Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gezocht bij installatie cactus v6 ii

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp gezocht bij installatie cactus v6 ii

    Hallo, ik ben een beginneling in het off-camera flitsen, die beschikt over een fototoestel Sony alpha 350, een flitser Metz Metablitz 52 F en net nieuw gekochte cactus-set.
    Ik probeer deze laatste nu te installeren. Gezien ik Sony niet tussen de bestaande profielen zie staan heb ik op mijn cactus transmitter mijn camera system ingesteld als 'auto (others)' en op de cactus receiver mijn flash system als 'auto'. Als ik een foto trek krijg ik op zowel de transmitter als de receiver een groen lichtje, maar de flits gaat niet af. Iemand een idee of ik de juiste instellingen gekozen heb voor mijn apparatuur ? Moet ik ergens nog iets speciaals instellen op mijn fototoestel of flits? Ik heb ook al van zowel de cactus als van de flits een firmware update gedaan. Beide cactussen staan ingesteld op hetzelfde kanaal, maar het lukt nog steeds niet. Is er hier ergens iemand met verstand van dit soort zaken die me zou kunnen helpen ?

    Alvast bedankt!

    Met vriendelijke groeten,

    An

  • #2
    Re: Hulp gezocht bij installatie cactus v6 ii

    De transmitter onder de flash ingesteld als ontvanger en de andere als zender?
    En wat gebeurt er als je op de testknop drukt van de zender … werkt de flash dan wel?
    Wat soms ook al eens voorvalt is dat de zender slecht contact maakt met de camera en daarom geen signaal ontvangt.
    (maar dat kan je dus controleren met de testbutton.)
    mg,
    Patric

    Comment


    • #3
      Re: Hulp gezocht bij installatie cactus v6 ii

      Klopt! Die van de flash staat op rx en die van de camera op tx.
      Als ik op de testknop van de zender druk, gebeurt er niks. Je bedoelt toch de testknop van de zender onder de flash hé? (de rx). De rx toont op de display nochtans det. flash: en dan het icoontje van de flash zonder merk. Dat betekent toch dat hij de flash detecteert ?
      En op de tx toont hij bij opstart zowel det. flash en det. camera bei beide ook het icoon van herkenning van een toestel zonder merk (others).

      Comment


      • #4
        Re: Hulp gezocht bij installatie cactus v6 ii

        Oorspronkelijk geplaatst door ANSNOECK Bekijk bericht
        Klopt! Die van de flash staat op rx en die van de camera op tx.
        Als ik op de testknop van de zender druk, gebeurt er niks. Je bedoelt toch de testknop van de zender onder de flash hé? (de rx). De rx toont op de display nochtans det. flash: en dan het icoontje van de flash zonder merk. Dat betekent toch dat hij de flash detecteert ?
        En op de tx toont hij bij opstart zowel det. flash en det. camera bei beide ook het icoon van herkenning van een toestel zonder merk (others).
        Ik heb het net getest,
        1 cactus v6 ii flash er op (nikon) en het maakt niet uit of hij in tx of rx staat, als ik op de testknop druk, gaat de flash af.

        Heb je de sony versie of de andere?
        Je hebt een Sony A350, dus gebruik je zowizo een adapter hotshoe.
        De flash is dat een Sony versie??

        Soms heeft het gewoon slecht contact, zit de flash volledig naar voor?
        Eens wat bewegen met de flasch op de cactus doet soms ook wonderen.

        Comment


        • #5
          Re: Hulp gezocht bij installatie cactus v6 ii

          Op de nieuwe flashvoet van Sony is't zo dat mijn Odins enkel werken met de sony-adapters (van nieuwe flashvoet naar de oude minolta-flash-voet). De iets goedkopere clones geven geen contact - er zit daar een minuscuul verschil op - zodat de zender gewoon geen contact krijgt en dus gewoon niet af wil gaan (de standaard minolta en Sony-flashes slikken alle convertoren - da's geen issue).

          Heeft u er de Sony adp-ama tussen staan?

          Mocht u dat willen testen - ik heb zowel de adp-ama als de adp-maa liggen (ben zelf ook Sony gebruiker en heb nog een oude minolta 5D). U moet dan wel tot in de omgeving van Leuven kunnen geraken - of we spreken af op de ene of andere-BD-bijeenkomst.
          Hopelijk ben je hier iets mee.

          Comment


          • #6
            Re: Hulp gezocht bij installatie cactus v6 ii

            Als ik mijn flits gewoon op een cactus zet en op de testknop druk, dat gaat het groene lampje wel branden, maar dan gaat mijn flits niet af... de flash wat proberen verschuiven haalt weinig uit. Ik kan hem gans naar voor schuiven, maar knelt wel wat.
            De flash werkt normaal gezien wel perfect op mijn fototoestel maar dan met gebruik van zo een tussenstukje (adp-ama).
            De cactussen die ik kocht zijn wel de gewone variant. Ik las nu onlangs dat er ook een Sony-variant bestaat, zou daar het probleem liggen?

            Comment


            • #7
              Re: Hulp gezocht bij installatie cactus v6 ii

              De Sony flashes staan niet als compatibel op de Cactus v6ii docs - al kan de cactus V6II wel samenwerken met de cactus V6IIS (de speciale Sony variant) - om dan de conversie te doen allicht qua protocollen voor TTL en/of HSS - zou het wel 's kunnen dat dat niet lukt. Het is dus inderdaad niet onmogelijk dat u de Sony variant nodig heeft voor de flashes zelf ten volle te benutten.

              Wat u evt. kan testen is HSS en TTL zowel op camera als flash als cactus uitzetten. En zien wat er dan gebeurt - of u dan een flits krijgt die afgaat bij de test-knop.
              U degradeert dan de cactus tot een trigger die enkel vuur nu maar af - kan zeggen - dat wil zeggen dat u beperkt kan zitten qua flash-sync snelheid tot 1/125 - 1/160 of 1/250 seconde (dat moet u opzoeken in de handleiding van de camera).

              We hopen alvast dat u er enige flitsjes gaat uitkrijgen.

              Comment


              • #8
                Re: Hulp gezocht bij installatie cactus v6 ii

                Mijn Sony flash werkt enkel met de cactus als ik de flash eerst op de body zet, alles aan zetten body en flash, dan de flash er af halen ( staat nog steeds op ) op de cactus zetten en dan pas werkt deze.

                Het is eigen aan mijn Sony flash, de meeste Sony flashes hebben dit probleem niet.

                Ik heb ook nog een Sigma flash voor Sony, en deze werkt helemaal niet.

                Al mijn Sony apparatuur heeft nog het oude voetje.
                Mijn cactussen zijn niet specifiek voor Sony.

                --
                mlap.
                T.T.

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp gezocht bij installatie cactus v6 ii

                  Beste mlap, dit lijkt me een interessante reactie (we zijn nooit te oud om wat bij te leren).

                  Welke model van de cactus heeft u - in combinatie met welke Minolta/Sony flash?

                  Want daar zit 'm de essentie - als de flash/camera/remote in HSS of TTL staat - kan 't gewoon zijn dat de remote het flash-protocol niet herkent. Ik heb nog ergens denk ik een manuele flash liggen - met een minolta voet - misschien kunnen we die zelfs gebruiken. Die heeft geen HSS/TTL - zuiver manueel. Vandaar m'n suggestie 'm eerst te proberen als domme flash om gewoon dat deeltje uit te sluiten - ik denk nog altijd dat de remote control dat sony-protocol misschien niet wil accepteren uit te sluiten. Zoals gezegd ik ken de cactus-remote-controls niet - maar er moet een reden geweest zijn om een aparte Sony-variant ervoor uit te brengen (en dat kan een oorzaak hebben in 't verleden - de Minolta erfenis qua flash-protocols).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp gezocht bij installatie cactus v6 ii

                    De Sony flash is een hvl-f42AM ( heeft dus de Minolta voet )
                    Van Cactus heb ik deV5 en de V6 II ( geen Sony versies )

                    Ik gebruik dus hotshoe converters en de flash werkt manueel aangestuurd door het x-contact.

                    Maar Ansnoeck heeft een Sony alpha 350 en gebruikt de flash op de body met een adapter hotshoe ( adp-ama )
                    Dus de flash heeft de nieuwe voet van Sony.
                    Deze heeft een midden contact en zou daarmee kunnen werken op een standaard Cactus trigger.

                    Niemand hier die dat kan testen?
                    Is het normaal dat dit niet werkt, of zit er een probleem in de flasch, heeft de cactus een probleem??
                    We kunnen blijven gokken.

                    Ansnoeck, kun je er terug mee langs de winkel gaan?

                    Als de flash ook nieuw is, dan kan het interessant zijn om deze om te ruilen tegen een cactus flash.
                    Voordeel is dat deze ingesteld kunnen worden via de Cactus trigger ;-)

                    Comment

                    Working...
                    X