Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stdioflitser en compactje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stdioflitser en compactje

    Heb vandaag met een studioflitser gefotografeert op f/11, 1/60 s, pop up ingebouwde flits op minimum kracht en het ging perfect met een D 300.
    Dan eens geprobeert met een recente compactcamera, de studioflitser ging af maar het effect was niet te zien op het foto. Heb dan rode ogen verwijderen uitgezet, omwille van de eventuele voorflitsen, ook geen resultaat. Dan mits de tijd op 1sekonde te zetten, was het flitslicht eindelijk ook op het foto te zien.
    Wie kan me dit verklaren ? Heeft dit met de synchronisatietijd ervan te doen ?

    Hetzelfde negatieve resultaat was ook bij een spiegelreflex van het lagere segment van Nikon.
    DE GUSTIBUS ET COLORIBUS NON EST DISPUTANDUM
    D 300 met Nikkorlenzen ; 70-200 VR(2.8) ; 50(1.8); 17-55(2.8);macro 105 VR(2.8) ;TC-17
    BD0941BE website: www.fotoplezier.be

  • #2
    Re: Stdioflitser en compactje

    Hey,

    Da's raar. 1/60 zou de compact en de andere Nikon toch wel op moeten synchroniseren.
    Stonde de pop-up van de ander Nikon op manueel?
    Stonden de iso's juist op alle camera's?
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

    Comment


    • #3
      Re: Stdioflitser en compactje

      Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
      Hey,

      Da's raar. 1/60 zou de compact en de andere Nikon toch wel op moeten synchroniseren.
      Stonde de pop-up van de ander Nikon op manueel?
      Stonden de iso's juist op alle camera's?
      Ja, het eenigste verschil was dat het kompaktje / luminux denk ik maar naar -2 ging en de kleine Nikon spiegelreflexen op -3. We hebben ook geprobeert op tweede gordijn te flitsen,...noppes. Enkel als we de tijd op een sekonde zetten lukte het, dus flitst de externe flitser waarschijnlijk te laat ?
      DE GUSTIBUS ET COLORIBUS NON EST DISPUTANDUM
      D 300 met Nikkorlenzen ; 70-200 VR(2.8) ; 50(1.8); 17-55(2.8);macro 105 VR(2.8) ;TC-17
      BD0941BE website: www.fotoplezier.be

      Comment


      • #4
        Re: Stdioflitser en compactje

        Ik denk dat je de flitsers van de meeste compactjes niet echt manueel kan instellen
        (en van de meeste DSLR's met ingebouwde flitser trouwens ook niet, een D300 zal daarop één van de uitzonderingen zijn).
        Je kan wel de flitsbelichtingscompensatie aanpassen, maar dat is niet hetzelfde.
        Als de flitser automatisch werkt, dan geeft die een pre-flash voor de lichtmeting net voor de sluiter open gaat. De studioflitser gaat dan af met de pre-flash...

        Dat is hetzelfde effect als een externe flitser in de automatische stand.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Stdioflitser en compactje

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Ik denk dat je de flitsers van de meeste compactjes niet echt manueel kan instellen
          (en van de meeste DSLR's met ingebouwde flitser trouwens ook niet, een D300 zal daarop één van de uitzonderingen zijn).
          Je kan wel de flitsbelichtingscompensatie aanpassen, maar dat is niet hetzelfde.
          Als de flitser automatisch werkt, dan geeft die een pre-flash voor de lichtmeting net voor de sluiter open gaat. De studioflitser gaat dan af met de pre-flash...

          Dat is hetzelfde effect als een externe flitser in de automatische stand.
          Ik dacht ook dat het aan de voorflitsen lag, maar waarom zie je dan de flits bij 1 sekonde ? Maar als dat de reden zou zijn, ik zal het volgende week eens proberen, dan moet ik de fn knop induwen om de flitsbelichting vast te zetten en zo geen voorflits meer geef,....die kleinere Nikons kunnen dat misschien, maar dat compactje waarschijnlijk niet.
          DE GUSTIBUS ET COLORIBUS NON EST DISPUTANDUM
          D 300 met Nikkorlenzen ; 70-200 VR(2.8) ; 50(1.8); 17-55(2.8);macro 105 VR(2.8) ;TC-17
          BD0941BE website: www.fotoplezier.be

          Comment


          • #6
            Re: Stdioflitser en compactje

            met de Canon S3 (prosumer compactje) werkt het triggeren van slave flitsers enkel in de M stand, niet in de automatische standen.

            vaak geeft een compactje nog een preflash om de TTL flits-belichtingsinfo te berekenen, en dan mis je de flits op de foto. in de manuele stand is die prefash uit.

            Comment


            • #7
              Re: Stdioflitser en compactje

              Pagina 77-78 van de gebruiksaanwijzing van een Nikon D40x
              Normaal zie je de instelling voor de flitser niet tenzij je in de Setupmenu bij Menu Pers. inst./Setup - Volledig kiest in plaats van Standaard (zie blz 80)

              Vervolgens kun je in het Persoonlijk Instel Menu de ingebouwde flitser op Manueel zetten en de intensiteit naar beneden tot op 1/32.

              Dan ga je zonder problemen studioflitsers kunnen triggeren.
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #8
                Re: Stdioflitser en compactje

                Toch is het perfect mogelijk om met een compactje met een studioflits te werken, de enige voorwaarde is de aanwezigheid van een hotshoe voor een externe flits. Ik heb zo gewerkt met een Nikon Coolpix 990 en een Canon G2 op manuele modus en de studioflits triggeren met een kabel of IR of RF trigger.

                MVG, Jeff
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: Stdioflitser en compactje

                  je D300 (dat zie ik toch in je handtekening) kan je alvast via kabel (PC Socket) met de studio lichten connecteren... dat is altijd het betrouwbaarst... Je zet je camera gewoon manueel op F8 en 1/125 en je moet je niet langer bekommeren om de techniek, je kan met je model en licht spelen...

                  met compactjes in studio heb ik geen ervaring, denk ook niet dat ze daar voor bedoeld zijn... tenzij diegene die met hotshoe uitgevoerd zijn... zoals Jef hier al melde, je kan er een connector opzetten die dan via kabel met de flash geconnecteerd kan worden...
                  Last edited by d_oracle; 10 februari 2009, 11:28.
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stdioflitser en compactje

                    Comment

                    Working...
                    X