Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk merk?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk merk?

    Misschien een vraag die niet te beantwoorden is. Onlangs mijn eerste dslr camera gekocht, van Canon. Heb vroeger veel analoog gefotografeerd en ook zelf ontwikkeld en afgedrukt. Ik had een Nikon. Vandaar dat ik nog steeds een zwak voor Nikon heb. Ik heb nog maar één Canon lens in bezit, dus kan nog altijd overschakelen naar Nikon. Maar ik vraag me nu af, de dslr camera's van tegenwoordig zijn allemaal goed. Misschien heeft het qua kwaliteit geen belang meer voor welk merk je kiest. Misschien toch terug naar Nikon gaan? Zuiver gevoelsmatig. Zoals ik al zei, heeft het nog belang voor welk merk je kiest?

  • #2
    Re: Welk merk?

    Ik snap niet waarom dat "het merk" je uitgangspunt is. Feitelijk zal je eerst moeten onderzoeken waar heen wilt met je fotografie, daarbij passende objectieven zoeken en dan komt de body vanzelf erbij.

    Comment


    • #3
      Re: Welk merk?

      Oorspronkelijk geplaatst door Schutters Bekijk bericht
      Misschien een vraag die niet te beantwoorden is. Onlangs mijn eerste dslr camera gekocht, van Canon. Heb vroeger veel analoog gefotografeerd en ook zelf ontwikkeld en afgedrukt. Ik had een Nikon. Vandaar dat ik nog steeds een zwak voor Nikon heb. Ik heb nog maar één Canon lens in bezit, dus kan nog altijd overschakelen naar Nikon. Maar ik vraag me nu af, de dslr camera's van tegenwoordig zijn allemaal goed. Misschien heeft het qua kwaliteit geen belang meer voor welk merk je kiest. Misschien toch terug naar Nikon gaan? Zuiver gevoelsmatig. Zoals ik al zei, heeft het nog belang voor welk merk je kiest?
      Het belangrijkste is dat de camera goed aanvoelt voor jou persoonlijk
      Elk merk heeft voor- en nadelen...

      Comment


      • #4
        Re: Welk merk?

        Nikon is beter dan Fuji, Fuji is beter dan Sony, Sony is beter dan Canon, Canon is beter dan Olympus en Olympus is beter dan Nikon

        Ofte dat heeft nog nooit veel verschil gemaakt
        Nikon shooter - Samyang fan

        Comment


        • #5
          Re: Welk merk?

          Naar kwaliteit van beelden toe zitten de grote merken elkaar echt op de hielen. Je kan niet zomaar stellen dat het ene merk echt noemenswaardig, laat staan uitmuntend, veel beter is dan het andere.

          De merken Canon en Nikon zijn echte marktleiders op vlak van DSLR. Pentax bied ook heel mooi materiaal.
          Sony gebruikt een andere technologie en begint nu ook mooi aan te sluiten bij de top naar prestaties toe.

          Er zijn verschillen in specificaties waar de een niet onder doet voor de andere maar sommige dingen moet je met en korrel zout nemen. Het is niet omdat camera x een ISO heeft tot 1.000.000 dat het beeld ook om aan te zien is. Andere specificaties zullen dan eerder gelijklopend zijn met de prijs. Hoe meer je betaald hoe meer mogelijkheden.

          Maar het belangrijkste is de ervaring en toepassing in het veld. Waar kan ik het meest flexibel mee overweg en welk merk bied mij de meeste uitbreidingsmogelijkheden?
          En dan kom je al snel tot vaststelling dat de merken Canon en Nikon niet voor niets marktleiders zijn. Het aanbod van toebehoren is fenominaal daar waar ander merken sterk achter blijven.
          Dat is wat je zal ondervinden in het veld. Welke flitsen kan ik aansturen? Welke flitsmerken zijn compatibel? Kan ik lenzen kopen van andere merken?
          En dan kom je steeds terug bij Canon en Nikon en dus zou ik je ook adviseren om in deze merken hun aanbod te gaan kijken.
          De verschillen tussen Canon en Nikon zijn extreem klein. Canon houd van meer afgelikte menu´s en instellingen daar waar Nikon graag het soms iets moeilijker maakt dan nodig.
          Sony houd er van om veel snufjes in hun camera´s te stoppen maar een gevorderd fotograaf gebruikt die toch niet.

          Alternatief scoort Fuji erg goed. Het is een totaal ander beleving over hoe je beeld tot stand komt. Eigenlijk moet je niets meer kennen van de technologie er achter want het wordt je allemaal in de schoot gesmeten. Ik zie veel mensen mooie beelden maken hiermee MAAR de vraag is of ze echt wel kunnen fotograferen. En dan zie je dat eens de beelden meer complex worden net veel van die mensen in de problemen komen. Fuji scoort ook niet erg goed naar mogelijkheden om uit te breiden.

          Finaal zal het uw kennis zijn die je toelaat mooie beelden te maken en is de camera verder van ondergeschikte orde.
          Als je dan de prijs mee in rekening brengt blijf je terug komen bij Canon en Nikon.

          Comment


          • #6
            Re: Welk merk?

            Bedankt voor de reacties. Hier kan ik wat mee.

            Comment


            • #7
              Re: Welk merk?

              Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
              Naar kwaliteit van beelden toe zitten de grote merken elkaar echt op de hielen. Je kan niet zomaar stellen dat het ene merk echt noemenswaardig, laat staan uitmuntend, veel beter is dan het andere.

              De merken Canon en Nikon zijn echte marktleiders op vlak van DSLR. Pentax bied ook heel mooi materiaal.
              Sony gebruikt een andere technologie en begint nu ook mooi aan te sluiten bij de top naar prestaties toe.

              Er zijn verschillen in specificaties waar de een niet onder doet voor de andere maar sommige dingen moet je met en korrel zout nemen. Het is niet omdat camera x een ISO heeft tot 1.000.000 dat het beeld ook om aan te zien is. Andere specificaties zullen dan eerder gelijklopend zijn met de prijs. Hoe meer je betaald hoe meer mogelijkheden.

              Maar het belangrijkste is de ervaring en toepassing in het veld. Waar kan ik het meest flexibel mee overweg en welk merk bied mij de meeste uitbreidingsmogelijkheden?
              En dan kom je al snel tot vaststelling dat de merken Canon en Nikon niet voor niets marktleiders zijn. Het aanbod van toebehoren is fenominaal daar waar ander merken sterk achter blijven.
              Dat is wat je zal ondervinden in het veld. Welke flitsen kan ik aansturen? Welke flitsmerken zijn compatibel? Kan ik lenzen kopen van andere merken?
              En dan kom je steeds terug bij Canon en Nikon en dus zou ik je ook adviseren om in deze merken hun aanbod te gaan kijken.
              De verschillen tussen Canon en Nikon zijn extreem klein. Canon houd van meer afgelikte menu´s en instellingen daar waar Nikon graag het soms iets moeilijker maakt dan nodig.
              Sony houd er van om veel snufjes in hun camera´s te stoppen maar een gevorderd fotograaf gebruikt die toch niet.

              Alternatief scoort Fuji erg goed. Het is een totaal ander beleving over hoe je beeld tot stand komt. Eigenlijk moet je niets meer kennen van de technologie er achter want het wordt je allemaal in de schoot gesmeten. Ik zie veel mensen mooie beelden maken hiermee MAAR de vraag is of ze echt wel kunnen fotograferen. En dan zie je dat eens de beelden meer complex worden net veel van die mensen in de problemen komen. Fuji scoort ook niet erg goed naar mogelijkheden om uit te breiden.

              Finaal zal het uw kennis zijn die je toelaat mooie beelden te maken en is de camera verder van ondergeschikte orde.
              Als je dan de prijs mee in rekening brengt blijf je terug komen bij Canon en Nikon.
              wat Fuji betreft begrijp ik helemaal niet hetgeen U schrijft... camera's worden de "hemel" ingeprezen net doordat ze het "echte" fotograferen toelaten. Dan ook nog besluiten dat bij mooie beelden de vraag moet gesteld worden of men kan fotograferen ....en wat wordt er bedoeld met uitbreidingsmogelijkheden... voor alle duidelijkheid ben zelf Canon en Fuji gebruiker... ik kan dus schrijven met enige kennis van zaken over deze twee systemen. Om kort te gaan voor algemene fotografie, street, model, enz... scoort fuji zeer hoog... voor actie/sport/birds... zijn de traditionele DSLR nog altijd meester. Just my 2 cts.
              nikon coolpix s9100

              Comment


              • #8
                Re: Welk merk?

                Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht

                Alternatief scoort Fuji erg goed. Het is een totaal ander beleving over hoe je beeld tot stand komt. Eigenlijk moet je niets meer kennen van de technologie er achter want het wordt je allemaal in de schoot gesmeten. Ik zie veel mensen mooie beelden maken hiermee MAAR de vraag is of ze echt wel kunnen fotograferen. En dan zie je dat eens de beelden meer complex worden net veel van die mensen in de problemen komen. Fuji scoort ook niet erg goed naar mogelijkheden om uit te breiden.
                Hier moest ik toch eens ferm mee lachen. Meen je dat nu? Heb jij al met Fuji gefotografeerd?
                Heb jaren met Nikon gewerkt en nu met Fuji, en zie niet in waarom dit iets aan de "technologische" kennis zou veranderen? Een Fuji werkt net zoals alle andere camera's (alleen wat handiger omdat je meer knoppen hebt en minder snel in menu's moet duiken). Je kan zowel volledig manueel als volledig automatisch werken. Ik zie trouwens ook Canon en Nikon gebruikers die continu hun camera op automatisch hebben staan. Wat is het verschil?
                Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                Comment


                • #9
                  Re: Welk merk?

                  @ TS: Kijk gewoon even naar het koopadvies van DPReview. Dan kan je gericht zoeken naar wat bij jouw behoeften aansluit, dus niet noodzakelijk wat een oorlogsjournalist of voetbalverslaggever nodig heeft. Ze zitten er gewoonlijk niet ver naast vind ik. En deze worden ook regelmatig aangepast met nieuwe producten :

                  Find our comprehensive collection of camera and lens buying guides, arranged both by price, and by use-case. Whatever kind of photography you enjoy, we'll help you find something to suit your needs — and your budget.



                  Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                  vaststelling dat de merken Canon en Nikon niet voor niets marktleiders zijn.

                  Sony houd er van om veel snufjes in hun camera´s te stoppen maar een gevorderd fotograaf gebruikt die toch niet.

                  Als je dan de prijs mee in rekening brengt blijf je terug komen bij Canon en Nikon.
                  Er zijn redelijk wat marktsegmenten en delen van de wereld waarin beide traditionele producenten niet langer marktleider zijn.
                  Je zou ervan verschieten hoeveel "gevorderde" fotografen van nieuwe functionaliteit gebruik maken, of dan nu van Sony, Fuji of Canikon is maakt niet uit.
                  En ik denk niet dat Canikon een uitgesproken betere verhouding prijs/kwaliteit bieden, althans niet voor het materiaal dat mij interesseert.
                  Last edited by K-2; 14 september 2018, 09:28.
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk merk?

                    Wat ik de studenten altijd aanraad , indien ze vragen " welk toestel ?" , is " ga naar de Mediamarkt( daar staan vnl. de instapmodellen, allemaal goed om mee te starten ), neem ze één voor één vast en voel wat jou ligt !! MAAR laat je niet verleiden om er iets te kopen !!!"
                    Maw, ergonomie is oh zo belangrijk !! De twee hoofdmerken in DSLR hebben gelijkwaardige tegenhangers...

                    Mocht je al weten welk type fotografie jou ligt , dan zou je n bepaald merk kunnen prefereren, om een voorbeeld te geven ... inzake bvb tilt en shift objectieven, heeft Canon meer objectieven in zijn mars, voor Macro bvb hebben ze de MP-E65, objectieven waar Nikon weinig / antwoord op heeft ! Ook een tijd geweest dat Canon inzake supertelelensen te preferen was, zowel inzake prijs als aanbod...

                    Dus wel "ambetant" , dat je eigenlijk pas na een zekere tijd tot het besef komt dat je eigenlijk beter merk A of B gekocht had.... Want ja, je stapt in een systeem , en al het glas dat je koopt is enkel bruikbaar in dat merk.
                    Achteraf wisselen is een pijnlijke/kostbare affaire !

                    Na een tijd leer je ook "verstandig " aankopen.... tweedehands ( kwalitatief) glas bvb ! rReden ook om te kiezen voor de twee hoofdmerken , inzake aanbod op de tweedehands markt !

                    In a nutshell, beide merken zijn min of meer gelijkwaardig ( Er zijn fotografen die met Nikon werken , maar zich toch een Canon camera gekocht hebben om bvb louter met een Canon t/s 24 ii te kunnen werken ...! ).

                    De ergonomie is BELANGRIJK , de camera is een tool !Ligt ie niet goed in de hand, dan neem je hem ook niet graag /dikwijls ter hand !!
                    Groetjes

                    Lukathi

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk merk?

                      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                      Alternatief scoort Fuji erg goed. Het is een totaal ander beleving over hoe je beeld tot stand komt. Eigenlijk moet je niets meer kennen van de technologie er achter want het wordt je allemaal in de schoot gesmeten.
                      Dit moet je toch eens uitleggen want dat snap ik toch totaal niet... Wat verschil is er met Fuji tov alle andere merken dan buiten het feit dat je sluitertijd, iso, diafragma en exposure direkt met knoppen kunt verdraaien?

                      Wat is er technologisch beter dan?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk merk?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
                        De ergonomie is BELANGRIJK , de camera is een tool !Ligt ie niet goed in de hand, dan neem je hem ook niet graag /dikwijls ter hand !!
                        De handling is nog belangrijker. Ik heb Nikons en Oly's OM-D, die liggen beide perfect in de hand, maar de werking van de Nikons is logisch en van de Oly's onlogisch(onbegrijpelijk?).
                        Auto iso: Nikon sluitertijd moet langer zijn dan 1/f, dan gaat de iso omhoog, Oly iso gaat zeer hoog en sluitertijd naar zeer kort. De handig gekleurde knopjes op de Oly zijn in het donker niet te herkennen.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment

                        Working...
                        X