Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Misschien beter naar 'strobist' verplaatsen. Het was mij te doen om dezelfde belichtings techniek op 2 verschillende wijzen te illustreren
[Mod-LesC]Aha! Dus niet zozeer om je foto('s) te laten beoordelen, dan? OK ik verplaats nu van Fotobeoordeling Stilleven & Abstract naar Strobist.[/Mod]
dan misschien ook een woordje uitleg wat je gedaan hebt?
Ik zal meteen ook de set-up uitleggen, zodat je een idee hebt waarnaar je zit te kijken.
-)Gravity's Rain :
eerste metalen plaat ligt op tafel met een aantal druppels op. Tweede plaat uit chroom staat boven op eerste plaat met een helling van ongeveer 45 graden, zodat de druppels op de eerste plaat weerspiegeld worden in de tweede. Camera zo positioneren (ongeveer 80 graden) dat je de reflectie in de tweede plaat kan zien. (heb tweede plaat wat gebogen voor compo redenen).
Nu voor de belichtings techniek: 1 grote softbox achter eerste plaat...dit licht komt van achter de druppels, zodat deze mooie zwarte contouren krijgen, en belicht tevens de tweede plaat, zodat reflectie zichtbaar wordt. Deze softbox is gesynchroniseerd met de camera instellingen. Tweede softbox rechts van camera met alleen het modelling licht aan (dus andere witbalans) (wist op voorhand dat ik het beeld in RAW naar een koudere witbalans zou brengen omdat mij dit visueel aantrekkelijker leek, en dan zou het gele licht van de tweede softbox wit worden, en het witte licht van de eerste softbox blauw worden.) Deze tweede softbox dient enkel om de druppels te belichten en om ze 'bol' te maken....dus belicht ook de liggende plaat waar de druppels opliggen, zodat deze een lichter blauw wordt tov de rechtopstaande chromen plaat.
Heb daarna in photoshop het beeld een kwartslag counter-clock-wise gedraaid, dit ook voor compo redenen.
-)Future Food :
In Brazil van Terry Gilliam zit een scene in een toprestaurant, waar elke klant een bol mousse op een bord krijgt met de foto van het gerecht hoe het 40 jaar geleden was ernaast. Dit en het artikel over de wereldbevolking in National Geographic heeft me tot deze foto geinspireerd. www.youtube.com/watch?v=sc4HxPxNrZ0 Ngthema Menselijkevoetafdruk
Het zijn druppels van op voorhand gekleurd water (inkleuren in ps is niet mooi) aan de metalen stangen van zo'n inklapbaar droogrekje. (waslijn trilt teveel).
Langs achteren belicht met grote softbox, 1 stop overbelicht, voor witte achtergrond en de zwarte contouren van de druppels. Had aan weerskanten een stapeltje witte doosjes (kleinste onderaan) zodat het spill-light van de softbox deze zou reflecteren in de zwarte contouren, zodat de perceptie van de druppels zou veranderen....het doorschijnende deel lijkt ondoorzichtbaar en de zwarte contouren die ondoorzichtbaar zijn, lijken een inkijk te geven in de bouwstenen van de druppel.
In PS heb ik de foto 180 graden gedraaid en de achtergrond in curves van 255 naar 245 teruggebracht, omdat ik 255 wit iets te verblindend vond.
Simpele beelden eigenlijk....en bereikbaar voor elke amateur fotograaf. Met een beetje visie en creativiteit bekom je voor je het weet bakken vol interessante beelden met deze techniek.
Deze foto, squareTwo, is een meer exacte benadering van de bright-field-illumination techniek....meer zoals in de link, die Bouk geplaatst heeft, beschreven wordt....maar dan met een fototoestel en niet met een microscoop.
Comment