Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Full body shoot met Canon 430EX II?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Full body shoot met Canon 430EX II?

    Voor een vriendin die een klerenwinkel heeft, wil ik me de eerste keer wagen aan studiofotografie. Eigenlijk wil ik er al langer aan beginnen en nu is het de moment. Het opzet is om het volledige model in beeld te brengen voor een witte achtergrond doek. Dit binnen zonder invloed van daglicht.

    Qua investering wil ik voor de eerste keer zo weinig mogelijk besteden. Graag had ik geweten of mijn 70D + 17-55 f2.8 + 430EX II voldoende is voor full body shoots. De flitser staat natuurlijk op een statief met flitsparaplu (reflectie flitsparaplu). Of is een doorflits paraplu beter geschikt? Het afgaan van de 430EX II gebeurd via een voorflits van de ingebouwde flitser van de 70D.

    Ik weet dat deze set heel mager is, maar is het haalbaar om hier een redelijk resultaat mee te behalen? Of is een softbox van 90cm x 100cm absoluut nodig met een studio flitser?

    Qua budget kan er wel nog een paraplu af en een achtergrond doek af maar een flitser van pakweg € 300 of meer zie ik niet zitten. Huren is misschien ook een optie maar graag had ik het met mijn 430 EX II gedaan.

    Alvast bedankt.
    Palmares: 400D - 70D - 6DII - R6 + Holy Trinity

  • #2
    Re: Full body shoot met Canon 430EX II?

    - Ik zie 1 nadeel van de reflectie-paraplu bij een full body shot: de light-falloff zou wel eens tegen kunnen vallen waardoor de onderkant van het model niet correct belicht is tov de bovenkant. Je zal dus je lichtbron vrij ver moeten plaatsen en je vermogen wat opschroeven.
    - Je witte achtergrond zal nooit wit zijn als je die niet appart belicht.
    - Je lens zou ik enkel gebruiken op 55mm (of een langere lens zoeken voor de shoot). Bij minder mm ga je vervormingen krijgen die je niet wil bij dit soort shoots.

    Succes,

    Vincent
    http://www.catchlight.be
    Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
    https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

    Comment


    • #3
      Re: Full body shoot met Canon 430EX II?

      Met jou beperkt materiaal is het quasi onmogelijk te doen wat je van plan bent.

      Voor een iets of wat deftige fashionfoto heb je al snel minimum 2 flitsers nodig.
      Wil je dan nog een witte achtergrond dan mag jeep daar nog eentje bijdoen (idialiter 2).
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: Full body shoot met Canon 430EX II?

        Ik krijg het stilaan door dat ik zal tekortschieten. Wat nog een optie is, is 2 doorflitsparaplus kopen en een 2e 430 EX II lenen van een vriend. Dan zit ik nog met het probleem van de belichting van de achtergrond.

        Is daar een goedkope oplossing voor (bijvoorbeeld een bouwlamp)?
        Palmares: 400D - 70D - 6DII - R6 + Holy Trinity

        Comment


        • #5
          Re: Full body shoot met Canon 430EX II?

          Oorspronkelijk geplaatst door mrdc Bekijk bericht
          Voor een vriendin die een klerenwinkel heeft, wil ik me de eerste keer wagen aan studiofotografie. Eigenlijk wil ik er al langer aan beginnen en nu is het de moment. Het opzet is om het volledige model in beeld te brengen voor een witte achtergrond doek. Dit binnen zonder invloed van daglicht.

          Qua investering wil ik voor de eerste keer zo weinig mogelijk besteden. Graag had ik geweten of mijn 70D + 17-55 f2.8 + 430EX II voldoende is voor full body shoots. De flitser staat natuurlijk op een statief met flitsparaplu (reflectie flitsparaplu). Of is een doorflits paraplu beter geschikt? Het afgaan van de 430EX II gebeurd via een voorflits van de ingebouwde flitser van de 70D.

          Ik weet dat deze set heel mager is, maar is het haalbaar om hier een redelijk resultaat mee te behalen? Of is een softbox van 90cm x 100cm absoluut nodig met een studio flitser?

          Qua budget kan er wel nog een paraplu af en een achtergrond doek af maar een flitser van pakweg € 300 of meer zie ik niet zitten. Huren is misschien ook een optie maar graag had ik het met mijn 430 EX II gedaan.

          Alvast bedankt.
          1 paraplu met flitser is OK voor "head+shoulders" , maar voor een full body shoot lijkt het me toch wat weinig. Voor kleinere personen (jonge kinderen) lukt dat, maar voor een volwassene ? Dan toch beter een 2de paraplu erbij, of een hele grote gebruiken.
          En als je die witte achtergrond ook echt wit wil hebben, zal je daar extra licht nodig hebben, anders blijft die te donker.
          Misschien investeren in een 4-tal manuele flitsers (Yongnuo 560-III + TX-560 of nog beter 560-IV). Daarmee kan je voor een klein budget al veel doen. En je EX430 kan je integreren in deze setup met een RF603.

          David
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Full body shoot met Canon 430EX II?

            Oorspronkelijk geplaatst door mrdc Bekijk bericht
            Dan zit ik nog met het probleem van de belichting van de achtergrond.
            Is daar een goedkope oplossing voor (bijvoorbeeld een bouwlamp)?
            Natuurlijk licht gebruiken, maar aangezien je daglicht uitsloot...

            V.
            http://www.catchlight.be
            Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
            https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

            Comment


            • #7
              Re: Full body shoot met Canon 430EX II?

              Oorspronkelijk geplaatst door VincentBxl Bekijk bericht
              Natuurlijk licht gebruiken, maar aangezien je daglicht uitsloot...

              V.
              Wel ik had begrepen dat daglicht soms storend kan zijn omdat het niet constant is. In de winkelruimte waar de shoot doorgaat (grote ruimte en alle kleren zijn daar ook aanwezig) is er een relatief grote koepel. Dus bij deze zou die net wél van pas kunnen komen

              Voor de eerste keer kom ik er wel met 2 paraplu's en 2 430 EX II. Valt het goed mee, dan zie ik me wel uitbreiden. Die vriendin weet ook dat het voor mij een test is, en ook voor haar of de genomen foto's commercieel iets kunnen betekenen (website, social media en drukwerk).
              Palmares: 400D - 70D - 6DII - R6 + Holy Trinity

              Comment


              • #8
                Re: Full body shoot met Canon 430EX II?

                Met menglicht werken is zowieso niet makkelijk. Het veranderend daglicht maakt inderdaad dat je constant zal moeten bijschroeven, maar 't is wel haalbaar. Nu nog zien of je voldoende daglicht kan laten vallen op je achtergrond om deze correct belicht te krijgen.

                Nuttige link: http://strobist.blogspot.be/2006/03/...flash-and.html

                De tweede plu lijkt me overigens niet zo'n goed idee. Het gaat heel lastig worden om die perfect te positioneren tov elkaar en het model om een egale belichting te bekomen (doorsnede van 2 parabolen licht). En je zit met een tweede catchlight, wat storend zou kunnen zijn.

                Gr, V.
                http://www.catchlight.be
                Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                Comment


                • #9
                  Re: Full body shoot met Canon 430EX II?

                  je zou ook een flit's set kunnen huren, moet je niet meteen grote investering doen.
                  A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                  Comment


                  • #10
                    Re: Full body shoot met Canon 430EX II?

                    Je zou kunnen opteren voor continue licht.
                    Bijvoorbeeld: http://www.kamera-express.be/product...t-lhdk-2b455-/
                    Voor 219€ heb je een setje dat voldoende licht geeft voor wat je nodig hebt.
                    Rudy,

                    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Full body shoot met Canon 430EX II?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                      Je zou kunnen opteren voor continue licht.
                      Bijvoorbeeld: http://www.kamera-express.be/product...t-lhdk-2b455-/
                      Voor 219€ heb je een setje dat voldoende licht geeft voor wat je nodig hebt.
                      Vond ik de beste optie, zie je het best hoe het er uit zal zien en het eenvoudigst op te stellen en af te stellen!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Full body shoot met Canon 430EX II?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_te_doen Bekijk bericht
                        Vond ik de beste optie, zie je het best hoe het er uit zal zien en het eenvoudigst op te stellen en af te stellen!
                        Zijn toch al een paar nadelen aan:
                        - je hebt 220v nodig, dus beperkte inzetbaarheid
                        - je verliest het voordeel van flitslicht: bevriezen van beweging
                        - licht is niet regelbaar in sterkte (of zit daar een dimmer op ?)
                        David Leemans
                        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Full body shoot met Canon 430EX II?

                          Studio geeft hij aan, dus 230 zou geen probleem toch mogen zijn?
                          Bevriezen doe je met foto's toch altijd (normale zin)
                          Dichter of verder is toch de snelste sterkte regeling....

                          Comment


                          • #14
                            Re: Full body shoot met Canon 430EX II?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_te_doen Bekijk bericht
                            Bevriezen doe je met foto's toch altijd (normale zin)
                            Er is een verschil tussen al het licht in 1 keer opvangen of verspreid over de ganse openingstijd. Bij dat laatste heb je geen bevriezing.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_te_doen Bekijk bericht
                            Dichter of verder is toch de snelste sterkte regeling....
                            Met dichter of verder regel je vooral de hardheid van je lichtbron. Zet een softbox (met zacht licht) op verre afstand en je krijgt een puntlichtbron (met hard licht).

                            Gr, V.
                            http://www.catchlight.be
                            Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                            https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                            Comment


                            • #15
                              Re: Full body shoot met Canon 430EX II?

                              Lichtsterkte aanpassen doe je toch gewoon met je sluitersnelheid of diafragma, niet ?

                              Trouwens die dingen wil je echt niet gaan dimmen hoor, je gaat sowieso al je ISO al moeten opkrikken om aan een aanvaardbare snelheid te kunnen schieten (1/60sec)
                              Zelf gebruik ik steeds een statief (voor de camera) bij die lampen. Voor het soort fotografie dat hier gebruikt wordt is dat, qua uniformiteit ook de beste manier van werken.

                              Het is niet de oplossing die ik zelf hiervoor zou willen gebruiken, maar gezien het budget beperkt is. Je kan trouwens ook bij HUBO of zo drie/vier 500W halogeen bouwvakkers lampen gaan kopen (35euro/stuk?) Het nadeel is dat die veel hitte afgeven en energie slorpen.
                              Een jaar of drie geleden was er hier trouwens op BD een Nederlander die enkel met halogeenlampen als lichtbron prachtig werk leverde.
                              Rudy,

                              Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                              Comment

                              Working...
                              X