Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke telelens, wat als basislens voor sport?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke telelens, wat als basislens voor sport?

    Hoi,

    Ik heb zopas een 300d gekocht met de 18-55 lens en had de bedoeling de 55-200 nadien bij te kopen.
    Het lijkt me dat er veel leukere lenzen bestaan dan die 55-200, de vraag is welke het meest geschikt is.

    Iemand tips?
    Ik gebruik em het meest op reis en voor sport (zowel indoor als outdoor, bv tennis). Budget: 200-450 per lens

    Het meest dringend is een telelens,

    als basislens met een mooie zoom wacht ik namelijk misschien beter op die Tamron 18-200 die pas in de lente uitkomt en is het misschien verstandig
    geen 28-200 of 55-200 te kopen, iemand een idee in welke prijsklasse die lens gaat liggen?
    Een ander alternatief als basislens leek me die Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM. Of die Sigma 18-135.

    Wat als 'basislens'
    Wachten op de tamron 18-200? gaan voor die canon 28-135 IS USM?
    of volstaan dingen als de
    Canon EF 28-200/3.5-5.6 USM
    Canon EF 28-105/3.5-4.5 USM II
    Canon EF 28-105/4.0-5.6
    Canon EF 28-105/4.0-5.6 USM

    Wat nu als telelens: iets in de aard van
    Canon EF 75-300/4,5-5,6 II 12 179.00 (kleine €200)
    Canon EF 75-300/4.0-5.6 USM IS ø 58mm (dikke €400)
    Canon EF 75-300/4.0-5.6 III USM (kleine €200)
    Sigma AF 70-300/4.0-5.6 APO MAKRO SUPER II (dikke €200)
    zijn er nog anderE?

    Is USM handig voor sport in omstandigheden met niet altijd even goed licht?
    Wat met IS, een must of net overbodig (te traag of zo)? Of net voor die andere omstandigheden handig (landschap, dieren, mensen,...)?
    Heeft het überhaubt wel zin om een -300 te kopen, is een scherpe foto trekken wel haalbaar zonder statief?

  • #2
    Re: Welke telelens, wat als basislens voor sport?

    Van de Canon EF 28-105/3.5-4.5 USM II weet ik uit eigen ervaring dat het een prima lens is voor algemeen gebruik. Redelijk scherp, goede AF en mooi bereik voor algemeen. Houd er wel rekening mee dat je aan de korte kant al vrij lang zit ! Om deze reden heb ik een 17-40 erbij gekocht.

    Voor wat betreft je keuze voor telelenzen, ik denk niet dat je indoor veel gaat bereiken met de genoemde lenzen. Je moet eerder naar f 2.8 kijken voor indoor. En dat valt denk ik toch buiten de genoemde prijsklasse.
    Buiten gaat wel lukken met goede lichtomstandigheden denk ik.
    Groeten,

    Albert Jan

    Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

    Comment


    • #3
      Re: Welke telelens, wat als basislens voor sport?

      de Canon EF 75-300/4.0-5.6 III USM is een goede starterlens. ik heb hem nu ook een half jaar. binnen een maand of twee wil ik er vanaf als ik een 100-400 ga kopen. zal iets voor de koopjeshoek worden

      Comment


      • #4
        Re: Welke telelens, wat als basislens voor sport?

        Oorspronkelijk geplaatst door ajh
        Voor wat betreft je keuze voor telelenzen, ik denk niet dat je indoor veel gaat bereiken met de genoemde lenzen. Je moet eerder naar f 2.8 kijken voor indoor. En dat valt denk ik toch buiten de genoemde prijsklasse.
        Buiten gaat wel lukken met goede lichtomstandigheden denk ik.
        Ben het met ajh eens, misschien eens kijken naar een goede tweedehans lens. Dan hoef je niet zo diep in de buidel te tasten. Er worden hier regelmatig mooie lenzen te koop aangeboden, maar er zijn voldoende andere adressen waar deze ook te vinden zijn.
        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
        --------

        Comment


        • #5
          Re: Welke telelens, wat als basislens voor sport?

          Wel vermits het voor indoorsport en sport in het algemeen is dat je de tele nodig hebt gaat vooral indoor de lenzen die je aangeeft teleurstellen.

          Ik zou je aanraden een lichtsterke prime te kopen. Afhankelijk van hoeveel tele voor jou dan handig zou zijn denk ik aan 200 F2.8 of 135 F2.0 van canon.
          Dit zijn toplenzen die uistekend gaan zijn om sport te fotograferen.

          Ze zijn wel duurder dan wat je hier voorstelt maar ze zijn veel goedkoper en optisch beter dan bijv de 70-200 F2.8.

          Comment


          • #6
            Re: Welke telelens, wat als basislens voor sport?

            Volledig akkoord met vorige poster, de 135 F2 is nen droom van een lens de snelste tele in zijn soort en extreem scherp zelfs bij voll opening.

            Een goede raad in het algemeen bij de aankoop van lenzen, kies voor prestaties en kwaliteit. En voorzie daar het nodige buget voor lenzen zijn een investering in de toekomst, veel meer dan een body.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Welke telelens, wat als basislens voor sport?

              Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
              Een goede raad in het algemeen bij de aankoop van lenzen, kies voor prestaties en kwaliteit. En voorzie daar het nodige buget voor lenzen zijn een investering in de toekomst, veel meer dan een body.
              Vrijwel iedereen die z'n eerste DSLR koopt denkt: die camera was zo duur dat ik maar ga besparen op de lenzen.

              Het punt is dat body's komen en gaan. Lenzen gaan jaren en jaren mee. Het is over het algemeen verstandiger om meer geld te spenderen aan lenzen dan aan de body. Maar dat is helaas een wijsheid achteraf voor de meeste mensen.
              Groeten,

              Albert Jan

              Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

              Comment

              Working...
              X