Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is een goede lichtmeter ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is een goede lichtmeter ???


    Zoals velen wil ik graag bijleren en ik denk dat het aanschaffen en het leren gebruiken van een lichtmeter een deel kan bijdragen aan het juist maken van foto's.
    Kan er iemand mij zeggen wat ik kan aanzien als een goede lichtmeter zonder dat die mij een arm en een been kost.
    Welk merk en model en zo, en natuurlijk waar ik er eentje kan kopen?

    Bedankt in ieder geval

    James
    Canon 10D

  • #2
    Re: Wat is een goede lichtmeter ???

    Je hebt de keus tussen een gewone analoge of een digitale lichtmeter ( de uitlezing bedoel ik dan ) Ik weet niet of je de lichtmeters met analoge uitlezing nog nieuw kan kopen, maar tweedehands ga je die nog genoeg vinden en aan zeer schappelijke prijzen.Ik had vroeger een minolta met digitale uitlezing en was daar heel tevreden over.Misschien eens kijken naar tweedehandstoestellen.Als je nieuw wil kopen kijk dan eens op het net bij B & H photo ( ik heb daar de mijne gekocht in de tijd, is wel in New York, maar ze verzenden ook internationaal) en met de zeer lage dollarkoers is dat nu wel zeer interessant.Ik heb mijn lichtmeter verkocht voor 200 € ( om een idee te geven )Ik hoop dat je er wat aan hebt.
    Succes met je zoektocht
    Nikon D70 + 18 - 70 mm ED DX + Nikon 50 mm 1.8D + Sigma 70- 300 mm super Apo II + CF Ultra II 1 gb

    Comment


    • #3
      Re: Wat is een goede lichtmeter ???

      Gebruik Sixtomat van Gossen sinds 1960 en werkt nog altijd prima.
      is in 2de-hands zaken zeker nog te vinden
      Henri
      lidnummer: BD0435BE

      Comment


      • #4
        Re: Wat is een goede lichtmeter ???

        En een nieuwe? Wat is de prijs ongeveer?
        En wat is een goede?

        killerke
        www.knfotostudio.be

        Comment


        • #5
          Re: Wat is een goede lichtmeter ???

          Naar't schijnt zijn de Minolta's niet slecht maar dan ben je wel rond de 400€ kwijt voor een nieuwe...

          Comment


          • #6
            Re: Wat is een goede lichtmeter ???

            Oorspronkelijk geplaatst door geertjebeertje
            Naar't schijnt zijn de Minolta's niet slecht maar dan ben je wel rond de 400€ kwijt voor een nieuwe...

            Met de Minolta IV haal je dan ook wel gelijk een flitsmeter in huis hé.
            Ik gebruik deze meter ook en ben daar zeer tevreden van. Met wat zoeken kom je ze ook al wel is tweedehands tegen.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Wat is een goede lichtmeter ???

              Ik heb een Seconic Studio Deluxe L398 waar ik heel tevreden over ben.
              Sinds ik digitaal fotografeer (Canon D10) gebruik ik hem eigenlijk niet meer.
              Hij is in uitstekende staat en van nieuw niet te onderscheiden. Indien u eventueel interesse heeft geef mij dan een seintje.
              Luc
              BD0174BE

              Comment


              • #8
                Re: Wat is een goede lichtmeter ???

                Oorspronkelijk geplaatst door Lucky
                ISinds ik digitaal fotografeer (Canon D10) gebruik ik hem eigenlijk niet meer.
                Ik kan verkeerd zijn, maar ik denk niet dat je nog veel een lichtmeter nodig hebt met de digitale toestellen. Je kan je foto onmiddelijk beoordelen en nazien met de ingebouwde histogram.

                Hubert
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: Wat is een goede lichtmeter ???

                  Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                  Ik kan verkeerd zijn, maar ik denk niet dat je nog veel een lichtmeter nodig hebt met de digitale toestellen. Je kan je foto onmiddelijk beoordelen en nazien met de ingebouwde histogram.

                  Hubert
                  In de studio wordt nog altijd met de losse lichtmeter gewerkt.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat is een goede lichtmeter ???

                    Wij werken hier met een Minolta VF. Kun je normaal vinden via Nederland en Duitsland voor rond de 320 euro. Dat is op dit moment volgens mij wel een goeie en toch nog betaalbare lichtmeter. Voor Sekonic's ben je meestal al snel wat meer kwijt. Tweedehands vind je wel af en toe een Minolta IV, maar die gaan ook als snel 200 euro. Als je echt basic wil beginnen, dan kan je vermoedelijk wel voor minder dan 100 euro een analoge lichtmeter vinden (met een wijzertje)

                    Ook met een digitale camera is een lichtmeter een handig instrument. Zo kan je onmiddellijk beoordelen of je onderwerp langs alle kanten mooi uitgelicht is, en verhinderen dat er bepaalde delen verloren tgv van het mindere dynamische bereik van de digicam.

                    Comment

                    Working...
                    X