Graag heb ik van de studiogebruikers wat tips.
Binnenkort ga ik verhuizen en komt een eigen studio eindelijk in zicht met de volgende afmetingen 5,15x3,50.
Nu heb ik al wat rondgekeken en heb het idee dat goedkoop in veel gevallen duurkoop is.
Nou heb ik ook niet even €2000.- of meer te besteden maar moet het in eerste instantie doen met ongeveer € 700.- dit is dan voor een hele fitsset. Achtergronddoeken ed. heb ik natuurlijk ook nodig maar dat hoeft niet van dat bedrag.
Nu hoor ik altijd veel lof over Elinchrom, is onderstaand setje dan ook iets om over na te denken of is het niet toereikend? In eerste instantie zal ik de studio gaan gebruiken voor portretten en misschien wat honden fotografie proberen.
Onderstaande setjes even opgezocht, is dit een optie of kan ik beter gaan voor een b merk met meer vermogen :S
Elinchrom D-LITE 4 It - To Go Set Complete Flitsset 400 watt/sec
- - 2x Elinchrom D-Lite 4 (200 Ws)
- - 2x Beschermdop
- - 1x Skyport Eco Transmitter
- - 1x Portalite Softbox 53 x 53cm
- - 1x Portalite Softbox 66 x66 cm
- - 2x Statieven met Tas
- - 1x Tubebag
€754.-
Falcon Eyes Studioflitsset TEK2400A
- - 2 x Flitser TE-400A
- - 2 x Statief W805, 2.4 meter hoog
- - 2 x Softbox 60x80cm
- - 2 x Standaard reflector
- - 2 x Beschermdop
- - Instellamp 150w (E27)
- - Flitsbuis
- - Flitssynchonisatiekabel
- - Netvoedingkabel
- - Extra zekeringen
€599.-
Bowens Gemini 400/400 UM/UM Kit (BW4717)
- - 2x Gemini 400Ws
- - 2x Licht statieven
- - 2x Zilver/wit paraplu (90cm)
- - 2x 120° Wide-angle Paraplu reflectors
- - 2x Flits buizen
- - 2x Modeling Lampen
- - 2x Stroom kabel
- - 1x Sync kabel
- - 1x Canvas draagtas
€679.-
Canon EOS 7D | EF 50mm f/1.8 II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 70-200mm f/4L IS USM | Speedlite 430EX II |
Ik volg het topic ook want zou ook graag een elinchrom setje aanschafffen. Prijs bij studio73 is wel lager dacht rond de 680 euro.
Ik zou de FE set sowieso al af laten vallen.
FE heeft als grote nadeel, voor mij althans, de beperkte beschikbaarheid aan modifiers. Je zit vast een FE.
Bowens is een goed merk en heeft als voordeel dat er veel third party modifiers voor te krijgen zijn, kijk maar eens op ebay...meer dan genoeg te vinden.
Elinchrom is uiteraard ook erg goed. Voordeel van die set is dat je meteen een goede betrouwbare trigger hebt. Nadeel is het lagere vermogen, ahoewel je met 200 Ws in die studio ruimte wel toe moet komen. Helemaal als je, zoals ik, een camera hebt met base ISO 200 (Nikon D700 bijv.)
Vergeet je ook niet aan een goede lichtmeter te denken? Die kan ook nog wel eens een flinke hap uit je budget nemen.
Mijn objectieven zijn all round...
Bedankt voor de tips sofar! Ja vroeg me ook af of het met een 200Ws voldoende zou zijn. Ik moet het gaan doen met een 50D. Bij de set van Bowens kom je al uit op 2 x 400...
Al zijn andere goede sets ook welkom al aanraders
De Elinchrom D-LITE 4 It - To Go Set is trouwens ook 400Ws en heb ik bij factoryprices gevonden voor €625.- hij is alleen nergens voorradig.
Laatst gewijzigd door lander; 14 december 2010 om 16:21
Canon EOS 7D | EF 50mm f/1.8 II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 70-200mm f/4L IS USM | Speedlite 430EX II |
some pictures: www.koenhillewaert.com, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!
Omwille van (budget en) beperkte ruimte heb ik zelf (bewust) gekozen voor 300W lampen en ik beklaag me dat zeker niet. Die staan amper vollen bak.
Dus met 400W kom je zeker toe in de ruimte die je aangeeft. Wat is de hoogte, want ik vind dat eigenlijk ook wel een belangrijke parameter. Als je bv. met softboxen en grotere modifiers gaat werken dan heb je al snel wat hoogte nodig. Ik merk dat dat meestal mijn grootste beperking is.
Hallo bedankt voor jullie reacties, ook gezien de reviews die ik nog hier en daar gelezen heb is de Elinchrom D-LITE 4 It set voor mij afdoende.
Wat betreft de hoogte, dat is inderdaad nog interessant, ik vermoed dat dit 2.40m is dus niet al te hoog. Zeker iets om rekening bij te houden bij de aanschaf van materiaal.
Nog een ander dingetje, zijn deze 2 x 400Ws flitsers genoeg om ook de achtergrond uit te lichten? Of is het mooier om voor de achtergrond nog een bijv. 200Ws flitser bij te plaatsen?
best een (of twee) extra flitser voor de achtergrond![]()
Discussiemanager
een non-conformist op een non-conformistische wijze
*** member of the Belgium Strobist Group ***
Waar heb je deze prijzen bekeken? Ik ben ook aan het twijfelen tussen de Elinchrom en de Bowens.
Ik heb reeds PocketWizards als triggers...
Prijzen:
http://www.camera4all.nl/Elinchrom-D...To-Go-Set.html
http://factoryprices.nl/product_info...s_id=796400400
Beide op voorraad![]()
Afgelopen woensdag d-lite 400 to go besteld en donderdag in huis. Terwijl half Nederland op zijn gat lag zorgde fotoflits.nl voor deze perfecte service. Voor net geen € 700,00.
Setje voorzien van 2 lampen, 2 softboxen 66 cm, 2 statieven, transmitter en bijbehorende tassen, dvd en umbrella reflector. Weekje vakantie om te gaan uitvinden hoe alles werkt.
'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'
Haha, wil je niet weten. 6 lang, 3,5 breed en 2,6 hoog. Niet echt huge, het blijft een garage, maar wanneer ik later groot ben...!
Bedoeling is eerst te wennen aan alle instellingen en alles te leren over licht. Daarna meer naar inetrieur en bedrijfspresentaties.
Ik zal je updaten aan het eind van de week over mijn vorderingen.
'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'
Ivm die Elinchrom set, is dat genoeg voor een full body shot met een grote rechthoekige softbox (dus met 1 lamp van 200W)?
www.wdphotography.be | Canon EOS 5D MKII | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 50mm F/1.4 USM
Elinchrom is Top!
Ook de instapper D-Licht ga je je niet beklagen. Maar de softbox die bij de set zit is een beetje mager.
Bekijk ook eens een setje van ELFO. Robuust, maar wat lomp gebouwd. De Elfo softboxen zijn onderschat. De lichtkwaliteit is echt super.
Eventueel een D-Licht met een ELFO softbox.
I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!
Ik ben zelf aan het kijken voor een startersset maar alles is helaas toch niet zo duidelijk.
Wat verschilt de bovengenoemde bowensset met deze:
http://www.fotokonijnenberg.be/produ...-umplussb.html
En klopt het dat je Jimbei modifiers kunt aansluiten op bowens lampen?
www.wdphotography.be | Canon EOS 5D MKII | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 50mm F/1.4 USM
De Konijn Kit: http://www.bowens.co.uk/content/pages/kitc500500.html
De 4717 kit: http://www.bowens.co.uk/content/pages/kit400.html
De 4717 kit heeft 100WS minder vermogen per kop en je kan de instellamp en de flitslamp niet onafhankelijk van mekaar regelen.
De 4717 is een echte instapper, maar dan ga je van bv een D-lights kit meer plezier beleven.
Of Jinbei op bowens past,, geen idee. Ga eens naar een vakhandelaar.
Overigens, net als bij een camera merk, is de gegeven info op een forum zeer subjectief. Het vooral belangrijk dat je je goed voelt bij de kit. Dat je er graag mee werkt. Uiteindelijk zal een goed fotograaf met bijne elk materiaal een mooi resultaat neerzetten. Huur eens wat Bowens / Elinchrom etc... lampen of studio en ervaar wat het best bij je past.
Ikzelf heb met Elinchrim en Bowens gewerkt. Momenteel verkies ik Elinchrom omdat ze razensnel laden, makkelijk in te stellen zijn, mooie lichtkwaliteit en veel erg goede modifiers hebben. Minpunt: de Elinchrom vatting. De Bowens vatting lijkt robuuster en is handiger (persoonlijk), maar ik vind de lampen niet prettig om in te stellen (Al is dat mogelijk met de nieuwe R en Pro reeks opgelost) en het licht vind ik minder mooi (ook weer persoonlijk).
Laatst gewijzigd door kpas; 29 december 2010 om 07:57
I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!
Bedankt voor je info.. Ik ben ondertussen al een heel ander pad aan het bewandelen. Ik heb uit verschillende hoeken veel goeds gehoord over Jinbei. Deze zijn veel betaalbaarder, degelijk, hebben ventillatie en de modifiers kosten ook veel minder.. Ook zouden ze idd dezelfde vatting hebben als bowens en zouden de statieven ook van een goede kwaliteit zijn.
Zie bv: http://www.fotokonijnenberg.be/produ...watt-m-ii.html