Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groepsfoto 70 man - hoe belichten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groepsfoto 70 man - hoe belichten

    De grootouders van mijn schoondochter vieren eind van de maand hun 60 jarig huwelijksjubileum. De familie vraagt me wat foto's te maken en het schijnt traditie (van hun 50 jarig jubileum vermoed ik) te zijn om ook wat groepsfoto's te maken. Zowel van de families van hun kinderen (met kleinkinderen en achterkleinkinderen) als van de ganse groep. Geen probleem (nu ja...) als het weer meezit want dan kan ik daarvoor buiten terecht. Maar in geval van regen zullen die groepsfoto's in de feestzaal moeten genomen worden vóór de receptie. Nu komt het probleem: die mensen hebben acht kinderen en die hebben op hun beurt weer.... ...
    Samengevat: als ze er allemaal zijn dan zijn ze met 70

    Ik ga een ladder gebruiken want er is natuurlijk geen mogelijkheid om ze op trapjes of banken te zetten zoals bij bv klasfoto's wordt gedaan.

    Mijn vraag gaat over de belichting, maar elke andere suggestie over opstelling, aandachtspunten, noem maar op, is natuurlijk meer dan welkom.

    ik heb drie staanders met drie losse flitsen en drie doorschijnparaplu's, een trigger en drie ontvangers. Daarnaast heb ik nog een 580 EX die ik meestal gebruik op de camera, maar in de genoemde combinatie kan ik die niet extra meenemen denk ik. Hoe licht ik die groep best uit? Ik denk aan parameters zoals: plaats van de flitsen, door de plu's of als reflector opstellen; hoogte van de flitsen tov de groep (ikzelf wellicht op een trapje of ladder); eventuele camerainstellingen; andere suggesties??

    Het worden dus 8 groepsfoto's met de kinderen, variërend tussen 5 en 13 personen, en één groepsfoto met 70 personen.

    Alvast bedankt. Ik ben erg benieuwd.

  • #2
    Re: Groepsfoto 70 man - hoe belichten

    Gewoon toestel op iso400 F8 1/60s klik...klaar.

    Nee, zo eenvoudig is het antwoord niet en hangt beetje van de situatie af. Maar maak eventueel gebruik van een wit plafond om te bouncen, zo ga je de mensen beetje veel vanbovenaf verlichten en gebruik dan eventueel nog een flits om via de vloer te bouncen om zo de onderkant wat bij te lichten.
    Plaats je fliters niet te dicht zodat de voorste rij te veel verlicht wordt tov de achterste.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Groepsfoto 70 man - hoe belichten

      kijk hier eens:



      kan je al een eindje mee verder
      http://www.eyeflash.wordpress.com
      www.facebook.com/eyeflashphotography

      Comment


      • #4
        Re: Groepsfoto 70 man - hoe belichten

        Bedankt Paly en Ice.

        Moet ik de drie paraplu's gewoon verdelen (één links, één rechts en één in het midden en zoals je zei niet te dicht? Of moet het anders? best door de plu's of reflecterend?

        En ik neem aan liefst ook iets boven de hoogte van de hoofden? Op de hoogte van de camera misschien of iets er boven? De suggestie om er één van de drie naar de vloer te richten lijkt me ook wel wat, maar dat zou ik best toch even uittesten (als dat al kan). Geen idee hoe de verhouding van sterkte dan moet zijn tov de twee andere die de groep zelf uitlichten. Zal uiteraard ook wel van de aard en kleur v/d vloer afhangen.

        Ja en dan nog iets: als ik zie dat al 135 man dit topic heeft gelezen en er maar 2 reacties zijn dan bevestigt dat wellicht dat kroostrijke gezinnen al een tijdje uit de mode zijn

        Comment


        • #5
          Re: Groepsfoto 70 man - hoe belichten

          of dat heel veel mensen wel willen weten hoe je zoiets aanpakt, maar het nog nooit zelf gedaan hebben

          als je van bovenaf werkt, denk er dan ook zeker aan om de mensen ver genoeg uit elkaar te zetten. ik heb zelf geen ervaring met de belichting van zo een grote groep, maar ik herinner mijn nog wel de jaarfoto van het 6de jaar in het secundair: 120 studenten+leerkrachten en directie --> makkelijk 150man op 1 foto.
          De fotograaf is toen op een containerklas gekropen en heeft vandaar de foto gemaakt. Wij moesten min of meer op rijen gaan staan (90° op het objectief). Deze rijen moesten dan ongeveer 1m uit elkaar staan. Op die manier stond iedereen op de foto en toch leek je eigenlijk vrij kort bij elkaar te staan op de geprinte foto.

          Als je met flitsers werkt: kijk dat er zeker geen grapjas met slave-unit en flits in de hand tussen staat
          hoe meer f**k hoe meer vreugd

          **=ol

          Comment


          • #6
            Re: Groepsfoto 70 man - hoe belichten

            zie deze topic
            't principe is 't zelfde... Ik zou slechts twee lichten gebruiken, eventueel twee flashes per licht... neem een bounce paraplu want die verspilt geen licht naar achteren toe
            neem hoge statieven, van 3 meter hoog en richt ze schuin naar beneden ver genoeg van de groep zodat je een gelijke belichting krijgt...
            zet je ISO op 800 en bepaal ter plaatse wat je apperture moet zijn... de sluitertijd niet te laag, tenzij je de omgeving ook wil meenemen... anders is 1/125 prima...
            en ga inderdaad zelf op een tafel of ladder staan...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Groepsfoto 70 man - hoe belichten

              Bedankt Tyrr en d_oracle.

              Misschien nog een vraagje: best in een rijtje meer opstellen dan eentje minder maar breder? Met 16 op een rij kom ik al gauw aan 4 à 5 rijen van 8 meter breed of meer.
              En welke lens dan? Mijn 17-55mm zal het wel doen neem ik aan.

              Comment


              • #8
                Re: Groepsfoto 70 man - hoe belichten

                Oorspronkelijk geplaatst door Pierewit Bekijk bericht

                Ja en dan nog iets: als ik zie dat al 135 man dit topic heeft gelezen en er maar 2 reacties zijn dan bevestigt dat wellicht dat kroostrijke gezinnen al een tijdje uit de mode zijn
                'k vind dit een beetje jammere reactie...

                zeker als ik naar de statistieken kijk...

                jezelf:
                • Totaal aantal berichten: 45
                • Berichten per dag: 0,08

                D_oracle:
                • Totaal aantal berichten: 1.747
                • Berichten per dag: 1,31
                Paly:
                • Totaal aantal berichten: 3.408
                • Berichten per dag: 2,64

                om maar enkele voorbeelden te geven...

                'k zou zeggen... de dag dat jij elke dag iemand met een vraag helpt... mag je dergelijke comments zetten...
                Last edited by d_oracle; 10 november 2009, 08:56.
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Groepsfoto 70 man - hoe belichten

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pierewit Bekijk bericht

                  Ja en dan nog iets: als ik zie dat al 135 man dit topic heeft gelezen en er maar 2 reacties zijn dan bevestigt dat wellicht dat kroostrijke gezinnen al een tijdje uit de mode zijn
                  Moesten ze allen het antwoord weten, dan hoeven ze van jouw topic niets meer te leren he

                  Maar jouw opmerking is zeker wel als grap bedoeld

                  Comment


                  • #10
                    Re: Groepsfoto 70 man - hoe belichten

                    Citaat:
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pierewit

                    Ja en dan nog iets: als ik zie dat al 135 man dit topic heeft gelezen en er maar 2 reacties zijn dan bevestigt dat wellicht dat kroostrijke gezinnen al een tijdje uit de mode zijn

                    'k vind dit een beetje jammere reactie...
                    Mee eens.
                    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                    Comment


                    • #11
                      Re: Groepsfoto 70 man - hoe belichten

                      Beste,

                      je vraag is gewoon moeilijk te beantwoorden.

                      Met deze gegevens kennen we enkele parameters, maar niet de belangrijkste, zijnde waar ga je de groepsfoto maken ? Is dat buiten of binnen ?
                      Indien binnen hoe hoog is het plafond en zijn plafond en muren wit ?

                      Toch wel belangrijk om te weten hoe je best je licht plaatst.
                      www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Groepsfoto 70 man - hoe belichten

                        OK. Blijkbaar heb ik een verkeerde indruk gewekt.

                        Ik heb met mijn opmerking uitsluitend willen weergeven dat mijn probleemstelling blijkbaar niet zo'n courante is want dat er niet al te veel mensen dit al hebben meegemaakt, gezien er misschien weinig vraag is naar foto's van grote groepen of families. Iets wat TYRR ook direct in zijn reactie schreef trouwens:
                        of dat heel veel mensen wel willen weten hoe je zoiets aanpakt, maar het nog nooit zelf gedaan hebben

                        Wat het aanhalen van de statistieken betreft door d_oracle: Ik heb in diverse topics al heel dikwijls je ervaringen en antwoorden gelezen en ik steek er altijd iets van op. Net zoals van vele reacties van andere ervaren fotografen trouwens. Maar er is nu eenmaal een verschil tussen de ervaren amateurs (en ook pro's en semi-pro's) waarvan er hier een deel maar al te graag de anderen helpen, wat ook door je cijfers bewezen wordt, en anderzijds de beginners en amateurs die denken dat hun kennis niet ver genoeg reikt om ze al aan anderen mee te (mogen) delen. Tot die laatste categorie zal ik nog een hele tijd bescheiden blijven behoren neem ik aan.

                        Hiermee hopelijk rechtgezet?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Groepsfoto 70 man - hoe belichten

                          Oorspronkelijk geplaatst door Pierewit Bekijk bericht
                          al 135 man dit topic heeft gelezen en er maar 2 reacties zijn
                          werd door mij althans verwijzend begrepen...

                          't heeft geen belang...

                          ik wens je een goede shoot!
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Groepsfoto 70 man - hoe belichten

                            @ Pete:

                            Als het weer meezit ga ik die foto uiteraard buiten nemen met het aanwezige daglicht. Ik moet in de omgeving nog op zoek naar een goede locatie ivm licht, achtergrond, betreedbaarheid etc.. voor zulke groep. Ik dacht dan niet met flitsen te werken, maar je brengt me wel aan het denken hierover.

                            Bij regenweer moet het wel binnen en dus in elk geval met flitslicht.
                            Ik ga deze week nog een kiijkje nemen in de feestzaal (type zaal annex aan café). Geen idee hoe dat er zal uitzien. En... of er wel voldoende plaats zal zijn voor vijf rijen van 15 à 16 man .

                            Mijn vraag ging over de flitsopstellingen in geval van binnenopname:
                            • Reflectie- of doorschijn plu's (reeds beantwoord: reflectie omwille van betere opbrengst.
                            • Hoogte: ook al een antwoord gekregen (zie reply d_oracle).
                            • Bevestiging gekregen van mijn intentie om zelf een hoger standpunt in te nemen (wat ik trouwens ook uit een vroeger topic in dit forum heb gehaald).
                            • En ook de tip gekregen om de flitsen (die ik gewoon over het front denk te verdelen: één in het midden en twee andere bijna op de hoeken maar wat naar het midden gedraaid) niet te dicht te plaatsen teneinde een gelijke verdeling te krijgen.


                            In nog een ander topic heb ik gevonden dat je ze best allemaal de ogen laat sluiten, dan aftelt van 3 naar 1, waarop ze de ogen moeten openen en op 0 neem je de foto. Zo zou er niemand in de hele groep op dat ogenblik zijn ogen hebben dichtgeknipperd

                            Al heel wat gewaardeerde info dus ondertussen. Waarvoor (nogmaals) mijn dank.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Groepsfoto 70 man - hoe belichten

                              ok dees is idd geen gemakkelijke om je te helpen, zelf zou ik ook niet weten hoe eraan te beginnen.
                              heb je topic ook al verschillende keren bezocht en al veel geleerd.
                              flitsopstelling voor binnen ziet er niet slecht uit, wel die in't midden ver genoeg naar achter zetten zodat ze nie stoort onderaan de foto.

                              verder testen ter plaatse, zaaltjes bij cafe's zijn meestal niet super groot.

                              buiten zou ik opteren om nie in al te fel zonlicht te gaan staan, er zijn er altijd die hun ogen wat dichtknijpen.
                              zou zelfs eventueel durven zeggen ga voor schaduw en gebruik de door u voorgestelde flitsopstelling voor binnen om bij te flitsen.

                              en zeker het resultaat hier es posten met de nodige uitleg (ivm hoe en wat)
                              dan zal je hier al veel mensen helpen.
                              nikon stuff

                              Comment

                              Working...
                              X