Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Andere afstandsbediening

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Andere afstandsbediening

    Ik ben in het bezit van een flitsinstallatie Elinchrom 500. Deze bestaat uit 3 stuks, waarvan 1 gebruikt wordt als hoofdflitser en die de 2 andere dan aanstuurt.
    De hoofdflitser wordt aangestuurd via een afstandsbediening van Elinchrom. Op het toestel staat de transmitter FRC 1 en op de flitser de receiver FRC1.
    De transmitter en de receiver zijn via een kabel aan de toestellen bevestigd. Aan de flitser is dit bovendien een speciale aansluiting. (Dikke plug die wordt ingedraaid in de flitser)

    Daar dit omslachtig werken is, doordat de transmitter om de hals moet hangen verbonden via een kabelke, dit kabeltje al eens wil lossen zou ik graag via een meer vaste installatie werken.
    D.w.z. een toestelletje dat in het flitsschoentje van de camera wordt geschoven.

    Welk toestelletje kan hiervoor gebruikt worden. Liefst geen merkgebonden producten omdat deze nogal prijzig zijn. Voor op de flitser zal er wel een extra kabeltje moeten gekocht worden omwille van de speciale aansluiting.(Dit heb ik al gevonden op internet - http://www.elinchromflitser.nl/kabel...oducts_id/1665 )

    Maar hoe zit het dan met de flitsmeter? Hoe laat men deze dan afgaan aangezien de transmitter vast zit in het flitsschoentje van de camera?

    Het betreft hier een Fuji Finepiks S3 pro en de flitsmeter is een Gossen variosix

  • #2
    Re: Andere afstandsbediening

    Op de meeste triggers zit een testknopje zodat je je licht kan meten.
    Seikonic heeft flitsmeters die een pocketwizard kunnen aansturen.

    Waarom stuur je je flitsers niet aan met een infraroodflitser?
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Andere afstandsbediening

      Een infraroodflitser?
      Graag een beetje meer uitleg.
      Wil u zeggen dat ik mijn Elinchromflitsrs kan laten afgaan met een infraroodflitser, zonder ontvanger op mijn flitsinstallatie?
      Dat zou werkelijk perfect zijn.

      Comment


      • #4
        Re: Andere afstandsbediening

        Hier een hele hoop triggers.

        Dit is zo een infrarood trigger voor studioflashes.

        Studioflitsers hebben ingebouwde slaves.
        De infraroot trigger triggert deze slaves zonder dat het uitgezonden licht in het beeld zichtbaar is.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: Andere afstandsbediening

          Aangezien je hoofdflitser de 2 andere al aanstuurt, veronderstel ik dat ze een slave funktie hebben.
          Als je bij je hoofdflitser de slave funktie ook aanzet, zal die ook afgaan als de IR trigger afgaat.
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Andere afstandsbediening

            Koppel de kabel los en verwijder de receiver van de flits, mag in de kast,
            boven op het lichaam van de flits moet er een knopje staan dat de cell activeert,
            kan zijn dat het een vierkant knopje is boven aan de cylinder , kan ook ergens anders staan, dat hangt van het model af. in ieder geval als je de cel activeert gaat de flits af op een lichtpuls, dat kan van een infrarood trigger zijn of ook van een externe flits op je camera. Geen ingebouwde flits wat die geeft normaal een preflash en dat moet je vermijden. Het vermogen van de externe flits breng je terug tot het minimum, camera manueel snelheid 125ste diafragma door meting.

            Als je een infraroodtrigger koopt werkt dit het net hetzelfde, kostprijs ongeveer 30 euro.

            MVG, Jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Andere afstandsbediening

              Je zou hem ook zelf kunnen maken, heel eenvoudig, en je kunt hem zo universeel maken als je zelf wil. Hier zijn de schema's
              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

              Comment


              • #8
                Re: Andere afstandsbediening

                Dank voor de vele en goede uitleg.
                Sta er nog altijd een beetje verstomd van dat dit zonder ontvangers op de flitsers werkt.
                De Elichromflitsers hebben inderdaad een slave unit, dus dit zou moeten lukken.
                De flitsers zijn wel een 20-tal jaren oud. Dus voor de tijd dat er infraroodsturing bestond. Zou het dan ook nog wel lukken?

                En om helemaal zeker te zijn.
                Is er in de omgeving van Heusden-Zolder iemand met zo'n infraroodbakske. Ik zou dan eens willen langskomen en een klein test uitvoeren.

                Comment

                Working...
                X