Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke spiegelreflexcamera word aangeraden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: welke spiegelreflexcamera word aangeraden

    Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
    een D3000 meer heb je toch niet nodig om te fotograferen denk dat je daar heel lang mee zal kunnen door gaan er zijn hier mensen die alleen maar een nikon D3000 hebben
    Helemaal mee eens. Laat je hoofd niet gek maken door sommige hier.

    Een Nikon D3000 of een Canon 1000D (+ de kitlenzen) zijn echt wel voldoende om mee te beginnen.

    En vergeet zeker niet om ook eens naar de Pentax k-x te kijken. Minder bekend, maar zeker niet slechter.

    Comment


    • #17
      Re: welke spiegelreflexcamera word aangeraden

      Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
      een D3000 meer heb je toch niet nodig om te fotograferen denk dat je daar heel lang mee zal kunnen door gaan er zijn hier mensen die alleen maar een nikon D3000 hebben
      Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
      Helemaal mee eens. Laat je hoofd niet gek maken door sommige hier.

      Een Nikon D3000 of een Canon 1000D (+ de kitlenzen) zijn echt wel voldoende om mee te beginnen.

      En vergeet zeker niet om ook eens naar de Pentax k-x te kijken. Minder bekend, maar zeker niet slechter.
      Om mee te beginnen inderdaad...
      Maar denk je nu echt dat deze toestellen voldoende te bieden hebben voor iemand die fotografie als vak op school heeft?
      Ze zal volgens mij veel te rap uitgekeken zijn op zijn beperkingen en al snel beter willen.
      Ik zeg dit omdat ik niet zou willen dat ze achteraf spijt heeft van haar keuze.

      Groeten,
      'Sommige hier'

      Comment


      • #18
        Re: welke spiegelreflexcamera word aangeraden

        Oorspronkelijk geplaatst door Maximie Bekijk bericht
        Om mee te beginnen inderdaad...
        Maar denk je nu echt dat deze toestellen voldoende te bieden hebben voor iemand die fotografie als vak op school heeft?
        Ze zal volgens mij veel te rap uitgekeken zijn op zijn beperkingen en al snel beter willen.
        Ik zeg dit omdat ik niet zou willen dat ze achteraf spijt heeft van haar keuze.

        Groeten,
        'Sommige hier'
        Laten we het eens omdraaien, wat denk jij dat je zou missen aan zo'n toestel of met andere woorden, wat zouden de beperkingen zijn waar je tegenaan loopt, ik heb de D3000 even kort bekeken via dpreview, maar de basis is zeker niet slecht.
        Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
        Our English website: www.kaichitravel.com
        Breng eens een bezoekje aan Siberie!

        Comment


        • #19
          Re: welke spiegelreflexcamera word aangeraden

          Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
          Laten we het eens omdraaien, wat denk jij dat je zou missen aan zo'n toestel of met andere woorden, wat zouden de beperkingen zijn waar je tegenaan loopt, ik heb de D3000 even kort bekeken via dpreview, maar de basis is zeker niet slecht.
          Het ontbreken van een scherpstelmotor waardoor je minder keuze hebt in lenzen. De lenzen die dan wel passen (AF-S lenzen), zijn in het algemeen duurder dan de meeste andere lenzen.

          Het ontbreken van meerdere functie- en instelknoppen waardoor je lange tijd door een onhandig menu moet zoeken om de juiste instellingen te bekomen. Hierdoor kan je je kans om een prachtige foto te nemen verspelen. (Bv; dieren/ insecten blijven niet eeuwig wachten.)

          Het ontbreken van Liveview. Dit zou ik persoonlijk minder erg vinden maar er zijn mensen die niet zonder kunnen.

          Deze zijn, volgens mij, de grootste tekortkomingen van de D3000.

          Comment


          • #20
            Re: welke spiegelreflexcamera word aangeraden

            Oorspronkelijk geplaatst door Maximie Bekijk bericht
            Het ontbreken van een scherpstelmotor waardoor je minder keuze hebt in lenzen. De lenzen die dan wel passen (AF-S lenzen), zijn in het algemeen duurder dan de meeste andere lenzen.

            Het ontbreken van meerdere functie- en instelknoppen waardoor je lange tijd door een onhandig menu moet zoeken om de juiste instellingen te bekomen. Hierdoor kan je je kans om een prachtige foto te nemen verspelen. (Bv; dieren/ insecten blijven niet eeuwig wachten.)

            Het ontbreken van Liveview. Dit zou ik persoonlijk minder erg vinden maar er zijn mensen die niet zonder kunnen.

            Deze zijn, volgens mij, de grootste tekortkomingen van de D3000.
            Zoals topicstarter zelf al zegt, dit is één van de vakken die gevolgd worden, dus niet de hoofdrichting.
            Inderdaad zijn de lenzen met scherpstelmotor iets duurder, maar hoeveel zal ze er daadwerkelijk moeten kopen?
            ik zou beginnen met de standaard lens/of de aanbieding in de link, en inden nodig een zoom lens erbij aanschaffen, maar als ik al zie hoevaak ik die gebruik, is die niet echt meteen nodig.

            Extra knoppen is fijn om te hebben, maar is een "nice to have" functie. Overigens gebruik ik ze dus niet, doe alles via het menu. Als je daar een beetje aan gewend bent gaat dat vrij snel en soepel.

            Liveview, sorry, dat zou voor mij een functie zijn waar ik niet eens op zou letten.
            Lijkt me trouwens dat ze tijdens die opleiding daar wel wat van gaan zeggen als dat gebruikt wordt.

            persoonlijk zou ik hier voor gaan: http://www.cameranu.nl/artikel/55283...18-105_VR.html
            Mooi passend bij het budget en een lens waar heel veel mogelijkheden in zitten.

            En anders een goede tweedeahnds D200 of zo, maar dan moet je wel weten wat je koopt, en gezien de vraag, wordt dat een probleem
            Last edited by jvdk; 5 juli 2010, 07:31.
            Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
            Our English website: www.kaichitravel.com
            Breng eens een bezoekje aan Siberie!

            Comment


            • #21
              Re: welke spiegelreflexcamera word aangeraden

              Er zijn beroemde fotografen die heel hun cariére met een simpele meetzoeker gefotografeerd hebben en dan nog met een 50mm objectief en ze maakten foto, die wij hier allemaal alleen maar kunnen van dromen , maar ik begrijp wel wat je bedoeld , als het over school gaat ,ik weet niet of dat nog zo is, maar nog niet zo lang geleden moesten de leerlingen van de fotografieschool een toestel aanschaffen, die enkel maar mechanisch werkte, was wel tweedehands zoeken, ik heb nog een olympus OM1 verkocht aan zo een studente , maar dat zal welicht nu anders zijn, denk niet dat ze in de scholen de leerlingen aanprijzen om een D700 te kopen, ik werk met een nikon D80 en dat is ruim voldoende
              Last edited by koen1950; 5 juli 2010, 07:47.

              Comment


              • #22
                Re: welke spiegelreflexcamera word aangeraden

                ik heb ondertussen ook al met veel mensen (van school, ...) gepraat

                mijn leerkracht fotografie zij me dat ik even goed de lessen kan volgen met een gewoon digitaal fototoestel ( dat van mij is echt super super slecht) maar je gaat sowieso zien dat na 3 maanden meer en meer mensen een spiegelreflex gaan kopen omdat ze meer willen.

                zelf wil ik een redelijk goeie camera die ik voor school kan gebruiken maar ook voor sfeerbeelden (ik denk aan familiefeestjes , evenementen, ...) of voor gewoon foto's te trekken van de meest onnozele dingen als ik me verveel.

                mijn leerkracht vertelde me ook dat als hij op vakantie gaat hij even veel uit een gewoon digitaal fototoestel haalt als uit een spiegelreflex

                ik heb ook nog met mijn nonkel gepraat en hij heeft me uitgelegd hoe zo'n spiegelreflex werkt en het verschil tussen canon en nikon. daarom heb ik besloten om voor een canon te gaan voor de motor die er in zit. ik wil ook een canon waar er op de body zelf geen lens zit (wat bij sommige blijkbaar wel het geval is)

                ik heb ook nog aan het tellen geweest en ik denk dat ik zo'n 100 à 150 meer budget heb als eerst gedacht.

                Comment


                • #23
                  Re: welke spiegelreflexcamera word aangeraden

                  Op basis van deze info lijkt me een Canon instapmodel van de xxxD reeks geen verkeerde keuze. Als je de 450D nog nieuw op de kop kunt tikken: doen. Anders de 500D of (als je zou willen filmen) de 550D. Beginnen met één of twee gestabiliseerde kitlenzen is ook geen fout begin. Pas na een jaar ongeveer, als je meer weet over fotografie, of je geliefkoosd onderwerp (en dus je bereik: breed of ver, eventueel zeer dichtbij...), stilaan evolueren naar betere objectieven.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #24
                    Re: welke spiegelreflexcamera word aangeraden

                    De olympus E510 heeft ook bepaalde voordelen de stabilisatie zit in de body dus iedere lens is gestabilioseerd licht toestel en de objectieven zijn ongekende scherpte

                    Comment


                    • #25
                      Re: welke spiegelreflexcamera word aangeraden

                      Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                      Er zijn beroemde fotografen die heel hun cariére met een simpele meetzoeker gefotografeerd hebben en dan nog met een 50mm objectief en ze maakten foto, die wij hier allemaal alleen maar kunnen van dromen
                      Die steeds wederkerende vergelijking met "beroemde fotografen" - hier Henri Cartier-Bresson - vind ik eigenlijk maar zwakjes. Zij hebben hun hele leven in één specifieke tak van de fotografie gewerkt als getalenteerde beroeps. En dan moeten we hobbyisten ons nederig voelen omdat wij in onze schaarse vrije tijd met al eens wat duurder materiaal - netjes betaald met onze zuur verdiende centjes - ons proberen te amuseren... Neen dank je, daar ik pas voor! Zolang we maar met beide voeten op de grond blijven is het allang goed voor mij

                      Comment


                      • #26
                        Re: welke spiegelreflexcamera word aangeraden

                        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                        Die steeds wederkerende vergelijking met "beroemde fotografen" - hier Henri Cartier-Bresson - vind ik eigenlijk maar zwakjes. Zij hebben hun hele leven in één specifieke tak van de fotografie gewerkt als getalenteerde beroeps. En dan moeten we hobbyisten ons nederig voelen omdat wij in onze schaarse vrije tijd met al eens wat duurder materiaal - netjes betaald met onze zuur verdiende centjes - ons proberen te amuseren... Neen dank je, daar ik pas voor! Zolang we maar met beide voeten op de grond blijven is het allang goed voor mij
                        ik zeg niet je geen dure camera moet kopen maar het gaat hier om wat nodig is voor de school, dat is net of iemand die nog moet leren rijden een porche krijgt van vader

                        Comment


                        • #27
                          Re: welke spiegelreflexcamera word aangeraden

                          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          Die steeds wederkerende vergelijking met "beroemde fotografen" - hier Henri Cartier-Bresson - vind ik eigenlijk maar zwakjes. Zij hebben hun hele leven in één specifieke tak van de fotografie gewerkt als getalenteerde beroeps. En dan moeten we hobbyisten ons nederig voelen omdat wij in onze schaarse vrije tijd met al eens wat duurder materiaal - netjes betaald met onze zuur verdiende centjes - ons proberen te amuseren... Neen dank je, daar ik pas voor! Zolang we maar met beide voeten op de grond blijven is het allang goed voor mij
                          Als 't voor school is gaat deze redenering niet noodzakelijk op. Mss moet je ook gewoon eens horen wat de regels zijn die van toepassing zullen zijn op de opdrachten.

                          Ik heb zelf een 4-jaarse fotografie-opleiding gehad in het deeltijds hoger kunstonderwijs, en daar *mochten* wij tijdens het eerste jaar zelfs niet zoomen, we moesten voor alle opnames 35mm (=+/- 50mm equivalent op APS-C) gebruiken. Dus gebruikte ik het hele jaar enkel een 35mm f/2.0 objectief (Pentax *istDS met FA35/2 erop). Sommigen, die nihil fotografie-kennis hadden bij de start, begrepen de technische beperking tot 35mm echter niet, en zoomden er lustig op los met hun 18-55 kit-objectief. Zij die (zoals ik) wel die beperking ter harte namen, evolueerden zichtbaar het snelst in termen van compositie en keuze van opnamestandpunt. Bovendien heb je met een vast brandpunt over het algemeen een grotere opening (f/2 in mijn geval) wat spelen met scherptediepte beter toelaat, en aldus ook het begrip van het concept scherptediepte sneller aanleert dan met een standaard kit-objectief.

                          Wim
                          Last edited by ishpuini; 5 juli 2010, 13:43.
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                          Comment


                          • #28
                            Re: welke spiegelreflexcamera word aangeraden

                            bedankt allemaal voor jullie uitleg ik ben er ongeveer uit welke ik wil ben nog aan het twijfelen tussen 4.

                            maar kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen: EF-S 18-55mm
                            EF-S 18-55mm IS

                            en welke soorten lenzen zijn er nog ik heb dingen gehoord van zoomlens, groothoeklens, telelenzen met stabilisator of zonder, fischeye lens, ...

                            en dat is allemaal nog al verwarrend kan iemand uitleggen welke lenzen je voor wat gebruik en wat ze doen?

                            alvast bedankt Leen

                            Comment


                            • #29
                              Re: welke spiegelreflexcamera word aangeraden

                              Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                              Als 't voor school is gaat deze redenering niet noodzakelijk op. Mss moet je ook gewoon eens horen wat de regels zijn die van toepassing zullen zijn op de opdrachten.

                              Ik heb zelf een 4-jaarse fotografie-opleiding gehad in het hoger kunstonderwijs, en daar *mochten* wij tijdens het eerste jaar zelfs niet zoomen, we moesten voor alle opnames 35mm (=+/- 50mm equivalent op APS-C) gebruiken. Dus gebruikte ik het hele jaar enkel een 35mm f/2.0 objectief (Pentax *istDS met FA35/2 erop). Sommigen, die nihil fotografie-kennis hadden bij de start, begrepen de technische beperking tot 35mm echter niet, en zoomden er lustig op los met hun 18-55 kit-objectief. Zij die (zoals ik) wel die beperking ter harte namen, evolueerden zichtbaar het snelst in termen van compositie en keuze van opnamestandpunt. Bovendien heb je met een vast brandpunt over het algemeen een grotere opening (f/2 in mijn geval) wat spelen met scherptediepte beter toelaat, en aldus ook het begrip van het concept scherptediepte sneller aanleert dan met een standaard kit-objectief.

                              Wim
                              Hier ga ik zeker in mee.

                              Maar het is vooral de verwijzing naar die "beroemde fotografen" die me dwars zat.

                              Comment


                              • #30
                                Re: welke spiegelreflexcamera word aangeraden

                                Oorspronkelijk geplaatst door L33N Bekijk bericht
                                maar kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen: EF-S 18-55mm
                                EF-S 18-55mm IS
                                IS wil zeggen dat dit objectief gestabiliseerd is. Dat wil zeggen dat je langere sluitertijden kan vasthouden zonder onscherpte te krijgen. Handig, maar niet heiligmakend. Bewegende onderwerpen legt je daar niet mee stil, maar het kan soms wel helpen om wat minder op statief te moeten werken.

                                Oorspronkelijk geplaatst door L33N Bekijk bericht
                                en welke soorten lenzen zijn er nog ik heb dingen gehoord van zoomlens, groothoeklens, telelenzen met stabilisator of zonder, fischeye lens, ...

                                en dat is allemaal nog al verwarrend kan iemand uitleggen welke lenzen je voor wat gebruik en wat ze doen?

                                alvast bedankt Leen
                                Voor alle duidelijkheid, ik spreek liever van objectieven dan van lenzen. Wat je op de body zet is immers een constructie van meerdere lenzen plus nog wat mechanica en electronica. De omvattende term objectief helpt onderscheid te maken met de glazen lenzen die er slechts één onderdeeltje van zijn.

                                Een objectief heeft een brandpuntsafstand. In combinatie met de grootte van je sensor bepaalt deze de beeldhoek die je op je foto kan vastleggen.
                                - Zoom: een objectief met variabel brandpunt, en dus variabele beeldhoek. De variatie van de beeldhoek kan zowel in het breedhoek-, standaard- als telebereik liggen.
                                - Standaard objectief: een objectief met beeldhoek rond de 30°. Op de camera's die je bekijkt zit dat rond de 35mm. Dit wordt over het algemeen beschouwd als de voor het menselijke oog meest normaal lijkende beeldhoek.
                                - Groothoek of Breedhoek: objectief met een kortere brandpuntsafstand dan standaard, en bijgevolg een bredere beeldhoek, waardoor je meer in beeld krijgt.
                                - Tele: objectief met een langere brandpuntsafstand dan standaard, en bijgevolg een nauwere beeldhoek, waardoor je minder in beeld krijgt wat beter is voor details of om wat "dichterbij" lijken te gaan.
                                - Stabilisator: mechanisme in het objectief (of in de camera) dat lichte bewegingen van de fotograaf compenseert door bepaalde lenselementen (in objectief) of de sensor (in camera) in tegenovergestelde richting te bewegen.
                                - Fisheye: groothoekobjectief dat rechte lijnen niet recht houdt, en dus een bolvormige vervorming geeft. Vgl het beeld dat je krijgt door een spion in een deur.

                                Wim
                                Last edited by ishpuini; 5 juli 2010, 14:01.
                                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                                Comment

                                Working...
                                X