Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat om zand van de lens te halen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat om zand van de lens te halen?

    Misschien een onnozele vraag, maar ik maak veel foto's in een heel zanderige omgeving (jumpings met paarden) – wat raden jullie aan om de lens stofvrij te houden? Ieder half uur zit er weer een laagje stof op...

  • #2
    Re: Wat om zand van de lens te halen?

    Blaasbalgje, borsteltje en daarna pas een doekje gebruiken
    zoiets dus https://www.cameranu.nl/nl/p620965/c...caAlIrEALw_wcB

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Wat om zand van de lens te halen?

      UV filter. Koop een goede kwaliteit: helder glas, nano coating ... (B+W, Hoya, Haida ...) Beter een filter reinigen dan het frontelement van je lens.

      Reinigen zou ik dan doen met een blaasbalgje en nadien eventueel met het borsteltje ve lenspen zoals Sieg al aangaf.

      Comment


      • #4
        Re: Wat om zand van de lens te halen?

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Blaasbalgje, borsteltje en daarna pas een doekje gebruiken
        zoiets dus https://www.cameranu.nl/nl/p620965/c...caAlIrEALw_wcB

        grts
        Sieg
        Ik gebruik zo'n borsteltje dat bij in die set zit, en dat is volgens mij de handigste manier om stof van het frontelement te halen zonder iets te beschadigen.
        Met zo'n borsteltje draai je niet over de lens, je veegt voorzichtig van de ene naar de andere kant zodat de stofdeeltjes altijd naar buiten worden geveegd, en dat ze niet onder de haartjes blijven zitten waardoor ze schade kunnen veroorzaken.
        Draai dus niet met het borsteltje over het lenselement, veeg de stofdeeltjes altijd meteen naar de buitenkant.
        Blijf ook altijd met je vingers van de haartjes, want als je dat wel doet, dan blijven de stofdeeltjes er nadien gemakkelijker aan kleven.

        Een blaasbalg is meestal niet genoeg, maar als er erg veel zand op het frontelement zit, dan kan het wel nodig zijn om daar al een deel van weg te blazen voor je er met een borsteltje aan komt.

        Het is ook zo dat kleine stofjes op het frontelement eigenlijk niet echt problemen geven, want die zie je toch niet op de foto zelf (in tegenlicht kunnen ze wel voor meer lensflare zorgen, en bij extreme breedhoeklenzen zoals bijvoorbeeld fisheye lenzen kunnen ze in bepaalde omstandigheden wel zichtbaar worden).
        Daarom is het zeker niet nodig om de hele tijd over het frontelement te vegen, elke keer dat je er met iets aan komt is er een kans op beschadiging van de coating.
        Ik ken zelf iemand die constant met een doekje over het frontelement van de lens aan het wrijven was, en daardoor was de coating van het frontelement van die lens na een jaar zodanig beschadigd waardoor de kwaliteit van de foto's er flink op achteruit gegaan was (vooral in omstandigheden waarbij er direct zonlicht op het frontelement terecht kwam).
        De beste raad is dus eigenlijk: blijf er zoveel mogelijk af, alleen als het echt nodig is reinig je het frontelement, en dan op een manier waarbij je zeker niet met de stofdeeltjes (zandkorreltjes) blijft wrijven over de coating van het frontelement.

        In heel stoffige omstandigheden gebruik ik ook wel eens een uv-filter, maar ook dat kan in bepaalde omstandigheden de beeldkwaliteit verminderen.
        Ik heb ooit foto's gemaakt op een motorcross, en daar kan ik het wel aanraden om een uv-filter te gebruiken omdat daar soms wel wat meer opvliegt dan alleen maar wat stof (zeker als je per ongeluk op de verkeerde plaats staat, dan kunnen er wel eens steentjes naar je toe komen vliegen...).
        Last edited by Black B@ndit; 14 juli 2018, 07:11.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Wat om zand van de lens te halen?

          Gebruik zo een "rocket", kan je krachtig mee blazen en had me ook een scheerborstel gekocht, ook handig !
          Groetjes

          Lukathi

          Comment


          • #6
            Re: Wat om zand van de lens te halen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            In heel stoffige omstandigheden gebruik ik ook wel eens een uv-filter, maar ook dat kan in bepaalde omstandigheden de beeldkwaliteit verminderen.
            Niet akkoord. Dat argument wordt steevast naar boven gehaald als het om filters gaat en wordt niet gestaafd door testen/reviews.
            Voorwaarde is wel dat je een goede kwaliteit koopt.

            Ik gebruik een B+W UV XSpro met nanocoating en heb de test zelf gedaan.
            Foto's in verschillende omstandigheden (tegenlicht en al) en de crops op 100%, 200% en 400% naast elkaar bekeken in PS.
            Ik kon dus zelfs met "pixelpeepen" geen verschil merken: scherpte, flares, colorshift etc ...

            Soit, ik heb met mijn UV filter geen verlies.
            Wat ik daarentegen win: perfect proper lensoppervlak voor het leven, bescherming tegen zand, stof, regen, ergens tegenaan stoten etc... en niet vergeten dat het oppervlak ve filter veel makkelijker reinigt (is vlak) dan de licht bolvormige frontlens.

            Comment


            • #7
              Re: Wat om zand van de lens te halen?

              Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
              Soit, ik heb met mijn UV filter geen verlies.
              Wat ik daarentegen win: perfect proper lensoppervlak voor het leven, bescherming tegen zand, stof, regen, ergens tegenaan stoten etc... en niet vergeten dat het oppervlak ve filter veel makkelijker reinigt (is vlak) dan de licht bolvormige frontlens.
              +1
              Mee in mijn zak de eerder genoemde 'Rocket' en je zit gebeiteld. Frontelementen heb ik nog nooit gekuist (en ik spreek over decennia).

              Tjerri

              Comment


              • #8
                Re: Wat om zand van de lens te halen?

                Foto's in verschillende omstandigheden (tegenlicht en al) en de crops op 100%, 200% en 400% naast elkaar bekeken in PS.
                Ik kon dus zelfs met "pixelpeepen" geen verschil merken: scherpte, flares, colorshift etc ...


                Wel dan bent gij niet ver genoeg in den extremen bekomen.

                Comment


                • #9
                  Re: Wat om zand van de lens te halen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                  Niet akkoord. Dat argument wordt steevast naar boven gehaald als het om filters gaat en wordt niet gestaafd door testen/reviews.
                  Voorwaarde is wel dat je een goede kwaliteit koopt.

                  Ik gebruik een B+W UV XSpro met nanocoating en heb de test zelf gedaan.
                  Foto's in verschillende omstandigheden (tegenlicht en al) en de crops op 100%, 200% en 400% naast elkaar bekeken in PS.
                  Ik kon dus zelfs met "pixelpeepen" geen verschil merken: scherpte, flares, colorshift etc ...

                  Soit, ik heb met mijn UV filter geen verlies.
                  Wat ik daarentegen win: perfect proper lensoppervlak voor het leven, bescherming tegen zand, stof, regen, ergens tegenaan stoten etc... en niet vergeten dat het oppervlak ve filter veel makkelijker reinigt (is vlak) dan de licht bolvormige frontlens.
                  Wel, als jij daarvan zo overtuigd bent en daarmee gelukkig bent, blijf dan vooral dit stuk extra glas voor je frontlens gebruiken [emoji16].

                  Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
                  Greetz Geert.
                  Canon gerief...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat om zand van de lens te halen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                    Wel, als jij daarvan zo overtuigd bent en daarmee gelukkig bent, blijf dan vooral dit stuk extra glas voor je frontlens gebruiken [emoji16].

                    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
                    Koop ook meteen een (kwaliteits) uv filter en die gaat op een nieuw objectief alvorens ik er één foto mee neem ! Prefereer de extra bescherming over het (weinige) kwaliteitsverlies !Maar nogmaals, kwaliteit !!
                    Groetjes

                    Lukathi

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat om zand van de lens te halen?

                      Ik zweer nu bij die nieuwe professionele microvezeldoekjes die ook voor glazen en dergelijke in cafés en restaurants worden gebruikt. Krasvrij en het ontvet ook. Vroeger moest ik een groot model doek gebruiken, tegenwoordig maken ze dezelfde doekjes, maar kleiner, specifiek voor brillen, pc-schermen en gsm's. Ideaal !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat om zand van de lens te halen?

                        Ik gebruik onder geen enkele omstandigheid een UV filter,
                        al mijn objectieven zijn voorzien van ofwel Nikon NC bescherming of Hoya HDX protector beschermglazen.
                        Ik weet trouwens niet waarom ik een UV block op een digitale sensor zou gebruiken....
                        En over de zin of de onzin van filters is hier reeds veel gepraat in het verleden.
                        Weet trouwens dat de peperdure Nikon 500mm 600mm enz. van fabriek uit voorzien zijn van protector glazen
                        zowel voor als achter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat om zand van de lens te halen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Saskia45 Bekijk bericht
                          Ik zweer nu bij die nieuwe professionele microvezeldoekjes die ook voor glazen en dergelijke in cafés en restaurants worden gebruikt. Krasvrij en het ontvet ook. Vroeger moest ik een groot model doek gebruiken, tegenwoordig maken ze dezelfde doekjes, maar kleiner, specifiek voor brillen, pc-schermen en gsm's. Ideaal !
                          Als daar één klein zandkorreltje onder zit terwijl je over het glas veegt dan is er een heel grote kans dat dat een kras(je) maakt.
                          Net daarom wordt het afgeraden om dat te gebruiken als je stof wil verwijderen.
                          Niet alle stofjes zijn gelijk, maar als er iets bij zit met scherpe randjes, dan is het dus best mogelijk dat je de lens beschadigt terwijl je probeert om het stof te verwijderen, en dat geldt dus ook voor microvezeldoekjes die "speciaal ontworpen" zijn voor het reinigen van brillen en lenzen.
                          Tel daar nog bij dat je zo'n doekje met de hand vastneemt, en dat er daardoor ook nog andere verontreinigingen op het doekje terecht komen (vet bijvoorbeeld) waardoor je nog langer op het lenselement blijft wrijven om de vlekken die je daardoor maakt weer te verwijderen.
                          Ik heb het hier al geschreven, ik ken persoonlijk iemand die op die manier de coating van het frontelement volledig naar de knoppen heeft geholpen.
                          Gelukkig was dat geen heel dure lens (het was een kitlens), maar het was duidelijk te zien aan de foto's dat de coating zijn werk niet meer deed.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment

                          Working...
                          X