke clipping ziet maar de omstandigheden waren zeker niet gemakkelijk en de 20D had er zonder enige aanpassing waarschijnlijk ook clipping gehad.



                Het toestel doet ook zoals alle compact/prosumers toch al heel wat nabewerking op zo een file misschien kan je dit afzetten maar ik zou het nog niet weten want heb daar nog geen tijd ingestoken.

                De bediening van het toestel is daarentegen heel goed. Alles gaat snel en er is goed over nagedacht dat was een meevaller voor mij want ik was uit het verleden met compacts veel slechter gewoon. Shutterlag en dergelijke vallen ook allemaal erg goed mee. Je kan ook zelf heel veel instellen en dat is

                De grootste lacune op het toestel is denk ik het gebrek aan IS. Het toestel is klein en dat maakt het stabiel houden op 200mm verre van eenvoudig als het dan nog relatief donker is..... Ik snap niet dat dit niet in dit toestel zit alhoewel het waarschijnlijk gewoon een kostprijs probleem is.

                Al bij al moet ik wel zeggen dat de A700 veruit de beste compact is die ik ooit gebruikt heb en dat zijn er toch nogal een pak. Een afrader zou ik het zeker niet noemen. Zelf weet ik nog niet of ik hem bij ga houden ik vermoed van niet want ik wil gewoon IS op zo een toestel. Ik zie mij nog eerder de ixus 800 IS kopen. Maar deze heeft dan weer bijna geen instelmogelijkheden.

                Als je nog vragen hebt stel ze gerust ik wil zelfs gerust wat tests voor je uitvoeren wanneer het effe kan.

                Nog wat voorbeeldjes:

                Deze allemaal rechtstreeks uit camera maar gedownsampeld.







                Volgende is iso 800



                En een pano ok niet echt maar kom

                Comment


                • #23
                  Re: Advies compact camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
                  Laat die ricoh toestanden maar vallen; Ik vind enkel slechte reviews van dit toestel, zelfs bij fotograferen op heldere dagen vallen de opnames dik tegen volgens de meeste reviewers.

                  Op dit moment overweeg ik nog de Canon A700, maar aangezien dit nog een vrij recente camera is vind ik hierover haast niets terug op bd. Dus bij deze graag ervaringen met de A700 indien er al mensen dit toestel in bezit hebben.

                  PS:Ik ben voornamelijk geinteresseerd in de prestaties bij ISO 800.
                  Als je nog een maandje kunt wachten, dan zou de Fujifilm FinePix F30 te verkrijgen zijn. Die zou zelfs mooie beelden opleveren bij ISO 3200 en is alvast genomineerd bij Tipa Awards


                  Deze staat alvast op mijn lijstje van eventueel aan te schaffen, maar morgen eerst nog om mijn 105 mm AFS VR

                  Comment


                  • #24
                    Re: Advies compact camera

                    Ga voor de fuji zou ik ook zeggen, met pasen op vakantie met mijn broers en toen binnen heel wat foto's gemaakt tijdens een feestje dat we er aan het houden waren. Bijna identieke foto's gemaakt met mijn F11 op ISO 800 en mijn broer met zijn pana FZ5. Hallo wat een verschil zijn foto's zijn typisch voor al de andere kodaks (met flash dus geen kleuren meer en overbelicht voor en te donker achter , zonder flash zeer veel ruis en nog te donker)
                    Mijn foto's zijn uiterst kleurrijk en scherp zonder ook maar iets ruis te vinden en dit dus op ISO 800.
                    Nee , mijn F11 is niet perfect maar hij komt aardig in de buurt. Ben blij dat ik deze keer , zoals zovelen, weer niet eens een Canon heb gekocht (zoals mijn vorige 3 toestellen)
                    Het enige waar een canon nog beter in is , is de software. Maar zelfs de afwerking van de fuji is ongelooflijk knap en degelijk.
                    En dan weten dat de F30 nog 25% beter zou moeten presteren op ISO vlak vanwege al weer de volgende generatie sensors
                    Moest een ander merk beter zijn zou ik er geen moeite mee hebben om dit toe te geven maar op dit moment is het duidelijk dat iedereen probeerd maar enkel fuji weet te slagen.

                    Veel plezier nog met je aankoop!
                    Fujifilm Finepix F31fd

                    Comment


                    • #25
                      Re: Advies compact camera

                      Bedankt voor de reacties iedereen.

                      @ Kevlar, ook jou ben ik zeer dankbaar voor je uitvorige bespreking en de foto's die je hier erbij gevoegd hebt.

                      Mijn probleem is ongeveer gelijkaardig aan dat van jou, behalve dat ik mijn beslissing zou snel niet hoef te nemen. Op 10 mei ga ik met de bus op concertreis naar Parijs (Omnisport, Bercy) naar de nieuwe tour van Springsteen kijken. Uiteraard kan ik mijn DSLR niet meenemen, maar toch wil ik er enkele souvenirs aan overhouden.

                      Je hoort me al komen: ik weet niet hoever ik van het podium zal staan, want ik heb een staanplaats. Ook vroeg gaan aanschuiven om een goede plek te hebben zit er niet meteen in, want we zullen denk ik pas in de vroege namiddag aankomen.

                      Eigenlijk moet ik zeggen dat die ISO 800 nog redelijk te doen vind. Ik had op dpreview de tests gezien, maar hoe dat in de praktijk dan uiteindelijk er zou uitzien wist ik niet. Vraagje: die nachtopname buiten aan het stadion, is dat ook op ISO 800 (heb hier geen exif plugin op't werk),en welke sluitertijd had je dan?

                      Mijn dillema is dus alsvolgt:

                      - ofwel neem ik die fuji F11 (ik kan geen maand meer wachten op die F30) met goede iso 800 prestaties en een mindere zoom factor (3x optisch) en zelfs tot 1600 ISO kan gaan.

                      - er is ook de fuji F650, die heeft een 5x zoombereik, maar de iso waarde is maximum 400, een mogelijk zeer belangrijke stop (of 2) te weinig. (edit: laat deze maar vallen, is nog niet leverbaar bij topfoto, pas vanaf juli 2006)

                      - fuji E900, 800 ISO, 4x zoombereik (32mm tot 128 mm). Deze heeft wel 9 megapixel, dus ik zou nog een extra 'zoom' kunnen verkrijgen door te croppen achteraf.

                      - ofwel neem ik die canon A700 (die duidelijk minder is qua iso kwaliteit, met max iso 800) maar die me meer zoombereik geeft (6x, tot +200mm) met F4.8 in tele

                      Verdikke zeg, deze keuze is nog moeilijker dan toen ik mijn eerste DSLR kocht
                      Last edited by yowan-kenobi; 20 april 2006, 07:24.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Advies compact camera

                        Yep de iso800 is beter dan wat we enkele jaren terug hadden en beter dan vele op iso400 voor het moment. En het feit dat ie erop stond was zelfs 1 van mijn redenen om die A700 te nemen want ik dacht wel dat ik die nodig ging hebben. Anderzijds is het toch nogal beperkt in zijn nut. Meer dan een 11x15 tje moet je eigenlijk niet proberen. Is het een mooie foto dan gaat niemand bezwaar maken maar probeer je een 30x20 gaat zelfs een mooie foto niet meer als dusdanig gezien worden. Het grootste probleem is dat er eigenlijk geen detail meer in zo een foto zit.

                        Die nachtopname was op auto iso. In de exif vind je dan ook bij ISO de vermelding auto en je hebt dus geen idee hoeveel dat nu was.
                        Voor de rest:
                        Camera Model: Canon PowerShot A700
                        Firmware: Firmware Version 1.00
                        Date/Time: 2006:04:01 05:01:44
                        Shutter speed: 1/8 sec
                        Aperture: 2,8
                        Exposure mode: Night snapshot
                        Flash: Off
                        Metering mode: Evaluative
                        Drive mode: Single frame shooting
                        ISO: Auto
                        Lens: 5,8 to 34,8mm
                        Focal length: 5,8mm
                        Subject distance: 1,76 m
                        AF mode: Single AF
                        Image size: 2816 x 2112
                        Rotation: none
                        Image quality: Fine
                        White balance: Auto

                        Zelf had ik niks anders dan de specs om mijn beslissing te nemen. De fuji's kwamen voor mij niet in de keuze voor omdat ik geen xd wil gebruiken. Spijtig want ik was vroeger nogal een fuji fan en ben altijd heel tevreden geweest met de fuji's die ik gehad heb. Maar XD of MS komt er bij mij niet in. Dus geen sony, oly of Fuji die ook geen ander slot heeft. Daarmee was de keuze al iets beperkter. Uiteindelijk dan maar voor die A700 gegaan want die hele A reeks is altijd al heel goed geweest voor hun prijs, 6MP was meer dan genoeg, iso800, alles instelbaar, leuke 200 mm zoom en toch nog 35mm groothoek wat voor mij nog veel belangrijker was. Daarom nog zitten twijfelen over bijv de S80 maar duurder dan ik wou geven hiervoor. En die nimh batterijen daarvan heb ik er hier al een hele hoop liggen en dat was dus ook een voordeel want geen extra batterij te kopen. Levensduur batterijen vallen ook heel goed mee vooral omdat ie er maar 2 gebruikt. Maar het is geen DSLR he.

                        Eigenlijk deed deze camera wel wat ik ervan verwacht had maar vind ik het ontbreken van IS wel echt een tekortkoming. Vooral ook omdat ik mijn filmcamera ga weg doen want ik gebruik hem niet en de filmmogelijkheden van die A700 zijn in principe goed genoeg voor mij maar dan wel met IS natuurlijk anders is zo een filmpje niet echt bekijkbaar wanneer hij niet op een tripod staat. Kans is wel groot dat ik een S3 IS neem en filmcamera en A700 verkoop. Alhoewel die S3 dan weer iets groter is dan ik zou willen. De moviemode van zo een camera's vallen in moeilijke omstandigheden eigenlijk heel goed mee

                        Comment


                        • #27
                          Re: Advies compact camera

                          euh 35mm groothoek, wat is daar zo bijzonder aan ???
                          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                          Comment


                          • #28
                            Re: Advies compact camera

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71
                            euh 35mm groothoek, wat is daar zo bijzonder aan ???
                            Niets behalve dat veel van de compacts waar ik ook wel interesse in had minder groothoek hadden. veel beginnen nog steeds aan 38mm en zelfs meer. En die 3mm extra vind ik belangrijker dan 30mm meer tele. 28mm was nog beter geweest maar ik vond er niet zo direct 1 die ik direct kon meepakken en aan mijn andere eisen voldeed.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Advies compact camera

                              Ondertussen weeral op een andere camera gebotst

                              de panasonic lumix TZ1, een schijnbaar nieuwe camera die nog niet overal verkrijgbaar is. Deze gaat in normale modus eveneens tot iso 800, maar 'zou' volgens de schaarse reviews over betere prestaties beschikken qua noise reduction dan zijn voorgangers/collega lumix toestellen.

                              Met name de processor is toe aan versie III, wat onder andere snellere opslag en vermindering van ruis inhoud. In hoeverre dan ook nog eens een 10x optische zoom samen met eerder genoemde vernieuw voor goede beelden staat.... afwachten naar meer reviews.

                              Bij topfoto alvast een prijs < 350 euro.

                              In volgende draadjes word er al wat over gebabbeld:


                              Comment


                              • #30
                                Re: Advies compact camera

                                Hey, Kevlar, ik las net met belangstelling uw stukje over de A700 (had ook al review gelezen op http://www.dpreview.com/reviews/canona700/ uiteraard) en wat mij telkens opvalt is dat er bij hoge iso toh nog erg veel detail overblijft, ookal gaat dit ten koste van ruis, dat is eigenlijk toch véél beter, en de ruis die er is ziet eruit alsof ze nog relatief makkelijk te verwijderen valt, kunt u dat mss ook eens testen aub?
                                Als u dit toestel echt op korte termijn zou wegdoen heb ik eigenlijk wel interesse om hem over te nemen als de prijs scherp is, ik dacht namelijk aan dit toestel (ook aan fuji, maar die vallen wel erg duur uit in vergelijking en ik ben de manuele instellingen van mijn A60 ook zo gewoon)
                                Laat maar eens iets weten als u een beslissing hebt genomen

                                Hij is natuurlijk wel een stuk minder compact dan de F10/F11/F30

                                Weet er toevallig iemand iets over de fotokwaliteit van dit toestel (Olympus Stylus 720 SW) want als 2de toestel lijkt mij dat ook wel ideaal:klein, waterdicht en schokbestendig, toch 3 x zoom, iso 1600 => nooit meer thuis laten!
                                Maar ik kan er precies nog geen testen van vinden.

                                Groeten,
                                Koen
                                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                                Comment

                                Working...
                                X