Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera voor handbal te fotograferen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke camera voor handbal te fotograferen?

    Hallo,

    nadat ik 2 jaar lang met een Nikon Coolpix P100 heb gefotografeerd, ben ik niet meer tevreden van mijn foto's.
    Ik gebruik mijn camera vooral om handbal te fotograferen.

    Nu vroeg ik me af welke camera onder de 700 euro hiervoor geschikt is.
    Iemand misschien tips? Want ik zie zelf door de bomen het bos niet meer.

    Alvast bedankt!
    Last edited by Caroline2212; 30 november 2012, 18:10.

  • #2
    Re: Welke camera voor handbal te fotograferen?

    ben geen handbal kenner. maar ik vermoed dat dit meestal in een (slecht) verlichte sporthal is? slecht licht= hoge iso+licht sterke lenzen sport = snelle focus?
    voor 700 euro ken ik geen dslr maar misschien dat je eens kan kijken bij toestellen zoals de sony nex of zo, maar daar ken ik geen bal van.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: Welke camera voor handbal te fotograferen?

      Dslr (= betere focus zeker voor beweging dan elke systeemcamera) een 2e hands Nikon D90 met 18-105 mm lens ligt ruim binnen uw budget en is een ideale set voor de prijs.

      Comment


      • #4
        Re: Welke camera voor handbal te fotograferen?

        Een toestel met een heel goede hoge iso (in de dslr wereld) kan je niet betalen met je budget dus dat vergeten we al.
        Verder heb je lichtsterke, snelle en lange lens nodig, iets wat helaas snel heel veel geld kan kosten, dus zal je sowieso beperkt zijn tot
        • de goedkopere third party merken zoals Sigma
        • de iets kortere maar toch nog lichtsterke lenzen zoals de 85mm f1.8 of de 100mm f2 (ik weet niet hoe dicht je juist kan geraken bij de spelers
        • een tweedehandse 70-200 f4 zoom maar de iso zal dan iets hoger moeten


        Van Nikon heb ik niet veel kaas gegeten dus daarbij kan ik je niet echt helpen.
        Bij Canon zou ik voor een tweedehandse body zoals de 50D gaan in combinatie met een 100mm f2 of een tweedehandse Sigma 70-200 f2.8, afhankelijk van hoe dicht je bij je onderwerpen kunt geraken... Het zou wel iets boven je budget uitkomen, ik schat zo'n 900 tot 1000 euro maar het is ongetwijfeld de moeite om toch net dat beetje meer uit te geven imo
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Welke camera voor handbal te fotograferen?

          Een f/4 is moeilijker voor handbal, te weinig licht voor de meeste zalen, ik zou inderdaad een Nikon 85mm 1.8 (af-s versie is enorm scherp, een 50mm 1.8 is een goedkopere optie als je wat dichter bij de spelers kan komen)nemen. Een Nikon D90 is toch een stop beter bij weinig licht en heeft naar mijn smaak ook wat betere kleuren.

          Comment


          • #6
            Re: Welke camera voor handbal te fotograferen?

            Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
            Dslr (= betere focus zeker voor beweging dan elke systeemcamera) een 2e hands Nikon D90 met 18-105 mm lens ligt ruim binnen uw budget en is een ideale set voor de prijs.
            Is nieuw te krijgen voor dat budget .zie bv foka nl cameranu nl en er zullen nog wel plaatsen zijn waar je de D90 met 18-105 nieuw kan kopen aan mi 700 euro

            Comment


            • #7
              Re: Welke camera voor handbal te fotograferen?

              Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
              Is nieuw te krijgen voor dat budget .zie bv foka nl cameranu nl en er zullen nog wel plaatsen zijn waar je de D90 met 18-105 nieuw kan kopen aan mi 700 euro
              Maar als hij dit tweedehands aanschaft is er ook nog plaats voor een 85mm 1.8G.

              Comment


              • #8
                Re: Welke camera voor handbal te fotograferen?

                En een Nikon D3200? Zou dat iets zijn?

                Comment


                • #9
                  Re: Welke camera voor handbal te fotograferen?

                  Dat zou zeker lukken, maar de focus is net iets trager dan bij een D90/D7000,... Je kan misschien ook eens kijken naar de nieuwe D5200, die heeft het focussysteem van de D7000 overgenomen (wat zeer positief is). De beeldkwaliteit van de D5200 zal waarschijnlijk nog beter zijn dan die van de D3200/D90/D7000 doordat het nieuwere technologie is.

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb zelf behoorlijk wat jaren gehandbald, maar nooit foto's van genomen

                    Qua lens zou ik opteren voor een 85mm 1.8f. De 70-200mm 2.8f van Sigma zou ook geweldig zijn, maar die kost los al ca 1300 euro, geen optie dus...

                    Qua body zou ik absoluut kiezen voor de Nikon D3200. Idd, de D5200 is nieuwer en qua focus systeem beter, maar de body alleen heb je niet voor 700 euro, laat staan met een lens.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke camera voor handbal te fotograferen?

                      Ik ken het probleem, niet in het kader van handbal maar wel in het kader van karate, wat volgens mij nog een stuk moeilijker is.
                      Je hebt nood aan een SLR camera die geen problemen geeft op 2000 ASA en een snelle autofocus heeft. Een snelle motor is meegenomen.
                      Ik ben twee weken geleden nog gaan fotograferen op de beker van Oostkamp en de autofocus stond zowat gloeiend.

                      Je hoort hier wel meer dat de de fotograaf belangrijk is en de camera niet maar voor dit soort fotografie klopt dit echt niet.
                      Zelfs een D2x met een 17-55/2.8 is hier op het randje, en nu spreek ik uit ervaring.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke camera voor handbal te fotograferen?

                        een camera is één ding, maar de lens is zelfs nog belangrijker... click

                        kies vooral een camera die hoog in de ISO's kan, die snelle AF, erbij dat kan je niet betalen (da's een D700), maar met een D3200 kan je al heel wat...
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke camera voor handbal te fotograferen?

                          Er wordt gesproken over een 85mm 1.8 lens, is het niet zo dat je dan wel heel weinig scherpte diepte hebt.
                          En dan op die snelheid van bewegen ga je denk ik toch niet veel scherpe foto's hebben denk ik.
                          Of toch op het verkeerde punt scherp zitten. Don't shoot me if i'm wrong.
                          Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke camera voor handbal te fotograferen?

                            Ik zou voor een Canon 40D/50D gaan met een 85mm f/1.8 of een 100mm f/2. Deze staan bekend om hun snelle focus voor sportfotografie, terwijl bij de Nikon versies 85mm toch dikwijls gezegd wordt dat de autofocus precies is, maar niet speciaal snel. Met genoemde toestel en lenzen heb je een goed setje waar je heeeel wat betere foto's mee gaat maken voor handbal dan met je coolpix. Nog een 18-55IS kitlensje erbij (kost maar 60 euro oid) en je hebt een polivalente, goed presterende set.
                            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke camera voor handbal te fotograferen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                              Er wordt gesproken over een 85mm 1.8 lens, is het niet zo dat je dan wel heel weinig scherpte diepte hebt.
                              En dan op die snelheid van bewegen ga je denk ik toch niet veel scherpe foto's hebben denk ik.
                              Of toch op het verkeerde punt scherp zitten. Don't shoot me if i'm wrong.
                              Met een heel kleine scherptediepte wordt het inderdaad moeilijk om actiefoto's te maken, toch zeker als de actie alle mogelijke richtingen uit kan gaan.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X