Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zeeaquarium fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zeeaquarium fotograferen

    Hallo !
    Ik ben nieuw op dit forum en wil jullie mening over eventueel aan te schaffen apparatuur.
    Ik bezit een zeeaquarium en fotografeer dit regelmatig voor de hobby.
    Alle foto's op deze site zijn van mezelf en genomen met een Sony DSC-V1.
    Eigenlijk ben ik best tevreden met dit toestel. Maar ik wil de kwaliteit sterk verbeteren. Bedoeling is naar een reflexcamera te gaan.Ook macro-opnames wil ik gaan maken (van koralen bvb).
    Wat is uw mening ? Welke combinatie van toestel en lens (lenzen) zou prima zijn ?
    Bedankt,
    Kuifjetintin
    Last edited by kuifjetintin; 28 oktober 2007, 12:48.
    Groeten, Freddy
    http://jalbum.net/nl/browse/user/album/1461346

  • #2
    Re: Zeeaquarium fotograferen

    Het is inderdaad moeilijk om suggesties te geven.
    Wat dachten jullie van deze combinatie :
    Nikon D70, 28-50 mm, 105 mm Sigma macro en 70-210 mm Nikon ?

    Bedankt !
    Groeten, Freddy
    http://jalbum.net/nl/browse/user/album/1461346

    Comment


    • #3
      Re: Zeeaquarium fotograferen

      effe off topic: mooi aquarium en mooie site heb jij

      Greetz,
      www.fotopie.be
      Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

      Comment


      • #4
        Re: Zeeaquarium fotograferen

        effe off topic: mooi aquarium en mooie site heb jij
        Inderdaad zeg! Wat een fantastische bak heb jij. Daar kan ik met mijn Record-70 met guppen en kardinaaltetra's niet tegen op
        Homo Sapiens Pentaxiensis

        Comment


        • #5
          Re: Zeeaquarium fotograferen

          Bedankt voor de complimentjes, maar wat dachten jullie nu van mijn combinatie die ik op het oog heb (cfr post nr 2)
          Groeten, Freddy
          http://jalbum.net/nl/browse/user/album/1461346

          Comment


          • #6
            Re: Zeeaquarium fotograferen

            De zoekfunctie levert een schat aan informatie op als je ze gebruik tenminste :


            en nog veel meer...
            Eén opmerking : waarom een tele voor aquriumfotografie ?
            Concentreer je op lichtsterke lenzen.
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: Zeeaquarium fotograferen


              Heb ik trouwens gedaan, maar zo groot is die schat nu ook niet. Het onderwerp verschilt dag en nacht met een zoetwateraquarium. Lichtgevoelige lenzen zijn niet nodig omdat er een bom aan licht op zeeaquaria nodig is. We werken trouwens zonder flits, ook om snel bewegende vissen te fotograferen.

              Een tele-macro kan dienen om op afstand 'dichtbijopnames' te maken, als ik het zo mag noemen. Nog iemand, met constructieve voorstellen ?
              Last edited by kuifjetintin; 28 oktober 2007, 12:49.
              Groeten, Freddy
              http://jalbum.net/nl/browse/user/album/1461346

              Comment


              • #8
                Re: Zeeaquarium fotograferen

                Oorspronkelijk geplaatst door kuifjetintin Bekijk bericht
                Uiteraard dien je eerst de zoekfunctie te gebruiken om iets te vinden dank zij de zoekfunctie. Toch bedankt voor deze steek 'onder water', maar daar heb ik weinig aan...

                Heb ik trouwens gedaan, maar zo groot is die schat nu ook niet. Het onderwerp verschilt dag en nacht met een zoetwateraquarium. Lichtgevoelige lenzen zijn niet nodig omdat er een bom aan licht op zeeaquaria nodig is. We werken trouwens zonder flits, ook om snel bewegende vissen te fotograferen.

                Een tele-macro kan dienen om op afstand 'dichtbijopnames' te maken, als ik het zo mag noemen. Nog iemand, met constructieve voorstellen ?
                Ik ben de schrijver van dat zoetwateraquarium-artikel, geschreven voor leken. Er is weinig verschil tussen zoet- en zoutwaterfotografie. Mijn zoetwaterbak had waarschijnlijk ongeveer evenveel licht als de gemiddelde zoutwaterbak .

                Ik gebruik trouwens nooit een flits voor mijn foto's, die flitsfoto's waren demo's voor mensen die minder uitgebreid materiaal hadden of een donkere bak.

                Koop je een sigma 150 mm/2.8 met eender welke DSLR, zou ik zo zeggen. Voor overzichtfoto's een 17-50/2.8 tamron. Met een DSLR ga je veel minder DOF hebben, het wordt dus niet per definitie eenvoudiger.

                Een aantal van je foto's in album 2006 zijn niet helemaal correct belicht, missen wat contrast, dus daar moet je ook nog wat aan schaven.
                Last edited by sugar; 20 februari 2007, 22:45.
                "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                http://supermasj.zenfolio.com

                Comment


                • #9
                  Re: Zeeaquarium fotograferen

                  Bedankt !
                  Ik ga deze tips zeker volgen.
                  Groeten, Freddy
                  http://jalbum.net/nl/browse/user/album/1461346

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zeeaquarium fotograferen

                    toen ik in een vorig leven nog een aquarium had (en een analoge reflex) had ik toch te weinig licht ondanks het 1.2 glas dat ik toen had (maar in film ging ik nooit hoger dan 400 asa).

                    Een flits die ik boven het dekglas legde en de vissen van bovenaf verlichtte gaf me heel mooi licht, de lichtafval in water is natuurlijk niet dezelfde als in lucht .. dus zal je moeten experimenteren wat de juiste belichting geeft en welke flistcompensatie je nodig hebt. als je enkel het kunstlicht van je aquarium gebruikt, besef dan wel dat de gro-lux lampen (zelfde die de slager gebruikt om het vlees roder te laten lijken) geen correct sprectrum geeft. Mijn scalairen en discussen vond ik mooiere kleuren hebben met flitslicht dan met dat aquarium-kunstlicht.

                    Mogelijks is nu 20 jaar later alles een beetje anders geworden

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zeeaquarium fotograferen

                      Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                      Ik gebruik trouwens nooit een flits voor mijn foto's, die flitsfoto's waren demo's voor mensen die minder uitgebreid materiaal hadden of een donkere bak.
                      Ieder zijn mening en daarvoor ook respect, maar voor supergedetailleerde en relatief kleurneutrale foto's van vissen, of voor hyperactieve dieren te isoleren heb je gewoonweg een flits nodig. En dat heeft m.i. absoluut niets met minder uitgebreid materiaal te maken, maar van de juiste middelen voor het resultaat dat je voor ogen hebt.

                      MVG,

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zeeaquarium fotograferen

                        Wat betreft het licht : op dit aquarium ligt er 1500 watt wit licht. (Nodig om de koralen te laten groeien.) Een flits heeft hierop quasi geen effect.
                        Mvg.
                        Groeten, Freddy
                        http://jalbum.net/nl/browse/user/album/1461346

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zeeaquarium fotograferen

                          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          Ieder zijn mening en daarvoor ook respect, maar voor supergedetailleerde en relatief kleurneutrale foto's van vissen, of voor hyperactieve dieren te isoleren heb je gewoonweg een flits nodig. En dat heeft m.i. absoluut niets met minder uitgebreid materiaal te maken, maar van de juiste middelen voor het resultaat dat je voor ogen hebt.

                          MVG,
                          Jij dan wel , ik dus niet.

                          Kleurneutrale foto's bekom ik door de temperatuur van mijn aquariumlicht in rekening te brengen. Ik heb daar geen flits voor nodig. Aquafotografie gebeurde typisch op ISO 800, met een compactje gaat dat niet en dan is de flits een must. Met een DSLR is die flits niet nodig, ook niet voor actieve vissen


                          Of denk je dat je de sfeer van deze bak met een flits kan weergeven?


                          sugar
                          Last edited by sugar; 26 februari 2007, 20:12.
                          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                          http://supermasj.zenfolio.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zeeaquarium fotograferen

                            Oorspronkelijk geplaatst door kuifjetintin Bekijk bericht
                            Wat betreft het licht : op dit aquarium ligt er 1500 watt wit licht. (Nodig om de koralen te laten groeien.) Een flits heeft hierop quasi geen effect.
                            Mvg.
                            Dan zal het aquarium zeker helder genoeg zijn Misschien refereer je naar de ingebouwde flits van compactjes, maar wat jij zegt is toch niet helemaal correct hoor. Probeer maar eens foto's te trekken zonder flits rond f8 en aan ISO 100... (zoals in het voorbeeld hieronder) Zelfs met 1500W wit licht boven je aquarium zou dat wel eens kunnen tegenvallen hoor



                            MVG,

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zeeaquarium fotograferen

                              Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                              Jij dan wel , ik dus niet.

                              Kleurneutrale foto's bekom ik door de temperatuur van mijn aquariumlicht in rekening te brengen. Ik heb daar geen flits voor nodig. Aquafotografie gebeurde typisch op ISO 800, met een compactje gaat dat niet en dan is de flits een must. Met een DSLR is die flits niet nodig, ook niet voor actieve vissen


                              Of denk je dat je de sfeer van deze bak met een flits kan weergeven?


                              sugar
                              Ik heb nog nooit gehoord dat Aquafotografie een discipline is waar bepaalde wetten voor gelden hoor Ik blijf er gewoon bij dat voor gedetailleerde foto's aan de beste kwaliteit zoals hierboven (en dus aan de allerlaagste ISO's) een deskundig gebruik van externe flits vereist.

                              Over sfeerfoto's had ik het absoluut niet Die trek ik ook vanaf statief met een lichtsterk objectief zelfs onder ISO400

                              MVG,

                              Comment

                              Working...
                              X