Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe resizen jullie je foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe resizen jullie je foto's?

    Ik zoek een goeie manier (de beste) om foto's te resizen.De foto's dienen vooral om achteraf op een paar site's te tonen passend op een pc-scherm. Dus ik wil ong resizen tot max 800-1000pix aan de langste zijde. Ik heb reeds vele verschillende manieren geprobeert doch er is steeds kwaliteitsverlies.
    Vooral kleine fijne details gaan verloren op de standaart manier van resizen.
    Wat ik tot nu toe geprobeert heb is resizen met BDsizer. Resizen met photoshop (bicubic sharper) in één enkele stap. Resizen in photoshop in een paar stapjes van 10%.Het ene manier geeft al wat betere resultaten dan het andere.....maar kritisch bekeken zijn ze toch nog niet perfect te noemen.
    Mijn vraag gaat nu niet over de verscherpingsmethode die je achteraf gebruikt....enkel het verkleinen. Ik wil uiteindelijk een resultaat bekomen wat het origineel qua details benaderd. Op BD zie ik veel mensen die mooie foto's maken maar uiteindelijk door verkeerd resizen hun foto's volledig om zeep helpen. Dus aan diegenen die hun steentje willen bijdragen ....alle info is meer dan welkom.
    Last edited by RUPSELKOPKE; 1 december 2007, 11:50.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

  • #2
    Re: Hoe resizen jullie je foto's?

    foto's voor op het web verklein ik steeds in batch via Bordermaker.
    je kunt presets opslaan als basis die je telkens opnieuw kunt gebruiken.

    verkleiningen die volle kwaliteit dienen te behouden (prints e.d.)
    gaan via photoshop, maar dat is iets arbeidsintensiever.

    als je een of enkele voorbeeldjes wil, stuur me even een pm.

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Hoe resizen jullie je foto's?

      Ik doe dit in Photoshop, gelijk op het juiste formaat 900 pixels aan de langste zijde, de instelling is bicubic sharper en na het verkleinen nog even opscherpen, smart sharpen, 0,4 radius , amount 50.

      Dit geeft zeer goede resultaten.

      MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Hoe resizen jullie je foto's?

        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
        Ik zoek een goeie manier (de beste) om foto's te resizen.De foto's dienen vooral om achteraf op een paar site's te tonen passend op een pc-scherm. Dus ik wil ong resizen tot max 800-1000pix aan de langste zijde. Ik heb reeds vele verschillende manieren geprobeert doch er is steeds kwaliteitsverlies.
        Vooral kleine fijne details gaan verloren op de standaart manier van resizen.
        Wat ik tot nu toe gerobeert heb is resizen met BDsizer. Resizen met photoshop (bicubic sharper) in één enkele stap. Resizen in photoshop in een paar stapjes van 10%.Het ene manier geeft al wat betere resultaten dan het andere.....maar kritisch bekeken zijn ze toch nog niet perfect te noemen.
        Mijn vraag gaat nu niet over de verscherpingsmethode die je achteraf gebruikt....enkel het verkleinen. Ik wil uiteindelijk een resultaat bekomen wat het origineel qua details benaderd. Op BD zie ik veel mensen die mooie foto's maken maar uiteindelijk door verkeerd resizen hun foto's volledig om zeep helpen. Dus aan diegenen die hun steentje willen bijdragen ....alle info is meer dan welkom.
        Ik maak gebruik van BDSizer. Ook ik heb geconstateerd dat er soms kwaliteitverlies optreedt en zeker wanneer je gebruikt maakt van een frame.
        Ik ben nu overgegaan tot de volgende bewerking. Eerst doe ik de normale bewerking in CS3 daarna plaats ik een kader en als laatste pas ik een onscherpmasker toe. Ik heb nu een goede foto. Als ik deze goede foto gebruiken wil voor een website dan ga ik deze verkleinen met BDSizer. Na het verkleinen zie ik bij mij op het scherm geen kwaliteitsverlies. Wat ik wel heb ontdekt is dat sommige website aanbieders de aangeboden foto nogmaals behandelen en dan heb je natuurlijk wel kwaliteitsverlies.
        mvgr
        antoine200

        Comment


        • #5
          Re: Hoe resizen jullie je foto's?

          Qimage is naar het schijnt het beste programma hiervoor. Het is eigenlijk een programma voor het klaarmaken van foto's voor print, maar het resizen is een belangrijk onderdeel hiervoor.

          Het is wel niet zo een eenvoudig programma en de interface is een beetje verouderd. Hier vind je meer info.


          Staat ook vergelijking van resize door Qimage en photoshop.

          Groetjes,
          armani

          Comment


          • #6
            Re: Hoe resizen jullie je foto's?

            Resizen is de voorlaatse bewerking die ik doe, na raw bewerkingen
            in nikon Capture 1.2 en andere bewerkingen in photoshop CS 2.
            Resizen gebeurt dus ook in Photoshop CS 2 met bicubic sharper
            waarbij gelijktijdig de resolutie en de het formaat aangepast worden.
            Ik verscherp EEN keer, en wel als laatste bewerking in CS 2
            P.S.: Ik veronderstel dat er bij het resizen steeds details zullen verloren gaan.
            Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

            Comment


            • #7
              Re: Hoe resizen jullie je foto's?

              Wat ik de laatste tijd doe zal in velen hun visie wel heel erg ongebruikelijk en onorthodox zijn.....maar ik wil dit toch ook even vertellen omdat het resultaat beter is dan al hetgene wat ik reeds geprobeerd heb.Ik start van een Raw foto dewelke gemaakt is met alle parameters vd camera op "0".(verzadiging,contrast,scherpte ) .Ik bewerk (levels,curves,contrast enz)mijn foto's in hun grootste formaat in Photoshop Cs3. Ik zoom uit via photoshop op deze foto totdat ik op het formaat kom wat ik wil over houden. De volgende stap is gewoon de "print screen" button op je klavier. Nu open ik een nieuw bestand in photoshop zo groot als de afmetingen van mijn scherm.Daarna naar "edid"---"paste". Ik crop vervolgens al hetgene wat rond mijn foto zit vanaf "print screen" weg zodat ik enkel de foto nog over houd.......ik heb nu een foto die scherper en gedetailleerder is dan alle andere resize-bewerkingen die je maar kunt bedenken....ik hoef zelfs geen nabewerkingen omtrend scherpte meer toe te passen. Het nadeel van deze manier is dat je geresizede foto kleiner dan of gelijk aan je schermresolutie moet zijn omdat je via "print screen"werkt.Grotere bestanden waar je minder hoeft te resizen hebben mijn inziens zowiezo minder last van detailverlies dan kleinere foto's. Een ander nadeel is dat de exif uit de foto verwijderd is op deze wijze.
              Ik hoor jullie hersenen nu reeds kraken in de zin van "wat een vreemde manier van resizen"......maar probeer het eens en vergelijk het resultaat met elke andere manier wat je tot heden hebt gebruikt. Voor diegenen die de moeite hebben gedaan om mij een paar verschillende software's te laten proberen erg bedankt.....maar ik wil uiteindelijk tot één enkele goeie toepassing(fotobewerkingsprogramma) komen om mijn foto's te bewerken van begin tot einde.
              Last edited by RUPSELKOPKE; 1 december 2007, 16:42.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #8
                Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                op z'n minst wel eigenaardig, maar ik zie niet in waarom het niet zou werken.
                deze manier lijkt me de meest WYSIWYG-accurate manier mogelijk.
                en als je groter crops wil, gewoon een groter scherm aanschaffen ...

                als je jezelf wil beperken tot één programma, blijf je natuurlijk best in photoshop werken.
                en als jouw manier van resizen werkt, waarom niet?

                mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"
                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                  je kan ook een nieuw canvas aanmaken op de gewenste maat, hierin plak je je foto die je eerst omlijnt en copyt, daarna vrij tranformeren op maat van de nieuwe canvas...opslaan voor web..en klaar!....mvg!
                  Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...

                  http://pallenhoven.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                    @RUPSELKOPKE:
                    Misschien is dit wel iets om eens mee te experimenteren:
                    rsizr is a web application that lets you resize images.

                    Hiermee kan je jpg beelden vanop je harde schijf uploaden
                    naar deze site en ze online resizen.
                    Eén beperking: het beeld mag in hoogte of breedte niet langer zijn dan
                    2880 pixels.
                    Ik heb het eens geprobeerd en het lukt maar nog géén studie gemaakt
                    van de kwaliteit.
                    Wel moet je de laatste versie van adobe flashplayer op je computer hebben.
                    Zonodig word je verwezen naar adobe om die te installeren.
                    Nu, dit is een vlugge reactie en valt eventueel verder te bestuderen.
                    Last edited by dyafani; 1 december 2007, 19:17.
                    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                      Bedankt voor jullie bijdrages tot nu toe.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                        Wat ik de laatste tijd doe zal in velen hun visie wel heel erg ongebruikelijk en onorthodox zijn.....maar ik wil dit toch ook even vertellen omdat het resultaat beter is dan al hetgene wat ik reeds geprobeerd heb.Ik start van een Raw foto dewelke gemaakt is met alle parameters vd camera op "0".(verzadiging,contrast,scherpte ) .Ik bewerk (levels,curves,contrast enz)mijn foto's in hun grootste formaat in Photoshop Cs3. Ik zoom uit via photoshop op deze foto totdat ik op het formaat kom wat ik wil over houden. De volgende stap is gewoon de "print screen" button op je klavier. Nu open ik een nieuw bestand in photoshop zo groot als de afmetingen van mijn scherm.Daarna naar "edid"---"paste". Ik crop vervolgens al hetgene wat rond mijn foto zit vanaf "print screen" weg zodat ik enkel de foto nog over houd.......ik heb nu een foto die scherper en gedetailleerder is dan alle andere resize-bewerkingen die je maar kunt bedenken....ik hoef zelfs geen nabewerkingen omtrend scherpte meer toe te passen. Het nadeel van deze manier is dat je geresizede foto kleiner dan of gelijk aan je schermresolutie moet zijn omdat je via "print screen"werkt.Grotere bestanden waar je minder hoeft te resizen hebben mijn inziens zowiezo minder last van detailverlies dan kleinere foto's. Een ander nadeel is dat de exif uit de foto verwijderd is op deze wijze.
                        Ik hoor jullie hersenen nu reeds kraken in de zin van "wat een vreemde manier van resizen"......maar probeer het eens en vergelijk het resultaat met elke andere manier wat je tot heden hebt gebruikt. Voor diegenen die de moeite hebben gedaan om mij een paar verschillende software's te laten proberen erg bedankt.....maar ik wil uiteindelijk tot één enkele goeie toepassing(fotobewerkingsprogramma) komen om mijn foto's te bewerken van begin tot einde.
                        Misschien doe ik iets verkeerd maar ik resize gewoon in Photoshop, en zie echt geen verschil met een printscreen.
                        Ik zie ook niet in wat er sowieso mis zou zijn met de scherpte.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                          in 1 keer via bicubic en dan smart sharpen erop

                          voor print via unsharp mask

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                            Ik gebruik een plug-in van FM Software!
                            Kost wel wat maar het werkt zeer goed en je hebt vele mogelijkheden om te resizen! KIJK HIER
                            groeten, Erik. -BD0841BE-
                            http://www.pbase.com/erik_borghs

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                              in Photoshop CS....File...Sripts... Image Processor
                              daarmee kan je in 1,2,3 een hele map omzetten naar JPG, Tiff of PSD en op formaat zetten.

                              Of met het "Croptool", boven de maten en dpi aangeven en croptool gebruiken.
                              Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

                              Comment

                              Working...
                              X