Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke systeem camera en welke lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke systeem camera en welke lens?

    Hey,

    Ik ben een student Interieurvormgeving aan het KASK te Gent, daarnaast heb ik altijd een interesse gehad voor fotografie.
    Tot nu toe heb ik het altijd met mijn compactje gedaan, waar ik tot nu toe -relatief gezien- beelden maakte die best ok waren.
    Helaas heeft dat compactje het onlangs begeven en nu ben ik opzoek naar een nieuwe camera.
    Mijn voorkeur gaat sterk naar een (compact)system camera, de mogelijkheid tot verwisselbare lenzen in combinatie met een draagbaar systeem doet het voor mij.

    Waarvoor moet de camera vooral dienen, uiteraard architectuur en interieur fotografie. Daarnaast ook fotografie van meubilair en andere design objecten.
    Ik heb ook een voorliefde voor foto's waar met de scherpdiepte wordt gespeeld, misschien dat, dat ook belangrijk kan zijn (objectief keuze?)
    Dingen waar ik ook graag mee zou experimenteren zijn de eerdere abstracte foto's en op termijn macro.
    Hoe kleiner de kost, hoe beter natuurlijk. Ik kan later altijd uitbreiden in lenzen, maar voorlopig wil ik een allround systeem met een focus naar interieur en architectuur.

    Nu is er zo veel keuze, qua merken modellen met elk zijn verschillende lezen dat jullie advies erg welkom zou zijn.
    Een evf lijkt me erg handig, af een toe een filmpje maken lijkt me ook interessant.

    Een paar modellen waar ik mijn oog heb laten op vallen:
    De Fujifilm FinePix X-E1 + 18-55mm XF 18-55mm f/2.8-4, heerlijk design als ik de reviews lees best een goede kitlens. En aangezien het een vrij lichtsterk objectief is, best ok voor interieur fotografie?
    Door het design neig ik sterk naar dit toestel, maar ik lees hier en daar over de trage focus ect. Hoewel ik design belangrijk vind, primeren de prestaties.
    Sony NEX-6 + de 16-50mm, eventueel in combinatie met een lichtsterke (groothoek?) prime, voor interieur en architectuur. Maar welke?
    De Olympus OM-D E-M5, spreekt me ook wel aan. Welk(e) objectief/objectieven?

    Zijn er andere accessoires, die ik best in rekening breng?

    Groetjes,

    Matts
    Last edited by Matts; 27 juni 2013, 22:49.

  • #2
    Re: Welke systeem camera en welke lens?

    Oorspronkelijk geplaatst door Matts Bekijk bericht
    Hey,

    Ik ben een student Interieurvormgeving aan het KASK te Gent, daarnaast heb ik altijd een interesse gehad voor fotografie.
    Tot nu toe heb ik het altijd met mijn compactje gedaan, waar ik tot nu toe -relatief gezien- beelden maakte die best ok waren.
    Helaas heeft dat compactje het onlangs begeven en nu ben ik opzoek naar een nieuwe camera.
    Mijn voorkeur gaat sterk naar een (compact)system camera, de mogelijkheid tot verwisselbare lenzen in combinatie met een draagbaar systeem doet het voor mij.

    Waarvoor moet de camera vooral dienen, uiteraard architectuur en interieur fotografie. Daarnaast ook fotografie van meubilair en andere design objecten.
    Ik heb ook een voorliefde voor foto's waar met de scherpdiepte wordt gespeeld, misschien dat, dat ook belangrijk kan zijn (objectief keuze?)
    Dingen waar ik ook graag mee zou experimenteren zijn de eerdere abstracte foto's en op termijn macro.
    Hoe kleiner de kost, hoe beter natuurlijk. Ik kan later altijd uitbreiden in lenzen, maar voorlopig wil ik een allround systeem met een focus naar interieur en architectuur.

    Nu is er zo veel keuze, qua merken modellen met elk zijn verschillende lezen dat jullie advies erg welkom zou zijn.
    Een evf lijkt me erg handig, af een toe een filmpje maken lijkt me ook interessant.

    Een paar modellen waar ik mijn oog heb laten op vallen:
    De Fujifilm FinePix X-E1 + 18-55mm XF 18-55mm f/2.8-4, heerlijk design als ik de reviews lees best een goede kitlens. En aangezien het een vrij lichtsterk objectief is, best ok voor interieur fotografie?
    Door het design neig ik sterk naar dit toestel, maar ik lees hier en daar over de trage focus ect. Hoewel ik design belangrijk vind, primeren de prestaties.
    Sony NEX-6 + de 16-50mm, eventueel in combinatie met een lichtsterke (groothoek?) prime, voor interieur en architectuur. Maar welke?
    De Olympus OM-D E-M5, spreekt me ook wel aan. Welk(e) objectief/objectieven?

    Zijn er andere accessoires, die ik best in rekening breng?

    Groetjes,

    Matts
    Beste Matts, ik heb zowel de Fuji als die NEX (geen Oly) en grijp steeds naar de Fufi. Beiden hebben een EVF en ben nog niet helemaal overtuigd van beide toestellen hun EVF (spiegel is yummie) maar toch de indruk dat die van Fuji iets beter is en ook de Fuji lijkt voor mij naar aanvoelen mooiere foto's te nemen. De AF is voor beide toestellen OK in mijn toepassing en voor interieur ook zeker geen probleem, je werkt niet met dieren of spelende kinderen hé.

    Comment


    • #3
      Re: Welke systeem camera en welke lens?

      Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
      Beste Matts, ik heb zowel de Fuji als die NEX (geen Oly) en grijp steeds naar de Fufi. Beiden hebben een EVF en ben nog niet helemaal overtuigd van beide toestellen hun EVF (spiegel is yummie) maar toch de indruk dat die van Fuji iets beter is en ook de Fuji lijkt voor mij naar aanvoelen mooiere foto's te nemen. De AF is voor beide toestellen OK in mijn toepassing en voor interieur ook zeker geen probleem, je werkt niet met dieren of spelende kinderen hé.
      Bedankt voor je reactie!
      Aangezien ik niet van een dlsr achtergrond kom, zal ik waarschijnlijk minder problemen hebben met een EVF dan de gemiddelde dslr gebruiker die toch moet overschakelen.
      De keuze blijft wel moeilijk, ieder toestel heeft zo zijn voordelen tov het andere... Merk je grote verschillen tussen beide qua snelheid, AF ect?
      Heb jij de kitlens op de fuji? Welke lens zou je aanraden voor de Sony met het oog op interieur?

      Ik zal in ieder geval eens in de winkels langsgaan om de verschillende toestellen een vast te houden, misschien geeft dat een doorslag
      groetjes,

      Matts

      Comment


      • #4
        Re: Welke systeem camera en welke lens?

        Hey,

        ik kom van DSLR en heb vorige week een Olympus PEN E-PL3 gekocht met de 14-42mm Kitlens en 40-150mm telezoom. Heb hem nog niet zo heel erg veel kunnen testen maar voorlopig ben ik er zeer tevreden van. Gewicht is geweldig en AF etc zijn snel genoeg zo lang je niet gaat voor sport. Olympus heeft het grootste arsenaal aan lenzen zoals de 45mm 1.8 voor portretten en een macro-lens (die wel redelijk duur is).

        Veel succes met de keuze

        Comment


        • #5
          Re: Welke systeem camera en welke lens?

          Oorspronkelijk geplaatst door Allheroesfall Bekijk bericht
          Olympus heeft het grootste arsenaal aan lenzen zoals de 45mm 1.8 voor portretten en een macro-lens (die wel redelijk duur is).
          En ook Panasonic heeft een mooie set MFT lenzen beschikbaar en er komt ook steeds meer van 3rd party leveranciers.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Welke systeem camera en welke lens?

            Bedankt voor de reacties!
            Sport fotografie zie ik inderdaad niet snel mijn ding worden.

            De keuze is nog niet gevallen, alle raad en/of ervaringen zijn nog steeds welkom.
            Zeker met betrekking tot de lenskeuze per merk weet ik het niet goed...

            Comment


            • #7
              Re: Welke systeem camera en welke lens?

              Kijk eens naar een Olympus OM-D met de 12 mm primelens, scherp vol open en belangrijk van hoek tot hoek, toestel plus lens is niet goedkoop, maar wel top !!,

              ook de bijgeleverde kitlens 12-50 scoort erg goed , is alleen niet zo lichtsterk, maar hoefr niet zo een probleem te zijn, want de OM-D gaat erg goed om met de hogere ISO's.
              Voordeel van Olympus tov Nex en Fuji vind ik toch het formaat, het geheel blijft klein, mede doordat de lenzen erg handzaam zijn, bij de Sony en Fuji toch weer iets groter, waardoor je al snel een wat grotere combinatie hebt en niet ver van de spiegelereflezen af zit qua grootte.
              Mijn beste Foto moek nog trekke.

              Comment


              • #8
                Re: Welke systeem camera en welke lens?

                Aan iedereen hartelijk bedankt voor de raad!

                Vandaag langs geweest in de foto winkel, de OM-D en Fuji vastgehad, maar uiteindelijk ben ik toch voor de Fuji gegaan, die lag voor mij net iets beter in de hand en ook de kitlens sprak mij meer aan.
                In vergelijking met een DSLR zijn de afmetingen toch nog steeds een stuk kleiner. Het toestelletje past perfect naast mijn laptop in mijn tas.

                Morgen ga ik wat foto's maken op de bijloke site en het STAM en volgende week ga ik een paar dagen naar Disneyland, ideaal om alles eens uit te proberen.
                maar de foto's zijn nu al dag en nacht verschil als mijn oude compactje

                Heeft iemand ervaring met de batterij autonomie van dit toestelletje? Is het raadzaam om een extra batterij aan te schaffen voor mijn tripje naar Disney?

                Comment


                • #9
                  Re: Welke systeem camera en welke lens?

                  http://forum.belgiumdigital.com/f66/...ml#post3913280, alle commentaar is welkom

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke systeem camera en welke lens?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Matts Bekijk bericht
                    Aan iedereen hartelijk bedankt voor de raad!

                    Vandaag langs geweest in de foto winkel, de OM-D en Fuji vastgehad, maar uiteindelijk ben ik toch voor de Fuji gegaan, die lag voor mij net iets beter in de hand en ook de kitlens sprak mij meer aan.
                    In vergelijking met een DSLR zijn de afmetingen toch nog steeds een stuk kleiner. Het toestelletje past perfect naast mijn laptop in mijn tas.

                    Morgen ga ik wat foto's maken op de bijloke site en het STAM en volgende week ga ik een paar dagen naar Disneyland, ideaal om alles eens uit te proberen.
                    maar de foto's zijn nu al dag en nacht verschil als mijn oude compactje

                    Heeft iemand ervaring met de batterij autonomie van dit toestelletje? Is het raadzaam om een extra batterij aan te schaffen voor mijn tripje naar Disney?
                    Gebruik zelf een Fuji X1 pro en batterij is vrij vlot leeg zo'n 250 a 300 foto's ik heb een tweede batterij. Neem je nieuwe toestel eens een dag mee en ga foto's maken. Dan kun je zelf goed bepalen of je een extra batterij nodig hebt, maar zelf zou ik het wel weten. Altijd handig om een backup te hebben ;-)

                    Comment

                    Working...
                    X