Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Strike between the windmills

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Strike between the windmills

    Een bijzonder krachtige bliksem ontlading (CG+) slaat recht voor de camera in boven de befaamde Molenrij van Kinderdijk



    1700P: https://c1.staticflickr.com/5/4390/3...7d515fb2_o.jpg
    Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

  • #2
    Re: Strike between the windmills

    In mijn andere topic, 'Blue hour lightning' kreeg ik de vraag hoe ik mijn (stormchase) foto's zo krijg zoals ze zijn. Deze vraag zie ik vaker voorbij komen dus voor de geïnteresseerden, een iets aangepaste versie van het verhaal, specifiek voor deze foto.

    De voorbereiding:

    De voorbereidingen beginnen vaak op enkele dagen tot een week van te voren. Samen met een ander groepje stormchasers hou ik de weerkaarten strak in de gaten. Vanaf het moment dat een cocktail voor het laten ontstaan van (fotogenieke) onweersbuien op de kaarten staat zullen wij dit in de dagen daarop gaan volgen. Blijft de setting strak in de kaarten staan? Dan kijken wij vanaf een slordige 48 uur voor de setting waar de overlap van bepaalde factoren het beste is (temperatuur, energie, windschering, trigger). Aan de hand van deze factoren pinpointen wij een gebied welke voor het succesvol intercepten en chasen van de onweershaarden het meest kansrijk is. Dit kan een gebied zijn van 300x300 km. Aan nauwkeurigheid doet moeder natuur niet ��.

    Chaseday:
    Aangekomen op de dag zelf kijken wij of het doelgebied hetzelfde is gebleven. Is dit het geval? Top! Zo niet? Dan rijden wij aan naar een zone binnen het nieuwe aandachtsgebied welke aan de hand van actuele waarnemingen het meest kansrijk is. Vanaf het moment dat de buien daadwerkelijk ontstaan begint het positioneren. Daar kan ik veel over vertellen, maar daar komt flink wat weerkundige kennis bij kijken. Om die reden bestaat ons ‘chaseteam’ dan ook uit meerdere leden. Wij hebben een meteoroloog in ons midden, een of meerdere navigators, en meerdere chauffeurs.
    - Het meteorologische aspect. Het uitzoeken wat de onweershaard gaat doen, wat de gevaren zijn, welke kant van de bui in kwestie het meest fotogeniek is.

    - De navigator: Het navigeren en uitzoeken van een werkbare, en het liefst fotogenieke voorgrond.

    - De chaffeur: Het snel, effectief en veilig aankomen op locatie (chaffeur)

    Het fotografische aspect:

    Aangekomen op locatie verschilt de wijze van werken niet veel met basic landschapsfotografie. Je kiest je compositie naar keuze uit. Het liefste iets met dieptelijnen of een aanvullend onderwerp om te plaatsen in je foto. Kinderdijk is een geliefde locatie van mij om te bezoeken, en dit shot stond dan ook al een aantal jaar op de wishlist. De welbekende molenrij als dieptelijn in combinatie met de gigantisch felle bliksem geven het shot precies de sfeer mee die ik in deze scene zocht.

    Instellingen:
    Hoe snel bewegen de wolken? Wil ik wel of niet spelen met motion blur in de lucht? Vaak, en zo ook hier, is dat iets waar ik zo min mogelijk beweging in wil krijgen. Dit om de scene realistisch over te brengen met het gevoel en de ervaring zoals ik het zelf heb ervaren.
    Hoe fel is de bliksem? Iedere onweersbui is anders. Hoe hoog is de luchtvochtigheid? Zijn de ontladingen goed zichtbaar?

    Dan hebben we het hoofdonderwerp, bliksem.

    Bliksem herkennen. IC: Intra-cloud, CC Cloud-Cloud, CG (Cloud-Ground). Welk amperage (Stroomsterkte / zichtbare felheid) hebben de ontladingen? Dit is een kwestie van ervaring. de atmosferische omstandigheden om en voor de bliksem moeten ook ingeschat worden.Dit doe ik zelf aan de hand van 2/3 ontladingen. Dan weet ik voldoende en kies ik een instelling naar keuze.

    Voor deze specifieke foto kijken we naar een shot geschoten met de Nikon D750 en 24-70 F2.8. Instellingen: 24mm, ISO 100, Diafragma F9, Ivb afstand / felheid ontladingen heb ik gekozen voor dit diafragma. Sluitertijd: 13 seconden! Net op het randje om de wolken scherp genoeg te houden, en voldoende om de voorgrond goed aan te lichten.


    De nabewerking:

    Lightroom & Photoshop CC, what else?

    Lightroom is naar mijn visie een geweldige raw converter / bewerker. Iedereen kan het leren, je blijft jezelf met iedere nieuwe sessie / flow verbeteren. De bewerking? Ik bewerk nagenoeg alles met lokale bewerkingen als uitvoer. Radiaalfilters, gegradueerde filters, het werkt simpelweg het beste. Een bewerking zonder filters kan al snel lijden tot verkeerde contrasten, halo’s om of op de horizon, gloeiende bomen. Iets wat ik persoonlijk verafschuw. Meer kan ik er lastig over vertellen. De workflow verschilt natuurlijk enorm per foto, per scene, zelfs per bliksemontlading. Na afloop heeft deze foto een kleine behandeling in Photoshop gehad om enkele kleine puntjes aan te passen.

    Dat is de globale workflow van begin tot eind. Van de eerste weerkaarten tot de laatste export uit de Adobe software. Er komt dus flink wat bij kijken, maar het is het zoals iedere fotograaf van zijn eigen werk weet, 100% waard!

    Ik hoop dat ik zo wat duidelijkheid heb gegeven. Meer vragen? Don’t hesitate to ask!
    Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

    Comment


    • #3
      Re: Strike between the windmills

      Indrukwekkende foto en heel mooi vastgelegd.

      En Plus een interessante uitleg !
      Canon 1200D - Canon 10-18 - Tamron 70-300 - Canon G7X II

      Comment


      • #4
        Re: Strike between the windmills

        Top foto, as usual, en bedankt voor de uitleg
        Sony α7ii
        5OOpx

        Comment


        • #5
          Re: Strike between the windmills

          Knappe opname al mocht voor mij de sterke ontlading iets minder belicht zijn, dus persoonlijk zou ik de hooglichten nog wat temperen, de vertakkingen vind ik mooier
          Zelfs zonder de bliksem is dit een knappe opname met mooie kleuren, al zal deels die kleuren wel komen door de bliksem
          Zo te lezen steek je er als team heel veel tijd in, chapeau daarvoor hoor
          In ieder geval wat mij betreft zien we deze terug in de HOF denk ik

          ps. is het zo dat een carbon statief meer de bliksem zou kunnen aantrekken dan een ander statief, of is dit een fabeltje dat de ronde doet ?

          grts
          Sieg
          Last edited by Sieg; 18 augustus 2017, 14:51.
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Strike between the windmills

            Prachtige plaat
            Peter
            mijn website : klik

            Comment


            • #7
              Re: Strike between the windmills

              Het betere bliksemfotografie dit...Zeker op zo'n mooie locatie als deze...Heel mooi..
              Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
              MIJN WEBSITE

              Comment


              • #8
                Re: Strike between the windmills

                Indrukwekkend, heel mooi

                Comment


                • #9
                  Re: Strike between the windmills

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Knappe opname al mocht voor mij de sterke ontlading iets minder belicht zijn, dus persoonlijk zou ik de hooglichten nog wat temperen, de vertakkingen vind ik mooier
                  Zelfs zonder de bliksem is dit een knappe opname met mooie kleuren, al zal deels die kleuren wel komen door de bliksem
                  Zo te lezen steek je er als team heel veel tijd in, chapeau daarvoor hoor
                  In ieder geval wat mij betreft zien we deze terug in de HOF denk ik

                  ps. is het zo dat een carbon statief meer de bliksem zou kunnen aantrekken dan een ander statief, of is dit een fabeltje dat de ronde doet ?

                  grts
                  Sieg
                  Ik volg, knappe plaat maar zou ook de hooglichten rond de hoofdtak van de bliksem en eventueel de reflectie wat temperen.
                  Meer van mijn fotootjes te zien op Flickr http://www.flickr.com/photos/64612467@N04/
                  Groeten
                  Kurt

                  Comment


                  • #10
                    Re: Strike between the windmills

                    Interessante uitleg met alle voorbereidingen waar je niet zo bij stil staat. lDit evert een heel sterke foto in een pracht compositie op. Ik snap de opmerkingen over de hooglichten terugschroeven maar aan de andere kant: zo'n ontlading moet je wel "oogverblindend" weergeven.
                    http://www.smuttynose.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Strike between the windmills

                      Bedankt voor de reacties iedereen!

                      Omtrent de hooglichten: Deze ontlading in het specifiek was inderdaad zoals forumlid olivetti beschrijft, oogverblindend fel. Sterker nog, al het licht in deze foto is afkomstig van de ontlading. Het hele landschap inclusief molens was anders nooit zichtbaar geweest. In de raw file was de ontlading nog een stuk feller. Teveel terugdraaien heb ik bewust niet gedaan om reden dat de ontlading inderdaad verblindend fel was, de hele scene was in zijn totaal opgelicht tijdens dit moment. Die sfeer wilde ik graag zo behouden dus heb ik niet voor verder onderbelichten gekozen.

                      Omtrent de theorie van een carbonstatief dat beter zal geleiden dan een van aluminium / staal: Daar durf ik geen antwoord op te geven. Bliksem zoekt ten alle tijden het punt van de minste weerstand. Hoe goed een statief in kwestie geleid hangt ook sterk samen met eventuele regenval, wat de buitenwanden nat en beter geleidend maakt. Wij werken zelfs niet met carbon. Dit is gezien de sterke windvelden in en om onweersbuien. Om die reden is een stevig en zwaar statief een must.
                      Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Strike between the windmills

                        Zeer knap
                        Kunst is genieten - genieten is een kunst !

                        Comment

                        Working...
                        X