Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke systeemcamera...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: welke systeemcamera...

    Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
    Als je alles bij elkaar neemt en een camera wil die niet te groot is en je native lenzen vind naar jouw zin dan is de Sony A6000 misschien wel de meest geschikte camera voor jou.
    Een mooie opsomming van de vele overwegingen die je kan maken, en deze zin is voor mij de samenvatting van het hele mirrorless verhaal op dit moment: A6000 de beste camera, maar je moet het net treffen met de lenzen.

    Als je de D800 als referentie neemt, komt er eigenlijk niets in de buurt dat jaszak-formaat is. Een A7r met 24-70 ga je zeker te groot vinden, en wellicht te duur als tweede systeem. Een X-T1 met 16-55 kan misschien nog een beetje mee in beeldkwaliteit maar niet in bedieningssnelheid, en is ook al niet kleiner dan die A7. Als je die D3200 al thuis laat, dan ga je in die bodies en kwaliteits-basiszooms weinig redenen vinden om ze mee te nemen in plaats van de D800. De A6000 heeft vergelijkbare kwaliteiten in een compactere behuizing, maar dan ga je moeten toegeven op de lichtsterkte van de lenzen. (Hetzelfde kan je trouwens bij Fuji, zoals ik eerder al aangaf.)

    Met primes kan je de afmetingen nog reduceren, maar het moet je ook liggen om daarmee op stap te gaan. En ja, je kan met adapters werken, maar ook dat is iets waar je bewust voor kiest of net niet.

    Dus ja... in welke omstandigheden laat je de D800 thuis en welk systeem past dan het best bij je behoeften? Allemaal persoonlijke afwegingen... je hebt nog werk
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #17
      Re: welke systeemcamera...

      bedankt aan iedereen om mee te denken, nu de reacties

      @ pieter G: xe1 of 2 doen niet mee want geen tilt-screen (dit is een absolute vereiste),
      de xt10 (centrale zoeker) zou een optie kunnen zijn, maar dan ofwel met een prime voor te starten, ofwel de xc16-50, alleen al voor de 16mm die interessanter is

      @ paly: enkel de nx500 is compact en interessant genoeg maar idd geen viewfinder, maar pieter g zegt dan weer dat ie dat niet vaak gebruikt....
      weet niet of ik zonder zou kunnen, eens proberen alst past met mijn huidige camera
      andere scherptediepte: met dezelfde beeldhoek met hetzelfde diafragma zal je een grotere scherptediepte
      hebben met een kleinere sensor (kan voor sommige dingen dan weer handig zijn tov bv. fullframe)

      @ funky: een snellere af op de gx7 en omd10 dan op xt10-a6000? schrik ik van/zeer interessant om weten....
      omd en Panasonic even snelle s-af dan mijn d800, dit had ik nog nooit gehoord...
      qua lichtsterkte van sensor ed..... zou je mij eens een raw kunnen doorsturen van iso 3200 in moeilijke omstandigheden (binnen met sfeerlicht of zo)
      zou dit eens moeten bekijken binnen mijn workflow...
      je favoriet is dan toch de xt10, kun je hier over uitweiden, en dan zeker in vergelijk met m43

      @ jozef 13: jij beschrijft hoe ik mijn d800e zou kunnen vervangen, heb de a7r al eens in mijn handen gehad,
      dit is mijn bedoeling niet, mijn d800e moet niet vervangen worden, ben er ferm content van!

      @puerte: ik volg je mening hierin... scherptediepte hoeft voor mij nu niet direct vergeleken worden want de beide sensor's spreken mij aan met hun sterkte in hun gebied (hoop dat ik dit goed verwoordt)
      adapters ben ik niet in geinterreseerd en doen er voor mijn gebruik niet toe denk ik (zeker niet compact meer)
      de a6000 zou een grote kanshebber kunnen zijn maar de standaard 16-50 zijn niet zo sterk zijn en de primes liggen niet dikgezaaid, en vrij duur voor hun f-waarde...
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #18
        Re: welke systeemcamera...

        Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
        @ pieter G: xe1 of 2 doen niet mee want geen tilt-screen (dit is een absolute vereiste),
        de xt10 (centrale zoeker) zou een optie kunnen zijn, maar dan ofwel met een prime voor te starten, ofwel de xc16-50, alleen al voor de 16mm die interessanter is
        Juist Dat vergeet ik dus altijd he.
        Dom van Fuji dat ze dat bij de X-E2 niet voorzien hebben. Ik geef je gelijk dat je dat als vereiste vooropstelt.

        Edit: mocht je een hoge-iso raw van de X-T1 willen, stuur me dan een PM met je mailadres. Ik heb er vast wel van een aantal lenzen.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #19
          Re: welke systeemcamera...

          Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          Wel effe vermelden dat je de a6000 toont met een FF (FE) lens.
          Is echter vrij compact met pancake lens (16-50mm)

          Puerte ,
          Je hebt gelijk 100 % gelijk...
          Ik ben dikwijls abuis met de 24-70 F4 en de 16-70 F4
          Nochtans moet ik goed beseffen dat 24-70 op APS het EQ. van 36-105 op FF is... en dat is hedendaags niet meer gebruikelijk.
          24-105 zal er al meer op trekken... dus de 16-70 is de bedoelde lens.
          Mijn gedachten waren gefixeerd op een vergelijkende DOF in Post 11 en heb ik mij vergist met die 24-70 F4 (is niet de eerste keer hoor)

          Bedankt voor de opmerking.. ik heb het even aangepast !

          Last edited by Funcky; 15 november 2015, 18:02.
          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

          Comment


          • #20
            Re: welke systeemcamera...

            Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht

            @ funky: een snellere af op de gx7 en omd10 dan op xt10-a6000? schrik ik van/zeer interessant om weten....

            je favoriet is dan toch de xt10, kun je hier over uitweiden, en dan zeker in vergelijk met m43
            Bulke41,

            Single AF is zeker sneller dan de X-T10 en ook de A6000 ...maar zodra je onderwerp beweegt (snel) ben je in het voordeel van de Sony met zijn Hybrid Af systeem.
            Mijn X-T10 is zeker trager dan de OMD...ook met de nieuwe firmware die er standaard opstaat (niet op de X-T1) (persoonlijk maakt het mij niet uit)
            Ik heb het dus degelijk over Shot to Shot... en ja .. even snel dan je D800 ....
            Maar voor bewegende beelden is er geen enkele die voldoet... buiten de Sony A6000.. ik zou zeggen test hem even bij iemand die hem in bezit heeft.

            De X-T10 is idd mijn voorkeurcamera... maar dat geld voor mezelf... en misschien niet voor jou.
            AF speed maak ik me niet druk om.. en is snel genoeg voor mij
            Ik hecht veel belang aan goede Jpegs en de Fuji voldoet hier perfect aan. (ik heb geen zin meer om uren aan mijn scherm gekluisterd te zitten)
            Bediening van de Fuji sluit perfect aan mijn wensen..
            Zoeker perfect, high iso voldoet ruim,
            De 23 1.4 is een pareltje en speelt mee in het plezier met de X-T10 (mijn enige Fujinon)

            Tja... hoe komt het dat de één liever met camera A fotografeert en de andere met Camera B ?

            Ik gebruik de Fuji bv niet voor macro ... er ontbreekt een serieuze macro lens in het gamma (komt verandering in)
            Diegene die er nu inzit is een 1:2 Macro.
            Dus voor Macro gebruik ik de OMD.
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #21
              Re: welke systeemcamera...

              Hallo,

              Nog even wat bedenkingen van (onder andere) een systeemcameragebruiker ...
              Toen ik vorig jaar mijn Canon DSLR-materiaal volledig van de hand deed om over te stappen naar Fuji systeemcamera's deed ik dit voornamelijk om terug wat meer fotoplezier te krijgen.
              Mijn Canon 5DMkII kon me dat niet echt meer verschaffen ...
              Door de Fuji's kreeg ik weer volop zin - en dat is en blijft hun grote verdienste.
              De X-T1, de X-E1, de X-E2 en tot voor kort nog de X-A1 leveren een prachtige beeldkwaliteit.
              Het aanbod van Fujilenzen is prachtig - maar wel erg prijzig.

              Voor een aantal opdrachten en fotosessies bleken de Fuji's echter te "traag". Vooral de tragere autofocus en de lange tijd om een aantal kort na mekaar geschoten foto's weg te schrijven bleek voor mij een grote struikelblok.
              De beeldkwaliteit en de ergonomie compenseerden die traagheid slechts gedeeltelijk.

              En dus kocht ik opnieuw een DSLR, geen Canon meer, maar de Nikon D7200. Van full frame naar cropcamera ...
              Fuji overtuigde me dat je momenteel geen full frame meer nodig heb (in mijn geval).
              Even later volgde de Nikon D5200 als camera-voor-alle-dagen waar geen topmateriaal voor nodig was.
              Maar ik blijf nog steeds verbaasd over de kwaliteit van die "kleine" Nikon, de D5200.

              Mijn Fuji materiaal bleef hoe langer hoe meer werkeloos in de kast liggen en dus besloot ik tot verkoop.
              Enkel de X-A1 hield ik nog een tijdje, maar vorige week veranderde ook die van eigenaar.

              Omdat ik naast de Nikons toch nog graag een (kleinere) systeemcamera zou hebben kreeg ik de Sony A6000 in het vizier.
              Ik had nog de 18-200 en 16mm pancake van Sony in huis en dus was de knoop snel doorgehakt.

              Na een week Sony kan ik in elk geval niet klagen: de algemene snelheid is verbazingwekkend - zeker de AF.
              De beeldkwaliteit in vergelijking met de Fuji, daar ben ik nog niet helemaal uit, net zoals de prestaties op hoge ISO's. Let wel, ik ben alvast zeker niet teleurgesteld.
              Ook niet wat de elektronische zoeker betreft. Ik had de Nex-7 en de Fuji X-T1 met hun schitterende zoekers, maar de A6000 doet daar niet veel voor onder.
              In elk geval, de Sony A6000 doet niet mee aan de relatieve "traagheid" van de Fuji's, maar die laatste zijn dan weer kampioenen in het aanleveren van hun jpg's.
              Alles samen uiteraard een luxeprobleem ...
              Maar momenteel is het de A6000 die de beste punten krijgt.

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #22
                Re: welke systeemcamera...

                Prijs/kwaliteit is de Sony A6000 onklopbaar volgens mij...

                De 16-50 is ook meestal serieus onderschat hoor... die is beter dan je vermoed (na correctie in camera of LR merk je weinig dat dit een kleine pancake lens is)....

                De originele Sony 18-200 is ook aan te bevelen op de A6000 (wel niet meer zo compact dan maar een supercombo voor op reis e.d.), samen met een paar primes...

                Persoonlijk heb ik zelf een tijdje de A7RII dus de A6000 is voor de vrouw

                Comment


                • #23
                  Re: welke systeemcamera...

                  Overzicht primes voor E-mount (sony a6000) momenteel op de markt
                  E=APS
                  FE=FF

                  Sony-Sony/Zeiss

                  E-24mm f1.8
                  E-35mm f2.8
                  E-16mm f2.8
                  E-20mm f2.8
                  E-30mm f3.5 macro
                  E-35mm f1.8
                  E-50mm f1.8

                  FE-28mm f2
                  FE-35mm f1.4
                  FE-90mm f2.8
                  FE-55m f1.8

                  Zeiss (Zeiss heeft 3 subsystemen for E-mount)

                  1. Batis (FE-AF)
                  85mm f1,8
                  25mm f2

                  2. Loxia (FE-MF)
                  21mm f2.8
                  35mm f2
                  50mm f2

                  3.Touit (E-AF)
                  12mm f2.8
                  32mm f1.8
                  50mm f2.8

                  Door grote vraag zijn niet aile zeiss lenzen direct leverbaar. Volgens Zeiss heeft sony in Duitsland, in de laatste maand waarvan cijfer beschikbaar zijn, meer toestellen met verwisselbare lens (ILC) verkocht dan Canon of Nikon.

                  Sigma (Art-reeks)

                  E-60mm f2.8
                  E-30mm f2.8
                  E-19mm f2.8

                  He je nog een hele reeks Samyang lenzen in E-mount, kwalitatief goed tot zeer goed

                  Comment


                  • #24
                    Re: welke systeemcamera...

                    Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                    Hallo,

                    Nog even wat bedenkingen van (onder andere) een systeemcameragebruiker ...
                    Toen ik vorig jaar mijn Canon DSLR-materiaal volledig van de hand deed om over te stappen naar Fuji systeemcamera's deed ik dit voornamelijk om terug wat meer fotoplezier te krijgen.
                    Mijn Canon 5DMkII kon me dat niet echt meer verschaffen ...
                    Door de Fuji's kreeg ik weer volop zin - en dat is en blijft hun grote verdienste.
                    De X-T1, de X-E1, de X-E2 en tot voor kort nog de X-A1 leveren een prachtige beeldkwaliteit.
                    Het aanbod van Fujilenzen is prachtig - maar wel erg prijzig.

                    Voor een aantal opdrachten en fotosessies bleken de Fuji's echter te "traag". Vooral de tragere autofocus en de lange tijd om een aantal kort na mekaar geschoten foto's weg te schrijven bleek voor mij een grote struikelblok.
                    De beeldkwaliteit en de ergonomie compenseerden die traagheid slechts gedeeltelijk.

                    En dus kocht ik opnieuw een DSLR, geen Canon meer, maar de Nikon D7200. Van full frame naar cropcamera ...
                    Fuji overtuigde me dat je momenteel geen full frame meer nodig heb (in mijn geval).
                    Even later volgde de Nikon D5200 als camera-voor-alle-dagen waar geen topmateriaal voor nodig was.
                    Maar ik blijf nog steeds verbaasd over de kwaliteit van die "kleine" Nikon, de D5200.

                    Mijn Fuji materiaal bleef hoe langer hoe meer werkeloos in de kast liggen en dus besloot ik tot verkoop.
                    Enkel de X-A1 hield ik nog een tijdje, maar vorige week veranderde ook die van eigenaar.

                    Omdat ik naast de Nikons toch nog graag een (kleinere) systeemcamera zou hebben kreeg ik de Sony A6000 in het vizier.
                    Ik had nog de 18-200 en 16mm pancake van Sony in huis en dus was de knoop snel doorgehakt.

                    Na een week Sony kan ik in elk geval niet klagen: de algemene snelheid is verbazingwekkend - zeker de AF.
                    De beeldkwaliteit in vergelijking met de Fuji, daar ben ik nog niet helemaal uit, net zoals de prestaties op hoge ISO's. Let wel, ik ben alvast zeker niet teleurgesteld.
                    Ook niet wat de elektronische zoeker betreft. Ik had de Nex-7 en de Fuji X-T1 met hun schitterende zoekers, maar de A6000 doet daar niet veel voor onder.
                    In elk geval, de Sony A6000 doet niet mee aan de relatieve "traagheid" van de Fuji's, maar die laatste zijn dan weer kampioenen in het aanleveren van hun jpg's.
                    Alles samen uiteraard een luxeprobleem ...
                    Maar momenteel is het de A6000 die de beste punten krijgt.

                    Jaja
                    als ik het goed begrijp dan zullen de fuji's me niet bekoren aangezien ik nooit in j-peg werk...
                    de vraag is nu ook of ik al mijn gezin foto's ed zal blijven in raw schieten (nu doe ik dat vooral uit training in de beeldbewerking)
                    maar die snelle af, en compactheid (past zéker in m'n jaszak!) van de sony a6000 spreekt me zeker ook aan,
                    ik ga zowieso ook naar de art en craft foto days,
                    ik hoop dat ik daar het een en ander in m'n handen zal kunnen houden

                    nog een vraagje jaja, de af van de a6000, hoe verhoud ie zich tov je nikons?
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #25
                      Re: welke systeemcamera...

                      bedankt puerte voor de opsomming, dit ga ik zeker eens bekijken
                      portfolio en workshops:
                      https://www.bennybulke.com/

                      Comment


                      • #26
                        Re: welke systeemcamera...

                        De sensor van die Fuji's is stilaan aan het verouderen.(16MP)(Sony?,mijn ouwe A580 heeft ook zo'n sensor)

                        Comment


                        • #27
                          Re: welke systeemcamera...

                          Ik heb zelf een A6000 'en een RX100II) en ik ben ook naarstig op zoek geweest naar lenzen ... dit is dus mijn literatuur

                          http://kurtmunger.com/nex_lens_chartid324.html

                          http://sonyalphalab.com/sony-alpha-a...-buying-guide/

                          Comment


                          • #28
                            Re: welke systeemcamera...

                            Wat een flauwekul! Voor je zoiets schrijft zou je je beter eens laten informeren over de kwaliteit en vooral over de specifieke werking van de sensor bij Fuji.
                            Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
                            De sensor van die Fuji's is stilaan aan het verouderen.(16MP)(Sony?,mijn ouwe A580 heeft ook zo'n sensor)
                            Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                            Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                            Comment


                            • #29
                              Re: welke systeemcamera...

                              Sorry, ik ken niets van Fuji en ik heb er ook geen interesse in.Heb nog nooit zo'n Fuji vastgehad.

                              Comment


                              • #30
                                Re: welke systeemcamera...

                                Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
                                Sorry, ik ken niets van Fuji en ik heb er ook geen interesse in.Heb nog nooit zo'n Fuji vastgehad.
                                Beetje ongenuanceerde statements van 2 kanten... Het is je vergeven
                                (Jawel, 16MP Fuji komt in de praktijk in de buurt van 24MP met traditioneel Bayer patroon. En die 24MP Fuji is waarschijnlijk eveneens op komst.)
                                Pieter
                                --
                                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                                Comment

                                Working...
                                X