Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor en nadelen sony alpha

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voor en nadelen sony alpha

    hallo,

    ik weet dat er een topic bestaat over voor en nadelen.
    maar ik had het graag specifiek geweten.

    dus een oproep aan alle sony alpha gebruikers,

    Wat vinden jullie er nu van?

    graag wat pro en cons + wat ervaringen.


    Merci,
    Andreas

  • #2
    Re: Voor en nadelen sony alpha

    Oorspronkelijk geplaatst door AndreasD Bekijk bericht
    hallo,

    ik weet dat er een topic bestaat over voor en nadelen.
    maar ik had het graag specifiek geweten.

    dus een oproep aan alle sony alpha gebruikers,

    Wat vinden jullie er nu van?

    graag wat pro en cons + wat ervaringen.


    Merci,
    Andreas
    Pro:
    -redelijk goedkoop
    -is in body (alhoewel minder effectief dan in lens)
    Con:
    -Sony software is niet te vertrouwen
    -Sony is duur met reperaties
    -Nieuwe Sony/Carl-Zeis lenzen zijn nauwelijk te koop en extreem duur
    -Nog weinig uitbreidingsmogelijkheden.
    Canon 5D2 17-40L, 24-105L, 70-300, 14 2.8L, 24 2.8, 50 1.8, 135 2.0L, 8 peleng, 430EX, ST-E2

    Comment


    • #3
      Re: Voor en nadelen sony alpha

      Tiens qless, ik dacht dat de TS een oproep deed aan de Alpha-gebruikers, en jij gaat als Canon-gebruiker uit ervaring de nadelen van Sony opsommen, zonder je vooroordelen te staven met voorbeelden uit de praktijk.
      Kan je trouwens bewijzen voorleggen over het al dan niet minder effectief zijn van een gestabiliseerde CCD? Dat interesseert me wel, aangezien ik fotografeer met de oudere broer van de Alpha.
      Weinig uitbreidingsmogelijkheden? Neem dan eens een kijkje op de Sony-website. Ik heb hier trouwens ganse informatiefolders met uitbreidingsmateriaal voor de Alpha liggen.
      David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

      Comment


      • #4
        Re: Voor en nadelen sony alpha

        Nadeel van gestabiliseerde ccd ipv gestabiliseerde: beeld in de zoeker is stabiel bij gestabiliseerde objectieven.
        Batterijgrip zit niet in het pakket van uitbreidingsmogelijkheden.
        Voorlopig nog alleen de aplha hoewel sony van plan was in 2007 de tweede plaats op de reflexmarkt in te nemen.



        (heb de voorganger van de alpha, de KM5D, gehad en nog geen spijt gehad dat ik ben overgeschakeld)
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Voor en nadelen sony alpha

          Oorspronkelijk geplaatst door qless Bekijk bericht
          Pro:
          -redelijk goedkoop
          -is in body (alhoewel minder effectief dan in lens)
          Con:
          -Sony software is niet te vertrouwen
          -Sony is duur met reperaties
          -Nieuwe Sony/Carl-Zeis lenzen zijn nauwelijk te koop en extreem duur
          -Nog weinig uitbreidingsmogelijkheden.
          Beknopte samenvatting die de gemiddelde Amerikaan hiervan zou geven :

          "bull ****"
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: Voor en nadelen sony alpha

            Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
            Nadeel van gestabiliseerde ccd ipv gestabiliseerde: beeld in de zoeker is stabiel bij gestabiliseerde objectieven.
            Voordeel > Iedere lens wordt gestabiliseerd.
            Voordeel > Besparing bij aankoop van eender welke lens.

            Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
            Batterijgrip zit niet in het pakket van uitbreidingsmogelijkheden.
            Wacht maar tot Sony groot is.
            David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

            Comment


            • #7
              Re: Voor en nadelen sony alpha

              Kijk hier een keer... Veel interessanter dan een paar tientallen posts in dit topic :

              dpreview
              photozone

              en via google vind je nog wel e.e.a.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Voor en nadelen sony alpha

                Ik heb geen ervaring met andere merken dan de Sony, maar inzake de beeldstabilisatie vind ik het gemakkelijk dat er in de zoeker een balkje verschijnt (Beetje gelijkaardig aan uw GSM : het antennebereik balkje). Hoe meer het balkje uitslaat, hoe meer beweging, hoe minder het balkje uitslaat, hoe minder beweging. Met een oogopslag kun je op het gepaste ogenblik afdrukken met de minste beweging.

                Ik had wel iets meer verwacht van de ruisgevoeligheid van dit toestel, maar het is niet zo dat het onaanvaardbaar is.
                Nico Greetz u !!! :-)

                Jaja ik heb nu een A77II en vind hem super !!!

                Comment


                • #9
                  Re: Voor en nadelen sony alpha

                  een groot voetballer heeft eens iets gezegd over voor en nadelen.
                  Waar je rekening mee moet houden op een forum als dit is dat iedereen z'n eigen camera de beste vindt. Zelf heb ik de 7D (zie je in mijn avatar) en ben "groot " geworden met Minolta. Sony heeft grootse plannen met de DSLR tak, en hoewel het tot nu toe redelijk stil blijft, zal er ongetwijfeld wat komen. Het feit dat ze toplenzen uitbrengen geeft wel aan dat ze serieus zijn.
                  Beeldstabilisatie in de camera is best handig. Ik weet niet of het bij langere brandpunten net zo effectief is als een beeldstabilisatie in de lens (bij > 300mm of zo), maar ik vond het geweldig bij mijn standaard en korte telezooms.
                  Verder denk ik niet dat er grote verschillen zijn tussen de camera's op technisch gebied. Canon is over het algemeen wat kleiner, dus hoe je hem vasthoudt is wel belangrijk.
                  En op internet zijn regelmatig mooie 2e hands minolta objectieven te koop. Vooral de zog. beercan is een prachtlens voor niet te veel geld.
                  Er wordt weleens gezegd dat de sony meer ruis heeft. Ruis is niets anders dan een effect dat ontstaat als het licht meer versterkt mnoet worden. Er is software om ruis te onderdrukken. Kennelijk doen een aantal merken datin de camera beter, maar je kan het ook op de pc doen. En als je niet dagelijks op 800 iso of hoger gaat werken, dan is 't helemaal geen probleem.
                  Dus als je zelf een goed gevoel hebt over de sony, wat houdt je dan tegen?
                  Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                  Comment


                  • #10
                    Re: Voor en nadelen sony alpha

                    nadelen :
                    - redelijk 'lawaaierig', hoewel mij dat niet echt stoort
                    - ruis vanaf iso 400-800 al wel zichtbaar (zie mijn post in fotodiscussie), maar ik ben niet echt van plan om veel op hogere iso te trekken, dus ook voor mij niet echt een groot nadeel
                    - nog niet zo veel lenzen, en als ze er zijn zijn ze redelijk duur (niet positief met een studenten-budget ) + weinig tweedehands

                    voordelen :
                    - tot hier toe gaat de batterij goed mee (+/-230 foto's en nog maar 1 blokje weg, met veel aan- en uit-gezet, af en toe flash uitgeprobeerd, veel pauzes tussen foto's om in de handleiding te kijken, .....)
                    - de IS bevalt me ook wel, omdat ik nog niet zo'n stabiele hand heb
                    - menu's vind ik gemakkelijk te bereiken, vaak met maar 1 of 2 X drukken op een knop
                    - extra batterij te vinden op ebay voor 12 euro inclusief verzendkosten

                    Comment


                    • #11
                      Re: Voor en nadelen sony alpha

                      Oorspronkelijk geplaatst door AndreasD Bekijk bericht
                      hallo,

                      ik weet dat er een topic bestaat over voor en nadelen.
                      maar ik had het graag specifiek geweten.

                      dus een oproep aan alle sony alpha gebruikers,

                      Wat vinden jullie er nu van?

                      graag wat pro en cons + wat ervaringen.


                      Merci,
                      Andreas
                      Ik ben geen Sony gebruiker, maar wel een fervente minolta 7d gebruiker, de voorloper dus.
                      TOP Voordelen:
                      -Zeer goede beelden recht uit de camera, geen dagen nabewerking nodig, (believe me, ik heb nu een canon 5d, en om de camera ten volle te benutten ben je aan raw bewerking gekluisterd) De beelden uit de minolta blijven verbazen, al zeggen de puristen anders, ze hebben de WOW faktor.
                      -AS werkt met alle lenzen
                      -Zeer goede lenzen te koop, weliswaar duur en minder keuze, maar grote markt tweedehands. Beetje langer zoeken wel.
                      -Prima service, Sony hersteld zelfs in veel gevallen GRATIS de Minolta 7d body's.

                      TOP nadelen:
                      -Systeem geraakt niet uit de startblokken, Sony leutert nu al een hele tijd over een opvolger... maar ondertussen verliezen ze met de seconde klanten.
                      -Nog slechts enkele lenzen met autofocusmotor ingebouwd, en ze zijn nog zeer duur. Betekend dat je dus lawaaierige en tragere focussysteem hebt. Maar wel nauwkeurig.
                      -Men neemt je niet "pro", kijkt er een beetje op neer. Uiteraard ten onrechte, want 99% van de nay sayers hebben er nooit een gehad.
                      Ik hoop dat Sony met een Fulframe camera komt, met AS en een snellere autofocus, en de kleurtjes en scherpte van de alpha behouden...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Voor en nadelen sony alpha

                        Oorspronkelijk geplaatst door dg Bekijk bericht
                        Tiens qless, ik dacht dat de TS een oproep deed aan de Alpha-gebruikers, en jij gaat als Canon-gebruiker uit ervaring de nadelen van Sony opsommen, zonder je vooroordelen te staven met voorbeelden uit de praktijk.
                        Kan je trouwens bewijzen voorleggen over het al dan niet minder effectief zijn van een gestabiliseerde CCD? Dat interesseert me wel, aangezien ik fotografeer met de oudere broer van de Alpha.
                        Weinig uitbreidingsmogelijkheden? Neem dan eens een kijkje op de Sony-website. Ik heb hier trouwens ganse informatiefolders met uitbreidingsmateriaal voor de Alpha liggen.
                        Voor zover ik heb begrepen heeft Sony vooral heel veel aangekondigd, maar is er nog erg weinig echt goed leverbaar. (er is natuurlijk wel veel oud Minolta glas beschikbaar)

                        Het voordeel van IS in de lens is dat de IS wordt geoptimaliseerd voor de desbetreffende lens en dat het beeld in de zoeker ook gestabiliseerd wordt. Ik heb wel eens testen gelezen dat body IS op 300 mm 1 a 2 stops doet, terwijl lens IS 2 a 3 stops doet. En natuurlijk grootste nadeel is dat body IS niet geschikt is voor analoge camera's en fullframe camera's.
                        Canon 5D2 17-40L, 24-105L, 70-300, 14 2.8L, 24 2.8, 50 1.8, 135 2.0L, 8 peleng, 430EX, ST-E2

                        Comment


                        • #13
                          Re: Voor en nadelen sony alpha

                          Misschien kan iemand bevestigen of ontkennen a/d hand van testen en vergelijken maar de beeldstabilisatie in-body zou maar effectief werken tot omtrend 135mm en dus niet bij long focal distance zoals >200 waar het eigenlijk het meest nodig is.

                          Daartegenover staat dat ik met de 75-300 II evenveel goede fotos had dan met de 70-300 IS USM van Canon en dus eigenlijk zeer weinig bewegingsonscherpte. Enkel de te snelle voorwerpen dus maar dat ligt aan de beperkingen van de lens. Waar je dan wel weer zeker van bent, de 70-300 IS heeft een IS die werkt op 300mm als je hem nodig hebt. Ook op mijn analoge.

                          Voordeel > Iedere lens wordt gestabiliseerd.
                          Voordeel > Besparing bij aankoop van eender welke lens.
                          Is dat niet een beetje wishfull thinking? Het maakt snellere sluitertijden mogelijk maar het verbetert niet de kwaliteit van je lens. Dus een goedkope lens blijft goedkoop. Je kan idd een 2e hands oppikken maar op voorwaarde dat het een toplens is kwa optische kwaliteit. Slijtage en zo niet in acht genomen, een oude toplens is nog steeds populair en gaat misschien wel meer kosten dan een nieuwe gemaakt voor DSLR. En of ie dan zomaar zonder compromis beter gaat presteren is ook een vraag.

                          Het is leuk dat je Minolta-glas nog bruikbaar is maar is dit een gag of echt een sluitend verkoopsargument. Dat is bij Nikon en Canon niet anders, toch zie je dat de meeste slechts een periode overbruggen met hun oude lenzen omdat je de camera niet altijd ten volle kan gebruiken. Dus een tweede vraag : is dat een echte reden of verwaarloosbaar? Voor wie de toplenzen van KM heeft wel, voor wie ze niet heeft, geef eens een paar vb van toplenzen voor de A100 die beter en goedkoper zijn dan de kitlenzen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Voor en nadelen sony alpha

                            Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk bericht
                            Het is leuk dat je Minolta-glas nog bruikbaar is maar is dit een gag of echt een sluitend verkoopsargument. Dat is bij Nikon en Canon niet anders, toch zie je dat de meeste slechts een periode overbruggen met hun oude lenzen omdat je de camera niet altijd ten volle kan gebruiken. Dus een tweede vraag : is dat een echte reden of verwaarloosbaar? Voor wie de toplenzen van KM heeft wel, voor wie ze niet heeft, geef eens een paar vb van toplenzen voor de A100 die beter en goedkoper zijn dan de kitlenzen.

                            Jij hebt nooit minolta topglas gebruikt?
                            Het veegt de vloer aan met de toplenzen van wat nu Canon en Nikon maakt, enkel het is zeer duur. (nou ja, laat ons zeggen dat het minstens evengoed is, anders krijg ik weer heel bd over mij.
                            De 17-35G, 28-75G , 85mm, 200mm.. ach, ik moet niet alles opnoemen, maar geloof me, ik heb ze gehad, het is TOPglas.
                            Ah ja, je vraagt om een lens die zeer goed is en betaalbaar? 28-135 4.0, te koop voor +-150€. TOPlens, gemaakt door het echte Leica, en euh, ja gestabiliseerd...en bliksemsnelle autofocus.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Voor en nadelen sony alpha

                              ik ben een klein amateurke en ik ben er voor wat ik ermee doe tevreden over.

                              goed, beter best en de mijne is schoonder en langer.., doe ik niet aan mee!
                              Sony RX10 Mark IV
                              nog een fijne dag verder!
                              Guido

                              Comment

                              Working...
                              X