Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje G3: belichting blokkeren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje G3: belichting blokkeren

    Ik krijg een beetje zicht op hoe alles werkt bij mijn nieuwe Canon G3. Eén ding is me niet duidelijk. Ik wil de belichting meten op een onderwerp, en dan die belichting vasthouden en de foto herkaderen (in/uitzoomen, andere beelduitsnede,...). Het is me niet zo duidelijk hoe dat moet. Volgens de handleiding moet je daarvoor het knopje */Trash indrukken. Dan verschijnt er inderdaad een sterretje in het display, dat prompt weer verdwijnt bij zoomen.
    De combinatie shutterknop half indrukken en *-knop ingedrukt houden lukt soms wel, soms ook niet. Dat 'soms' intrigeert me. Doe ik iets verkeerd? Het is nogal erg kramp-verwekkend om die twee knopjes tegelijk ingedrukt te moeten houden.
    Weet iemand (uit ervaring, want het handboek brengt geen antwoord) de juiste werkwijze?
    Alvast bedankt.
    Canon Eos 30D - 24-105L f:4

  • #2
    Ik ben niet zeker maar ik denk dat het probleem is dat je terug gaat zoomen. Gaat hij terug focussen, meten etc... Ik ben zeker dat je met gewoon herkadreren zonder zoomen geen probleem zal hebben.
    Maar ik kan mis zijn. Iemand anders?

    Groetjes!!

    Comment


    • #3
      Het ligt idd aan het zoomen, heb het net zelf geprobeerd ...
      EOS 80D

      Comment


      • #4
        Het is niet mogelijk een belichting te meten en daarna in en uit te zoomen. De combinatie van de 2 knoppen is niet nodig.

        Comment


        • #5
          Nooit te vroeg opgeven...
          This is how you do it...

          Als je bvb een spotmeting doet en je wil daarna het beeld herkaderen en in/uitzoomen...
          Doe de meting door op het knopje met het sterretje (*) te drukken. Er verschijnt een diafragma / sluitertijdcombinatie, met groene pijltjes naast (AELock-symbool). Hou het *-knopje ingedrukt en zoom en herkader naar believen.
          Druk de ontspanknop half in. Surprise: er verschijnt een andere diafragma / sluitertijdcombinatie... Bij nader toezicht blijkt dit tóch over dezelfde EV te gaan; het is gewoon een andere combinatie van dezelfde belichting.
          Dit laatste fenomeen kan je ook vermijden.
          Terug naar begin...
          Druk op de * knop. ER verschijnt een diafragma / sluitertijdcombinatie. Draai nu aan het wieltje om een andere diafragma / sluitertijdcombinatie te kiezen. Zet ev. de eerste combinatie terug (wieltje 1 klikje naar links, 1 klikje naar rechts). Zolang je nu de *-knop ingedrukt houdt, blijft deze combinatie geblokkeerd. Zoomen, herkaderen, afdrukken.
          Klaar.
          Succes.
          Canon Eos 30D - 24-105L f:4

          Comment

          Working...
          X