Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Paraplu swivel maat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Paraplu swivel maat

    Heb onlangs wat materiaal aangekocht om te gaan experimenteren met storbisme, waaronder een Westcott 2021 flitsparaplu en een Manfrotto swivel kloon. De steel van de flitsparaplu heeft echter maar een diameter van ~0,75cm en de opening in de swivel is ~1cm diameter.

    Hoewel dit niet ideaal lijkt te zijn, krijg ik de paraplu wel redelijk vastgezet. Maar ik vroeg me af of dit normaal is?

    Alvast bedankt
    Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

  • #2
    Re: Paraplu swivel maat

    Dat is normaal, je moet die inderdaad vastzetten met de schroef, en er zit wat speling op. Dat is omdat niet elke paraplu of speedlight softbox dezelfde diameter heeft. Sommige zijn rond en sommige zijn zeshoeking.

    PS: Dat is een vrij grote paraplu (150cm)... dat gaat wegvliegen als je die buiten gebruikt. Ik hoop dat je een zwaar statief en een zandzakje bijhebt
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: Paraplu swivel maat

      Dat is idd normaal.
      Echter opletten aan welke kant je de paraplu er in zet. Het gat in de swivel is normaal gezien schuin geboord zodat de paraplu iets hoger komt.

      Comment


      • #4
        Re: Paraplu swivel maat

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Dat is idd normaal.
        Echter opletten aan welke kant je de paraplu er in zet. Het gat in de swivel is normaal gezien schuin geboord zodat de paraplu iets hoger komt.
        Yup, dat klopt, hij zit beter vast als hij in de juiste richting zit, en beter horinzontaal !
        Goeie tip voor de TS
        Nikon shooter - Samyang fan

        Comment


        • #5
          Re: Paraplu swivel maat

          Bedankt voor de reacties!

          In eerste instantie wou ik gaan voor een Photek Softlighter II (eigenlijk de equivalente parabolische paraplu incl. diffusor van Walimex). Dat model is 71" (180cm) maar de paraplu was enkel reflectief te gebruiken. Daardoor heb ik uiteindelijk gekozen voor een 60" Westcott 2021 die wel een afneembare reflectiescherm heeft en dus shoot-through kan worden gebruikt. Hier heb ik een 60" difussor van Phottix mee gecombineerd om de paraplu ook als 'imitatie' softbox te kunnen gebruiken.

          Ik heb intussen alle zendingen ontvangen, hier een overzichtje:
          • 1x Yongnuo YN560-IV
          • 1x Yongnuo YN560-TX
          • 1x Westcott 2021 paraplu
          • 1x Phottix Para-Pro 60" difussor
          • 1x LumoPro LP606 statief
          • 1x Manfrotto 026 Lite Tite kloon
          • 1x Mini metal balhoofd 360° 1/4"
          • 1x Speedlite cold shoe adapter 1/4"

          Gisteren alles eens compleet opgesteld en het ziet er goed uit Alles lijnt mooi uit met elkaar, enkel de Phottix difussor is gemaakt voor een parabolische paraplu en moet wat extra aangespannen worden om het geheel voldoende strak te krijgen. Het paraplu-gat van deze swivel is echter niet schuin maar volledig recht geboord. Gezien de Yongnuo YN560-IV flits 'overstrekt' (in een positiie van meer dan 180°) kan worden gezet is dit echter geen probleem en flitst deze alsnog mooi in het midden van de paraplu
          Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

          Comment


          • #6
            Re: Paraplu swivel maat

            Ik gebruik vanaf nu de Phottix Varos swivels, deze zijn oersterk en kunnen niet slippen.

            Ze hebben ook een schuin paraplugat zodat de flits meer naar het midden richt (niet zo schuin als mijn kunstof swivels waar de flits echt naar het midden van de paraplu richte).
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment

            Working...
            X