Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grijswaarden kaart

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • grijswaarden kaart

    Ik heb even een stukje uiteenzetting van Wim uit een andere topic geknipt :

    Maar beste mensen we praten hier toch over digitale fotografie? Als je camera beschikt over een fatsoenlijke manuele witbalans heb je méér correctie mogelijkheden dan je kunt hebben met alle bestaande correctie filters op zak. Je moet de witbalans alleen goed gebruiken. Instellen op een witpapiertje geeft géén garantie dat het goed gaat. Immers, wélk papiertje is nu ECHT WIT ... Gebruik een goede 18% grijskaart op de juiste wijze en je hebt een kleurtemperatuurcorrectiemogelijkheid waarvan een analoge vakfotograaf alleen maar kan dromen.

    Persoonlijk gebruik ik er één van deze site http://www.fotowand.de . Véél beter dan dat dure vodje van mijnheer Kodak. Deze kaart kan je ook helpen in moeilijke belichtingsomstandigheden.


    Kan iemand me even wat verder helpen met informatie. Gebruik je zulke kaart om een whitebalans preset te doen ? Hou je dit voor je onderwerp, hoe ga je te werk.

    Dit lijkt me interessante 'leerstof' , I'm all ears
    Philippe

  • #2
    Originally posted by Phille
    Kan iemand me even wat verder helpen met informatie. Gebruik je zulke kaart om een whitebalans preset te doen ? Hou je dit voor je onderwerp, hoe ga je te werk.
    Phille, gezien je ook volledig in NEF trekt, als ik me goed herinner, is die grijskaart van beperkte waarde.
    Ik heb een paar weken geleden een huwelijk getrokken. Heb gewoon alle foto's op 't zicht geWB'ed in Capture, eventueel gebruik makend van 'Set Gray Point'.
    Een grijskaart ging niet te doen zijn : er was heel veel verschillend omgevingslicht (fel daglicht door de ramen, kunstlicht vanbinnen) en dat zou betekend hebben dat ik vanuit elke verschillende invalshoek opnieuw WB ging moeten meten. Onbegonnen werk (ge kunt ook moeilijk aan de bruid vragen om eens je grijskaart vast te houden ).
    Tegenwoordig laat ik bovendien de WB vast op Cloudy -3 staan en moet nog nauwelijks WB corrigeren achteraf.
    Ik denk dat een grijskaart + preset WB alleen praktisch is als je een hele reeks foto's trekt in krek hetzelfde licht : bvb alles in het zonnetje, alles binnen met goed doorflitsen (om omgevingslicht te neutralizeren),... In die gevallen kun je wellicht 1 keer je WB presetten en dan ongehinderd fotograferen.

    BTW, 'k bedenk nog een andere techniek waarin je een grijskaart nuttig zou kunnen gebruiken zelfs in mixed-light : je trekt op voorhand gewoon een aantal foto's van je kaart op verschillende locaties. Achteraf kun je dan voor elke echte foto de Set Graypoint methode van Capture gaan toepassen op de overeenkomstige grijskaart-foto, die WB-setting dan Copyen in je echte foto. Als je bovendien je echte foto's dan groepeert volgens locatie (en dus volgens invallend licht), kun je zelfs in batch de gecopyde WB toepassen.

    Henk

    Comment


    • #3
      zeer interessant Henk ! Ik werk redelijk wat in jpeg fine ook hoor ... als ik een zeer grote reeks maak dan is het teveel werk om alles te postprocessen. Ik ben tot hiertoe erg tevreden (als oplossing) met de curve die ik gebruik. Interessant om te horen dat je cloudy -3 contstant gebruikt, ga ik ook eens mee experimenteren.

      gebruik je die ook voor flits werk en binnenhuis opnames ?
      Tnx, Phille

      Comment


      • #4
        Originally posted by Phille
        zeer interessant Henk ! Ik werk redelijk wat in jpeg fine ook hoor ... als ik een zeer grote reeks maak dan is het teveel werk om alles te postprocessen. Ik ben tot hiertoe erg tevreden (als oplossing) met de curve die ik gebruik. Interessant om te horen dat
        Ik heb zo iets van : als je foto's neemt, dan ga je die toch 1 voor 1 goed bekijken, anders heeft het geen zin van foto's te trekken. En als je ze dan toch goed wil bekijken houdt het niet veel in om effen rap wat EV, WB en sharpening correcties te doen. Ik moet trouwens zeggen dat ik hoe langer hoe minder correcties moet doen... Zal wel de ervaring stilaan zijn die voor betere foto's zorgt .

        Originally posted by Phille
        je cloudy -3 contstant gebruikt, ga ik ook eens mee experimenteren.
        gebruik je die ook voor flits werk en binnenhuis opnames ?
        Die setting haalde ik van Nikon SLR forum op DPReview. Heb dit weekend op bedrijfsfeestje flitsfoto's getrokken op die WB instelling en ik heb geen enkele foto moeten corrigeren op WB. En ik kan gemakkelijk checken want er waren enkele zuiver witten hemden en hoeden in het spel .

        Henk

        Comment


        • #5
          Philippe,

          Ik gebruik regelmatig de grijskaart als ik opnames doe waar ik achteraf de witballans fijn wil instellen. Omdat ik altijd in .nef werk is er nooit een probleem om die achteraf in te stellen, maar enkel via een gekende opname kun je het vrijwel perfect uitvoeren. Als de globale lichtomstandigheden niet veel wijzigen hoef je eigenlijk maar 1 keer een opname ertussen te steken waar je even de grijskaart mee fotografeert. Je bekomt achteraf 2 elementen nl juiste hoeveelheid belichting omdat de grijskaart ongeveer 128 voor R,G en B waarde moet geven en de juiste witballans om ze gelijk te hebben. Als je dan via Capture 3 de schuivers juist plaatst mag je deze instelling blijven gebruiken in de processing voor alle opnames opdie manier genomen. Ik heb deze week ook de beschikking over een professionele kleurkaart van GretagMacbeth waar 24 gekalibreerde kleuren opstaan en die heb ik vergeleken met mijn grijskaart en dat valt behoorlijk mee. De afwijking bij flitslicht was minder dat 2% fout ttz waarden die moeten 128 zijn waren tussen 126 en 130. Ik was echt verrast hoe goed die kleur reproduktie was van de D100 met die kleurkaart.

          Groetjes
          Frans

          Comment


          • #6
            dank heren, heb hier een heleboel van opgestoken !
            mvg, Philippe

            Comment


            • #7
              Ahum, even een beetje pesten. ;-)

              Denk, dat de heren aan een S2 toe zijn.

              Al dat WB gedoe is echt een boel gedoe om niets. Natuurlijk zijn er verschillende kleuren licht en als je er echt op let, kan je dat ook met je eigen ogen waarnemen. Jullie mogen mij vertellen, waarom een bij kunstlicht gloeilampen genomen foto eruit zou moeten zien als een daglicht opname.

              nIets mooiers dan een interieuropname met een mix van gloeilamp- en galicht, fijne gele nuances naast een soort van blauw, kan je ook zien als je echt kijkt.

              jacques.

              Ook vanaf een (half) uur voor tot een (half) uur na zonsondergang is er een blauw uurtje, als je je foto's neemt met daglicht setting, eerst verbaas je je er over, maar als je er op let, kan je het ook zonder kamera zien.

              Comment


              • #8
                Originally posted by jacques
                Ahum, even een beetje pesten. ;-)
                Denk, dat de heren aan een S2 toe zijn.
                Wellicht nog nooit van het woordje 'troll' gehoord ?

                Je uitleg mag dan al waarheid bevatten, die S2 heeft daar nu eens echt geen jota mee te maken. Je kan met een D100 ook gewoon daglicht WB instellen en dan daarmee de typische kleurgloed van bvb kaarslicht behouden.
                Waar je er overigens ook knal naast zit, is dat je met het oog ook die nuances ziet. De hersenen zorgen immers voor een aanpassing waardoor je juist NIET de kleinere nuances ziet. De kleurzweem moet al vrij stevig zijn om het ook met het oog waar te nemen. En uiteraard kun je natuurlijk ook creatief gebruik maken van die lichtzweem, maar ze zal in elk geval opvallend sterker aanwezig zijn dan wat je met je eigen ogen waarneemt.
                Net hetzelfde met belichting overigens. Je ogen passen zich automatisch aan aan weinig licht (bvb binnen) en veel licht (zonlicht). Stel eens je camera manueel in op bvb F8+1/30" en trek met deze instellingen zowel binnen als buiten een foto. Die van binnen zal veeeeel donkerder zijn dan wat je zelf ziet, die van buiten zal veeeeel lichter zijn dan wat je zelf ziet.

                Als je wil pesten, zorg dan tenminste dat je met een valabel argument pro S2 langskomt.

                Henk

                Comment


                • #9
                  Ik werk zelf eigenlijk nauwelijks in RAW. Enerzijds omdat de modus Fine me voldoende kwaliteit geeft (met kleinere bestanden en dus méér foto's op een CF-kaart). Anderzijds omdat ik de kleuren indien ik deze aanpas toch eigenlijk meer op het oog (en dus mijn smaak!) doe dan een exacte neutrale aanpassing. Dit heeft bv te maken met mijn niet zo heel erg fan zijn van flitslichtfoto's (wat ook weer komt doordat bv de interne flits van de E5000 nogal slecht is; maar ik heb inmiddels een externe, dus we zullen wel zien of mijn smaak in de toekomst verandert).

                  Maar op zich vind ik die roodgele foto's niet zo'n ramp, of de bewogen personen die erop staan. Soms zul je een scherpe foto willen maken (vandaar dus bv die externe flitser), maar mijn point is eigenlijk dus dat ikzelf meestal niet direct van een gemeten witpunt uitga, maar van datgene wat ik uiteindelijk wil hebben (zelfs als dat betekent dat ik foto helemaal moet verbouwen in PS).

                  Maar: In een wat listige lichtsituatie waarbij ik achteraf toch een bepaalde belichting wil hebben, zoek ik een zo neutraal mogelijk object en stel daar mijn witbalans in, je kunt tenslotte niet alles achteraf zonder problemen rechtbreien. En in een nog kritischer situatie (of wanneer ik vermoed dat mijn gekozen 'neutrale' object niet neutraal genoeg zal blijken), schakel ik over naar RAW.
                  En anders, zoals gezegd, pruts ik het wel zoals ik het wil hebben in PS achteraf, ook een leuke hobby . Maar het uitgangspunt, ook met prutsen achteraf in PS, blijft dat de foto zo wordt als ik deze wil hebben...

                  ps: hoewel jacques zichzelf prima kan verdedigen, vind ik toch niet dat hij 'troll-mode' had ingeschakeld; met de smily maakte hij er toch eerder de 'geintje-mode' van denk ik

                  Comment

                  Working...
                  X