Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belangrijke informatie Camera tas

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Belangrijke informatie Camera tas

Deze informatie wil ik jullie niet onthouden.
    Vorige week trof ik een aantal persfotografen welke in Den Haag op locatie aan het werk waren. Wat mij opviel was dat velen in het bezit waren van rugzakken. Ik vroeg waarom rugzakken. Zij vertelde mij dat dit voor hun gezondheid was. Jaren lang hebben zij gelopen met een zware tas aan de schouder met het gevolg dat veel fotografen nu last hebben van beknelde zenuwen. Sommige van hun hadden zelfs een operatie moeten ondergaan.
    Ik zelf bezit een tas Lowepro Magnum AW en een Lowepro rugzak. Ik heb nog steeds geen definitieve voorkeur voor een van beide kunnen vinden. Ik laat het altijd afhangen van de soort fotografie wat ik die dag ga doen. Gezien deze informatie denk ik dat ik wat vaker de rugzak zal nemen.

Persoonlijke smaken verschillen en dat is ook maar goed ook.
    mvgr
    antoine200
    Last edited by antoine200; 6 december 2006, 09:07. Reden: toevoeging

Re: Belangrijke informatie Camera tas

Dat was mij ook opgevallen! Maar, laten we vooropstellen dat het sjouwen met fotomateriaal een grote crime is!
    Ik heb zelf een waterdichte box met bekleding van outdoor cases omdat er nogal
    ruw met het materiaal kan worden omgesprongen als ik op zee ben en het er ruig aan toe gaat.
    Aan een rugzak heb je dan niet zo veel, maar ik kan me heel goed voorstellen dat een fotojournalist zijn materiaal in een rugzak meeneemt.
    Een foto is slechts een deel van een seconde

Een grote 4kante kist en een olifant om het apparaat te torsen......

Comment

Als natuurfotograaf gebruik ik in het buitengebied meestal een rugtas en of fietstassen voor mijn foto of video apparatuur met statief: je komt dan op plaatsen waar je alleen maar te voet of met een fiets kan komen. Ook in een stadscentrum gaat dat vaak op. Als ik op een vaste goed bereikbare lokatie ben gebruik ik meestal een schoudertas dat werkt toch makkelijker.
      Neem alleen dat glas mee dat je zeker nodig hebt.

Comment

Op reis gebruik ik al sedert 10 jaar een rugzak. Veel minder vermoeiend om te dragen en je heb steeds de handen vrij.
        Het heeft zijn nadelen: je moet steeds de tas afdoen om foto's te nemen, maar op 'plaatjesrijke' plaatsen hou ik gewoon de camera in de hand en de tas op de rug. De rug en de schouders worden veel minder belast.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Bedankt voor de reactie.

vgr
          antoine200

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
            Ik vroeg waarom rugzakken. Zij vertelde mij dat dit voor hun gezondheid was. Jaren lang hebben zij gelopen met een zware tas aan de schouder met het gevolg dat veel fotografen nu last hebben van beknelde zenuwen. Sommige van hun hadden zelfs een operatie moeten ondergaan.
            Rugproblemen zijn niet alleen voorbehouden aan fotografen. Een groot deel van de Westerse bevolking heeft regelmatig met allerlei rugklachten te maken die het gevolg zijn van onze moderne levensstijl. Er is op het moment een groot rugonderzoek gaande in België, Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland onder de noemer "internationaal rugonderzoek". Zie o.a. hier. Zeker aan te bevelen om deel te nemen!

Anyway, een rugzak is ook niet echt handig op reportage als je regelmatig objectieven of accessoires wisselt. Een schoudertas is dan echt veel handiger. Er zijn ook reportage tassen verkrijgbaar waar je een riem doorheen kunt halen zodat het gewicht niet meer (alleen) op je schouder hangt, maar keurig op de heupen afgesteund wordt. Dat werkt m.i. aanzienlijk beter. Overigens werkt een rugzak alleen dan goed tegen rugklachten als ook alle riemen gebruikt worden. In de praktijk blijkt maar al te vaak dat met name de riem rond de heupen niet gebruikt wordt - "te onhandig".

Verder zijn er nog tussenvormen als de slingshot, een soort rugzak die je relatief eenvoudig naar voren kunt schuiven om er bij te kunnen zonder hem af te doen. Echt handig vind ik 'm niet, maar het werkt wel.

Comment

een bijkomend voordeel van een rugzak vind ik dat je nog een beetje plaats hebt om een boek of zo in te steken (bvb wandelgids); je kan er ook veiliger "riskante" wandelingen mee doen, èn een rugzak schreeuwt niet echt "duur fotomateriaal" uit... Nadeel natuurlijk: elke keer die rugzak uitdoen als je een andere lens moet hebben... ofwel die lenzen in je vestzak steken maar dat is ook niet het toppunt van veiligheid.

Comment

Onder het motto "best of both worlds" zijn er tegenwoordig toch rugzakken die je naar voor kan schuiven rond je middel om dan als heuptas je nodige spullen te gebruiken?

Zowel lowepro als tamrac hebben al dergelijke tassen. Mogelijk zijn er nog andere merken ook...

Comment

nog beter zou 't volgende zijn Rotation360

Dacht dat ik die hier al wel eens ergens gezien had, maar ben niet meer zeker...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                    Rugproblemen zijn niet alleen voorbehouden aan fotografen. Een groot deel van de Westerse bevolking heeft regelmatig met allerlei rugklachten te maken die het gevolg zijn van onze moderne levensstijl. Er is op het moment een groot rugonderzoek gaande in België, Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland onder de noemer "internationaal rugonderzoek". Zie o.a. hier. Zeker aan te bevelen om deel te nemen!

Anyway, een rugzak is ook niet echt handig op reportage als je regelmatig objectieven of accessoires wisselt. Een schoudertas is dan echt veel handiger. Er zijn ook reportage tassen verkrijgbaar waar je een riem doorheen kunt halen zodat het gewicht niet meer (alleen) op je schouder hangt, maar keurig op de heupen afgesteund wordt. Dat werkt m.i. aanzienlijk beter. Overigens werkt een rugzak alleen dan goed tegen rugklachten als ook alle riemen gebruikt worden. In de praktijk blijkt maar al te vaak dat met name de riem rond de heupen niet gebruikt wordt - "te onhandig".

Verder zijn er nog tussenvormen als de slingshot, een soort rugzak die je relatief eenvoudig naar voren kunt schuiven om er bij te kunnen zonder hem af te doen. Echt handig vind ik 'm niet, maar het werkt wel.
                    Ik heb die "Slingshot" en het gewicht hangt dan wel aan één schouder i.p.v. twee wat dan die schouder zwaarder belast, nu zoek ik tochterug een gewone rugzak te kopen omdat die linker schouder van mij juist hersteld is van een pijnlijke spier ontsteking (supraspinatus) .
                    Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                    Web-Albums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa Bekijk bericht
                      Ik heb die "Slingshot" en het gewicht hangt dan wel aan één schouder i.p.v. twee wat dan die schouder zwaarder belast, nu zoek ik tochterug een gewone rugzak te kopen omdat die linker schouder van mij juist hersteld is van een pijnlijke spier ontsteking (supraspinatus) .
                      Ik kan me voorstellen dat het dan erg pijnlijk is ja. Maar de slingshots steunen voor een groot deel op de rug af en er zit een goede heupband in die een hoop gewicht overneemt. Een gewone rugzak hangt toch ook nog steeds voor een deel op de schouders?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                        Ik kan me voorstellen dat het dan erg pijnlijk is ja. Maar de slingshots steunen voor een groot deel op de rug af en er zit een goede heupband in die een hoop gewicht overneemt. Een gewone rugzak hangt toch ook nog steeds voor een deel op de schouders?
                        De betere en grotere rugtassen (Lowe pro, Tamrac) zijn voorzien van een heupgordel om het gewicht van de rug enigzins weg te nemen. Het gewicht wordt dan verdeeld over schouders, rug en heup zoals het hoort.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

verkoop je die slingshot?

Maori
                          If you love something,set it free! If it comes back to you,it is yours. If it does not,it was never meant to be!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
                            verkoop je die slingshot?

Maori
                            Het is een "Tamrac Velocity 9" ,ik heb hem tweedehands gekocht via B.D. , momenteel wil ik hem niet meer aan mijn schouder, maar hij past juist in mijn fietstas , en aangezien ik meer met de fiets op stap ben dan te voet kan ik dat ding toch nog heel goed gebruiken,zo zit alles netjes vast tijdens mijn fietstochten.
                            Dus geen verkoop,sorry
                            Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                            Web-Albums

Comment

Het is een "Tamrac Velocity 9" ,ik heb hem tweedehands gekocht via B.D. , momenteel wil ik hem niet meer aan mijn schouder, maar hij past juist in mijn fietstas , en aangezien ik meer met de fiets op stap ben dan te voet kan ik dat ding toch nog heel goed gebruiken,zo zit alles netjes vast tijdens mijn fietstochten.
                              Dus geen verkoop,sorry
                              Toch bedankt.

Maori
                              If you love something,set it free! If it comes back to you,it is yours. If it does not,it was never meant to be!

Comment

Working...
                              X