Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vogelfotografie vraagje ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vogelfotografie vraagje ?

    Eigenaardige reacties waarbij eigenlijk alleen gekeken wordt naar de cropfactor of het aantal Mp, laat dat nu net van ondergeschikt belang zijn bij actiefotografie
    Ik ben indertijd overgeschakeld van crop naar FF en weet uit ondervinding dat m'n opnames er alleen maar beter op zijn geworden.
    Het verschil tussen crop en FF is maar enkele stapjes vooruit zetten hoor ... maar wie ben ik hé

    Tevens wordt er hier verwezen naar camera's met een heel hoge pixeldichtheid, als je zelf al met deze toestellen gewerkt hebt zou men moeten weten dat het niet makkelijk is om scherpe actiebeelden daaruit te krijgen.
    Die camera's zijn eigenlijk gemaakt om portret en landschap te fotograferen, geen actie

    Ik kom genoeg mensen tegen in het veld en die werken bijna allemaal met Canon 1Dx (FF) en Nikon D4 of D5 (FF)

    Maar het is moeilijk om mensen te overtuigen wanneer ze een rotsvast idee hebben, meestal komen die ideeën uit cijfertjes en niet uit ondervinding
    Ik heb hier ooit eens dezelfde discussie gehad en heb dit dan verduidelijkt met foto's, toen ging het tussen een 7DII en 1Dx
    Na mijn voorbeeldjes waren de meeste mensen overtuigd dat het gecropt FF beeld toch een pak beter was dan het beeld uit de cropcamera
    Maar er bleven ook nog mensen bij hun overtuiging ondanks de minder goede kwaliteit van het beeld uit de cropcamera, zo zie je maar hé

    Maar soit, ik spreek steeds over actiebeelden uiteraard waarbij de snelheid van de camera het belangrijkste is
    Die snelheid heb je niet nodig bij het fotograferen vanuit een hut want daar kan je zelfs met de instapmodellen goede opnames maken
    Dus ook daarom dat ik geschreven heb dat TS eerst dat voor zichzelf moet uitmaken

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #17
      Re: Vogelfotografie vraagje ?

      Kort samen gevat , de meeste kiezen voor de nikon D500 APC die voor het ogenblik geen concurrentie heeft , diegene die met canon, Sony werken moeten stilaan gefrustreerd worden !
      En als ik Sieg (de kenner)mag geloven ben je in feite beter af met FF camera , interessant allemaal ! Aan welk instap model denk je dan Sieg als ik dat vragen mag ?

      Grts
      Pierre

      Comment


      • #18
        Re: Vogelfotografie vraagje ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Eigenaardige reacties waarbij eigenlijk alleen gekeken wordt naar de cropfactor of het aantal Mp, laat dat nu net van ondergeschikt belang zijn bij actiefotografie
        Ik ben indertijd overgeschakeld van crop naar FF en weet uit ondervinding dat m'n opnames er alleen maar beter op zijn geworden.
        Het verschil tussen crop en FF is maar enkele stapjes vooruit zetten hoor ... maar wie ben ik hé

        Tevens wordt er hier verwezen naar camera's met een heel hoge pixeldichtheid, als je zelf al met deze toestellen gewerkt hebt zou men moeten weten dat het niet makkelijk is om scherpe actiebeelden daaruit te krijgen.
        Die camera's zijn eigenlijk gemaakt om portret en landschap te fotograferen, geen actie

        Ik kom genoeg mensen tegen in het veld en die werken bijna allemaal met Canon 1Dx (FF) en Nikon D4 of D5 (FF)

        Maar het is moeilijk om mensen te overtuigen wanneer ze een rotsvast idee hebben, meestal komen die ideeën uit cijfertjes en niet uit ondervinding
        Ik heb hier ooit eens dezelfde discussie gehad en heb dit dan verduidelijkt met foto's, toen ging het tussen een 7DII en 1Dx
        Na mijn voorbeeldjes waren de meeste mensen overtuigd dat het gecropt FF beeld toch een pak beter was dan het beeld uit de cropcamera
        Maar er bleven ook nog mensen bij hun overtuiging ondanks de minder goede kwaliteit van het beeld uit de cropcamera, zo zie je maar hé

        Maar soit, ik spreek steeds over actiebeelden uiteraard waarbij de snelheid van de camera het belangrijkste is
        Die snelheid heb je niet nodig bij het fotograferen vanuit een hut want daar kan je zelfs met de instapmodellen goede opnames maken
        Dus ook daarom dat ik geschreven heb dat TS eerst dat voor zichzelf moet uitmaken

        grts
        Sieg
        I hear you Sieg en geef je 100% geijk. Vogelfotografie is meer dan DX en FX. Zelf heb ik een D500 en D4s en gebruik die beiden even graag maar toch verschilend genoeg. De foto van een top FX toestel is "anders" in resultaat en zonder de discussie opnieuw te willen voeren is een DX sensor nu 1x geen FX sensor. Let wel, super tevreden over beide toestellen.
        Toch kies ik voor de TS een D500. Waarom? Snelheid, beeldkwaliteit, prijs en tov instap FX modellen van <Nikon de bediening. Die is, voor mij, zoveel beter tov een D610 en D750. Een D8x0 toestel is, weeral volgens mij, geen toestel voor birding omdat het toestel onvergeeflijk is naar je lenzen, je techniek, elke imperfectie eigenlijk.

        Comment


        • #19
          Re: Vogelfotografie vraagje ?

          Tevens wordt er hier verwezen naar camera's met een heel hoge pixeldichtheid, als je zelf al met deze toestellen gewerkt hebt zou men moeten weten dat het niet makkelijk is om scherpe actiebeelden daaruit te krijgen
          .

          Dat klopt dus niet. Een D810 heeft 36mp en een pixel pitch (grootte vd pixel of pixelafstand) van 4.87micron. Als je daar een 1.5x crop van neemt dan hou je een APS-C sensor over qua grootte, 36/1.5/1.5 en heb je nog 16mp over.
          Een 5DS heeft 50mp en een pixel pitch van 4.14micron, dus kleinere pixels dan een D810 wat logisch is. Na een 1.6x crop hou je nog 20mp over. Dus het is even 'moeilijk' om te werken met een 5DS als met een 7DII die ook 20mp heeft.
          En dan heb je nog bv. een 80D die 24mp heeft op een APS-C sensor en nog kleinere pixels, 3.7micron dus wat moet je daar dan van zeggen?

          De keuze FF vs crop is niet zo simpel. Bij boshutten heb je inderdaad vaak weinig licht en dan kies ik ook liever een FF. Maar het verlies aan bereik kan toch ook een rol spelen. Voor een kleine glanskop is 4m met een FF de limiet voor een kwalitatief goede foto met genoeg detail. En vaak gaan die dan wat verder weg zitten waardoor je teveel moet croppen. Voor een grotere specht of appelvink hoef je niet per se zo dichtbij te geraken. En voor een roofvogel heb je ook vaak genoeg aan een FF en voor zoiets is een zoomlens heel handig. Met een prime ben je soms te dicht.

          De D500 presteert echter zo goed op hoge ISO waardoor die beide toestellen kan vervangen. Niet helemaal op het niveau van een FF maar beter als eender welke andere crop camera.

          En het verschil in normale lichtomstandigheden (tot ISO800) tussen bv. een 6D en een 80D is heel groot, vergis je daar niet in. Je hebt veel meer pixels tot je beschikking en je krijgt veel meer detail in de veertjes. Ik heb het genoeg keren vergeleken en de crop wint altijd. Als je dicht genoeg bent waardoor je met de FF niet of weinig moet croppen dan is de FF wel in het voordeel.
          Last edited by alex606; 28 december 2016, 17:35.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #20
            Re: Vogelfotografie vraagje ?

            Bedankt mannen ,Voor jullie nuttige en leerrijke reacties , denk toch dat ik zal kiezen voor de FF body met name de Canon mark 4 in combinatie net de sigma 150-600 sport !
            Wens aan iedereen een zorgeloos , gezond , gelukkig 2017 met natuurlijk veel fotoplezier !!!

            Met Vriendelijke groeten,
            Pierre

            Comment


            • #21
              Re: Vogelfotografie vraagje ?

              Toch straf dat er altijd mensen reageren die niet aan de fotografie doen waar er vragen overgesteld worden.
              De D800 is te traag voor vogelfotografie.
              De D500 is goed maar geen FF. Misschien wel de beste keuze samen met die lens.
              De snelheid van een D4 of D5 heb je nodig voor actie beelden.
              Die pixels heb je niet nodig. Croppen mag niet de bedoeling zijn.

              Als je voor canon kiest is er een leuke lens (400mm f5,6 ) die zeer mooie resultaten oplevert .
              Misschien veel belangrijker!

              Johan

              Comment


              • #22
                Re: Vogelfotografie vraagje ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
                Toch straf dat er altijd mensen reageren die niet aan de fotografie doen waar er vragen overgesteld worden.
                De D800 is te traag voor vogelfotografie.
                De D500 is goed maar geen FF. Misschien wel de beste keuze samen met die lens.
                De snelheid van een D4 of D5 heb je nodig voor actie beelden.
                Die pixels heb je niet nodig. Croppen mag niet de bedoeling zijn.

                Als je voor canon kiest is er een leuke lens (400mm f5,6 ) die zeer mooie resultaten oplevert .
                Misschien veel belangrijker!

                Johan

                Inderdaad Johan, ik heb zelf mijn D800e verkocht omdat ik veel te weinig keepers had. Daarom dat ik voor de TS resoluut de D500 durf aan te raden. Gaat het over glas dan ben je bij Nikon aan het verkeerde adres voor een prime lens die heden nog wat betaalbaar is. Op verschillende fora al verschillende resultaten gezien van de D500 / AF-S 200-500 combo en is echt niet mis (y).
                Zelf doe ik ok zo weinig mogelijk aan nabewerking trouwens.

                Comment


                • #23
                  Re: Vogelfotografie vraagje ?

                  D800 en 200-500 is niet onmogelijk, maar om goede beelden te maken is excellente techniek en goed licht noodzakelijk. De combinatie is een beetje een hit and miss. Mijn oude D700 daarentegen doet het voortreffelijk met deze lens, al is croppen met deze camera nagenoeg onmogelijk. Toch liggen het aantal 'keepers' met de D700 een heel stuk hoger.
                  Een D500 DX camera is voor mij geen echte oplossing, ik blijf liever bij FF. Ik wacht 2017 rustig af, want ik vermoed dat Nikon dit jaar met een nieuwe FF op de proppen komt die wel eens heel geschikt zou kunnen zijn voor deze lens.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Vogelfotografie vraagje ?

                    En de TS moet zich ook afvragen of er heel veel winst gaat geboekt worden tov de huidige camera en lens.

                    Het is altijd leuk om nieuw spul te kopen, maar gaat het echt het aantal keepers verhogen.
                    Ik heb een beercan 70-210 F4 die stokoud is, en heb nu een paar vergelijkende tests bekeken tov de nieuwe Sony 70-210 F4 (die 2000€ kost), en het verschil is echt belachelijk klein.

                    Vraag je bij een aantal van je "near misses" of foto's die net niet goed genoeg zijn maar eens af of je met die nieuwe spullen wel zouden gelukt zijn.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Vogelfotografie vraagje ?

                      D500
                      Kingfisher action captured with D500 & 200-500 VR
                      Heb ondertussen mijn 200-500 ingeruild voor de sigma C 150-600 en het werkt even goed.
                      D500 is een droom. Ik had voordien D3, D3s en D4. Allemaal véél te zwaar.
                      Groetjes,
                      Stany

                      Comment


                      • #26
                        Re: Vogelfotografie vraagje ?

                        Hallo,

                        Ik heb identieke combinatie (D500 + Sigma 150-600C) en dat is inderdaad een prachtige combinatie ...

                        Jaja

                        Oorspronkelijk geplaatst door SBfoto Bekijk bericht
                        D500
                        Kingfisher action captured with D500 & 200-500 VR
                        Heb ondertussen mijn 200-500 ingeruild voor de sigma C 150-600 en het werkt even goed.
                        D500 is een droom. Ik had voordien D3, D3s en D4. Allemaal véél te zwaar.
                        Groetjes,
                        Stany
                        www.nikonuser.info
                        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                        Comment


                        • #27
                          Re: Vogelfotografie vraagje ?

                          Hallo Jaja , Ben nog aan het twijfelen tussen beide sigma's de 150-600 C en de sport , wat is jou eerste indruk van de c ?

                          mvg
                          Pierre

                          Comment


                          • #28
                            Re: Vogelfotografie vraagje ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door SBfoto Bekijk bericht
                            D500
                            Kingfisher action captured with D500 & 200-500 VR
                            Heb ondertussen mijn 200-500 ingeruild voor de sigma C 150-600 en het werkt even goed.
                            D500 is een droom. Ik had voordien D3, D3s en D4. Allemaal véél te zwaar.
                            Groetjes,
                            Stany
                            www.nikonuser.info
                            Stany kon de lens nog verder open? Of is dit volledige open. Ik vind de achtergrond best druk. En eigenlijk best wel storend druk.
                            Waar een wil is, is een weg
                            ---------------------------------

                            Comment


                            • #29
                              Re: Vogelfotografie vraagje ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                              Stany kon de lens nog verder open? Of is dit volledige open. Ik vind de achtergrond best druk. En eigenlijk best wel storend druk.
                              De foto's zijn genomen op f6.3 volgens de ingesloten EXIT en kan de lens naar 5.6 gaan.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Vogelfotografie vraagje ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                                Stany kon de lens nog verder open? Of is dit volledige open. Ik vind de achtergrond best druk. En eigenlijk best wel storend druk.
                                Volgens ik kan zien aan de tak weet ik waar de opnames zijn gemaakt
                                En ik moet zeggen, het is daar op die plaats niet makkelijk, het riet staat redelijk kort bij de tak
                                Juist omdat de afstand tussen het riet en de tak eigenlijk te klein is zal je daar moeilijk een zachte achtergrond kunnen krijgen
                                Soms wordt het riet bijgesnoeid en dan kan je er een rustige achtergrond krijgen

                                grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                                Comment

                                Working...
                                X