Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Camera's & Accessoires > Camera's

Wie helpt me de knoop door te hakken

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 9 februari 2010, 00:01
purple shadow purple shadow is offline

Standaard Wie helpt me de knoop door te hakken

Hallo,

Ik ben van plan om te beginnen met fotografie. Na wat posts na te lezen op dit forum heb ik al door dat het een dure hobby wordt

Nu, om te starten heb ik een toestel en lens(zen) nodig... Het budget zou ik liefst rond de €1000 houden.

De vraag die ik me al dagen lang stel: wat is het beste starterpakket?

Canon EOS 500D + EF-S 18-200mm IS €980: vind ik persoonlijk zeer aantrekkelijk wegens het gemak van de lens, want wisselen lijkt me zooo omslachtig. Spijtig dat de 500D wat plastiekerig aanvoelt. Ik besef ook dat zo'n zoembereik de kwaliteit niet bevordert... Langs de andere kant kan ik er al meteen iets mee aanvangen op vakantie.

Canon EOS 50D + 18-135mm f/3.5-5.6 IS € 1100: De 50D lijkt me een iets degelijkere body. Het zoembereik van de lens lijkt me ook wel voldoende. De prijs is zeker hoog genoeg voor wat ik in gedachten had, maar nog net OK

Nikon D90 + 18-105mm VR Kit €833: De goedkoopste set van de 3. Body van Nikon D90 lijkt me wel ok. Bereik van de lens is mss dan weer aan de kleine kant. Ik koop er later dan wel een Nikkor AF-S 70-300mm. Wel spijtig dat ik van lenzen ga moeten wisselen.

Mss even erbij vermelden dat ik buiten wat ervaring met een canon 350D nog niet veel kaas heb gegeten van fotografie, laat staan lenzen... Ook belangrijk om te weten is dat we het eerste jaar alle foto's moeten trekken met een 35mm objectief of zoomlens op die stand...

Als je andere (in prijs vergelijkbare setjes kent) laat vooral iets weten!

Thx all!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 9 februari 2010, 01:13
d_oracle d_oracle is offline
Senior Member

Standaard Re: Wie helpt me de knoop door te hakken

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door purple shadow Bekijk bericht
belangrijk om te weten is dat we het eerste jaar alle foto's moeten trekken met een 35mm objectief of zoomlens op die stand...
nikon heeft een heel fijn, goedkoop, scherp 35mm lensje f:1.8...
  #3 (permalink)  
Oud 9 februari 2010, 07:06
spyro's schermafbeelding
spyro spyro is offline
Member

Stuur een bericht via MSN naar spyro

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
nikon heeft een heel fijn, goedkoop, scherp 35mm lensje f:1.8...
Klopt, ben daar zeer tevreden van!
  #4 (permalink)  
Oud 9 februari 2010, 08:18
JR.'s schermafbeelding
JR. JR. is offline
Junior Member

<at denk je van deze http://http://www.fotokonijnenberg.b..._18-200mm.html

de a550 heb ik zelf ben er heel tevreden over
de 18-200 weet ik niet maar je kan er ook nog een 18-55 bij nemen die is voor zijn geld
heel goed
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 9 februari 2010, 09:54
FotoDirk is lid van de Belgiumdigital VZW FotoDirk's schermafbeelding
FotoDirk FotoDirk is offline
Senior Member

Dus ik ga ervan uit dat je een cursus fotografie gaat volgen want je mag alleen met 35mm werken.

Waarom dan niet een 50D + EF 35 F/2.
Dat komt ook op ongeveer 1000 Euro en de kwaliteiten van die lens steken hard boven de 2 andere genoemde. En dan je echt alleen maar op 35mm trekken hé. Er is misschien een goede reden waarom ze dat vragen. Trouwens hoe ga een zoom lens op 35mm zetten? Zal toch altijd een beetje schatten zijn.

Dat van lenzen wisselen zal je snel genoeg onder de knie krijgen en is helemaal niet omslachtig.

Moest je voor die D90 gaan opteren, dan zou ik daar ook voor 35 F/2 lens opteren. Want die kan je later ook op een D700 gaan gebruiken.

En ik neem aan dat fotografie een belangrijker rol in leven zal gaan spelen. Dus hou er nu dan maar rekening mee dat snel naar een nog betere body (en bijhorend budget) zult willen gaan. Dus koop zoveel mogelijk lenzen die FF aankunnen (maar zonder je kreupel te maken op een crop).
  #6 (permalink)  
Oud 9 februari 2010, 10:04
d_oracle d_oracle is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
Moest je voor die D90 gaan opteren, dan zou ik daar ook voor 35 F/2 lens opteren. Want die kan je later ook op een D700 gaan gebruiken.
je koopt toch lenzen voor een toestel dat je nu hebt? en niet voor toestellen dat je misschien nooit zal hebben?

de 35mm f:1.8 scoort beter op alle vlak, is vermoedelijk goedkoper en kan heel makkelijk terug verkopen als je naar fulframe overstapt... trouwens wat ben je met een 35mm op een fullframe?
  #7 (permalink)  
Oud 9 februari 2010, 10:22
Senior Member

Citaat:
je koopt toch lenzen voor een toestel dat je nu hebt? en niet voor toestellen dat je misschien nooit zal hebben?

de 35mm f:1.8 scoort beter op alle vlak, is vermoedelijk goedkoper en kan heel makkelijk terug verkopen als je naar fulframe overstapt... trouwens wat ben je met een 35mm op een fullframe?
Ik schreef ook "zonder je kreupel te maken". Dus voor zoom lenzen kan je dat beter niet doen. Maar een prime-lens is een prime-lens.

Ok misschien is bij Nikon de F1.8 versie echt beter. Ik kan daar niet over oordelen.

35mm voor FF, waarom niet eigenlijk? Misschien zie jij daar geen nut in. Maar ik merk dat het een vaak gebruikte lens is bij FF fotografen. Voor de ene ideaal bij straatfotografie.
  #8 (permalink)  
Oud 9 februari 2010, 10:23
Tunie's schermafbeelding
Tunie Tunie is offline
Senior Member

Citaat:

Op een FF is een 35mm ten minste een 35mm! Op een crop niet, bij canon gedraagd deze lens zich als een 56mm op een Nikon als een 52,5mm.
Dit was eigenlijk iets dat me te binnen schoot toen de TS zei dat ze op 35mm moeten gaan fotograferen. Bedoelen ze hier enkel het brandspunt ongeacht het toestel? Of moet je rekening houden met je crop zodat je aan een werkelijke 35mm fotografeerd? Wat dus zou betekenen dat je +- 22mm gebruikt bij Canon en +- 23mm bij Nikon.

Al de toestellen die je opsomt zijn goed. De 50D en D90 zijn wel een klasse hoger dan de 500D. Neem de 3 toestellen eens vast en voel welke je het liefste vasthebt.
Zeker rekening mee houden dat het wisselen van lenzen nu eenmaal 1 van de belangrijkste factoren is bij spiegelreflex toestellen.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 9 februari 2010, 10:58
Michken Michken is offline
Junior Member

Ik vind het zinloos om een keuze uit deze 3 te gaan maken. Kzou voor de Nikon gaan in het geval je dat toch zou doen. Maar kvind 1000€ budget ruim voor niets. Je koopt er geen Fullframe mee met dat geld. En voor een 300€ minder koop je een zeer degelijke Nikon D3000 of D5000 waar je een tamron 18-200 bij koopt en van je probleem verlost bent om lenzen te wisselen. Gezien je weinig ervaring hebt vind ik dat een hele nette aankoop. Ik denk dat je een D3000 aankoopt met die 18-200 voor een kleine 600€ en een D5000 voor een 700€. Een aankoop waar je als amateur heel tevreden over zal zijn. Kvind het verschil heel klein of zelfs niets met de camera's van om en bij de 1000€. Als je overstapt naar een fullframe of een budget hebt van 2000€ en meer dan valt er geen vergelijk meer te maken. Dus ik zou het nog eens bekijken.

greetz
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 9 februari 2010, 22:08
purple shadow purple shadow is offline

Dank je voor al jullie feedback.

Persoonlijk heb ik nog steeds een voorkeur voor Canon omdat ik die toestellen al wat ken. De Canon EOS 500D met EF-S 18-200mm IS lijkt me een goede startset omdat ik nog niet heb uitgemaakt wat ik wil fotograferen. Tegen dat de lessen beginnen schaf ik me de Canon EF 35mm f/2.0 aan indien de kwaliteit van de 18-200 niet bevredigend is op 35 mm stand.

Aanvaardbare keuze?

Ik kan haast niet wachten met de aankoop
Met citaat reageren
  #11 (permalink)  
Oud 9 februari 2010, 23:13
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door purple shadow Bekijk bericht
Dank je voor al jullie feedback.

Persoonlijk heb ik nog steeds een voorkeur voor Canon omdat ik die toestellen al wat ken. De Canon EOS 500D met EF-S 18-200mm IS lijkt me een goede startset omdat ik nog niet heb uitgemaakt wat ik wil fotograferen. Tegen dat de lessen beginnen schaf ik me de Canon EF 35mm f/2.0 aan indien de kwaliteit van de 18-200 niet bevredigend is op 35 mm stand.

Aanvaardbare keuze?

Ik kan haast niet wachten met de aankoop
Natuurlijk is dat een aanvaardbare keuze.
Je start met een groot bereik. Dan weet na je een tijdje wel wat je echt wilt of nodig hebt. En als de kwaliteit niet voldoende is naar jouw normen dan weet je ook beter in welke range je eerst moet investeren.

Nog even nadenken of dan de 1000D niet voldoende is als body. Voor dat prijsverschil met de 500D heb je bijna die 35mm lens erbij.

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten