Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoeker of Lcd

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zoeker of Lcd

    Momenteel ben ik bezig met het lezen van het boek Levensecht Digitale Fotografie Professionele Technieken.
    Daarin word op een bepaald moment geschreven dat het met NIET Slr toestellen aangewezen is om foto's te schieten via de Lcd ipv de zoeker.
    Bij niet Slr toestellen kan namelijk een parallaxfout optreden.
    Hoe is de ervaring bij de meesten
    Ben nog maar recnt met mijn eerste digitaal toestel bezig maar tot hiertoe altijd via de zoeker.


    Sony f717,vcl-hgd1758,vcl-hgd0758-hvl F32X and Beloved Nikon F4 (cause Weight DOES matter )

  • #2
    Ik heb een pentax optio 430rs en ik heb ook een klein beetje last van parallaxfout. Als je het weet kan je er natuurlijk rekening mee houden. Ik vind het gemakkelijker om door de zoeker foto's te nemen dan op het lcd te kijken. Zeker als er veel zon is, dan zie je minder op de lcd, en ik vind dat je de camera stabieler kunt houden als je hem tegen je oog houdt dan dat je hem voor je moet houden. Op de lcd kan ik wel beter zien of ik goed heb scherpgesteld of niet.

    Groeten

    Comment


    • #3
      Bij het werken met de optische zoeker is het niet alleen zo dat er een parallaxfout kan optreden, het is zelf bijna zeker dat het niet precies het beeld is dat je daadwerkelijk opneemt. Een eenvoudig voorbeeld: Als ik een groothoek- of teleconverter op mijn camera schroef, maakt dit voor de optische zoeker geen enkel verschil in beeld. Het lcd-scherm geeft het beeld zoals opgenomen weer (dwz, in werkelijkheid betekent dit bij de meeste camera's iets van 97% ofzoiets van het beeld: Er wordt dus meestal ietsje meer opgenomen dan je ziet). Maar bij bv een 3x-teleconverter is dat toch een compleet ander beeld dan wat je via de optische zoeker ziet. Dus zelfs al toont een lcd-scherm niet de echte '100%-opname' is deze toch betrouwbaarder dan de zoeker. (Nog sterker: als ik een converter op mijn lens schroef, zie ik deze in mijn optische zoeker in beeld. De converter vult de gehele rechter benedenhoek).

      De optische zoeker is eigenlijk vnl aanwezig wanneer bv sterk zonlicht achter het beoordelen op het lcd-scherm dusdanig hindert dat je niets meer ziet (of niet goed genoeg). Daarnaast is het zoals hiervoor genoemd voor sommige gebruikers stabieler om de camera dichter bij het oog te brengen. Je kunt je dus eigenlijk het beste oefenen om de camera stabiel te houden bij gebruik van het lcd

      Comment


      • #4
        Erik heeft het mooi uitgelegd, ik kan er alleen maar aan toevoegen dat ik in 99% v.d. tijd de LCD gebruik.

        Comment


        • #5
          Als je een optische zoeker hebt die niet door de lens meekijkt zoals bv. in een reflex toestel dan ga je met momenten inderdaad redelijke afwijkingen hebben. Vooral als je dichtbij fotografeert. Of zoals Erik zei dat indien je er een tele of wide-angle convertor opzet dan klopt het helemaal niet meer.

          Een ding moet ik wel zeggen : enorm veel digitale 'compact'-camera's hebben geen optische zoeker maar een digitale. Dan zie je exact hetzelfde als op de lcd en dus wat er normaal op je foto zal verschijnen.

          groetjes,
          Arvid
          Groetjes,
          Arvid


          Reis- en fotowebsite

          Comment

          Working...
          X