Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera het best kopen??!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Welke camera het best kopen??!

    Heeft niets met licht te maken maar met beeldhoek. Je zou eens een camera kunnen lenen. Een 50mm binnen is goed voor hier en daar een detail of portret. Op een crop camera wordt dit al een kleine tele. Maar het gevoel van ruimte ga je er niet mee weergeven. Vroeger waren er zo lijsten van lenzen en stond er dan hetzelfde onderwerp bij, gefotografeerd met elke beeldhoek vanop dezelfde plaats.

    Comment


    • #32
      Re: Welke camera het best kopen??!

      Een FL50mm 1.8 gaat niet passen op je EF-S vatting van je body.

      Waarom niet starten met urbex met een standaard kitlens ? Als je dan later breder wil kan je nog altijd de 10-18mm erbij kopen. Een kitlens ga je meer aan hebben dan een vaste 50mm lens.

      mir
      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

      Comment


      • #33
        Re: Welke camera het best kopen??!

        Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
        Een FL50mm 1.8 gaat niet passen op je EF-S vatting van je body.

        Waarom niet starten met urbex met een standaard kitlens ? Als je dan later breder wil kan je nog altijd de 10-18mm erbij kopen. Een kitlens ga je meer aan hebben dan een vaste 50mm lens.

        mir
        50mm lens: https://vinkacademy.nl/fotografietip...ens-must-have/

        Comment


        • #34
          Re: Welke camera het best kopen??!

          Wat is het verschil tussen:

          Canon EF-S 10-18mm F4.5-5.6 IS STM

          En

          Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS STM Bulk

          Welke neem ik het beste?

          Comment


          • #35
            Re: Welke camera het best kopen??!

            De eerste is een extreme breedhoek, de tweede een standaardzoom.

            Comment


            • #36
              Re: Welke camera het best kopen??!

              Oorspronkelijk geplaatst door InterestedBoy_2002 Bekijk bericht
              Wat is het verschil tussen:

              Canon EF-S 10-18mm F4.5-5.6 IS STM

              En

              Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS STM Bulk

              Welke neem ik het beste?
              Er is nog werk aan de winkel Misschien deze link eens lezen : https://vinkacademy.nl/fotografietip...and-objectief/

              De 10-18 en 18-55mm zijn 2 totaal verschillende lenzen. Maar ze vullen elkaar dus perfect aan.

              mir
              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

              Comment


              • #37
                Re: Welke camera het best kopen??!

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Zoek U een 50mm vaste lens ipv die kitlens. Kwaliteit is een pak beter, en die 50mm lenskes kosten echt weinig.
                Veel te veel tele voor urbex foto' s op een 1,6 crop denk ik.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #38
                  Re: Welke camera het best kopen??!

                  Oorspronkelijk geplaatst door InterestedBoy_2002 Bekijk bericht
                  Wat is het verschil tussen:

                  Canon EF-S 10-18mm F4.5-5.6 IS STM

                  En

                  Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS STM Bulk

                  Welke neem ik het beste?
                  Allebei. Hoe vaak moeten we het nog zeggen.

                  Neem de 18-55 met IS. Dat ga je nodig hebben omdat je maar een F5.6 hebt op 55mm. Anders kom je in de problemen, of je moet op statief werken.

                  Een 50/1.8 is ook mogelijk voor detailopnames.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

                  Comment


                  • #39
                    Re: Welke camera het best kopen??!

                    Ik zou beginnen met een Canon 750D met de 18-55 IS lens : https://www.eglobalcentral.eu/canon-...r-camera.html#
                    Komt op 488 euro. En met de rest van je centen zou ik een statief kopen. Zo heb je al een goede basis om te starten. Later kan je dan altijd indien nodig nog een 10-18mm erbij kopen.
                    De 7XXD reeks is toch een klasse hoger dan de 1300D dat je voor ogen had.
                    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                    Comment


                    • #40
                      Re: Welke camera het best kopen??!

                      Kijk nog even op Konijnenberg. Voor jouw budget heb je:
                      Canon EOS 1300D + 18-55mm III: €327,00.
                      Canon EF-S 10-18mm F4.5-5.6 IS STM: €228,00
                      SanDisk SDHC Extreme 32GB 90MB/s V30: €25,90
                      Of totaal: €580,90
                      Keuze voor 18-55 of 10-18 stelt zich zelfs niet eens: je hebt ze allebei voor die prijs, goed hé?
                      Ik heb er vorige post niet aan gedacht, maar de kaartlezer zal allicht ook niet nodig zijn omdat de camera Wifi heeft.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Welke camera het best kopen??!

                        Oorspronkelijk geplaatst door InterestedBoy_2002 Bekijk bericht
                        Dat is zoiets dat je overal hoort maar geen kat die dat echt meent. Iedereen praat iedereen na.

                        Ten eerste gaat het over de 50mm brandpuntsafstanf op een full frame. Voor een crop camera wordt dat een 35mm of zoiets om dezelfde beeldhoek te hebben.

                        Dan hoor je een hoop gelul over dat die beeldhoek overeenkomt met "de natuurlijke kijkhoek van je oog". Wel als ik een door de zoeker kijk met een 50mm dan zie ik veel en veel minder dan wat ik zie met mijn ogen. Dat komt voor mij veel beter overeen met een 35mm (een 24mm op een crop of de 55mm op mijn 6x4.5, of een 45mm op de 6x4.5 crop).

                        Die 50mm op je crop (als je die 1300D kiest) is ongeveer gelijk aan de beeldhoek van een 75-80mm op een full frame camera. Dat is wat ze gebruiken om een portret van je hoofd en schouders te maken. Niet het soort ruimte gevoel dat je bij urbex wil bekomen.

                        Nu als je meer wil doen dan enkek urbex, neem dan ofwel de 18-55 erbij, ofwel de 24 stm, ofwel een 50. Maar als enige lens bij een (relatief) extreme groothoek is dat een te beperkende keuze. Zeker als beginner.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Welke camera het best kopen??!

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          Dan hoor je een hoop gelul over dat die beeldhoek overeenkomt met "de natuurlijke kijkhoek van je oog". Wel als ik een door de zoeker kijk met een 50mm dan zie ik veel en veel minder dan wat ik zie met mijn ogen. Dat komt voor mij veel beter overeen met een 35mm (een 24mm op een crop of de 55mm op mijn 6x4.5, of een 45mm op de 6x4.5 crop).
                          Daarom werken ook veel Magnum/reporage fotografen met een 35mm lens in plaats van de 50mm lens.

                          Maar misschien is 50mm wel de beeldhoek van een enkele oog. Even geen zin om het te testen.
                          Waar een wil is, is een weg
                          ---------------------------------

                          Comment


                          • #43
                            Re: Welke camera het best kopen??!

                            Wat is de beeldhoek van een oog? Door één oog ziek ik een beeld van meer dan 100 graden, maar ik weet ook donders goed dat dat beeld gevormd wordt in mijn hoofd met een razend snel bewegend oog en stil houden is geen optie.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #44
                              Re: Welke camera het best kopen??!

                              Vandaar dat ik ook een 35mm en geen 50mm heb als prime op mijn crop toestel. Ik heb ook de 50mm gehad (overal gelezen en gehoord dat dit een must-have is en quasi geen geld kost) om dan vast te stellen dat die meer in de kast bleef staan. Mijn 35mm gebruik ik dan weer wel vaker: kost ook quasi geen geld, weegt amper iets en levert scherpe beelden af.

                              Voor urbex zou ik dan ook breed gaan. Zeker niet kiezen voor een 50mm prime. Zoals hierboven al voorgesteld, ga voor een instapmodel met kitlens, eventueel aan te vullen met een 10-18 of 10-20. De grootste fout die je als beginner kan maken is nu een setje kopen dat overkill is wanneer dan blijkt dat urbex je niet ligt...
                              Sony α7ii
                              5OOpx

                              Comment


                              • #45
                                Re: Welke camera het best kopen??!

                                Oorspronkelijk geplaatst door -Dee- Bekijk bericht
                                Vandaar dat ik ook een 35mm en geen 50mm heb als prime op mijn crop toestel. Ik heb ook de 50mm gehad (overal gelezen en gehoord dat dit een must-have is en quasi geen geld kost) om dan vast te stellen dat die meer in de kast bleef staan. Mijn 35mm gebruik ik dan weer wel vaker: kost ook quasi geen geld, weegt amper iets en levert scherpe beelden af.

                                Voor urbex . De grootste fout die je als beginner kan maken is nu een setje kopen dat overkill is wanneer dan blijkt dat urbex je niet ligt...
                                Dit is een waarheid als een koe!!!
                                Gewoon één toestel en één lens erbij en wachten of alles naar wens verloopt ; die andere lenzen gaan echt niet lopen!!

                                Comment

                                Working...
                                X