Mooi nieuw forumgedeelte!
Een kleine bijdrage aan de strobist "nog groen en nat achter de oren newbee's".
Verwacht geen grootse model op locatie belichtingsgeheimen, ik ben zelf nog startende studio / strobist fotograaf...
Concept:
- Ik moets foto's maken op een casting voor honden te Brasschaat.
- De locatie was een feeërieke mooie ...... party tent op een hondenschooltje in een zeer druilerig weertje
De opstelling:
Waarom deze instellingen?
#Sluitertijd: 1/250 sec
Hoe heb ik het licht gemeten?
Door foto's te maken van een Lastolite ExpoBalance en deze te bekijken op het hsytogram.
Het witte vlak moet rechts een piek veroorzaken. Maar net niet uiterst rechts. Dan krijg je uitgebrande deelen in de hoge lichten.
Waarom de flits los van de camera?
- On-camera zou hard, plat en een oninteresante belichting hebben gegeven zonder diepgang.
- De honden zoude cyaan/blauw/groene flitsogen hebben gekregen (= rode ogen bij mensen. Honden hebben dit extreem snel!)
Omdat we maar één licht hebben met een beperkte grootte (Elinchrom plu van 85cm) zou ik diepe donkere schaduwen hebben aan de rechterkant. Om dit op te lossen plaatste ik rechts een Lastolite Trigrip refector.
De resultaten:
En nu, snel zelf aan het werk!!! Da's de beste leerschool!
Een kleine bijdrage aan de strobist "nog groen en nat achter de oren newbee's".
Verwacht geen grootse model op locatie belichtingsgeheimen, ik ben zelf nog startende studio / strobist fotograaf...
Concept:
- Ik moets foto's maken op een casting voor honden te Brasschaat.
- De locatie was een feeërieke mooie ...... party tent op een hondenschooltje in een zeer druilerig weertje
De opstelling:
Waarom deze instellingen?
#Sluitertijd: 1/250 sec
- Om te zorgen dat ik geen invoed had van het weinige omgevingslicht en de kleurtoon van het omgevingslicht. Op 1/250 was de foto bijna zwart (zonder flits).
- 1/250 is de max sync van de D200. En soms broodnodig voor nerveuze honden die niet stil willen blijven zitten
- WB Manueel op 5600K = flitslicht
# Flits op SU4 (remote trigger) Manueel en 1/4 van full power.- 1/250 is de max sync van de D200. En soms broodnodig voor nerveuze honden die niet stil willen blijven zitten
- WB Manueel op 5600K = flitslicht
- SU4 mode van de SB800 is een draadloze optische slave. Door de pop up van de camera op menueel en 1/128 vermogen te gebruiken kan in de flits draadloos bedienen.
- Op 1/4 herlaad een SB800 razend snel (en dat is echt razendsnel! Sneller dan bv een Bowens studio strobe!). En gaan de batterijen lang mee.
- Op 1/2 had ik meer kunnen diafragmeren, maar dan gaan de batterijen niet lang mee en duurt het herladen bijna één seconde.
# Diafragma f/7.1- Op 1/4 herlaad een SB800 razend snel (en dat is echt razendsnel! Sneller dan bv een Bowens studio strobe!). En gaan de batterijen lang mee.
- Op 1/2 had ik meer kunnen diafragmeren, maar dan gaan de batterijen niet lang mee en duurt het herladen bijna één seconde.
- F/9 was beter geweest. Ik fotografeerde kort bij de honden. En bij honden met een grote kop (bv Duitse Dog) heb je al snel een DOF van 50 cm nodig. Lijkt veel, maar als de hond anders iets beweegt tussen scherpstellen en afdrukken, is de neus of de oren al onscherp.
- f7.1 gaf een aanvaardbare DOF en weinig onderbelichting (ca 1 stop). De onderbelichting word gecompenseerd door de ISO's op te voeren.
# ISO 200.- f7.1 gaf een aanvaardbare DOF en weinig onderbelichting (ca 1 stop). De onderbelichting word gecompenseerd door de ISO's op te voeren.
- Om de 1 stop onderbelichting te compenseren. Bij een D200 is ISO 400 de max als je veel donkere partijen hebt. (en zwarte honden...). Met ISO 200 zit ik save en kan ik grote afdrukken maken.
Hoe heb ik het licht gemeten?
Door foto's te maken van een Lastolite ExpoBalance en deze te bekijken op het hsytogram.
Het witte vlak moet rechts een piek veroorzaken. Maar net niet uiterst rechts. Dan krijg je uitgebrande deelen in de hoge lichten.
Waarom de flits los van de camera?
- On-camera zou hard, plat en een oninteresante belichting hebben gegeven zonder diepgang.
- De honden zoude cyaan/blauw/groene flitsogen hebben gekregen (= rode ogen bij mensen. Honden hebben dit extreem snel!)
Omdat we maar één licht hebben met een beperkte grootte (Elinchrom plu van 85cm) zou ik diepe donkere schaduwen hebben aan de rechterkant. Om dit op te lossen plaatste ik rechts een Lastolite Trigrip refector.
De resultaten:
En nu, snel zelf aan het werk!!! Da's de beste leerschool!
Comment