Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

    Ik kreeg na mijn groot onderhoud (160.000km) enkele vrijblijvende offertes van Auto 5, naast de klassieker "nieuwe banden" (zie hieronder).
    Weet natuurlijk niet als ze graag extra offertes maken om bij te verdienen

    Zijn die 2 herstellingen belangrijk om door de autokeuring te geraken ?
    Wat houdt die 2e herstelling precies in, is deze echt nodig om erdoor te geraken en nog veilig om zonder die herstelling te rijden of wat kan er gebeuren indien niet hersteld ?


    Last edited by CanonYouCan; 27 februari 2018, 11:54.

  • #2
    Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

    Je laat toch geen onderhoud doen bij Auto5?

    Meer dan een lampje of een platte band herstellen (en dan nog) mogen die van mij niet doen hoor. En als ze ergens van af moeten blijven zijn het de remmen.


    Maar om een eerlijk antwoord op je vraag te geven....
    Op basis van je offerte kunnen wij niet zien of die remschijven nog boven de specs liggen (bv een rand van max 2mm), of dat er nog amper remschijven aanwezig zijn.
    En wat je ophanging betreft... kan zijn dat daar een beetje oppervlakkige roest op zit, kan ook zijn dat die draagarmen half rot zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

      Ik vind veiligheid nog belangrijker dan een autokeuring en zou sowieso essentiële herstellingen als remmen en ophanging nooit in vraag stellen.
      Maar zoals Tommie hier stelt zou Auto 5 dergelijke ingrepen ook bij mijn wagen niet mogen uitvoeren.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

        Het zal er vanaf hangen of daar echt slijtage en/of speling op zit.
        Met enkel een offerte is dat moeilijk te zeggen.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

          De potentaatjes van de keuring.... Ik kan vele verhalen vertellen daarover maar je bent gewoon gegijzeld. Dat een keurder kan zien als de remblokken op hun limiet zitten wil ik nog aannemen, hoe een keurder kan "zien" als de schijven om hun limiet zitten wil ik nog wel eens zien; Ik geef een concreet voorbeeld over de willekeur : Audi 100. De schokdempers zijn versleten, knip. Dus ik tegen piepkuiken : ze zijn NIET versleten. Jawel jawel, zie maar eens op mijn machien. Ja man ik werd dat wél beu hé, ik weet hoe versleten schokdempers zich gedragen. "Er is iets verkeerd met uw machien". Enfin de stationschef er bij gehaald en wat bleek ? Machien vergeten resetten. Groene kaart. Nog een voorbeeld : ik heb een verhoogde Patrol met progressieve veren. Jarenlang groen gekeurd tot wanneer er een zag dat ze niet gelijk zaten (ik heb het niet zelf gedaan). Eén keer een terloopse mondelinge opmerking gehad daarover, zelfs geen vermelding. Het jaar daarop : krak. Ik heb niet lastig willen doen maar ik had het toch mooi zitten. Nog zo'n voorbeeld : ik stond aan te schuiven en ik zag dat er problemen waren bij de rooktest. Ze hebben daar een Citroen SUV de motor opgeblazen. Nu wat blijkt ? Die man was met zijn dochter en die kende me, kwam een klapke doen. Leasing van 4 jaar oud, hij had geen verhaal. Ze hebben hem aan de kant geduwd en voor de rest mocht hij zijn plan trekken. En ik ga nog ene vertellen (niet van horen zeggen). Voor mij stond er ene met een camionette voor rookkeuring en omwille van een of andere reden konden ze er met de sensor niet makkelijk bij. Ik zie zie de keurder nog altijd op zijn rug liggen en vragen "geef eens gas". "Het is in orde....."
          Echt, ik heb er zo nog een paar. Keuring moet er zijn maar die willekeur ??????

          Comment


          • #6
            Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

            Zijn ze nu nog niet geleerd bij Auto5, reeds jaren proberen ze je onnodige vervangingen te laten doen.
            Ben er zelf nog nooit geweest, maar datzelfde verhaal hoorde ik reeds vele malen.

            Trouwens, ik zou er ook nooit gaan, banden haal je bij een goede bandencentrale "specialisten in banden" die je zullen
            weten te vertellen met welke banden je het best zal zijn voor uw auto en in welke omstandigheden je deze het meest gebruikt,
            die mannen kunnen ook je spoor meten en desnoods bijstellen, het wil niet zeggen omdat je banden wat ongelijkmatig
            verslijten dat dat aan je spoor ligt, te weinig banden druk controleren kan daar ook een teken van zijn.
            Een batterij koop ik bij een "specialist in batterijen"
            en remmen en schokdempers laat je nakijken in een garage en kan je iets of wat info perfect zelf controleren.
            Bij grote merkgarages hoef je daarvoor ook niet te zijn, best bij een alleen werkende garagist of in een kleinere garage.
            De kans dat er bij auto5 een bijgeschoolde bakker naar je auto kijkt is groter dan dat er een gediplomeerd garagist aan werkt........

            Comment


            • #7
              Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
              Ik vind veiligheid nog belangrijker dan een autokeuring en zou sowieso essentiële herstellingen als remmen en ophanging nooit in vraag stellen.
              Maar zoals Tommie hier stelt zou Auto 5 dergelijke ingrepen ook bij mijn wagen niet mogen uitvoeren.

              En wat te denken van een VW verdeler in Gent waar je een Golf binnen doet met heel specifieke eisen zoals olie, bougies,filters ? Zonder toestemming steken die sjarels nieuwe schijven, zelfs een nieuwe brandblusser. Auto van mijn dochter wel. 900 €...... Zakkenvullers zeg ik. Zal geen tweede keer gebeuren.

              Comment


              • #8
                Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                En wat te denken van een VW verdeler in Gent waar je een Golf binnen doet met heel specifieke eisen zoals olie, bougies,filters ? Zonder toestemming steken die sjarels nieuwe schijven, zelfs een nieuwe brandblusser. Auto van mijn dochter wel. 900 €...... Zakkenvullers zeg ik. Zal geen tweede keer gebeuren.
                Weet dat als een garage een belangrijk veiligheidsprobleem niet oplost, ze mee verantwoordelijk kunnen gesteld worden bij een ongeval.

                Stel, je brengt je auto binnen voor "olie en een filter", en ze merken dat de remblokken weg zijn, dan mogen ze in principe jou niet laten vertrekken zonder nieuwe blokken.
                Als jij die herstelling elders wil doen, dan mag je die laten wegslepen, maar niet zelf rijden.

                Correct handelen vereist natuurlijk wel dat ze je even bellen met de vraag of ze die blokken of schijven mogen vervangen.
                Ik vraag dan altijd of ik de oude mag zien. (en ja, ik weet wel dat het niet moeilijk is een paar versleten schijven te tonen, ... maar ja...)

                Comment


                • #9
                  Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Weet dat als een garage een belangrijk veiligheidsprobleem niet oplost, ze mee verantwoordelijk kunnen gesteld worden bij een ongeval.

                  Stel, je brengt je auto binnen voor "olie en een filter", en ze merken dat de remblokken weg zijn, dan mogen ze in principe jou niet laten vertrekken zonder nieuwe blokken.
                  Als jij die herstelling elders wil doen, dan mag je die laten wegslepen, maar niet zelf rijden.

                  Correct handelen vereist natuurlijk wel dat ze je even bellen met de vraag of ze die blokken of schijven mogen vervangen.
                  Ik vraag dan altijd of ik de oude mag zien. (en ja, ik weet wel dat het niet moeilijk is een paar versleten schijven te tonen, ... maar ja...)
                  Ze kunnen je hoogstens een briefje laten tekenen Tommie, geen enkele garage heeft het recht je auto stil te zetten.
                  Toon mij die wettekst maar eens.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Ze kunnen je hoogstens een briefje laten tekenen Tommie, geen enkele garage heeft het recht je auto stil te zetten.
                    Toon mij die wettekst maar eens.
                    ik ben ook benieuwd naar die wettekst.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                      Als er een verklikkerlichtje zit voor remslijtage,en dit brandt nog niet,zit je nog niet aan de limiet.Contact zit in het remblokje,en als er contact komt met de remschijf brandt het.(Ook je remolieniveau kan dit doen branden)
                      Remblokjes en schijven worden dikwijls tezamen vervangen omdat de schijven kunnen krom getrokken zijn of verslijten.Zeker na 160.000 km.Maar normaal voel je dat in je stuur bij remmen.Dan begint dit te beven door de wisselende remkracht.Misschien eruit gefilteerd door de servo,en vnl. door de gevoeligheid van de bestuurder of ongevoeligheid,niet waargenomen.Anders krijg je dit eventueel na vervangen van de blokjes,of eventueel ook piepende remmen etc.
                      Als je op de remtest bij keuring alles nog ok is,geen probleem.Maar als je bv.al 160000 km met dezelfde remblokjes zou rijden (wat eigenlijk normaal niet mogelijk is.), dan wordt het wel tijd om dit te vervangen,ook al is de keuring OK.
                      Ijzer op ijzer remt ook,alleen niet zo goed.
                      Wat die draagarmen betreft,ja dat is moeilijk te zeggen.Maar bij de keuring weten ze wel zeer goed welke wagens daar problemen mee hebben.
                      Zou mij wel verwonderen dat ze de laatste keuring nog geen waarschuwing zouden gegeven hebben,als ze op doorroesten stonden.

                      Waarom er blijkbaar een tarief bestaat voor wagens met meer dan 130 kw??Je kunt toch alleen maar losschroeven en terug vastschroeven zeker ????(Demonteren en monteren)
                      Last edited by demuro; 27 februari 2018, 15:15.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                        Met remblokjes die nieuw 8mm dik zijn, maar afgesleten zijn tot 3mm en remschijven met een slijtagegroef van 2,5mm diep, kom je probleemloos door de remtest op de autokeuring.
                        Rij eens tegen 60km/h over een verkeersdrempel. Als je geen geluid van metaal op metaal hoort, dan zit er zeker nog wat rubber op de knoopkoppelingen van de ophangdriehoeken en kom je gemakkelijk door de controle. Het plaatwerk van die driehoeken zal niet zo snel doorroesten want dat is 2 of 2,5 mm dik.
                        Bij sommige zware sportieve SUV's moet je dit onderdeel op barsten nakijken, want daar is dit onderdeel in aluminium

                        Ikzelf vervang dit alles om de 30 à 40.000 km. Ik vertraag niet voor de venijnige Spaanse verkeersdrempels die hier massaal op nutteloze plaatsen liggen, en rotondes neem ik op de limiet.
                        Kijk eens op www.autodoc.be en kijk naar de prijs van de onderdelen. Je Brembo remschijven kosten daar 50€ voor de 2 stuks. De draagarmen kosten tussen 17 en 50€.
                        Ik betaal voor al dat materiaal met nog 2 vertikale stabilisatorstangen erbij, nog geen 200€ (allemaal Bosch). Kost me in totaal 3 uur werk (zonder hefbrug ! ). Ik moet daarna nog wél naar een bandengarage voor de uitlijning @ 30€.

                        Na de garantie kom ik niet meer in de merkgarage en doe ik alles zoveel mogelijk zelf.
                        Iedereen kapt hier op Auto5, maar denk je dat het in een merkgarage zoveel beter is.
                        Zelfs in de grootste merkgarages zijn er maar enkele monteurs die een speciale cursus gaan volgen en de rest moddert maar wat aan.

                        Wat kan je nu verkeerd doen aan het vervangen van remblokken en remschijven ?
                        -wiel eraf halen
                        -clips openen op de remklauw en versleten remblokken eruit halen (kabeltje slijtagecontact afkoppelen)
                        -rubberen remslangetje controleren op barsten of lekken
                        -2 bouten uit de remklauw schroeven en de remklauw met een ijzerdraad ophangen aan de ophangveer
                        -remschijf eraf nemen (komt er vanzelf af, en mits wat roest een tikje met een hamer)
                        -contactoppervlak tussen remschijf en lagerhuis opzuiveren
                        -remklauw reinigen en zuiger terug indrukken
                        -contactoppervlak tussen remschijf en lagerhuis invetten met kopervet
                        -remschijf plaatsen
                        -remklauw terug monteren
                        -remblokjes erin schuiven (eventueel met ingevet stelplaatje) en eventueel kabeltje terug aankoppelen
                        -clips terug dichtmaken
                        -wiel terugplaatsen
                        -motor starten en enkele keren met het rempedaal pompen
                        -controleren of het wiel niet vastzit

                        Dat is geen ruimtetechnologie. Dat kan iedereen doen die geen 2 linkerhanden heeft. Waarom zou een mecanicien van een Auto5 dat slechter doen dan een van BMW, Ford of Audi ? Denk je dat men in een merkgarage de remklauw gaat vastzetten met een momentsleutel ? Dat doen ze gewoon met de eenvoudige slagmoersleutel waar ze ook je wielen mee monteren.
                        Denk je dat een merkgarage enkel originele merkonderdelen gebruikt ? Ik heb het zelf gezien in een merkgarage dat een koerier copy remschijven "made in Hungary" kwam afleveren. Schijven van 50€ die daarna verkocht worden @ 400€.
                        Het enige dat ze daar extra gaan doen, is je een verversing van de remolie aanrekenen @ 120€.

                        Als je niet zelf de mogelijkheid hebt om onderhoud te doen, ben je op een garage aangewezen.
                        Maar wat je zelf kan doen, doe je meestal beter (en goedkoper).
                        Ik vertrouw merkgarages voor geen moer, en daar kan ik bijna een boek over schrijven.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Stel, je brengt je auto binnen voor "olie en een filter", en ze merken dat de remblokken weg zijn, dan mogen ze in principe jou niet laten vertrekken zonder nieuwe blokken.
                          Als jij die herstelling elders wil doen, dan mag je die laten wegslepen, maar niet zelf rijden.
                          Ze mogen u hoogstens op de hoogte brengen, u verbieden te rijden dat kunnen ze niet opleggen.
                          Ze kunnen verantwoordelijk gesteld worden als ze u niet op de hoogte brengen, maar door een vermelding te maken op de factuur of een offerte mee te geven, dat geeft hun bewijsmateriaal.
                          En niet rijden mag enkel als je wagen niet voldoet aan de technische vereisten ... anders ligt het bij de verantwoordelijkheid.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Zijn ze nu nog niet geleerd bij Auto5, reeds jaren proberen ze je onnodige vervangingen te laten doen.
                            Ben er zelf nog nooit geweest, maar datzelfde verhaal hoorde ik reeds vele malen.
                            Idem bij merkgarages.
                            De auto van mijn echtgenote maakte achteraan een knarsend geluid bij het nemen van scherpe bochten. Alhoewel de auto slechts 2,5 jaar oud was met 30.000km op de teller, wilde men (na een testrit door de receptionist met de witte stofjas) de hele achterophanging vernieuwen. Een grapje van meer dan 1000€.
                            Ik vond op een forum dat dit een gekend probleem is. Het geluid kwam van de haak in het slot van de achterklep. 2 laagjes Scotchtape rond de metalen beugel waar die haak in past, en het probleem was definitief opgelost.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Deze 2 herstellingen belangrijk voor autokeuring ?

                              De dikte van de remschijven kan je zelf nameten, als die echt te dun zijn, dan moeten die wel vervangen worden.
                              Maar zelfs met te dunne remschijven is het best mogelijk dat volgens de remtest bij de keuring alles nog in orde is, want daar wordt de remkracht en de verdeling van de remkracht gemeten.
                              Na 160.000km kunnen de remschijven bij de ene auto versleten zijn (soms zelfs nog veel eerder), en bij een andere zijn ze nog lang niet, dat hangt volledig af van de rijstijl van de automobilist.
                              Bij sommige auto's zie je de stoplichten meer dan dubbel zoveel keren aan en uit gaan dan bij andere auto's, bij zo'n rijstijl zullen de remblokken en remschijven niet zo lang meegaan (en is het verbruik ook een stuk hoger) dan bij een rustigere rijstijl.

                              Als je de mogelijkheid hebt, meet dan de dikte van de schijven, op de meeste schijven is de minimale dikte zelfs vermeld (dat zie je als het wiel er af is).
                              De dikte van de remblokken kan je bij schijfremmen bijna altijd controleren zonder het wiel te verwijderen (de dikte van de schijf meten is gewoonlijk wat moeilijker als het wiel er nog voor zit).
                              Ik zou dat toch eerst zelf controleren, de meeste automobilisten zullen dat niet doen, en laten alles dan vervangen (ook al is het misschien helemaal niet nodig) omdat ze schrik krijgen dat de remmen het binnenkort plots laten afweten...

                              De remmenreiniger is zo'n puntje waar ze altijd wel extra winst op maken, ze zullen er zeker geen hele bus op leegspuiten.
                              En als ik remmenreiniger nodig heb, dan vind ik die voor de helft van de opgegeven prijs bij de Action (die gebruiken wij op het werk ook).
                              Last edited by Black B@ndit; 27 februari 2018, 16:30.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X