Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

batterij elektrische fiets

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • batterij elektrische fiets

    Hallo
    Deze morgen hebben ze onze elektrische fietsen geleverd.
    De batterij is voor 3/4 volgeladen.
    Wat is er beter voor de batterij de eerste keer volledig leeg rijden en dan terug opladen?
    Of de batterij 12uur aan de lader?
    Het betreft een 36V 13ah met
    Lithium-ion technologie batterij.
    Alvast bedankt

  • #2
    Re: batterij elektrische fiets

    Denk dat een diepontlading (naar nul) niet goed is en dat je garantie zelfs kan vervallen (de fabrikant kan zoiets uitlezen).
    idealiter hou je je batterij ergens tussen de 40 en 80%.
    Je hebt allicht wel een gebruikershandleiding meegekregen, die zou ik maar eens goed lezen.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: batterij elektrische fiets

      12 uur aan de lader en dan helemaal leeg rijden is iets dat sommigen nog altijd hebben onthouden van nikkel-cadmium accu's, en dat geldt zeker niet voor lithium-ion.
      Voor fietsaccu's worden er volgens mij al meer dan 15 jaar geen nikkelmetaalhydride accu's meer gemaakt want die hebben een veel lagere capaciteit en een veel kortere levensduur dan lithium-ion accu's.
      Sommige verkopers vertellen dat verhaal nog altijd, ik heb er zelf ooit een verkoper op aangesproken dat hij onzin aan het vertellen was (en dat had die niet echt graag...).

      Lithium-ion cellen kunnen niet goed tegen diep ontladen, maar als het goed is, dan is een fietsaccu daar tegen beveiligd.
      Die beveiliging schakelt de accu uit als een van de cellen een te lage spanning heeft, want als de spanning van een lithium-ion cel nog lager wordt, dan is het mogelijk dat er na een tijdje interne kortsluitingen komen in de cel zelf.
      Daarom is het niet aan te raden om helemaal lege lithium-ion cellen opnieuw te laden, want dat kan dus brand of een explosie opleveren.
      Dan gaat het over minder dan 2V per cel, maar de interne beveiliging zal de accu al eerder uitschakelen (meestal als een van de cellen op 3,0V zit), er is dus geen gevaar als je de accu leeg rijdt tot die plots geen stroom meer wil leveren.

      Verder kan een lithium-ion cel er niet goed tegen om een lange periode op de maximale spanning (4,2V per cel) te blijven, want dat zorgt voor een snellere veroudering van de cellen.
      Daarom is het best om de accu niet 100% geladen te houden tijdens bijvoorbeeld een winterperiode waarin de fiets niet gebruikt wordt.
      Het is dan beter om de accu ergens tussen 40 en 80% te houden.
      Als je een rit hebt gedaan, en je hebt de fiets niet meteen terug nodig, dan moet je de accu niet direct terug aan de lader hangen, tenzij ze onder de 20% zit (dan laad je ze een beetje bij tot ze terug boven de 40% zit).
      Het is beter om de accu pas te laden voor je met de fiets vertrekt (dat mag je niet vergeten, anders valt de fiets zonder stroom), dan is de tijd dat de cellen op 4,2V zit korter dan wanneer je de fiets meteen weer aan de lader hangt als je thuis komt.
      Daardoor zal de accu langer meegaan.
      Maar af en toe moet je een lithium-ion accu die bestaat uit meerdere cellen in serie tot 100% laden omdat dan de cellen allemaal terug hun maximale spanning (en capaciteit) terugkrijgen.

      Een lithium-ion accu gedeeltelijk laden en ontladen, zodat ze bijvoorbeeld tussen 40 en 80% blijft, dat kan helemaal geen kwaad, met nikkel-cadmium en nikkel-metaalhydride accu's gaf dat wel problemen omdat die last hadden van het "geheugen effect" waardoor de capaciteit kleiner werd als de cellen telkens maar gedeeltelijk gebruikt werden. Daar moet je bij lithium-ion helemaal geen schrik voor hebben want die hebben helemaal geen last van dat geheugen effect.

      Lithium-ion accu's mag je nooit laden bij een temperatuur van 0°C of lager, want dat kan ook voor interne kortsluitingen zorgen.
      Een te hoge temperatuur tijdens het laden is ook weer niet goed, want dan veroudert de accu weer veel sneller (nooit in volle zon bijvoorbeeld, en ook niet als ze warm geworden is tijdens het rijden, dan is het beter om ze eerst wat te laten afkoelen voor je de lader insteekt).

      Dit zijn allemaal tips om de accu zo lang mogelijk te laten meegaan, als je je daar niet 100% aan houdt, dan is de levensduur gewoon wat korter.
      Alleen de grens van 0°C voor het laden is wel heel belangrijk, want dat kan ervoor zorgen dat de accu heel snel stuk gaat (of zelfs in brand vliegt).
      Voor de rest hoop ik dat de interne beveiliging van zo'n accupack alle andere mogelijke gevaren zoveel mogelijk voorkomt.
      Dan gaat het over te diep ontladen, overladen, overbelasten, onbalans tussen de cellen onderling (bij een degelijk accupack met lithium-ion cellen in serie wordt de spanning van elke cel apart gecontroleerd).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: batterij elektrische fiets

        Oorspronkelijk geplaatst door Netebuk Bekijk bericht
        Hallo
        Deze morgen hebben ze onze elektrische fietsen geleverd.
        De batterij is voor 3/4 volgeladen.
        Wat is er beter voor de batterij de eerste keer volledig leeg rijden en dan terug opladen?
        Of de batterij 12uur aan de lader?
        Het betreft een 36V 13ah met
        Lithium-ion technologie batterij.
        Alvast bedankt
        De accu van een elektrische fiets moet je met zorg behandelen. Hoe kan je de accu het beste opladen?

        Comment


        • #5
          Re: batterij elektrische fiets

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          12 uur aan de lader en dan helemaal leeg rijden is iets dat sommigen nog altijd hebben onthouden van nikkel-cadmium accu's, en dat geldt zeker niet voor lithium-ion.
          Voor fietsaccu's worden er volgens mij al meer dan 15 jaar geen nikkelmetaalhydride accu's meer gemaakt want die hebben een veel lagere capaciteit en een veel kortere levensduur dan lithium-ion accu's.
          Sommige verkopers vertellen dat verhaal nog altijd, ik heb er zelf ooit een verkoper op aangesproken dat hij onzin aan het vertellen was (en dat had die niet echt graag...).

          Lithium-ion cellen kunnen niet goed tegen diep ontladen, maar als het goed is, dan is een fietsaccu daar tegen beveiligd.
          Die beveiliging schakelt de accu uit als een van de cellen een te lage spanning heeft, want als de spanning van een lithium-ion cel nog lager wordt, dan is het mogelijk dat er na een tijdje interne kortsluitingen komen in de cel zelf.
          Daarom is het niet aan te raden om helemaal lege lithium-ion cellen opnieuw te laden, want dat kan dus brand of een explosie opleveren.
          Dan gaat het over minder dan 2V per cel, maar de interne beveiliging zal de accu al eerder uitschakelen (meestal als een van de cellen op 3,0V zit), er is dus geen gevaar als je de accu leeg rijdt tot die plots geen stroom meer wil leveren.

          Verder kan een lithium-ion cel er niet goed tegen om een lange periode op de maximale spanning (4,2V per cel) te blijven, want dat zorgt voor een snellere veroudering van de cellen.
          Daarom is het best om de accu niet 100% geladen te houden tijdens bijvoorbeeld een winterperiode waarin de fiets niet gebruikt wordt.
          Het is dan beter om de accu ergens tussen 40 en 80% te houden.
          Als je een rit hebt gedaan, en je hebt de fiets niet meteen terug nodig, dan moet je de accu niet direct terug aan de lader hangen, tenzij ze onder de 20% zit (dan laad je ze een beetje bij tot ze terug boven de 40% zit).
          Het is beter om de accu pas te laden voor je met de fiets vertrekt (dat mag je niet vergeten, anders valt de fiets zonder stroom), dan is de tijd dat de cellen op 4,2V zit korter dan wanneer je de fiets meteen weer aan de lader hangt als je thuis komt.
          Daardoor zal de accu langer meegaan.
          Maar af en toe moet je een lithium-ion accu die bestaat uit meerdere cellen in serie tot 100% laden omdat dan de cellen allemaal terug hun maximale spanning (en capaciteit) terugkrijgen.

          Een lithium-ion accu gedeeltelijk laden en ontladen, zodat ze bijvoorbeeld tussen 40 en 80% blijft, dat kan helemaal geen kwaad, met nikkel-cadmium en nikkel-metaalhydride accu's gaf dat wel problemen omdat die last hadden van het "geheugen effect" waardoor de capaciteit kleiner werd als de cellen telkens maar gedeeltelijk gebruikt werden. Daar moet je bij lithium-ion helemaal geen schrik voor hebben want die hebben helemaal geen last van dat geheugen effect.

          Lithium-ion accu's mag je nooit laden bij een temperatuur van 0°C of lager, want dat kan ook voor interne kortsluitingen zorgen.
          Een te hoge temperatuur tijdens het laden is ook weer niet goed, want dan veroudert de accu weer veel sneller (nooit in volle zon bijvoorbeeld, en ook niet als ze warm geworden is tijdens het rijden, dan is het beter om ze eerst wat te laten afkoelen voor je de lader insteekt).

          Dit zijn allemaal tips om de accu zo lang mogelijk te laten meegaan, als je je daar niet 100% aan houdt, dan is de levensduur gewoon wat korter.
          Alleen de grens van 0°C voor het laden is wel heel belangrijk, want dat kan ervoor zorgen dat de accu heel snel stuk gaat (of zelfs in brand vliegt).
          Voor de rest hoop ik dat de interne beveiliging van zo'n accupack alle andere mogelijke gevaren zoveel mogelijk voorkomt.
          Dan gaat het over te diep ontladen, overladen, overbelasten, onbalans tussen de cellen onderling (bij een degelijk accupack met lithium-ion cellen in serie wordt de spanning van elke cel apart gecontroleerd).
          Bart bedankt voor je uitgebreide uitleg, weer een bewijs om mijn vader op andere gedachten te brengen . Hij wil zijn nieuwe fiets tot 0 brengen de eerste paar keer en de tablets laten de ouders soms tot 20% leeg worden. Wat mij ook niet super goed ervoor leek.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: batterij elektrische fiets

            Mijn echtgenote heeft de capaciteit van haar accu zien dalen op korte tijd naar +- 30% vh oorspronkelijke.... met dank aan warrige/verkeerde instructies van de verkoper destijds. Dus bovenstaande is zeer nuttige info.

            Wat ik me afvroeg ivm opladen of bijladen van de batterij: in vele gemeenten staat nu in de kiesbeloften het uitbreiden of aanleggen van een netwerk van laadpalen voor de elektrische fiets.

            Ik weet er zo reeds een paar staan, maar heb daar nog quasi nooit een fiets aan zien "hangen".
            Zelf doen we heel veel met de fiets (o.a. boodschappen) maar ik zie bvb geen noodzaak om daar aan te connecteren.

            Laadpalen kunnen toch alleen maar nut hebben ter plekke waar bvb (veel) werknemers geruime tijd doorbrengen en niet voor bezoekers (kort bezoek) of passanten?

            Comment


            • #7
              Re: batterij elektrische fiets

              Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
              Ik weet er zo reeds een paar staan, maar heb daar nog quasi nooit een fiets aan zien "hangen".
              Zelf doen we heel veel met de fiets (o.a. boodschappen) maar ik zie bvb geen noodzaak om daar aan te connecteren.
              Idem hier.
              Er staat een fietslaadpaal in het centrum waar ook een paar terrasjes zijn maar ik zag er nog nooit een fiets aan hangen. Ook tijdens het fietsen zagen we al een paar keer een laadpaal bij een brasserie/ restaurant maar ook daar geen ladende fietsen. Misschien is dat wel logisch, de aanduiding van de autonomie klopt redelijk goed bij de fiets van mijn vrouw en aangezien we bij fietstochten steeds op voorhand de afstand weten vertrekken we altijd met volle accu of toch met minstens 20Km "reserve". Onderweg laden is dan ook nooit nodig. Zelfs onze langste rit met nogal veel niveauverschil (63Km rond Brussel vanaf en tot St Agatha Berchem) was met 75% aan de start niet van dien aard dat we moesten panikeren.
              Het is nu niet zo dat voor de meestal korte tijd dat je ergens bent je veel kan opladen.

              Bij bedrijven zie ik er wel nut in zodat werknemers hun fiets kunnen opladen.
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

              Comment


              • #8
                Re: batterij elektrische fiets

                Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht

                Bij bedrijven zie ik er wel nut in zodat werknemers hun fiets kunnen opladen.
                Er zijn genoeg bedrijven die zelfs niet de maximaal toegelaten fietsvergoeding (belastingvrij tot 23 cent per km) willen betalen, terwijl ze die zelf volledig van hun belastingen kunnen aftrekken.
                Dan moet je niet verwachten dat die bedrijven voor hun werknemers stopcontacten gaan voorzien waar ze gratis kunnen "tanken" met de fiets...

                Bij het bedrijf waar ik werk zijn er nu 5 de regelmatig met de fiets komen, en daar zijn sinds kort 2 elektrische fietsen bij.
                De fietsen kunnen wel binnen staan, maar de plaats waar die staan is eigenlijk al te klein aan het worden, en er zijn daar geen stopcontacten voorzien.

                Ik zie er tegenwoordig wel meer en meer met een speed-pedelec rijden, en daar zitten er bij die maar heel weinig rekening houden met gewone fietsers (of tragere elektrische fietsers).
                Een bromfiets hoor je nog van een redelijke afstand komen (zelfs met de originele uitlaat), maar een speed-pedelec hoor je niet (en die heeft dezelfde snelheid), en er is er geen enkele die de bel gebruikt voor hij voorbijsteekt op een redelijk smal fietspad.
                Er zullen dus nog veel ongelukken gebeuren als die snelle elektrische fietsers zich niet wat beter gaan gedragen in het verkeer.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: batterij elektrische fiets

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  12 uur aan de lader en dan helemaal leeg rijden is iets dat sommigen nog altijd hebben onthouden van nikkel-cadmium accu's, en dat geldt zeker niet voor lithium-ion.
                  Voor fietsaccu's worden er volgens mij al meer dan 15 jaar geen nikkelmetaalhydride accu's meer gemaakt want die hebben een veel lagere capaciteit en een veel kortere levensduur dan lithium-ion accu's.
                  Sommige verkopers vertellen dat verhaal nog altijd, ik heb er zelf ooit een verkoper op aangesproken dat hij onzin aan het vertellen was (en dat had die niet echt graag...).
                  Inderdaad een "onzin" verhaal dat maar niet de wereld uit te krijgen is Bart.
                  Toen ik mijn nieuwe Samsung S9 ging ophalen zei de verkoper mij ook "best vóór gebruik 12 U aan de lader hangen" dat ding was voor 80% opgeladen,
                  heb er maar niets op gezegd, die mannen zitten nog steeds in een 15 jaar oude gedachtengang..........

                  Comment


                  • #10
                    Re: batterij elektrische fiets

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Er zijn genoeg bedrijven die zelfs niet de maximaal toegelaten fietsvergoeding (belastingvrij tot 23 cent per km) willen betalen, terwijl ze die zelf volledig van hun belastingen kunnen aftrekken.
                    Dan moet je niet verwachten dat die bedrijven voor hun werknemers stopcontacten gaan voorzien waar ze gratis kunnen "tanken" met de fiets...

                    Bij het bedrijf waar ik werk zijn er nu 5 de regelmatig met de fiets komen, en daar zijn sinds kort 2 elektrische fietsen bij.
                    De fietsen kunnen wel binnen staan, maar de plaats waar die staan is eigenlijk al te klein aan het worden, en er zijn daar geen stopcontacten voorzien.
                    Een kleine moeite voor de baas een groot gemak voor de werknemer, zo zie je maar waar de positie van de arbeider nog steeds zit voor een baas...
                    Bij grote bedrijven heb je dat wel een stuk minder wat is 200 Wh verbruik per fiets voor een bedrijf???

                    Comment


                    • #11
                      Re: batterij elektrische fiets

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Ik zie er tegenwoordig wel meer en meer met een speed-pedelec rijden, en daar zitten er bij die maar heel weinig rekening houden met gewone fietsers (of tragere elektrische fietsers).
                      Een bromfiets hoor je nog van een redelijke afstand komen (zelfs met de originele uitlaat), maar een speed-pedelec hoor je niet (en die heeft dezelfde snelheid), en er is er geen enkele die de bel gebruikt voor hij voorbijsteekt op een redelijk smal fietspad.
                      Er zullen dus nog veel ongelukken gebeuren als die snelle elektrische fietsers zich niet wat beter gaan gedragen in het verkeer.
                      Klopt ik loop veel op het jaagpad in mijn buurt.
                      Jaagpad is enkel toehankelijk voor wandelaars/lopers/fietsers en bromfietsen klasse (A max 25/uur)
                      Ik ben al enkele keren moeten wegspringen van die speed-pedelec die aan 45/uur voorbij razen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: batterij elektrische fiets

                        Oorspronkelijk geplaatst door Netebuk Bekijk bericht
                        Klopt ik loop veel op het jaagpad in mijn buurt.
                        Jaagpad is enkel toehankelijk voor wandelaars/lopers/fietsers en bromfietsen klasse (A max 25/uur)
                        Ik ben al enkele keren moeten wegspringen van die speed-pedelec die aan 45/uur voorbij razen.
                        Dat zal duren tot er wetgeving en controles komen en dan is het geklaag dat de speedelec "niets meer mag". Het was hier in de buurt ook zo met de wielerterroristen. In grote groepen met geroep en getier iedereen van de sokken rijden op het jaagpad (blijkbaar konden ze een mooi circuit rijden zodat ze tegen de tijd rondjes konden koersen). Na vele klachten (spuwen, op het dak van auto's kloppen als ze terug op de rijweg kwamen...) is er door de gemeente een verbod ingesteld op grote groepen en werd er dikwijls gecontroleerd en geverbaliseerd, het probleem is zo goed als opgelost (of verplaatst?).
                        bye, Maurice
                        https://on4bam.com/
                        Nikon D7500

                        Comment


                        • #13
                          Re: batterij elektrische fiets

                          Accu's, wat een onzin hoor je daar over!!!!
                          Duurste onderdeel van je fiets, en meest verwaarloosde in sommige gevallen.
                          -L-Ions voelen zich het best tussen 20 en 80 % lading
                          -L-Ions hebben liefst kamertemperatuur
                          -Diepontladen ("leegrijden") is slecht, en ze dan nog laten liggen, is nefast.
                          -100% laden vermindert de levensduur, en de tijd dat de accu op 100% is moet beperkt worden. Maar af en toe noodzakelijk om het battery management system te calibreren.
                          -Druppelladen is het recept voor een snelle veroudering.

                          Hoe doe ik het:
                          Als ik thuis kom, en het is niet koud, laad ik op tot 80-90%, dmv een timer (ik weet dat 1uur 200W is bij mijn lader). Heb ik toch 100% nodig, probeer ik de timer zo in te stellen dat de 80-100% lading een uurtje start voor ik vertrek.
                          Bij koud weer gaat de accu mee naar een verwarmde plek om ditzelfde laadproces te doen.
                          Voor langere stockage laad ik naar 60% op, en check ik regelmatig.

                          Heb sinds kort ook een Speed-pedelec. Doe dagelijks 70km woon-werk.

                          Ja, ik rij soms 40-45 op jaagpad (30 toegelaten), als er werkelijk niemand in de buurt is. Zie ik mensen, dieren, whatever, zakt mijn snelheid sterk naar beneden. Ik denk niet dat er voor mij al ooit iemand opzij gesprongen is. Mijn claxon (wettelijk) gebruik ik zelden tot nooit, en ik heb een goede fietsbel gemonteerd om veilig te kunnen inhalen.
                          Anderszijds, moeten we ook eerlijk durven toegeven, dat sommige fietsers, en vooral onervaren mensen op elektrische fietsen, nogal capriolen uithalen, 3 meter nodig hebben om zwalpend vooruit te komen... En die staan natuurlijk te roepen dat je te snel gaat....

                          Comment


                          • #14
                            Re: batterij elektrische fiets

                            Zou je een Apple watch dan ook beperkt moeten opladen?
                            80 % lijkt me nog nipt, maar tot 90 % bv?
                            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                            Si non, on devient bonbon
                            Et les gens nous mangent !"

                            Comment


                            • #15
                              Re: batterij elektrische fiets

                              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                              Zou je een Apple watch dan ook beperkt moeten opladen?
                              80 % lijkt me nog nipt, maar tot 90 % bv?
                              Waarschijnlijk wel, maar of dit haalbaar is? De accu in mijn fiets kost 1990€, daar ga ik voorzichtiger mee om. De Apple watch is een veel goedkoper dingetje, en waarschijnlijk oud als de accu versleten is.

                              Comment

                              Working...
                              X