Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie helpt mij kiezen: Nikon D5000, Canon EOS500, Canon EOS450,...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie helpt mij kiezen: Nikon D5000, Canon EOS500, Canon EOS450,...

    Hallo, iedereen, ik ben David en volledig nieuw in de fotografie-scene

    Ik vertrek in januari samen met mijn vrouw op safari naar Kenia.
    Nu wil toch wel wat mooie fotos maken en heb zo de indruk dat dit niet gaat lukken met mijn Sony DSC-T90 compact cameratje.
    Nu wou ik eerst voor de Sony Superzoom HX-1 gaan omwille van de grote optische zoom.

    Maar omdat ik graag mooie fotos zie, en het wel wil proberen om ook zulke mooie fotos te maken, zou ik toch voor een instap DSLR willen gaan namelijk de Nikon D5000, Canon EOS 450, of Canon EOS 500. Vind kitjes terug met elk 2 lensen voor rond de 800€, dit is zowat mijn budget buiten geheugenkaartjes, batterijen,... aangezien ik onlangs ook pas een Canon Legria HFS-100 videocamera gekocht heb en je moet het natuurlijk kunnen blijven uitleggen tegen het vrouwtje he

    Dus de Nikon heeft de 18-55 VR + 55-200 VR lenzen en beide Canons 18-55 IS + 55-250 IS lenzen.

    Na tig-aantal reviews gelezen te hebben, ben ik de inzinking nabij en heb echt geen idee wat kiezen.
    De Nikon zijn menu lijkt me overzichtelijker (makkelijker) en vind ik persoonlijk mooier (niet dat dat iets uithaalt) en dat uitklapbaar scherm vind ik ook wel wat hebben. De Canons hebben dan weer de iets langere lens wat me beter lijkt voor op safari (beestjes enzo,...)

    Ik heb ook geen idee van dat liveview gedoe, snap het niet echt goed, en kan iemand me ook mss vertellen, wat die 200mm en 250mm overeenkomen op zoom gebied (bijvoorbeeld 10X zoom).

    Dus als er mensen zijn die me wat willen bijbrengen over deze DSLRs en plus en minpunten tegenover elkaar zetten en mij zo mss op weg te zetten naar een mooie toekomst in de fotografie.

    Sorry alvast voor de waarschijnlijk domme vragen, maar ben echt een leek op dit gebied, " I know nothing"

    Ps nuttige tip ivm met fotos maken op een safari en in het algemeen, of nuttige links zijn altijd welkom.

    Thanks guys

  • #2
    Re: Wie helpt mij kiezen: Nikon D5000, Canon EOS500, Canon EOS450,...

    Did i say something wrong?

    Comment


    • #3
      Re: Wie helpt mij kiezen: Nikon D5000, Canon EOS500, Canon EOS450,...

      Hey,

      Ik ben zelf ook een leek en ook op zoek naar een leuke instapDSLR.
      Mijn keuze ook nog niet gemaakt.

      Ik kan je alvast helpen met het volgende:
      Liveview is eigenlijk fotograferen via het scherm en niet via de zoeker.
      Dit is dus zoals met een compact digitaal fototoestelletje.
      Normaal zou een spiegelreflex dit niet kunnen vanwege de gebruikte techniek.
      Tegenwoordig past men hier op verschillende manieren een mouw aan.

      Buiten dat kan ik je ook nog niet echt veel helpen.
      Ben er zelf nog niet echt helemaal uit.
      Canon eos 50D - tamron 17-50mm f/2.8 sp di ii vc - Sony RX100 (eerste generatie)

      Comment


      • #4
        Re: Wie helpt mij kiezen: Nikon D5000, Canon EOS500, Canon EOS450,...

        Ik denk niet dat je direct iets verkeerd hebt gezegd maar de vraag die je stelt is hier ook al tig aan bod geweest. Als je de laatste 3 pagina's onder camera bekijkt zal je zeker vergelijkingen vinden of mensen met hetzelfde dilemma als jij.

        Nu, ik ben zelf een Nikon shooter maar neit het type dat perse Nikon door het strot van anderen wil rammen. Ik lees in je bericht dat je zelf ook eerder geneigd bent om voor Nikon te kiezen. Nu, slechte toestellen zijn er niet op de markt maar alles heeft zijn prijskaartje uiteraard. Nikon heeft de instapmodelletjes niet voorzien van een interne scherpstelmotor maar die zit nu in de lens. Een nadeel? Niet echt als je weet dat veel van die lenzen tegenwoordig AF-S (Nikon) of HSM (Sigma) zijn.

        Nu, je gaat op safari dus hoe meer mm'ers je hebt hoe beter. ik vrees dat je 200mm toch een beetje krap zou zijn en daarom dat ik eerder de standaard kitlens 18-55 zou kiezen met dan de 70-300VR. Iets duurder maar je zal die extra 100mm toch echt kunnen gebruiken.

        Liveview heb ik zelf ook op mijn D300 maar in alle eerlijkheid die nog niet gebruikt. Sommige macrofotografen zweren erbij.

        Je kan trouwens ook kiezen voor de Pentax K-x, één van die oude getrouwe merken die degelijke toestellen maken maar niet zo groot zijn als een Nikon of Canon:



        Een mooi setje om mee te beginnen maar gedenk dat voor elk setje je koopt er nog "verborgen" kosten zitten. Een tas, geheugenkaartjeS, extra batterij, ... dus ook rekening mee houden in je budget.

        Comment


        • #5
          Re: Wie helpt mij kiezen: Nikon D5000, Canon EOS500, Canon EOS450,...

          Oorspronkelijk geplaatst door GFTbak Bekijk bericht
          Hey,

          Ik ben zelf ook een leek en ook op zoek naar een leuke instapDSLR.
          Mijn keuze ook nog niet gemaakt.

          Ik kan je alvast helpen met het volgende:
          Liveview is eigenlijk fotograferen via het scherm en niet via de zoeker.
          Dit is dus zoals met een compact digitaal fototoestelletje.
          Normaal zou een spiegelreflex dit niet kunnen vanwege de gebruikte techniek.
          Tegenwoordig past men hier op verschillende manieren een mouw aan.

          Buiten dat kan ik je ook nog niet echt veel helpen.
          Ben er zelf nog niet echt helemaal uit.
          bij de DLSR heb je en spiegel deze spiegel, wordt in rust (gesloten toestand) gebruikt om het licht naar de zoeker en ook naar de autofocus sensor te reflecteren, vandaar de benaming reflex. Voor live-view moet in de meeste toestellen de spiegel openstaan, dwz geen reflectie en ook geen autofocus meer. In dat geval val je terug op veel trager autofocus systeem via de beeldsensor zoals in de compact toestellen.
          Sony heeft daar iets op gevonden een gebruikt een 2de (of beter 3de) sensor voor live view. Dit maakt dat je met deze toestellen snelle AF behoud. Met de sony a500 en de a550 kun je daarbij kiezen tussen snelle en traag live-vieuw systeem.

          De a550 is een heel snel toestel met uitstekend draaibaar LCD scherm (+/- 930000 pixels tegen een +/- 2500000 pixels bij andere toestellen).
          zowel de a500 en a550 hebben face recognition (herkennen van gezichten) en HDR functie.
          kijk ook eens naar de pentax K-x is voor zijn prijs zekers een heel goed toestel.

          Raad je ook aan eens te kijken naar de nieuwe toestellen welke uiteindelijk de DSLR in dit segment op termijn gaan verdringen. Met name de toestellen uitgerust met zelfde sensor als in DSLR, maar gebruik makend van electronic viewfinder en spiegelloos.
          panasonic en olympus hebben al zulke toestellen op de markt (micro 4/3)
          merken als nikon en sony zullen waarschijnlijk in de toekomst met gelijkaardige toestellen op de markt komen.

          Comment


          • #6
            Re: Wie helpt mij kiezen: Nikon D5000, Canon EOS500, Canon EOS450,...

            Oorspronkelijk geplaatst door biggdiesel Bekijk bericht
            ... en kan iemand me ook mss vertellen, wat die 200mm en 250mm overeenkomen op zoom gebied (bijvoorbeeld 10X zoom)...

            Ook eventjes deze vraag tacklen.
            Een 18-55 is simpelweg 55/18= 3 (.05) x zoom; de 55-250 is 250/55= 4 (.5) x zoom.

            10x zoom is, als je breed vertrekt (b.v. 18mm) een 18-200 (da's zelfs een 11x zoom volgens dezelfde redenering).
            Ik zou daar niet zoveel aan tillen; alleen is het zo dat over het algemeen de kwaliteit van de combinatie 18-55 met een 55-250 beter is dan die van een lens met dat gehele bereik (dus een 18-250). Het voordeel echter van een superzoom, want zo noemt men dergelijke objectieven, is dat men minder snel van lens moet wisselen, en dus minder kans heeft op sensorstof.
            Maar het grootste voordeel van een dSLR is precies dat je van lens kunt wisselen, niet?

            Houd ook rekening met het feit dat de camera's die je noemt zogezegde "cropcamera's" zijn, met een kleinere sensor dan een "fullframe" (klassieke 35mm).
            Als gevolg daarvan heb je een bepaalde "cropfactor". Bij de Canons is dat 1,6, bij de Nikons is dat 1,5.
            18mm komt dus eigenlijk overeen met een 18x1.6=28.8mm bij Canon, en met een 27mm bij Nikon.
            't Is maar dat je 't weet!
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

            Comment


            • #7
              Re: Wie helpt mij kiezen: Nikon D5000, Canon EOS500, Canon EOS450,...

              Zou ik dan beter moest ik voor de Nikon gaan, de 18-55 lens van nikkor erbij nemen en de tamron 70-300 of toch de 55-200 van nikkor?
              Vallen er redelijk mooie foto's bij te maken? En maakt dieVR zoveel verschil?

              Comment


              • #8
                Re: Wie helpt mij kiezen: Nikon D5000, Canon EOS500, Canon EOS450,...

                Vibration Reduction laat je toe bij mindere lichtsterkte en dus langere sluitertijden scherpe foto's te maken. Is het handig? Zeker. Is het nodig? Enkel als je wildlife op de magische uren wil trekken (zonsopgang en zonsondergang). Bij klaarlichte dag moet dit niet.

                Je gedachten zitten bij Nikon en zou dan ook zeggen: kopen die handel. Anders zal je je altijd afvragen: wat als ...

                Nu, wat lenzen betreft. The sky is the limit (maar ook je geldbuidel ) en Nikon zal de duurste optie zijn. De 70-300VR is een lens die goede kritieken krijgt en waar je het je zeker niet zal beklagen. Zijn er anderen. Ja hoor, een Sigma bv. met zijn Bigma 50-500 (wel een beetje duur) maar ook in de 70-300mm zijn er opties.

                Comment


                • #9
                  Re: Wie helpt mij kiezen: Nikon D5000, Canon EOS500, Canon EOS450,...

                  Nikon D5000 + 18-55 & 55-200. VR ? ja want je gaat naar Afrika dus veel shots op "magische" uurtjes (Neem aan dat je geen statief wil meezeulen)

                  mijn bescheiden mening
                  Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

                  BD1614BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie helpt mij kiezen: Nikon D5000, Canon EOS500, Canon EOS450,...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
                    Nikon D5000 + 18-55 & 55-200. VR ? ja want je gaat naar Afrika dus veel shots op "magische" uurtjes (Neem aan dat je geen statief wil meezeulen)

                    mijn bescheiden mening
                    En toch zou ik die 55-200 vervangen door de 70-300VR
                    http://www.fotokonijnenberg.be/produ..._vr___tas.html voor €609
                    http://www.fotokonijnenberg.be/produ...6_g_if_vr.html voor €375

                    En dan nog 2x 4GB geheugenkaartjes:
                    http://www.fotokonijnenberg.be/produ...0mb_p-sec.html voor €76

                    En een beanbag voor op safari:
                    http://www.fotokonijnenberg.be/produ...amouflage.html voor €26

                    En hiermee heb je het zowat gehad voor het bedrag van €1.086

                    En dan is er het Pentax alternatief:
                    http://www.fotokonijnenberg.be/produ...5mm_zwart.html voor €558
                    http://www.fotokonijnenberg.be/produ...f40-58_ed.html voor €324
                    Ook deze met 2 kaartjes en een beanbag van hierboven dus is het Pentax alternatief:
                    €984

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie helpt mij kiezen: Nikon D5000, Canon EOS500, Canon EOS450,...

                      vergeet geen extra batterijen...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wie helpt mij kiezen: Nikon D5000, Canon EOS500, Canon EOS450,...

                        vanwege een doorwinterde pro: http://www.bythom.com/bigtrip.htm

                        neem die eens rustig door,

                        en sla dan in paniek

                        WANT JE BENT RIJKELIJK LAAT OM NU NOG EEN TOTAAL NIEUW SYSTEEM TE VINDEN EN ONDER DE KNIE TE KRIJGEN !!!!
                        erik, Nikon materiaal

                        'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wie helpt mij kiezen: Nikon D5000, Canon EOS500, Canon EOS450,...


                          Bedankt iedereen al voor de hulp, en jij ook Twitzer want nu vind ik die Pentax ook wel iets hebben, denk dat de Canons uit beeld zijn, maar stelt dat iets voor die Pentaxen. Krijgt wel goede reviews, kan die iets meer/minder dan de Nikon?
                          Prijsverschil is zo'n 75€, of zijn er kortingen rond de kerstperiode op fototoestellen??

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wie helpt mij kiezen: Nikon D5000, Canon EOS500, Canon EOS450,...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                            En toch zou ik die 55-200 vervangen door de 70-300VR
                            http://www.fotokonijnenberg.be/produ..._vr___tas.html voor €609
                            http://www.fotokonijnenberg.be/produ...6_g_if_vr.html voor €375

                            En dan nog 2x 4GB geheugenkaartjes:
                            http://www.fotokonijnenberg.be/produ...0mb_p-sec.html voor €76

                            En een beanbag voor op safari:
                            http://www.fotokonijnenberg.be/produ...amouflage.html voor €26

                            En hiermee heb je het zowat gehad voor het bedrag van €1.086

                            En dan is er het Pentax alternatief:
                            http://www.fotokonijnenberg.be/produ...5mm_zwart.html voor €558
                            http://www.fotokonijnenberg.be/produ...f40-58_ed.html voor €324
                            Ook deze met 2 kaartjes en een beanbag van hierboven dus is het Pentax alternatief:
                            €984
                            ik denk dat zelfs een 300mm wat kort is op safari (hoewel bij een cropcamera dat natuurlijk al beter wordt).

                            Ikzelf zou mijn 200-400 meenemen met teleconverters, maar da's natuurlijk een behoorlijk prijzig ding om aan te kopen .

                            daarentegen, als ik hem zou kunnen huren ...
                            erik, Nikon materiaal

                            'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wie helpt mij kiezen: Nikon D5000, Canon EOS500, Canon EOS450,...

                              Zo gauw mogelijk een camera kopen, maakt niet uit welke, en dan tot vertrek er heel veel mee bezich zijn en dan heb je een kans dat je de camera effectief kunt gebruiken in Afrika en niet als P&S of PhD camera.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X