Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 fototentoonstellingen @ botanique (bxl)...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 2 fototentoonstellingen @ botanique (bxl)...


    DE COLLECTIE ORDÓÑEZ FALCÓN
    Een gedeelde passie


    Van Man Ray tot Mapplethorpe, van Cartier-Bresson tot Stieglitz en Walker Evans: in deze tentoonstelling wordt het leeuwendeel van de grote namen uit de fotografie weergegeven. Ze bevat een nooit eerder geziene selectie van een honderdtal meesterwerken afkomstig uit de Collectie Ordóñez Falcón, één van de vijf belangrijkste privé-verzamelingen in Europa.

    Deze bloemlezing van de fotografie werd in de loop van de afgelopen twee decennia opgebouwd dankzij de passie, het geduld en de volharding van een stel Spaanse verzamelaars, Enrique Ordóñez en Isabel Falcón.

    Met een kern van hedendaagse foto's als vertrekpunt is het koppel Ordóñez Falcón erin geslaagd om een geheel van zo'n 1.500 foto's te verzamelen die een exhaustief beeld schetsen van de uiteenlopende stromingen in de fotografische creatie, vanaf het prille en aarzelende begin in de jaren 1840.

    In afwachting van een definitief plaatsje in het toekomstige Centrum voor hedendaagse Cultuur van San Sebastián, de Tabaquería, zijn de meest betekenisvolle stukken van de collectie momenteel ondergebracht bij diverse Spaanse instellingen en musea zoals het MACBA (Museo de Arte Contemporanea de Barcelona) of het IVAM (Instituto Valenciano de Arte Moderna). Enkele uitgekozen delen van de collectie werden al in San Sebastián en in Arles tentoongesteld, ter gelegenheid van de Fotografische Ontmoetingen 2002.

    In avant-première zal het Belgische publiek dus de gelegenheid hebben om in deze tentoonstelling van de Botanique een selectie meesterwerken te ontdekken, speciaal voor ons gekozen uit de werken die het meest representatief zijn voor wat de kern zal vormen van een Centrum van de Fotografie met internationale uitstraling.

    Dit centrum koestert de ambitie een referentiepunt op dit vlak te worden: de primaire functie blijft het voorstellen van de essentie van de collectie, maar het Centro Ordóñez Falcón de Fotografia zal ook rondtrekkende tentoonstellingen organiseren of herbergen, onderdak bieden aan een centrum voor specifieke restauratie, en seminars en congressen organiseren om de onophoudelijke evoluties te bestuderen van de fotografie, een kunst waar je vandaag de dag niet meer kan naast kijken.

    Hier in Brussel krijgt u dus een voorproefje van een nieuwe Europese museuminstelling, die de fotografische tegenhanger zal worden van wat het Guggenheim van Bilbao betekent voor de hedendaagse kunst.


    Van 13 Februari tot 18 April 2004 - Zaal van het museum
    Alle dagen geopend van 11u tot 18u. Maandag gesloten • 3, 4 of 5 euro ingang (naargelang student of niet)


    ----------------------------------------------------------


    Frédéric Lecloux
    Katmandou 2058

    In een land dat verscheurd is door zes jaar burgeroorlog, verstard door een religie die de code van elk leven en van elke relatie dicteert, een land wiens schaarse rijkdommen haast exclusief afkomstig zijn van een momenteel ineengestorte toeristische sector, wilde ik de Nepalese jeugd ontmoeten om te weten welke verwachtingen zij nog kunnen koesteren.

    Ze kregen allemaal dezelfde vragen te horen : hoe heten jullie, waar komen jullie vandaan, wat studeren jullie, met welke bedoelingen, denken jullie dat jongens en meisjes gelijke kansen krijgen in dit land, hoe zien jullie de toekomst na zes jaar oorlog.

    Nadat ik verschillende weken deze antwoorden had beluisterd en gefotografeerd - eerder de antwoorden dan de auteurs ervan -, ben ik tot de volgende overtuiging gekomen : er bestaat ginds een stad die in een onbestaande tijd zweeft, waar ze door haar bewoners en gebruikers in wordt gehouden door een samenloop van morele bepalingen, maatschappelijke realiteiten en religieuze geboden die elke neiging tot wijziging de kop indrukken - zodat elke actie enkel

    beschouwd wordt als de bevestiging van wat altijd is geweest, en eeuwig zo zal zijn.

    Ik zal me herinneren dat iedereen op de laatste drie vragen dezelfde antwoorden gaf: ik studeer om een baan te vinden waardoor ik mijn land kan helpen ontwikkelen; ik denk niet dat er in Nepal discriminatie bestaat tussen meisjes en jongens; om deze oorlog te doen ophouden, denk ik dat je de armoede moet uitroeien, de mensen moet opleiden en hen werk geven. Ik zal me vooral herinneren dat niemand weet hoe je dat kan bewerkstelligen.

    Ik zal me tot slot herinneren dat een studente verplicht was haar broer in haar plaats te laten antwoorden dat zij geen ongelijkheid tussen de geslachten zag in dit land.

    En terzelfdertijd moet je toch vaststellen dat de inwoners van Kathmandu de ruimte ervan innemen met een natuurlijke ongedwongenheid, die als een vanzelfsprekendheid, een flagrante opheffing van de rest over de stad zweeft… Dan, zoals L.-F. Céline zou zeggen, wordt u aangetrokken door de twijfel… Deze reeks foto's wordt in wezen geschraagd door deze aarzeling.

    De reeks ging van start in het Nepalese jaar 2058 - voor ons science-fiction, voor hen maar al te reëel - en snijdt de verhouding aan tussen de mens en zijn stad door middel van een cruciale confrontatie met de leemte; deze generatie, die is opgegroeid met het geweld van de maoïstische opstand, lijkt soms ongelooflijk alleen te staan tegenover haar toekomst, verpletterd door het gewicht van het verleden, terwijl zij aan anderen de indruk geeft dat ze de realiteit met een onfeilbare moderniteit kan bevatten.

    Dit is de onthutste maar respectvolle hommage van een bezoeker die ervan overtuigd is dat de schoonheid van de stad en haar inwoners net in die tweespalt schuilt, veel meer dan in de exotische clichés en verstarde portretten die de Nepalezen opsluiten in een beeld dat hopeloos achterhaald is, een beeld waardoor zelfs reizigers uiteindelijk alleen maar ontgoocheld kunnen worden.

    Deze foto's, die aan elkaar worden gerijgd, willen integendeel een universum schetsen waarin het evenwicht tussen de afwezigheid, de dingen en de wezens gesculpteerd in een natuurlijk en onvoorwaardelijk licht, uitnodigt om over een en ander van gedachte te wisselen.


    De Fotograaf

    Frédéric Lecloux werd geboren te Brussel in 1972, en leeft sedert 2001 in de Drôme-streek in Frankrijk. Zijn eerste ontmoeting met Nepal, zijn inwoners en de contrasterende charme van een gemengde en bonte stedelijke beschaving dateert van 1994. De fotografie was niet de doelstelling van zijn reis, maar hij veranderde snel van mening en is intussen geregeld naar Nepal teruggekeerd.

    Verschillende tentoonstellingen en publicaties in België en in Frankrijk alsook een boek, "Au cœur de l'Himalaya" (La Renaissance du Livre, 1998) brengen verslag uit van zijn eerste reizen.


    Het boek en de tentoonstelling

    "Katmandou 2058" is verschenen bij La Renaissance du Livre in 2003, begeleid door een tekst van Gérard Toffin. Deze reeks was finalist op de Prix Leica Oskar Barnack 2003. De reeks maakt het voorwerp uit van een rondtrekkende voorstelling in de FNAC galerieën in Frankrijk en in België, tot 2006. De afdrukken van deze tentoonstelling werden verwezenlijkt dankzij de steun van: Kodak Professionnel in Parijs, Wespin, fotogravure in Brussel, Central Color, laboratorium in Parijs.

    De foto's van "Katmandou 2058" worden verdeeld door het agentschap Vu'.
    http://www.yetiphotographie.fr.vu

    Van 20 Februari tot 21 Maart 2004 - Galerij van de Botanique
    Alle dagen geopend van 11u00 tot 18u00. Maandag gesloten • Vrije toegang


    <div align="right">copy/paste -> www.botanique.be</div id="right">


    mvg,
    steve

    ?

  • #2
    Toffe tip Steve!
    eMJeke
    website

    Comment


    • #3
      blijkbaar ben jij de enige die er wat kan/wil mee doen, emjee... toch nog even vermelden dat beide tentoonstellingen echt wel de moeite waard zijn...

      mvg,
      steve

      ?

      Comment


      • #4
        Originally posted by Jean E. Marre
        blijkbaar ben jij de enige die er wat kan/wil mee doen, emjee... toch nog even vermelden dat beide tentoonstellingen echt wel de moeite waard zijn...
        mvg,
        steve
        Welja Steve 't staat al genoteerd om er eerstdaags eens binnen te springen als ik in Brussel kom, je hoort er nog van.
        eMJeke
        website

        Comment


        • #5
          terwijl je er dan toch bent misschien es binnespringen in 'gallery vedovi'... daar loopt een tentoonstelling met polaroids van andy warhol.


          nog tot 29 mei

          waterloolaan 11
          1000 brussel

          mvg,
          steve

          ?

          Comment


          • #6
            Over de tentoonstelling in de Botanique had ik gelezen in De Morgen, ik dacht vorige week ergens. Staat alvast genoteerd in de agenda.



            Comment

            Working...
            X