Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kleurtemperatuur verlichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kleurtemperatuur verlichting

    Omdat mijn budget zich momenteel tot 2 flitsen beperkt (Canon Speedlite 550EX als master en 430EXII als slave), zou ik graag traditionele verlichting gebruiken om subjecten en achtergrond bij te belichten. Bij het nemen van portretten merkte ik echter dat de kleur van mijn halogeenlampen die als standaard verlichting aan het plafond bevestigd zijn erg veel verschilt van de kleur van mijn flitsen (geel tegen wit).

    Ik hoor regelmatig mensen die bouwlampen gebruiken als belichting. Zijn deze ook te gebruiken in combinatie met het witte licht van een flits? Welke lampen hebben dezelfde kleur(temperatuur) als een flits? Moet ik spaarlampen gebruiken, lampen die het daglicht simuleren of is er een andere optie?

  • #2
    Re: kleurtemperatuur verlichting

    Een kleurfilter voor je flitsers plaatsen, zodat de flitskleurtemperatuur overeen gaat komen met halogeenlicht.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: kleurtemperatuur verlichting

      En dan de witbalans van je camera op halogeenlicht instellen
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: kleurtemperatuur verlichting

        ik zocht eigenlijk naar bijkomende verlichting met dezelfde kleurtemperatuur als mijn flitsen. heb bij de electrowinkel gloeilampen gevonden van 6000 kelvin. dit licht benadert normaal gezien de 5500 kelvin van de speedlites. ben benieuwd wat dit geeft.

        Comment


        • #5
          Re: kleurtemperatuur verlichting

          Oorspronkelijk geplaatst door kid i Bekijk bericht
          ik zocht eigenlijk naar bijkomende verlichting met dezelfde kleurtemperatuur als mijn flitsen. heb bij de electrowinkel gloeilampen gevonden van 6000 kelvin. dit licht benadert normaal gezien de 5500 kelvin van de speedlites. ben benieuwd wat dit geeft.
          Niet alleen de kleurtemperatuur is van belang, het kleurspectrum is minstens even belangrijk. Je bent vb niets met monochromatisch licht van 5500K.

          Comment

          Working...
          X