Hallo iedereen,
Ik heb een probleem met mijn studioflash.
Ik wilde een foto nemen van mijn vrouw daarvoor gebruikte ik 1 studioflash falcon eyes 300AD om mijn vrouw te belichten en 2 nikon speedflash om de achtergrond te belichten.
Deze 3 flashes stuurde ik aan met de commandermode op mijn nikon D300.
Alle 3 de flashes werkten.
Maar de foto's waren altijd te donker.
Ik heb geprobeerd met de sluitertijd te vertragen van 1/150 naar 1/50 ..... tot zelfs enkele seconden maar geen verschil de foto blijf onderbelicht.
Ook heb ik de belichting sterker gezet van de flash en mijn diafragma verandert tot f1,8.
Weet iemand daar raad mee hoe kan ik 1 studio flash en 2 speedlights de belichting vermeerderen?
Hopelijk weet iemand raad.
Alvast bedankt![]()
Falcon eyes zal afgegaan zijn door de preflashes.
Sluitertijd heeft geen invloed op de belichting.
Interne flits op manueel zetten, niet in commander model en flitscompensatie zo ver mogelijk negatief.
Speedlights op SU-4 of slave mode zetten.
Laatst gewijzigd door paly; 2 oktober 2009 om 22:12
Ik weet niet met welke instellingen je werkte en of je studio verduisterd was of dat je met redelijk wat omgevingslicht werkte, maar ga iets proberen te helpen.
- Als je met flitsers gaat werken stel je meer of minder licht in op de flitser
- Je werkt met de camera ingesteld op manueel
- Je diafragma stel je in in functie van de scherptediepte
- De sluitertijd wordt meestal op 1/125e gezet maar mag langer en bij langer zal eventueel omgevingslicht en beweging mee in de foto opgenomen worden.
- het is meer of minder licht geven met de flitsers
- na ofwel beoordeeling op het scherm (hystogram)
- ofwel uitmeten met de lichtmeter
Speedlights in SU-4 mode zetten zoals paly al aangaf.
Je kan ook de studioflitser triggeren met een kabel of andere trigger (infrarood), de speedlights zullen samen met de studioflitser afgaan.
Nu gaat de commanderfunctie van jou camera een serie pre-flashes afgeven om de speedlights te sturen en deze doen ook jou studioflitser vroegtijdig afgaan (nog voor de sluiter helemaal open is).
Discussiemanager
een non-conformist op een non-conformistische wijze
*** member of the Belgium Strobist Group ***
Alvast bedankt voor jullie reactie,
Dus als ik het goed begrijp kan ik enkel een goed belichting bekomen door 2 infrarood SU4 sensor te kopen op mijn 2 speedlights te zetten en mijn studio flash laten afgaan ofwel met een kabel ofwel met draadloos systeem ( ik heb een elichrom skyport).
Maar nog een vraagje ik denk dat nikon SB600 en SB 24 een infrarood sensor ingebouwd heeft??
Met vriendelijke groeten,
Stefaan
Een sb600 en een sb24 hebben GEEN slave sensor ingebouwd.
Bij een sb-800 is het de su-04 mode. Dan flitst ie mee met alles wat flitst.
Sb-900 zal wel gelijkaardige functie hebben.
ik begrijp niet hoe je een SB-24 in commander mode zet...
ik denk dat je alles een beetje door elkaar aan't slaan bent...
commandermode behoort tot het Nikon CLS systeem en daar kan alleen je SB600 mee werken...
als je verschillende systemen wenst te mixen, zet dan alle flashes in manuele mode... je hebt inderdaad geen infrarood sensors, dus de bovenvoorgestelde su-4 mode is niet van toepassing...
stuur ze allemaal aan met wireless trigger, of koop een voetje met een licht sensor om de twee flashes te trigeren en laat die dan mee flitsen met je falcon...
some pictures: www.koenhillewaert.com, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!
Hallo,
gelukkig heb ik 2 elinchrom skyport recievers dus ik kan bijvoorbeeld dan al 1 studioflash en de speedlight nikon sb600 mee aansturen.
Dat zou dan wel lukken?
Weet er toevallig iemand een goede webside om meer te leren over speedlight, setup en belichting.
Want ik was te laat om mij in te schrijven dit jaar voor de cursus fotograaf bij Syntra. Het was al volzet
Gr stefaan
Laatst gewijzigd door stefaanjan; 3 oktober 2009 om 19:45
www.strobist.com
weet niet als je je SB600 aan een elichrom receiver kan aansluiten... denk niet dat de SB600 een PC connect aansluiting heeft... tenzij dat je die er zelf opzet, de SB24 kan dat wel!
some pictures: www.koenhillewaert.com, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!
Ik heb zelf ook de SkyPorts, prima triggers die niet te veel kostenGebruik ze nu om mijn Illustar aan te sturen trouwens, maar ze gingen ook prima op de 580EX II toen ik nog 'strobist' speelde
.
Je kan altijd even dit boekje bestellen : Speedlights en Speedlites, een heel interessant boekje waar je veel 'real-life' dingen in kan terugvinden. The Hot Shoe Diaries vond ik eigenlijk meer een showroom van de auteur en niet een handleiding voor strobist gebruik
Mark
Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...