Reeds enkele maanden vraag ik me af welke macro lens ik zou kiezen. Ik bezit nu reeds de AF60/2.8D micro van nikkon waarvan ik zeer tevreden ben maar voor een groot deel van de macro fotografie heb je een grotere werkafstand nodig. Ik denk aan vlinders, libellen enz. Daarom zou ik naar een 180 of 200mm macro gaan. Nu heb ik 3 types gevonden die daarvoor in aanmerking komen:
Ze moeten werken op mijn D100.
180/3.5 Macro IF APO EX Sigma prijs 595 euro
AF 180/3.5 Di LD Makro 1:1 tamron prijs 949 euro
AF 200/4.0 D Micro nikon prijs 1898 euro
En ja die nikon is een super lens maar ook de duurste.
AF speelt niet veel rol want die is bijna altijd uitgeschakeld bij macro.
Die tamron is nieuw en ik vind weinig commentaars maar de enkele zijn wel goed.
De sigma is zo goedkoop dat ik het niet vertrouw.
De beeldkwaliteit is voor mij heel belangrijk, de kleinste F waarde ietjes minder omdat bij mijn opnames die toch bijna volledig toe staat, veelal rond de F32 tot zelfs F51.
Zijn er die ervaringen hebben met een van deze lenzen. Ik zou voor de nikon gaan ware die niet het dubbele van de tamron. Ik twijfel vooral tussen nikon en tamron. 1900 euro is toch veel geld, maar het moet goed zijn....
Frans
Ik kan enkel raad geven ivm de Nikon lens. M'n vader gebruikt deze lens al ettelijke jaartjes en z'n resultaten hebben mij voldoende overtuigd om deze lens in huis te halen. Zijn foto's zijn haarscherp en de werkafstand met die lens is schitterend!
Toen ik de vraag stelde op het dpreview forum of deze aankoop wel een goede zou zijn, kreeg ik te horen dat het 1 van de beste Nikkor's is die je je kan aanschaffen.
Nu ik heb deze lens kunnen kopen tegen 1200 EUR. Een 2e handse die ik, na wat testwerk met een F5, op de kop heb kunnen tikken bij photohaus.de te Hamburg.
Resultaten kan ik je niet laten zien. Ik wacht nog steeds op een opvolger van de D100 (lees: wanneer ik geld genoeg er voor over heb, is de D200 er waarschijnlijk al).
Frank
Bedankt Frank voor de info.
idd de nikon staat als super lens aangeschreven, ook door de beroeps mensen. Die 1200 euro is een zeer mooie prijs. Ik mag echter geen 2de hands kopen van mijn vrouw, ze past eventueel het verschil bij!
Desnoods moet ik wachten tot volgende zomer om mijn buget rond te krijgen. Een troost is er dat de zomer toch op zijn einde loopt en daardoor veel beestjes de overwintering aan het voorbereiden zijn.
Een nikon lens verliest ook weinig aan waarde met de tijd, wat je niet kunt zeggen van een camera. Zoals de evolutie nu is komt de body prijs stukken lager dan de lensprijs!
De keuze van een camera wordt eigenlijk de keuze van je lenzen, iets dat velen slechts later ontdekken. En later ben je door de lenzen gebonden aan je merk bij het kopen van een nieuwe body....
Groetjes
Frans
Wacht, wacht !
Vooraleer deze 200mm nikon te kopen, beschouw eens de nikor 70-180micro... da's pas een superieure lens. Als je het een beetje meent met macro dan kan je niet om die zoomlens. Let op, dit is geen zoomlens met een macro-stand, maar een echte macrolens !
Ik heb ook de 60micro maar sinds de aanschaf van deze zoom is die werkloos... of toch bijna.
Als je een beetje spaart, of die invoert uit USA (zoals bij B&H) heb je echt het neusje vd zalm qua optiek en gebruiksgemak.
Dit zijn geen loze woorden ; ik heb me speciaal op deze forum ingeschreven om hierop te replyen.
Test deze lens ! You want regret it...
Dominique
Ik weet nog niet hoe ik foto's kan bijvoegen op deze forum. Als jij het mij wat uitlegt dan voeg bij volgende reply enkele macroshot in.
Dominique,
Bedankt voor je replay. De lens die je opgeeft is eigenlijk geen full macro, in die zin dat ze niet 1:1 heeft maarwel 1:1.3 Anderzijds staat ze idd heel hoog aangeschreven bij de lens evaluatie's, oa 4.71 wat een zeer hoge score is. De F waarde gaat van 4.5 tot 5.5 maar daar kan ik idd mee leven gezien ik vooral de flash gebruik en de F waarde zeer hoog zet. De prijs ligt hier op 1424 euro wat tussen de andere ligt en dus lager dan die AF200/F4
Ik weet niet of je een eenvoudige meting kunt maken voor mij. Het hoeft zelf geen foto te zijn want ik ben overtuigd dat ze idd in een heel goede klasse ligt. Wat mij vooral interesseert is de kleinste waarde in mm dat je een meetlat kunt in de viewer scherp stellen en dan de afstand meten tussen object (meetlat) en de voorkant van de lens zodat ik een juiste waarde heb van de afstand tussen een beestje en de lens. Dit laatste is heel belangrijk. De AF60/2.8 gebruik ik zeer veel want er is niets beter voor heel kleine dingen waar de afstand tussen lens en object mag klein zijn. 1:1 zou in de viewer 23 mm moeten geven bij een D100 gezien de 1.5 maal factor, voor een 35mm camera zou dit 35 tot 36mm moeten zijn. Ik gebruik echter heel veel de tussenringen zodat die meetwaarde tot 9mm kan gaan voor 3000 pixels op de D100.
Dominique, een foto linken daarvoor moet je ergens webspace hebben waar je foto staat en dan moet de de link met de juiste syntax hier zetten. Maar die foto is niet erg, de meetwaarden zijn voor mij veel belangrijker.
Ik heb vroeger reeds veel metingen gegeven over macro lenzen met de bedoeling die juiste vrije afstanden te kennen en de juiste meetwaardes hoeveel mm een vol beeld uitmaakt.
Die gegevens kun je vinden in de vroegere topic:
http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=21320
De lens gegevens spreken altijd van afstanden tot het projectie vlak maar daarmee ben je niet veel want de schuwe diertje kijken niet naar het projectie vlak maar naar de voorkant van de lens
Alvast bedank
Groetjes
Frans
>De lens die je opgeeft is eigenlijk geen full macro, in die zin dat >ze niet 1:1 heeft maarwel 1:1.3
Niet relevant voor mij, niet alles moet zonodig 1:1 zijn. Daar heb ik trouwens de 60mm voor. In 'the field' zit ik meestal niet te kniezen op welke afstand en in welke verhouding ik zit te werken... dan is compositie, kwaliteit vh licht ea véél belangrijker.
Hier zijn mijn (vlugge) metingen:
70mm : beeld= 66mm op afstand van +/- 115mm
180mm : beeld= 30mm op afstand van +/- 120mm
Hopelijk is dit interessante info voor jou.
Hoewel ik zojuist de 70-200VR besteld heb, en dit in zoombereik tamelijk gelijk is ad 70-180micro, zal ik deze laatste toch houden vanwege z'n kwaliteiten !
Groetjes,
Dominique
Besten dank Dominique voor je metingen.
Deze gegevens zijn zeer belangrijk voor mijn beoordeling. Ik ben toch nog wat verrast dat de vrije minimum afstand toch nog vrij weinig is nl 12cm. Die 30mm ligt in de lijn van de verwachtingen. Voor vlinders komt deze lens overeen met een te verwachten werkafstand ergens tussen de 12 en de 20 cm voor een full frame.
Ik heb zopas de AF60 gemeten met een beeld van 30mm en daar is de vrije werkafstand dan 8.5cm De nieuwe lens zou in dit geval slechts een toename van 8.5 naar 12cm geven voor hetzelfde beeld.
Als ik de AF60 instel voor een beeld van 66mm kom ik op een vrije afstand tussen de lens van 17cm wat meer is dan je AF70-180.
Uit deze metingen zou ik moeten besluiten dat de werkafstand voor objecten van 66mm zelfs beter zou zijn met mijn AF60.
Oei, hier zit ergens een interpretatie fout.....
Ha, ik denk dat ik een meting zou moeten hebben met de AF70-180 ingesteld op zoom 180mm en geregeld tot 66mm volledig beeld. Daar zou waarschijndelijk een grotere werkafstand uitkomen dan mijn AF60.
Ik ga nog eens alles goed doornemen en herlezen en trachten nog meer gegevens te verzamelen want ergens is het mij nog niet duidelijk. Waarschijndelijk moet je vooral het toepassings gebied goed bepalen om te zien welke lens je echt nodig hebt. Toepassingen verschillen van persoon tot persoon.
Bij mijn opzoekingen tracht ik afstand te nemen van de prijs van de lens en eerder de ideale lens te selecteren, de laatste faze selecteer je dan inclusief de prijs/kwaliteit/toepassing.
Moesten er mensen zijn die een macro lens hebben van sigma of tamron dan zou ik heel graag die vrije werkafstanden weten.
Die AF70-180 heeft wel het voordeel van een nog ruimer toepassings gebied buiten de macro. Ze zou een goede aanvulling zijn op mijn AF35-70/2.8D en samen met de AF18-35/3.5-4.5D ED zou ik de volledige range hebben.
Die AF70-200VR heb ik ook al overwogen maar omdat macro mijn hoofddoel is denk ik dat deze lens gezien de hoge prijs minder in aanmerking komt. Met flash en macro heb je de 2 voornaamste eigenschappen die de VR met AFS motor heeft niet nodig (denk ik).
Het wordt een heel moeilijke keuze...
Update:
Zojuist gezien dat de Tamron een netto werkafstand heeft van 25cm bij 1:1 of 24mm fullframebeeld. Te zien op deze link:
http://www.tamron.com/special_di/di_slide4_180.htm
Of de beeldkwaliteit echter ook zo goed is, is een anderverhaal. Ik heb nog geen enkele ernstige review gezien, waarschijndelijk omdat hij vrij nieuw is.
Groetjes
Frans
> Voor vlinders komt deze lens overeen met een te verwachten >werkafstand ergens tussen de 12 en de 20 cm voor een full frame.
Ha, je wil vlinders fotograferen. Wel weet dan dat je met de 60 veelal te dicht zult zijn en deze vlugger zullen gaan vliegen. Ik heb een tijdje geleden naar de vlindertuin in Knokke geweest en daar een 300-400 tal foto's genomen. Wel, de beste lens voor die job was wel degelijk de 70-180.
<Oei, hier zit ergens een interpretatie fout.....
<Ha, ik denk dat ik een meting zou moeten hebben met de AF70-180 <ingesteld op zoom 180mm en geregeld tot 66mm volledig beeld. Daar <zou waarschijndelijk een grotere werkafstand uitkomen dan mijn AF60.
Deze meting nog eens voor jou gedaan, ik zou niet willen dat je verkeerd koopt.
Op 180mm : beeld van 66mm op afstand van +/- 400mm
Ben je ooit in Brugge en wil je deze lens eens zien en proberen, laat iets weten: dominique.provost@pandora.be
vg,
Dominique
Hi Bedankt dominique voor je extra metingen. idd die 400mm is al een heel stuk verder. Ik dacht het al omdat je dan op de tele stand komt te staan.
Wel Brugge is niet zover van Oostrozebeke. Geregelt zakken we wel eens af in die richting. Ik geef mogelijks wel eens een seintje.
Ik werk nu al ruim een jaar met die macro. Veel van die opnames kun je vinden op de site van mijn broer. Al die foto's zijn van mij.
Hier vind je de link:
http://users.skynet.be/verzamelen/
Het is idd vooral voor die werkafstand dat ik een nieuwe lens wil. Nu heb ik testen gedaan met een goedkope AF70-300/4.5-5.5G lens en tussenringen. De werksfstand is prima maar de kwaliteit is bar slecht. ( lensje kost ook maar 185 euro)
Veel info en vergelijkingen haal ik ook uit het macro forum:
http://www.fredmiranda.com/forum/
Daar werken ze met bijna alle lenzen en staan veel foto's met opname gegevens. Dit geeft mij ook wat inspiratie voor die nieuwe lenzen.
Ik zoek nog wat verder
Groetjes
Frans
Snel even gekeken naar je foto's op je broers site:
Prachtige foto's van die Kolibri-vlinder zeg ! Waaw...
Ik zie dat je veel vh botanische afweet blijkbaar gezien de vele info ivm planten en gevonden zaadjes... wel ik veel soorten bambous en grassen in mijn tuin...
vg,
Dominique
Alle info is van mijn broer! Ik lever alle foto's. Maar volgend jaar ga ik in pensioen en hoop dan meer tijd te kunnen uittrekken.
Het laatste jaar heb ik slechts 12.000 foto's genomen waarvan ongeveer 70% macro opnames.
Die nieuwe lens zou een kado worden van mijn vrouw.....
Je ziet zelfs met een AF60 macro lens blijven de vlinders zitten mits meer geduld natuurlijk.
Groetjes
Frans
Dominique,
Ik heb nog verder speurwerk gedaan rond de lens AF70-180. Deze lens lijkt mij toch niet geschikt voor mijn vooropstellingen een grote werkafstand te bekomen. Deze lens heeft nochtans heel goede eigenschappen waarbij de voornaamste kenmerk is de voordelen van een zoom en de voordelen van een macro lens samen gebundeld in een geheel. Maar zoals bij alle compromissen is hier de vrije werkafstand beduidend lager dan bv de AF200/F4 macro. Deze gegevens staan oa beschreven op de volgende link:
http://www.imagepower.de/IMAGES/imgEQUIPMENT/AF70180.htm
Omdat het hoofddoel van mijn aankoop een grotere werkafstand moet zijn samen met een heel hoge beeldkwaliteit lijkt mij tot vandaag enkel de AF200/F4 hier tenvolle aan te voldoen. Bij de AF200/F4 blijkt de werkafstand bij 1:1 reeds 260mm te zijn. Dit is 24mm beeldvullend. Om dezelfde beeldvulling te hebben moet je reeds een 1.4x convertor gebruiken. De kombinatie AF70-180 en de convertor 1.4 staat echter aangescheven als ver beneden de beeldkwaliteit van de AF200/F4 waar geen convertor voor nodig is. De totale kostprijs van een AF70-180 en een convertor komt overeen met de AF200
Ik ga mij nu nog verder trachten te informeren naar de tamron en/of sigma maar ik vermoed dat ik liever een 6 maanden wacht om de beste lens te kunnen kopen die Nikon gemaakt heeft voor macro opnames.
Dominique,
Door je replay's heb je mij echter heel veel geholpen. Ik heb mij op een dag reeds meer verdiept in deze lenzen dan anders over een maand. Mag ik u nogmaals mijn besten dank betuigen voor je nuttige metingen die je speciaal voor mij gedaan hebt. Mede door dit forum zijn dergelijke discuties mogelijk.
Beste groetjes
Frans