Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

rookkeuring.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • rookkeuring.

    Ik zoek ideeën (hoewel het probleem opgelost is).
    Ik zit in mijn Patrol met een heel geheimzinnig bakje zonder aanduidingen en met een speciale sleutel met enkel on-off, het is duidelijk achteraf bijgezet en er lopen enkel elektrische draden richting motor van uit die ik niet kan volgen (dus geen vacuum of onderdrukleiding).
    Verleden jaar op de rookkeuring geen probleem maar dit jaar stond ik er met het schaamrood op de kaken. Afgekeurd. En terecht ! Nochtans goed toeren gemaakt naar de keuring en eens achter me gekeken en alles viel nog mee.
    Dan maar denken...

    Vroeger had ik een heel plezant turbo-gat als ik reed maar het slotje van die bak zat een beetje los, bakje opgevezen (enkel elektronica) en eens op on gezet. Ik voelde aanvankelijk weinig verschil, in de eerste plaats een veel grotere vermogensspreiding. Dat was verleden jaar toen hij probleemloos door de rooktest ging. Paar maand geleden dat voor de lol eens op off gezet en kijk, dat turbogat was er weer, ik had ook de indruk van een stuk meer vermogen. Dan kwam de keuring van Juli ll en .... knip Mariette ! Begin maar te denken.

    Opeens viel mijn nikkel, bakje op on gezet en eens aan 140 in 4e naar Aalter en terug. Probleem opgelost.

    Maar wat ik me nu afvraag : waarop zou dat dingetje in feite kunnen inspelen ? EGRklep aan en uit kan toch niet ? Inspuitkarakteristiek wijzigen ? Of iets anders ?

  • #2
    Re: rookkeuring.

    Zonder schema ga je dat niet makkelijk vinden.

    Denk niet dat dat er origineel in zat, dus Nissan gaat je niet kunnen helpen.

    Andere tip: google eens op tuning. Misschien heeft iemand er een tuningbox in gezet en dan is het niet ongewoon dat er meer rook wordt geproduceerd, maar dat verwacht ik dan eerder op de stand "On".

    Comment


    • #3
      Re: rookkeuring.

      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Zonder schema ga je dat niet makkelijk vinden.

      Denk niet dat dat er origineel in zat, dus Nissan gaat je niet kunnen helpen.

      Andere tip: google eens op tuning. Misschien heeft iemand er een tuningbox in gezet en dan is het niet ongewoon dat er meer rook wordt geproduceerd, maar dat verwacht ik dan eerder op de stand "On".
      Inderdaad, zeker niet origineel, anders had Nissan dat wel vastgezet, nu ligt het gewoon los in een kleine ruimte tussen batterij en plaatwerk. Dus met een schema ga ik ook nergens komen vrees ik.

      Comment


      • #4
        Re: rookkeuring.

        sjoemelhardware
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: rookkeuring.

          Ter info : http://forum.belgium4x4.be/showthrea...ll=1#post48660

          PERNEEL TECHNICS BVBA
          Sint-Laureinsesteenweg 2/i
          9900 Eeklo
          Gsm: +32 (0)477 59 44 92
          Tel.: +32 (0)9 344 24 70)

          Comment


          • #6
            Re: rookkeuring.

            Veel kans dat het om een 'power box' gaat, welke inspeelt op één of meerdere signalen van sensoren komende van je motor, bij common rail diesels veelal de brandstofdruk.
            Deze maakt in feite je motor management iets wijs om meer brandstof te injecteren en zodoende meer vermogen te genereren.
            Google weet raad.

            Comment


            • #7
              Re: rookkeuring.

              Ik heb ooit een soortgelijk iets gezien voor Nissan Terrano, versterkte de signalen van de luchtmassameter, zodat de motor op lage toeren meer koppel had.

              Er bestaan zoals gezegd ook gelijkaardige dingen voor andere sensoren. Merk je meer verbruik als het aan staat?

              Comment


              • #8
                Re: rookkeuring.

                Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                Ik heb ooit een soortgelijk iets gezien voor Nissan Terrano, versterkte de signalen van de luchtmassameter, zodat de motor op lage toeren meer koppel had.

                Er bestaan zoals gezegd ook gelijkaardige dingen voor andere sensoren. Merk je meer verbruik als het aan staat?
                Hier in België rij ik te sporadisch om me daar een betrouwbaar beeld van te vormen dus ik moet het antwoord schuldig blijven. Wél merk ik een vermogenstoename als het AF staat, de omgekeerde wereld zou ik zeggen.
                Maar ik heb nog meer rare dingen voor : de Patrol start als een juweel maar is een ongelofelijk koppige ezel als hij na een koudstart van pakweg 10 km en na een uur heeft stilgestaan. Bij zowat elke warmstart moet je voorverwarmen, ik werd er echt zot van.
                Bij Nissan zelf hadden ze geen antwoord, bij Bosch-specialist IDE in Pittem ook niet, en bij IDE kennen ze heus wat van dieselpompen geloof me. Zoon Nils ingeschakeld dan maar en .... opgelost. Het gaat over een ontzaglijk klein onderdeeltje op de pomp dat ze kennen onder "advance cover", Nissan zelf kent het niet, het enige verschil is dat er een ringvormig opstandje van 2 mm op staat binnen de O-ring. Dus ik naar IDE met het nr. van het Denso onderdeel en daar vielen ze compleet uit de lucht. Ze konden wel bestellen.
                Kostprijs : 5,49 €. Ik had er met plezier het 10- of 20- voudige voor betaald want het probleem is opgelost.

                Voor de techneuten ga ik nog eens een foto zetten van beiden. De reden van heel die toestand is me overigens een compleet raadsel.

                Comment

                Working...
                X