Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoek nieuwe compact (naast m'n dSLR)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zoek nieuwe compact (naast m'n dSLR)

    Goedenacht!

    Ik dacht, ik post hier maar ipv een nieuw topic aan te maken... Aangezien ik ook een nieuwe compact wil aanschaffen.

    Ik heb op het moment een Nikon D80 en een Samsung Digimax S500 uit 2006 die ik gebruik voor concerten. Echter maar 1 foto is in maart bij een concert waar ik ben geweest gelukt:



    Damon Albarn van Blur en Gorillaz in the Birmingham Irish Centre op 26 maart.
    De scherptediepte is niet echt zo, gedaan met behulp van Photoshop.

    De rest van de foto's kwamen er te wazig uit voor mij, aangezien de mensen op het podium natuurlijk niet stil staan... Hij was dus niet snel genoeg op de modus waarin ik hem het liefste heb, "programma".
    Aangezien ik in november naar wat grotere venues ga, zal ik verder staan en wil ik minimaal 10x zoomlens.
    Ook wil ik mijn diafragma of sluitertijd kunnen kiezen...
    En aangezien ik het naar binnen moet kunnen mogen nemen zitten er ook beperkingen aan het formaat. Het moet echt compact zijn. De website van The O2, waar ik in november heen ga, zegt dat de lens niet meer dan 35mm groot mag zijn.
    Ook wil ik graag goede diafragma, en nog goede kwaliteit op hogere isowaarden ivm de donkere omgeving bij concerten..

    Ik kan maximaal €350 uitgeven hieraan. Iets er boven is niet al te erg geloof ik...
    Ik heb gisteren 3 uur lang op internet gekeken, en ik kwam uit op deze camera's, al heb ik hun ISO kwaliteit nog niet bekeken:
    - Panasonic Lumix DMC-TZ8
    - Ricoh CX3 (heeft mindere ISO kwaliteit heb ik wel gelezen - ik vind deze wel het mooist, hij heeft een wat retro look terwijl de anderen er uitzien als een "typische" compact)
    - Panasonic Lumix DMC-TZ10
    - Sony Cybershot DSC-HX5
    - Samsung WB500 (echter 36.5mm lens)
    - Samsung WB550 (echter 36.5mm lens)
    - Panasonic Lumix DMC-TZ7
    - Canon Powershot SX110 IS (echt te grote lens)
    - Panasonic Lumix DMC-TZ4 (echter 36.2mm lens)
    - Panasonic Lumix DMC-TZ3 (echter 36.7mm lens)
    - Samsung WB650
    - Fujifilm Finepix F70EXR

    Een aantal zullen wel verouderd zijn aangezien ik gewoon alle camera's op Trustedreviews heb bekeken.

    [edit] Oh, en ik wil graag in RAW kunnen schieten!
    Last edited by Melodicloud; 20 september 2010, 15:48.

  • #2
    Re: Zoek nieuwe compact (naast m'n dSLR)

    [Mod-LesC]Ik heb jouw post toch maar afgesplitst van de topic waaraan jij het had toegevoegd. Dat was namelijk highjacking en dus niet meteen aanbevolen praktijk. Ik vermoed ook dat je op deze manier meer respons zult krijgen.[/Mod]
    Last edited by LesC; 20 september 2010, 15:53.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

    Comment


    • #3
      Re: Zoek nieuwe compact (naast m'n dSLR)

      Oorspronkelijk geplaatst door Melodicloud Bekijk bericht
      ... Aangezien ik ook een nieuwe spiegelreflex wil aanschaffen.

      Ik kan maximaal €350 uitgeven hieraan. Iets er boven is niet al te erg geloof ik...
      - Panasonic Lumix DMC-TZ8
      - Ricoh CX3 (heeft mindere ISO kwaliteit heb ik wel gelezen)
      - Panasonic Lumix DMC-TZ10
      - Sony Cybershot DSC-HX5
      - Samsung WB500 (echter 36.5mm lens)
      - Samsung WB550 (echter 36.5mm lens)
      - Panasonic Lumix DMC-TZ7
      - Canon Powershot SX110 IS (echt te grote lens)
      - Panasonic Lumix DMC-TZ4 (echter 36.2mm lens)
      - Panasonic Lumix DMC-TZ3 (echter 36.7mm lens)
      - Samsung WB650
      - Fujifilm Finepix F70EXR
      Zoek je nu een DSLR of een compactje?

      [Mod-LesC]Mijn fout, Jazzer, sorry daarvoor![Mod]
      Last edited by LesC; 20 september 2010, 15:54.
      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

      Comment


      • #4
        Re: Zoek nieuwe compact (naast m'n dSLR)

        alles wa in je lijst staat is compact/bridge
        wat lens heb je op de D80?
        50mm f1.8 of 85 f1.8 AF-D dan wel vallen in budget en gaan voldoen.

        [Mod-LesC]TS zoekt compact naast dSLR. Mijn fout en dus titel nu aangepast.[/Mod]
        Last edited by LesC; 20 september 2010, 15:55.
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Zoek nieuwe spiegelreflex

          Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
          Zoek je nu een DSLR of een compactje?
          [Mod-LesC]Dat (de titel!) zou wel eens mijn fout kunnen geweest zijn.
          Mijn eerste idee (en wij werken snel als Mods) was: deze poster, die een ander z'n draadje had gekaapt, zoekt een dslr, maar als je inderdaad het lijstje afgaat, zoekt de TS een compact of een bridge. Ik heb haar een PB gestuurd. Laat ons hopen dat ze antwoordt.[/Mod]
          Last edited by LesC; 20 september 2010, 15:57. Reden: Blijkt uit volgende post.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

          Comment


          • #6
            Re: Zoek nieuwe compact (naast m'n dSLR)

            Of dat zij reageert.

            En al die camera's zijn compact, ik zoek een compact ja. Een lens voor mijn Nikon is geen optie, die mogen niet naar binnen bij concerten.
            Ik weet niet waarom ik spiegelreflex heb neergezet, ik bedoelde compact. :P Zou de titel daarvoor aangepast kunnen worden?

            [Mod-LesC]Sorry voor verkeerd geslacht, en voor titel. Nu aangepast. Sukses![/Mod]
            Last edited by LesC; 20 september 2010, 15:56.

            Comment


            • #7
              Re: Zoek nieuwe compact (naast m'n dSLR)

              [Mod-LesC]OK, foutjes en vergissingen van de baan. Nu maar op zoek naar een geschikte compact/bridge en dat voor een budget van ± €350.-[/Mod]
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

              Comment


              • #8
                Re: Zoek nieuwe compact (naast m'n dSLR)

                Hmm ok nu ben ik mee.
                Titel was effe verwarrend.
                Mss es gaan bekijken in en winkel vergelijken.
                Een compactje zal altijd onthoogelen vrees ik.
                nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Zoek nieuwe compact (naast m'n dSLR)

                  Ik kan je een goede raad geven....als je een compact zoekt die goed presteert bij hoge iso's en donkere concerten. Dan kun je alle TZ-reeksen van Panasonic alvast schrappen. Want die presteren bagger bij weinig licht....laat staan op hoge iso's en concerten.

                  Er zijn geen compacten die echt goed preseren bij weinig licht...maar als ik dan toch zou moeten kiezen,dan zou ik uitkijken naar een Ixus van canon....

                  Grtz...

                  Dirk.
                  D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                  Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zoek nieuwe compact (naast m'n dSLR)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                    Er zijn geen compacten die echt goed preseren bij weinig licht...maar als ik dan toch zou moeten kiezen,dan zou ik uitkijken naar een Ixus van canon....
                    Volgens mij ga je het eerder vinden bij de laatste van jouw lijstje.
                    Fuji is gekend om zijn goede prestaties bij weinig licht.
                    Zelf heb ik o.a. de F30 en die doet het redelijk goed bij concerten.
                    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zoek nieuwe compact (naast m'n dSLR)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                      Ik kan je een goede raad geven....als je een compact zoekt die goed presteert bij hoge iso's en donkere concerten. Dan kun je alle TZ-reeksen van Panasonic alvast schrappen. Want die presteren bagger bij weinig licht....laat staan op hoge iso's en concerten.

                      Er zijn geen compacten die echt goed preseren bij weinig licht...maar als ik dan toch zou moeten kiezen,dan zou ik uitkijken naar een Ixus van canon....

                      Grtz...

                      Dirk.
                      Hoi, ik heb gekeken maar de Ixusen zoomen niet ver genoeg in naar mijn smaak!
                      Dankjewel voor het meedenken!

                      Een Canon Powershot SX200 IS lijkt me erg mooi! De lens is 36,7 mm, ik neem aan dat ze niet met een lintje er bij gaan zitten meten bij de ingang...
                      De Panasonic Lumix DMC-TZ7 doet het volgens mij ook goed, al horen ze het bij weinig licht niet geweldig te doen... hmm

                      Edit: Mijn oog is uiteindelijk op deze 3 gevallen:
                      Casio FH100
                      Samsung WB650
                      Canon Powershot SX200 IS

                      Tussen deze 3 zit weinig verschil.. Verdere hulp heel erg gewenst.
                      Last edited by Melodicloud; 1 oktober 2010, 00:06.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zoek nieuwe compact (naast m'n dSLR)

                        Als je toch foto's wil maken met een compactje bij weinig licht, dan blijf je best van de zoom af.
                        Heel wat compactjes hebben een lensje met een maximale diafragma-opening van f2,8 in de breedste stand, maar als je de zoom gebruikt dan wordt de lens veel minder lichtsterk.
                        De meeste compactjes met een heel groot zoombereik hebben op de langste (tele) stand een lensje met een maximale diafragma-opening van f5,6.
                        Op f2,8 komt er 4x meer licht binnen dan op f5,6.
                        Als je op f2,8 een sluitertijd hebt van 1/100 sec bij iso 100, dan moet je de camera op iso 400 zetten om dezelfde sluitertijd te behouden met een diafragma-opening van f5,6.
                        De meeste compactjes presteren op iso 400 véél minder goed dan op iso 100, en bij concertfotografie zal je op f5,6 eerder op iso 1600 en 3200 moeten werken om een aanvaardbare sluitertijd te krijgen.
                        Ik heb nog geen compactje gezien dat echt bruikbare beelden aflevert op iso 1600 - 3200, tenzij je ze niet groter wil afdrukken dan postzegelformaat.

                        Op dit ogenblik is er nog altijd geen compactje dat echt bruikbaar is voor concertfotografie. Je zal met de betere compactjes wel eens een redelijke concertfoto kunnen maken als de omstandigheden heel goed zijn, maar als je dezelfde foto maakt met een DSLR + lichtsterke lens, dan zal die er altijd véél beter uitzien (zeker als je er een afdruk van wil maken).

                        Van mij mag je gerust een nieuw compactje kopen om te gebruiken voor concertfotografie, maar verwacht niet dat de resultaten optimaal zijn.
                        Dat is teveel gevraagd voor een camera met zo'n klein sensortje.

                        (De Canon IXUS-reeks staat ook niet bekend om de goede fotokwaliteiten bij weinig licht...)
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zoek nieuwe compact (naast m'n dSLR)

                          Samsung EX1 !
                          A picture a day, keeps the doctor away.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zoek nieuwe compact (naast m'n dSLR)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Ewok Bekijk bericht
                            Samsung EX1 !
                            Met een maximale diafragma-opening van f1,8 in de breedste stand en f2,4 in de langste stand heeft die in ieder geval de meest lichtsterke lens.
                            De kans op aanvaardbare foto's wordt daarmee wel groter.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zoek nieuwe compact (naast m'n dSLR)

                              - de foto's met het compactje gaan nooit beter zijn dan met jouw D80
                              - compactjes presteren véél minder goed in slechte lichtomstandigheden
                              - een lichtsterke lens kopen voor jouw D80 is veel zinniger
                              - een grote DSLR & lichtsterke lens is inderdaad zelden toegelaten op concerten

                              conclusies:
                              # een 10x zoom compactje aanraden voor concerten is onzinnig
                              # je moet je er bij neerleggen dat het niet beter gaat worden
                              # of professionele concertfotograaf worden en toestemming krijgen
                              # of alleen foto's nemen in openlucht concerten bij daglicht

                              Comment

                              Working...
                              X