Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke canon body voor een 600f4.0 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

    Oorspronkelijk geplaatst door tvdz Bekijk bericht
    Bedankt voor jullie reacties.

    Ik blijf verder lezen en zoeken. Alle bijkomende info, ervaringen en bedenkingen zijn zeker nog welkom.

    Het lijkt mij toch iets te worden van het type 1Dx, 5DmkIII of een 7DmkII. En ik blijf dan wat zitten met het dilemma crop of ff, de crop ken ik, maar de ff is mij volledig vreemd en ik ken (en kan ook niet inschatten) de ff-mogelijkheden en beperkingen niet.

    tvdz
    Ik denk dat je de beste informatie kan krijgen van Sieg die al jarenlang ervaring heeft met vogelfotografie... (post9)
    Altijd zeer correcte info door zijn ervaringen... niet onbelangrijk vind ik.
    Zijn foto's zijn Top... zeker eens kijkje nemen

    Ook Alex 606 kan je hierbij verder helpen met resultaten die mogen gezien worden IMHO
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

    Comment


    • #17
      Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

      Oorspronkelijk geplaatst door tvdz Bekijk bericht
      Bedankt voor jullie reacties.

      Ik blijf verder lezen en zoeken. Alle bijkomende info, ervaringen en bedenkingen zijn zeker nog welkom.

      Het lijkt mij toch iets te worden van het type 1Dx, 5DmkIII of een 7DmkII. En ik blijf dan wat zitten met het dilemma crop of ff, de crop ken ik, maar de ff is mij volledig vreemd en ik ken (en kan ook niet inschatten) de ff-mogelijkheden en beperkingen niet.

      tvdz
      Wat zou ik doen? Een 7DII + 6D. Een full frame geeft mooiere/scherpere foto's maar je moet niet teveel gaan croppen want dan is een APS-C camera in het voordeel. De beeldkwaliteit is iets minder dan FF maar met een goeie lens zoals jij hebt kan je nog altijd scherpe foto's maken.

      Een 5DS kan beide camera's vervangen vanwege de 50mp sensor. Na een 1.6 crop hou je nog 20mp over, dat is hetzelfde als de 7DII (20mp). Dus als je beeldvullend kan werken heb je het voordeel vd FF en als je veel moet croppen heb je nog genoeg mp's over. Dat bespaart je het wisselen van bodies.

      Een 7DII+6D komt je voordeliger uit, zeker als je kijkt bij simplyelectronics of eglobalcentral.

      Ik gebruik afwisselend een 6D en 760D. Bij privé boshutten waar je dichtbij de vogels kan (4 tot 5m) en waar er meestal weinig licht is gebruik ik de 6D, tot ISO3200 geeft die prima foto's. Bij de gewone publieke hutten of in het veld waar je meestal ver weg vd actie bent gebruik ik de 760D, ISO1600 is hier de limiet. Dus beide camera's vullen elkaar aan.
      Last edited by alex606; 30 januari 2016, 13:10.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #18
        Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

        Proficiat met je aankoop, na de 300mm 2.8 II is dit de beste tele van Canon.
        Over de voor- en nadelen van Crop VS FF zijn op dit forum ook al enkele draadjes opgestart.
        Ikzelf gebruik ook beide combinaties ( 7DmkII en 1Dx ) op de 600mm II.
        Dat de 1Dx superieur is aan de 7DII is zonder twijfel. De prijs ook zo.
        Toch ben ik zeer tevreden over de 7DII, en een groot voordeel van dit toestel tov de 1Dx is het sluitergeluid. Een 1Dx kan echt ratelen...een 7DII nauwelijks hoorbaar.
        Eens je de beperkingen kent van de 7DII ( hoge iso = ruis ) weet je ook deze wel of niet te gebruiken.
        Mijn foto's plaats ik op dit forum bij showcase dieren, en foto's zijn genomen met beide toestellen.
        Aan jou om het verschil te zien of te zeggen welke foto met welk toestel is gemaakt...
        Binnenkort komt de 1Dx mk II op de markt, misschien een kans om een tweedehands 1Dx aan te schaffen aan een iets schappelijke prijs ( maar waarschijnlijk nog altijd duurder dan een nieuwe 7DII)
        Voor een 5D / 6D zou ik zeker niet gaan, zeker als je later wilt toeleggen op vluchtshots.

        Groeten,
        Raf
        Instagram

        Comment


        • #19
          Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

          FF of APS-C...om de vergrotingsfactor te berekenen maakt het eigenlijk niet uit, enkel de pixeldichtheid is van belang. Als je regelmatig mm’s tekort komt dan is het volgens mij beter om een camera met hoge pixeldichtheid te kiezen. Dan kom je uit op de 7DII of de 5DS/R. Deze hebben praktisch dezelfde pixeldichtheid. Als snelheid belangrijk is (wildlife), dan heeft de 7DII een voorsprong met z’n 10 fps, ten opzichte van 5 fps bij de 5DS/R. Om duidelijk te maken wat het verschil is in vergroting tussen de 1DX en de 7DII enkele eenvoudige berekeningen:

          7DII heeft 4.1µm pixelpitch
          1DX heeft 6.9µm “

          dus 7DII = 6.9/4.1 = 1.7x 1DX, waaruit dan volgt:

          7DII + 600mm = (geeft evenveel pixels op uw onderwerp als) 1DX + 1020mm
          7DII + 840mm = 1DX + 1428mm
          7DII + 1200mm = 1DX + 2040mm

          Eigenlijk komt het erop neer dat als je de vergroting van de 7DII wilt bereiken met de 1DX, je in feite een 1,7x converter moet plaatsen tussen de lens en de 1DX. Kom je echter geen mm’s tekort of kan je je onderwerp voldoende dicht benaderen, dan zal de 1DX met z’n grote lichtgevoelige pixels wel een beter resultaat geven als de 7DII, zeker in slechte lichtomstandigheden.
          Flickr

          Comment


          • #20
            Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

            Sorry om hierover door te bomen, maar hoe verklaren we dan wat Sieg (en die kan het wel weten) hier tevoren zei:

            Wat een 5Ds betreft, dat zou ik persoonlijk zeker niet doen.
            Door de hele hoge pixelcount is het heel moeilijk om er scherpe beelden uit te krijgen, zeker op een 600mm (840mm met 1,4 extender)
            5Ds is daarom ook meer geschikt voor landschap vanop statief ofwel voor model fotografie.
            Is het omdat FF gebruikers geen rekening houden met hogere minimum sluitertijd en de kleinere verstrooiingscirkel nodig om de hoge resolutie te halen ?
            Of presteren kleinere pixels - buiten hun hogere ruis - op andere gebieden minder (maar waarom brengt Canon dan een 5Ds uit) ?
            Diffractie kan niet de reden zijn, de lenzen waarover we spreken worden bijna altijd bij grote openingen gebruikt.

            In een 1Dx zitten ook een aantal features die niet in de lagere modellen zitten (aantal en gevoeligheid van AF-sensors, geen vertraging van AF bij extenders type III, enz), de mogelijkheid om in moeilijke omstandigheden te fotograferen vergroot.
            Met een 7D moet je bij slecht licht geen vogels gaan schieten. Ik kan me voorstellen dat iemand die speciaal verre reizen maakt en/of geen gelegenheid wil missen het beste materiaal koopt.
            Last edited by palombian; 31 januari 2016, 23:58.

            Comment


            • #21
              Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

              Die discussie is in het verleden ook al enkele malen voorbij gekomen over pixeldichtheid
              De kwaliteit is voor mijn part belangrijker dan het aantal pixels.

              Over het aanraden van een 5Ds(r) voor wildlifefotografie kan ik heel kort zijn. Er zijn al velen teruggekomen van hun camera's met enorme pixelcount voor actie of vluchtshots
              De reden heb ik hierboven al vermeld, komt nog bij dat die camera's geen hoge burst hebben.
              OK er zullen ook weer mensen zeggen dat ze geen hoge burst nodig hebben maar die zijn dan gewend van uit fotohutjes te fotograferen denk ik dan.
              Vanuit een vogelhut heb je inderdaad geen hoge burst nodig en ook geen snelle focus, dat kan je met het simpelste toestel.
              Maar in de vrije natuur en zeker als het gaat om actieshots/vluchtshots heb je dat wel nodig.
              Ook heb je dan nood aan een hele snelle goed volgende focus maar ook een hele snelle re-focussing, en vooral dat laatste is het belangrijkste.
              En met dat gegeven kom je op het ogenblik bij Canon maar bij twee toestellen uit en da's een 1Dx ofwel een 7DII, waarbij uiteraard de 1Dx superieur is.
              Iedereen moet de keuze voor zichzelf maken uiteraard en ook niet iedereen heeft het geld ervoor over om een 1Dx aan te kopen.
              Maar als je zoals TS een aankoop gedaan hebt van één van de beste lenzen die er bestaan moet er volgens mij ook een degelijk toestel op staan die de kwaliteiten van zo'n lens tot uiting doen komen.

              Zal je mm's te kort komen, ja uiteraard maar die kom je altijd te kort als je niet vanuit hutten werkt.
              Dus het is eerder een kwestie om dichter bij de dieren/vogels te zien komen en om je soorten te leren kennen.

              Trouwens, normaal gezien komt morgen of in de loop van de week de 1Dx Mark II uit, misschien ideaal voor TS om nog even af te wachten tot de prijs van de "oude" 1Dx naar beneden gaat.

              Dat alles gezegd hebbende heb ik ondertussen met de topicstarter al via pb contact gehad en had 'm beloofd om hier een voorbeeld te plaatsen tussen 1Dx en 7DII op een 600mm f4 L IS Type II lens + 1,4 Type III extender van hetzelfde onderwerp.
              Want een voorbeeld is nog altijd interessanter dan cijfertjes denk ik dan.

              Canon 1DX + 600mm + 1,4 extender ; volledige opname


              Canon 7DII + 600mm + 1,4 extender ; volledige opname


              Canon 1DX + 600mm + 1,4 extender ; gecropte versie


              Canon 7DII + 600mm + 1,4 extender ; gecropte versie


              Alle opnames zijn onbewerkt, rechtstreeks uit de camera, op dezelfde manier verkleint en op dezelfde manier, percentage verscherpt.

              grts
              Sieg
              Last edited by Sieg; 1 februari 2016, 02:17.
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #22
                Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

                Bedankt Sieg.
                De verschillen zijn er, maar geen reden om de 7DII direct in de vuilbak te gooien.
                Een pervers voordeel van zo'n goede lens is inderdaad dat ze met een betere camera nog beter wordt, wat bij de "poor man tele's" (waar oa TS totnutoe fotografeerde) niet direct overwogen wordt.

                Comment


                • #23
                  Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Sorry om hierover door te bomen, maar hoe verklaren we dan wat Sieg (en die kan het wel weten) hier tevoren zei:



                  Is het omdat FF gebruikers geen rekening houden met hogere minimum sluitertijd en de kleinere verstrooiingscirkel nodig om de hoge resolutie te halen ?
                  Of presteren kleinere pixels - buiten hun hogere ruis - op andere gebieden minder (maar waarom brengt Canon dan een 5Ds uit) ?
                  Diffractie kan niet de reden zijn, de lenzen waarover we spreken worden bijna altijd bij grote openingen gebruikt.

                  In een 1Dx zitten ook een aantal features die niet in de lagere modellen zitten (aantal en gevoeligheid van AF-sensors, geen vertraging van AF bij extenders type III, enz), de mogelijkheid om in moeilijke omstandigheden te fotograferen vergroot.
                  Met een 7D moet je bij slecht licht geen vogels gaan schieten. Ik kan me voorstellen dat iemand die speciaal verre reizen maakt en/of geen gelegenheid wil missen het beste materiaal koopt.
                  De 7DII en de 5DS/R hebben nagenoeg dezelfde pixeldichtheid (4,1µm en 4,14µm), dat wilt dus zeggen dat je bij beide camera’s evenveel moeite moet doen om de foto scherp te krijgen op pixelniveau. Als je uit de hand fotografeert, en je bij de 1DX al scherpe foto’s krijgt op bv. 1/1000s, dan zal je bij de 7DII en de 5DS/R eerder naar de 1/1600s moeten gaan, inderdaad door de veel kleinere pixels. Wat natuurlijk goede lichtomstandigheden vereist, en anders zal je vanop statief moeten werken. Wat mij sowieso al een vereiste lijkt met een 600mm f/4.

                  Op de foto’s van Sieg kan je zien dat je met de 1DX sterk moet croppen om dezelfde vergroting te bereiken als met de 7DII. Eigenlijk zou je een 100% crop moeten zien van beide, en dan zal je zien dat, mits de foto van de 7DII op pixelniveau scherp is, er meer details in het verenkleed tot uiting gaan komen bij de 7DII. Wat ook logisch is.

                  Ik vind het persoonlijk een beetje zonde dat als je een 600mm f/4 hebt en je zit in een situatie waar alle mm's welkom zijn, dat je er dan een camera op gaat plaatsen met lage pixeldichtheid. Dit is de beste lens van Canon, en die vreet pixels alsof het niets is, ook met extenders. Dat is een lens die als het ware alles uit de huidige hoge pixeldichtheid-sensors kan halen. Want anders kan je mijn inziens beter een lens kiezen waar je geen statief voor nodig hebt en die je gemakkelijker kan hanteren. Mijn vorige combi was een 1DIV met de 500mm f/4 II en 1,4x converter. Fantastische lens, maar uiteindelijk weggedaan wegens nogal lomp en zwaar. Die heb ik nu vervangen door de 7DII met de 400mm f/4 DO II met 1,4x converter. Deze combi geeft mij nu meer pixels op het onderwerp als met de vorige! Dit in een veel lichter pakket, en met dezelfde kwaliteit.

                  7DII 4.1µm pixelpitch
                  1DIV 5.7µm "

                  dus 7DII = 5.7/4.1 = 1,4x 1DIV waardoor: 7DII +560mm = 1DIV + 784mm

                  en om met de 1DX te vergelijken: 7DII + 560mm = 1DX + 952mm

                  dus die kleine, lichtgewicht 400mm DO II met een 7DII en 1,4x converter geeft mij evenveel pixels op het onderwerp als een 1DX met een bijna 1000mm (!) lens.

                  Hierbij nog een foto om te bewijzen wat deze combi kan presteren:

                  7DII 400mm f/4 DO II + 1,4xIII 1/2000s f/5.6 iso 400

                  Flickr

                  Comment


                  • #24
                    Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Die discussie is in het verleden ook al enkele malen voorbij gekomen over pixeldichtheid
                    De kwaliteit is voor mijn part belangrijker dan het aantal pixels.

                    Over het aanraden van een 5Ds(r) voor wildlifefotografie kan ik heel kort zijn. Er zijn al velen teruggekomen van hun camera's met enorme pixelcount voor actie of vluchtshots
                    De reden heb ik hierboven al vermeld, komt nog bij dat die camera's geen hoge burst hebben.
                    OK er zullen ook weer mensen zeggen dat ze geen hoge burst nodig hebben maar die zijn dan gewend van uit fotohutjes te fotograferen denk ik dan.
                    Vanuit een vogelhut heb je inderdaad geen hoge burst nodig en ook geen snelle focus, dat kan je met het simpelste toestel.
                    Maar in de vrije natuur en zeker als het gaat om actieshots/vluchtshots heb je dat wel nodig.
                    Ook heb je dan nood aan een hele snelle goed volgende focus maar ook een hele snelle re-focussing, en vooral dat laatste is het belangrijkste.
                    En met dat gegeven kom je op het ogenblik bij Canon maar bij twee toestellen uit en da's een 1Dx ofwel een 7DII, waarbij uiteraard de 1Dx superieur is.
                    Het mag duidelijk zijn dat daar nauwelijks een speld tussen te krijgen is. Een 1Dx combineert superieure AF met de beste beeldkwaliteit op pixelniveau. Dat laat je toe om het "nadeel" van full frame inzake beeldvulling om te zetten in een kwaliteitsvoordeel in het eindresultaat. Hoe moeilijker het licht, hoe meer ik verwacht dat de 1Dx er bovenuit steekt.

                    Toch vind ik het idee van de pixeldichtheid heel interessant. Niet dat ik er een nieuwe discussie over wil lanceren, maar ik vind dat de argumenten van WimDel ook hout snijden.
                    Met de hogere pixeldichtheid (en/of hogere pixel count) moet je eigenlijk evenredig de sluitertijd versnellen. Dat drijft de ISO iets sneller de hoogte in, waardoor je op pixelniveau twee keer nadeel hebt qua lichtopbrengst (zowel door de hogere ISO als de kleinere fotoreceptor). Maar je blijft wel verhoudingsgewijs met een groter aantal pixels zitten om detail weer te geven, ook al zijn ze individueel van een mindere kwaliteit dan bij de 1Dx die we hier als referentie gebruiken.

                    Mijn eigen vogel-ervaring beperkt zich tot mijn achtertuin en de gekende dierenparken, dus ik heb absoluut niet de ervaring van Sieg, Wim, Palombian en andere liefhebbers van het lange-tele-werk. Dus ik trek niemands standpunt in twijfel, maar ik blijf wel ergens met de vraag of de verbazing zitten waarom de vele extra pixels van een 5Ds hier niet de bovenhand kunnen nemen. Ik heb het dan puur over de sensor, want ik weet uit eigen ervaring dat de AF van de 1-reeks op een eenzaam hoog niveau staat, zeker als het onderwerp beweegt.

                    Geef toe, het zou toch mooi zijn als je dat pixelmonster ook voor lange-afstandsfotografie kon gebruiken. Het zou de 5Ds in ieder geval een veel meer allround toestel maken dan het nu is, aan de helft van de prijs van een 1Dx. Zoals het nu is, moet je de stelling haast omkeren: de 1Dx doet zijn job in extreme omstandigheden en heeft genoeg in huis om als allround-toestel mee te kunnen met al de rest. Voor 6000 euro mag dat ook wel, maar dit is een body met een aantal eigenschappen die zonder meer overkill zijn voor "allround gebruik".

                    Blijft in het verhaal dan nog de 7DmkII over. De pixeldichtheid in acht genomen, samen met de crop factor, zou je hier een optimale combinatie moeten krijgen van vergrotingsfactor, detailregistratie en dekking door de AF-punten. Op papier dus een winner, zeker voor de prijs in vergelijking met de andere bodies. Maar als de 1Dx stand houdt tegen de 5Ds dan zal dat met de 7DkmII niet anders zijn. En zo komen we terug bij het dilemma van de topic starter...

                    Uit de verzamelde comments zou ik als advies 2 dingen concluderen: (1) wil je het beste voor vogelfotografie, ga dan resoluut voor de 1Dx, of (2) koop een 7DmkII als upgrade voor je 7D.
                    Ieder geeft zijn centen uit naar eigen goeddunken, maar in dit geval zou ik besluiten om ofwel de 1Dx te kopen ofwel niets. Tenzij je de 7D voor een goeie prijs verkocht krijgt en weinig moet bijleggen voor een 7DmkII, vind ik de upgrade te mager. Dan liever nog even doorsparen, ondertussen de lens goed leren kennen, en na een tijdje opnieuw afwegen tussen een 1D en 7D.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #25
                      Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door WimDel Bekijk bericht
                      Eigenlijk zou je een 100% crop moeten zien van beide, en dan zal je zien dat, mits de foto van de 7DII op pixelniveau scherp is, er meer details in het verenkleed tot uiting gaan komen bij de 7DII. Wat ook logisch is.
                      Daar ben je dus verkeerd in Wim, als je een 100% crop uit beide originele groottes van de afbeeldingen haalt dan is de kwaliteit van de 1Dx een pak beter
                      Dit gewoon om het feit dat ondanks de pixeldichtheid van de 7DII de pixelkwaliteit van de 1Dx (FF) een heel pak beter is
                      Tevens gaat de 7D(II) heel snel achteruit als de iso omhoog moet.
                      En laat nu net in de vrije natuur het meeste spektakel zich vastleggen in de vroege en late uurtjes.

                      Trouwens, mooie foto die je hier plaatst maar totaal irrelevant voor de topicstarter want hij heeft al zijn keuze gemaakt qua lens en die heeft hij ook al gekocht

                      grts
                      Sieg
                      Last edited by Sieg; 1 februari 2016, 13:03.
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

                        @ Pieter, ikzelf maar ook velen met mij willen niet liever dan een toestel met de competenties van de 1Dx met een hoge pixelcount.
                        De nieuwe versie van de 1Dx gaat iets omhoog met het aantal pixels, maar toch niet wat ik eigenlijk gehoopt had.
                        Ik denk dat het technisch nog niet mogelijk is om dit te bereiken, ofwel (waarschijnlijk) is het gewoon kwestie van business

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #27
                          Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Daar ben je dus verkeerd in Wim, als je een 100% crop uit beide originele groottes van de afbeeldingen haalt dan is de kwaliteit van de 1Dx een pak beter
                          Dit gewoon om het feit dat ondanks de pixeldichtheid van de 7DII de pixelkwaliteit van de 1Dx (FF) een heel pak beter is
                          Tevens gaat de 7D(II) heel snel achteruit als de iso omhoog moet.
                          En laat nu net in de vrije natuur het meeste spektakel zich vastleggen in de vroege en late uurtjes.

                          Trouwens, mooie foto die je hier plaatst maar totaal irrelevant voor de topicstarter want hij heeft al zijn keuze gemaakt qua lens en die heeft hij ook al gekocht

                          grts
                          Sieg
                          Ik had het over weergave van details. En daar kan je niet omheen, meer pixels op uw onderwerp geeft meer details. Basic physics. In een 100% crop uit de originele files, zal er op die van de 7DII, waarop het onderwerp 1,7x groter wordt afgebeeld dan op dat van de 1DX, logischerwijs meer detail te zien zijn. Dat de ‘pixelkwaliteit’ (zuiverheid?) van de 1DX beter is zal ik niet ontkennen, maar het zorgt er niet voor dat je meer details gaat zien.

                          Wat betreft de foto, in het geval van de topicstarter is het inderdaad een gedane zaak en niet relevant, maar dit is een openbaar forum dat ook door anderen gelezen wordt en die misschien ook voor een dergelijke aankoop staan. Dan is het misschien leuk om te weten dat er ook alternatieven zijn. En om te bewijzen dat de 7DII zeer capabel is. Geheel ter info!
                          Flickr

                          Comment


                          • #28
                            Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door WimDel Bekijk bericht
                            Ik had het over weergave van details. En daar kan je niet omheen, meer pixels op uw onderwerp geeft meer details. Basic physics. In een 100% crop uit de originele files, zal er op die van de 7DII, waarop het onderwerp 1,7x groter wordt afgebeeld dan op dat van de 1DX, logischerwijs meer detail te zien zijn. Dat de ‘pixelkwaliteit’ (zuiverheid?) van de 1DX beter is zal ik niet ontkennen, maar het zorgt er niet voor dat je meer details gaat zien.
                            Cijfermatig heb je gelijk, maar dat gaat in de praktijk vaak niet op.
                            Of laat ik het anders formuleren: je moet al heel veel extra pixels hebben om de weergave van een 1D te evenaren, en dat komt nog het sterkst naar voor als je tegen de grens van aanvaardbare ruis aanleunt.

                            Ik heb hier onlangs nog een stel foto's van mijn 1DmkII herbewerkt en ik haalde daar tot ISO1600 resultaten uit waar geen enkele recentere 12MP Canon SLR aan kan, en waar mijn 16MP Fuji ook moeite voor moet doen. Dat is respectievelijk 50 en 100 procent meer pixels voor hetzelfde frame en die 1D had een 1.3x crop. We spreken hier over toestellen die een paar generaties ouder zijn, en ook moeilijk te vergelijken zijn, maar ik heb de indruk dat er nog steeds een grote afstand ligt tussen de 1-reeks en al de rest.

                            Oorspronkelijk geplaatst door WimDel Bekijk bericht
                            Wat betreft de foto, in het geval van de topicstarter is het inderdaad een gedane zaak en niet relevant, maar dit is een openbaar forum dat ook door anderen gelezen wordt en die misschien ook voor een dergelijke aankoop staan. Dan is het misschien leuk om te weten dat er ook alternatieven zijn. En om te bewijzen dat de 7DII zeer capabel is. Geheel ter info!
                            Voor mij was het in ieder geval een interessante toevoeging
                            Qua gewichtsbesparing kan dat zeker tellen. Er zijn genoeg fotografieliefhebbers voor wie dat het verschil maakt tussen de camera mee hebben of thuis laten.
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #29
                              Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

                              De discussie gaat op dit moment breder dan de EF600 f/4 II.

                              Zoals reeds opgemerkt kan je zowel een 7DII als een FF gebruiken.

                              Als je de testen van de Canon versie II tele's op www.the-digital-picture.com tussen een 7DII en een 1DsIII (hij heeft geen 1Dx) vergelijkt zie je dat bij 2x extenders de 7DII merkelijk aan scherpte verliest, terwijl met de FF bijna niets te zien is.
                              Als je dan inderdaad hoger in de ISO kan gaan, zal het eindresultaat beter zijn dan met een 7D x 1.4.

                              Op mijn leeftijd, en met 1.69m en 60kg is het gewicht van de combinatie het belangrijkst, dit hoeft niet steeds een nadeel te zijn, ik beperk ook mijn ambities.
                              Voorlopig kan ik enkel aan een 5DII geraken, de kans is niet zo groot dat dit hiermee zal lukken, maar ik ga het toch eens proberen.
                              Naar wat ik hier al gezien heb sluit ik niet uit dat een 6D voor stilstaande onderwerpen toch mogelijkheden biedt.
                              Een 600 met 1Dx zijn voor mij in elk geval te zwaar (en veel te duur om thuis te laten liggen).
                              Last edited by palombian; 1 februari 2016, 14:29. Reden: 6D

                              Comment


                              • #30
                                Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door WimDel Bekijk bericht
                                ....Wat betreft de foto, in het geval van de topicstarter is het inderdaad een gedane zaak en niet relevant, maar dit is een openbaar forum dat ook door anderen gelezen wordt en die misschien ook voor een dergelijke aankoop staan. Dan is het misschien leuk om te weten dat er ook alternatieven zijn. En om te bewijzen dat de 7DII zeer capabel is. Geheel ter info!
                                Uiteraard mag iedereen hier een foto plaatsen Wim, het zou erg zijn moest het niet zo zijn.
                                Maar ik heb het misschien niet duidelijk gezegd wat ik bedoelde.
                                Als je een foto ter referentie plaatst, en zoals jij dat gedaan hebt is dat een hele mooie, zou je eigenlijk ook de gegevens er omtrent erbij moeten plaatsen.
                                Is het een grote crop, hoeveel %, hoever zat je er vanaf, wat waren de omstandigheden die dag, wat heb er aan moeten doen qua afwerking, nabewerking .... enz.

                                Die punten zijn allemaal relevant omdat iemand die bvb net begint denkt van, kijk eens wat een knappe opname je kan maken met dat materiaal ...
                                Maar er wordt niet stilgestaan bij wat er allemaal bij komt kijken.
                                Ik hoop dat het zo duidelijker is wat ik bedoelde ;-)

                                grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                                Comment

                                Working...
                                X