Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Geniet mee op 27 april 2024 van een inspirerende Shooting Day in Leuven. Alle informatie vind je hier.
Originally posted by Tribal69
Ik had gedacht aan de Nikkon SB-80DX zou dat een goede keuze zijn?
Graag jullie bevindingen of ervaring met flitsers.
Ja de beste keuze maar ook meteen de duurste. (dik 400 Euro!)
Voordeel van de S2 boven een D100 is juist dat hij zowat met iedere Nikon flitser TTL kan flitsen. De D100 kan dat alleen met de duurdere DX types. Moet jij eens raden hoeveel SB28 er nu aangeboden worden door D100 gebruikers die hun oude flitser nu niet meer kunnen gebruiken en een DX type nodig hebben... (SB28DX of SB80DX)
Ik heb voor net 200 euro inc. btw een 1jaar oude SB28 kunnen kopen van iemand die een D100 had gekocht ter upgrading van zijn analoge Nikon camera's maar dus een SB28DX of SB80DX nodig had om TTL te kunnen flitsen. Had ik dus een mooie koop en die SB28 doet het dus fantastisch op mijn S2 pro. (dan maakt het namelijk niet uit of je de SB28 of SB28DX gebruikt!)
Je moet in ieder geval een Nikon flitser hebben. Bij mijn beiden Metz flitsers (36 ct3 , 50 mz 5)werkt een aantal functies niet meer.
Richard,
Waarom maakt het niet uit; wel of geen DX?
Grtz. Willem
Omdat de S2 Pro met zowel de SB28 als met de SB28DX kan TTL(DDL) flitsen. De Nikon D100 daarintegen kan dat alleen met de DX types!
Vandaar dat er nu vele Sb28 op de markt zijn te vinden!
In de Nieuwsgroepen kwam ik er hetvolgende over tegen:
(De vraag was waarom je een DX flitser op een CP5700 od D100 nodig hebt en de S2 bv. niet)
De details van de 5700 ken ik niet, maar voor wat betreft de D100 en D1(X - H) serie heeft Nikon ervoor gekozen om niet licht te laten meten via de reflectie van het glanzende CCD-oppervlak tijdens de belichting. -Dat "zou" namelijk wezelijk anders van resultaat zijn dan met film.-, maar de DX flitsers geven een "voorflits" waarop wordt gemeten volgens het matrix-systeem, waarna de echte
flits erop volgt voor de belichting op de CCD.
Fuji digitale camera's werken echter wel via meting met de reflectie van de CCD.
Indertijd toen ik een S1 had, vond ik de belichting via een normale "auto" instelling (via het celletje in de flitser zelf inplaats van TTL), over het algemeen echter een beter resultaat geven.
Het verschil zit hem dus in de meting als dit verhaal klopt.
Originally posted by Tribal69
Ik had gedacht aan de Nikkon SB-80DX zou dat een goede keuze zijn?
Graag jullie bevindingen of ervaring met flitsers.
Goede keuze, beter is de Metz 70 MZ-5, de echte reportageflitser, ook die werkt volledig TTL, direkt en indirekt. Hiermee kan je veel sneller en langer werken dan met SB-80, bovendien is grip en handligging veel beter in balans. Dit is namenlijk een staafflitser.
Originally posted by Tribal69
Ik had gedacht aan de Nikkon SB-80DX zou dat een goede keuze zijn?
Graag jullie bevindingen of ervaring met flitsers.
Goede keuze, beter is de Metz 70 MZ-5, de echte reportageflitser, ook die werkt volledig TTL, direkt en indirekt. Hiermee kan je veel sneller en langer werken dan met SB-80, bovendien is grip en handligging veel beter in balans. Dit is namenlijk een staafflitser.
Even opzoeken en kijken of ik er wat concrete info over vind. Bedankt alvast voor de tip.
Take care ! - Fuji S2 Pro - http://www.tribal69.be
Ik gebruik de Metz 54 MZ3 in combinatie met de S2 en dat bevalt mij prima; nu ja, wellicht ben ik ook niet zo veeleisend/kritisch. Mijn gevoel zegt me dat je voor aanschaf van een 80 DX wel eens onnodig teveel euro's gaat uitgeven en het is wat Richardc zegt: veel SB 28 op de tweedehandsmarkt. BTW ik heb voor de Metz 54, nieuwprijs 302 euro betaald (incl. adapter) bij www.geengeld.nl
Comment