Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oude lenzen en nieuwe cameras

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: oude lenzen en nieuwe cameras

Hi,

Er bestaan meer adapters dan wij ooit van gehoord hebben, allemaal te verkrijgen via internet.
    (Vb cameraquest.com)

Eos/FD, Eos/M42 enz..

Deze dingen werken, zeer goed, maar met verlies van AF.
    De praktijk (voor mij toch) wijst uit dat:

1) MF moeilijk wordt boven de 135 mm
    2) MF en je diafragma aanpassen totaal ongeschikt is voor onderwerpen die bewegen.

Daarom zie je de meeste van die speciale lenzen bij landschap of interieur fotografen. En het is niet omdat het een oude lens is, dat ze goed is. Er zit heel wat kaf onder het koren.

DPaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DES
      bedankt voor de reacties,
      ik heb de kerstballen eens goed bekeken en moet zeggen ,
      is dit dan met zo een adapter ring zoals op e-bay? en zo ja ,
      wiet iemand hoe die pay pal werkt ? het bestellen is makkelijker dan de mogelijkheid om het te betalen ,maar heb er wel intresse voor , ik wil dat eens uitproberen ,mischien kan ik ergens voor een prikje aan oude zoomlens of prime geraken en haal ik er nog iets deftig uit, iemand een idee waar de adapters nog te krijgen zijn?
      Ik heb nog zo'n adapterring liggen, ooit in Engeland gekocht om de FD-lenzen van mijn vader te gebruiken op mijn 300D (toen ik nog niet genoeg geld had om andere te kopen ).

We kunnen wel eens afspreken en dan kun je die eens testen.

Als je wilt zal ik je de juiste gegevens een doorsturen. Ik heb deze adapter niet meer nodig en als die je bevalt mag je die wel overkopen.

Groeten.

Steven
      1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
        De Canon FD-lenzen passen idd. niet op de huidige Canon bodies!...
        Zéér vervelend voor wie destijds een dure FD-glaswinkel heeft aangeschaft!...
        De old-Nikonians zitten op het vlak van camera-vatting compatibiliteit wél stukken beter!...
        Bah een canon met adapter kan met oude nikon lenzen nog steeds meteren wat je van een D70 bijv niet kan zeggen. Is een Canon dan compatibeler met oude nikon lenzen dan een nikon?

Het was zeker klote als je zwaar geinvesteerd was in FD lenzen en plotseling kwam EOS. Maar het is de beste move die Canon ooit gemaakt heeft. Dit is wat hen jaren en zelfs nog steeds een voordeel tov andere merken heeft gegeven.
        Het is een overroepen probleem en je kan evengoed zeggen dat buiten Canon alle merken nu enkel body's maken die niet overeenkomen met 90% van hun lenzen en je dus zwaar in de zak gezet bent geweest toen je FF lenzen kocht.

Comment

Pentax is bij mijn weten de enige dslr die compatible is met alle lenzen die ze ooit maakten van m42 schroefdraad tot heden. Maar voor zover ik weet bestaat er een m42 adapter ook voor canon.

G
          Geyst

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geyst
            Pentax is bij mijn weten de enige dslr die compatible is met alle lenzen die ze ooit maakten van m42 schroefdraad tot heden. Maar voor zover ik weet bestaat er een m42 adapter ook voor canon.

G
            De door mij in de jaren 70 gekochte lenzen voor mijn Pentax ME Super passen allemaal nog prima op mijn *ist.D's Op MF fotograferen is met de *ist.D's ook nauwelijks een probleem gezien de heldere en brede zoeker. Zelfs mijn teleconverter is nog te gebruiken op de nieuwe DA lenzen

leo
            Pentax K10D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geyst

G
              Fout, bij Nikon is dat ook zo. Zij het natuurlijk met beperkingen van AF en dergelijke.

Comment

beste,
                er bestaat wel degelijk een adapter voor je oude FD-lenzen naar een EF-(EOS)mount. Verlengingsfactor : 1.3x, één f-stop verlies. Hieronder de link :

Tot hier het goede nieuws. Maar... de prijs is USD 39.95; verzendkosten via UPS: nogmaals zoveel. En als ze het ding thuis bezorgen, kan je aan de dief, pardon, bediende, van UPS NOG eens dertig euro betalen. Bovendien manipuleert het systeem niet makkelijk ( wat logisch is ), hebben ze mij een adapter mét correctielens opgestuurd ( niet gevraagd ), en die stelt niet scherp op oneindig. Nu is dat ding toch wel bruikbaar, omdat mijn macro-objectief toch dichtbij gebruikt wordt, en mijn 500mm stelt gelukkig scherp voorbij oneindig ( = compensatie voor temperatuursverschillen, dankuwel Canon ). Nog slecht nieuws : de adapter is tijdelijk niet leverbaar. Persoonlijk heb ik toch maar een nieuwe besteld - zonder correctielens, dus waarschijnlijk wél tot oneindig scherp te stellen. Ook belangrijk : je kan de adapter maar gebruiken met een full-frame Canon, dus vanaf de 5D. Die is tussen haakjes veel goedkoper in Duitsland, zie maar eens naar http://www.top-foto.de/ ( € 2599, in België rond de € 2900 ). Ik wil geen publiciteit maken voor die winkel, maar je kan er zelf naartoe, ze mailen bliksemsnel terug, en voor de Duitsonkundigen : doe maar in je moedertaal, ze verstaan je perfect.
                Veel succes !
                Ik heb ook de reacties gelezen van de jonkies die, meestal in slecht Nederlands, vinden dat je maar op de nieuwe lenzen moet overschakelen. Ze zullen wel anders piepen als ze een stel dure lenze hebben, en die dan niet meer kunnen gebruiken. Ik bezit een 15mm f:2.8 fisheye, 17mm, 24mm, 35mm f:2.0, 50mm macro, 85 mm f:1.2, 200 mm f:2.8, en de hiervoor genoemde 500mm. Daarbij nog de nodige randapparatuur ( flash, ringflash, balg, hoekzoeker, matglazen,... ). Degenen die denken dat die "oudjes" slecht presteren, mogen eens komen kijken naar 40x50 vergrotingen waar misschién de duurste digitale Canon tegenop kan. En die 85mm, die gooi je niet zomaar weg! Ze kost nu zo'n € 1676 ( en is dat waard ).
                Ik doe het voorlopig met een kleine Sony (7Mp) en schakel nog niet onmiddellijk naar een SLR over. Zodra ze de kwaliteit van een 25 ISO-negatief kunnen evenaren, ga ik er eens over nadenken. Vooruit, het mag ook 50 ISO zijn.
                Canon 5D + 16-35mmL f:2.8 + 70-200mmL IS USM f:2.8

Comment

Hoi
                  Ben nieuw hier op het forum , ben aan het uitkijken voor een digitaal toestel ,

Nu heb ik een redelijke collectie van olympus , zowel lenzen als bodies

om 10
                  om 1
                  om 2

28 mm , 50 mm ,135 mm , 200 mm , zoom 35 -70, zoom 80-200 , en een 2x coverter
                  heb nu een adres op het net gevonden van een franse firma die adapterringen maakt naar allerhande merken
                  zo ook van olympus om naar canon eos digitaal

iemand ervaring met zoiets???
                  Dig , e520 met 2 kitlenzen en een Metz 48 erbij
                  Analoog , om1 , om2 , om10, F3 , een 10tal lenzen erbij
                  Middenformaat Kiev +75mm+120mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door leoverhagen
                    De door mij in de jaren 70 gekochte lenzen voor mijn Pentax ME Super passen allemaal nog prima op mijn *ist.D's Op MF fotograferen is met de *ist.D's ook nauwelijks een probleem gezien de heldere en brede zoeker. Zelfs mijn teleconverter is nog te gebruiken op de nieuwe DA lenzen
                    Ik heb dezelfde ervaringen met MF en een Pentax *istDs. Werkt perfect. In een behoorlijk aantal gevallen ben ik met MF zelfs sneller en accurater dan met AF. Ook bij sportfotografie. Vaak kun je op basis van ervaring al bepalen waar je de foto wilt nemen. Van tevoren scherpstellen met MF scheelt je dan tijd. De oudere AF primes van Pentax stellen overigens ook prima scherp op MF.
                    Over de zoeker, de istDs zoeker is helderder dan de zoeker van m'n oude Praktica.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M
                      Ik heb dezelfde ervaringen met MF en een Pentax *istDs. Werkt perfect. In een behoorlijk aantal gevallen ben ik met MF zelfs sneller en accurater dan met AF. Ook bij sportfotografie. Vaak kun je op basis van ervaring al bepalen waar je de foto wilt nemen. Van tevoren scherpstellen met MF scheelt je dan tijd. De oudere AF primes van Pentax stellen overigens ook prima scherp op MF.
                      Over de zoeker, de istDs zoeker is helderder dan de zoeker van m'n oude Praktica.
                      Hi,

Heb onlangs ook wat testen gedaan met een pentax istDs en oude pentax lenzen.

De AF was eigenlijk heel simpel omdat ik merkte dat er in de istDs van die microprisma's aanwezig waren :

Was dat maar zo bij Canon.

DPaul.
                      DPaul - A.FIAP
                      D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm
                        en terwijl we daar nu toch over bezig zijn:
                        AF verlies je niet, want je hebt ze niet, lichtmeting gebeurt nog steeds, maar je moet dan wel zelf je diafragma dichtdraaien.
                        eigenlijk wel een 'toffe' manier om manueel te trekken, niet?
                        Ik heb laatst een oude 50 mm f1.8 aangeschaft voor concertfotografie. En hier moet ik ook alles manueel instellen. Wel even wennen, maar zo leer de beter de basisprincipes van fotografie. Althans dat is mijn visie.

Zal deze week wel een paar foto's posten gemaakt met mijn "nieuwe" lens.

grt,

Dirk Ane
                        Nikon D300 + D50 + Kodak Brownie No.2 steeds groter wordende glasbak+ Metz 44 AF-4i N + Vanguard MK-3

Comment

Working...
                        X