Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vogelfotografie met 1” of Micro Four Thirds sensor: onbekend is onbemind?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vogelfotografie met 1” of Micro Four Thirds sensor: onbekend is onbemind?

    Hieronder plaats ik, ter vergelijking, wat beelden van een buidelmees en een pestvogel. Voor elke vogel is er een opname met een Sony RX10III, een Panasonic GX8 en een Olympus E-M1. Voor meer details zie de foto’s. De foto’s zijn gemaakt op dezelfde plaats, van dezelfde vogel op dezelfde, ietwat grijze dag.

    Als we, zoals bij het nemen van deze foto’s, in een groepje naast andere fotografen staan valt het ons op dat zowat iedereen werkt met een spiegelreflex en bijhorende telelens, sommigen met een instapmodel, anderen met absoluut topmateriaal, de meesten met iets daartussenin. Nog nooit zagen we iemand met een Micro Four Thirds camera aan vogelfotografie doen. Onbekend is onbemind?

    Groot voordeel van MFT of 1” is natuurlijk het gewicht. Toestel plus lens wegen ongeveer even veel als bijvoorbeeld een Wimberley statiefkop. Nadeel is de beeldkwaliteit t.o.v. een goede spiegelreflex met een top telelens. Maar is het verschil zo groot dat MFT een te negeren optie is voor vogelfotorafie? Waarschijnlijk wel voor iemand die alleen tevreden is met het allerbeste resultaat en/of het allerduurste materiaal, maar voor sommige anderen is het misschien toch een verhaal van “onbekend is onbemind”. Voor hen deze post.


    Sony RX10III iso 400 f4.0 1/320 brandpuntafstand 35mm 600mm uit de hand gefotografeerd


    Olympus E-M1 + LEICA 100-400 iso 400 f6.3 1/320 brandpuntafstand 35mm 800mm uit de hand gefotografeerd


    Panasonic DMC-GX8 + Olympus 300mm F4.0 + MC-14 iso 640 f5.6 1/320 brandpuntafstand 35mm 840mm uit de hand gefotografeerd


    Sony RX10III iso 400 f4.0 1/320 brandpuntafstand 35mm 600mm uit de hand gefotografeerd


    Olympus E-M1 + LEICA 100-400 iso 640 f6.3 1/320 brandpuntafstand 35mm 800mm uit de hand gefotografeerd


    Panasonic DMC-GX8 + Olympus 300mm F4.0 + MC-14 iso 800 f5.6 1/500 brandpuntafstand 35mm 840mm uit de hand gefotografeerd
    Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
    Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

  • #2
    Re: Vogelfotografie met 1” of Micro Four Thirds sensor: onbekend is onbemind?

    Onbekend is idd onbemind, onlangs 2de hands nikon materiaal weesten aanschaffen en die man stapte geleidelijk over op mft, eens mogen de omd1 mk2 met 300mmf4 mogen testen aan 1/30ste uit de hand
    Alle foto's die ik nam scherp en onbewogen, idd voor vogelfotografie wordt dit wss een hit, om nog niet te spreken van andere takken van fotografie

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Vogelfotografie met 1” of Micro Four Thirds sensor: onbekend is onbemind?

      Je vergeet één enkel cruciaal ding, vogelfotografie is niet alleen in een rijtje staan met enkele fotografen en bijna tamme vogels vastleggen die gewoon stilzitten ;-)

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Vogelfotografie met 1” of Micro Four Thirds sensor: onbekend is onbemind?

        Fotografeer eens een eendje in de vlucht op bv 6400 iso met een mooie achtergrond.
        Wat niet wil zeggen dat het resultaat hier wel meevalt.
        Verklein uw beelden eens naar 1024 px . Nu zijn ze niet scherp (door het systeem met het gele balkje boven de foto).


        Johan

        Comment


        • #5
          Re: Vogelfotografie met 1” of Micro Four Thirds sensor: onbekend is onbemind?

          Mooi resultaat Wike
          Opvallend dat de RX10III zich goed staande kan houden tussen de onderlinge systeemcamera's die met hun objectief tot het drievoudige kosten.
          Bij mij is de OMD EM1 I/II en bijhorende objectieven al lang geen onbekende/onbeminde meer.
          De meeste kritiek krijg je dus altijd van diegenen die er nog nooit één in de hand gehad hebben.
          Last edited by Funcky; 2 februari 2017, 08:32.
          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

          Comment


          • #6
            Re: Vogelfotografie met 1” of Micro Four Thirds sensor: onbekend is onbemind?

            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
            Mooi resultaat Wike
            Opvallend dat de RX10III zich goed staande kan houden tussen de onderlinge systeemcamera's die met hun objectief tot het drievoudige kosten.
            Bij mij is de OMD EM1 I/II en bijhorende objectieven al lang geen onbekende/onbeminde meer.
            De meeste kritiek krijg je dus altijd van diegenen die er nog nooit één in de hand gehad hebben.
            Ja, daar stonden we ook van te kijken. Die RX10III is echt heel goed. Voor een gewicht van een goede kilo en de prijs van de Panasonic 100-400 lens geeft die schitterende resultaten. Hij heeft een goede lens, een prima beeldstabilisatie en een mooie kleurweergave. Enkel de ergonomie zou veel beter kunnen. De grip gaat nog, maar de knoppen liggen i.vgl.m. Oly of Pana heel ongelukkig zodat blindelings en snel werken en aanpassen er wat bij inschiet. Verder niets dan lof.
            Als we in detail en over vele opnames de resultaten van de drie toestellen vergelijken geeft, naar verwachting, de Olympus 300mm de beste resultaten, gevolgd door de Panasonic 100-400 en dan de Sony RX10III, maar alles ligt heel dicht bij elkaar. We gaan meestal met drie op stap en mijn zoon van 11 die sinds kort met de Sony rond zijn nek loopt kan nu glunderen met even goede (en soms zelfs betere) foto’s dan zijn ouders.

            Je vergeet één enkel cruciaal ding, vogelfotografie is niet alleen in een rijtje staan met enkele fotografen en bijna tamme vogels vastleggen die gewoon stilzitten ;-)
            Dat klopt helemaal. Het is zelfs het soort vogelfotografie dat ik het minst graag doe. Liefs van al stappen we stilletjes en met open zintuigen in de natuur in de hoop op een ontmoeting met een, liefst zeldzame, vogel, vlinder, sprinkhaan,… Als we er dan ook nog een mooie foto van kunnen maken is dat meegenomen. Zeker voor dat soort natuurfotografie is MFT naar mijn mening duidelijk in het voordeel.

            Fotografeer eens een eendje in de vlucht op bv 6400 iso met een mooie achtergrond.
            Voor de perfecte opname in minder goede lichtomstandigheden zul je wel beter af zijn met een top spiegelreflex en bijhorende toplens. Dat geef ik onmiddellijk toe, maar de verschillen zijn kleiner dan velen denken. Wij beleven meer fotoplezier met een flexibeler, draagbaar systeem dat we steeds bij hebben, maar alle respect voor andere meningen.
            Het is kiezen hé. Welk soort vogelfotografie doe je het liefst en wat is daar het beste materiaal voor. Tot voor kort was er amper keuze. Als je een behoorlijk resultaat wou halen kwam je uit bij een spiegelreflex. Met de nieuwe telelenzen voor MFT die nu beschikbaar zijn en de nieuwste body's die qua snelheid de achterstand met de beste spiegelreflexen bijna hebben dichtgereden is die keuze er wel.
            Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
            Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

            Comment


            • #7
              Re: Vogelfotografie met 1” of Micro Four Thirds sensor: onbekend is onbemind?

              Allemaal een kwestie van de verwachtingen hé.

              Jij gaat wandelen en als je iets tegenkomt wil je er een zo goed mogelijke foto van maken, om later als herinnering te gebruiken.

              De prof. natuurfotograaf wil een perfecte foto van een bepaalde vogel. Meestal gebruikt die dan schuilhutten en topmateriaal (omdat de kost dan minder belangrijk is).

              Beide visies vereisen ander materiaal. Wandelen met een statief en schuilhut op je nek is niet zo aangenaam.

              Comment


              • #8
                Re: Vogelfotografie met 1” of Micro Four Thirds sensor: onbekend is onbemind?

                Spijtig dat er voor m4/3 geen langere lenzen beschikbaar zijn. Een 600/F4 +1.4tc zou pas vuurwerk geven, dat geeft 1680mm. Ik zou me niet op mijn gemak voelen als ik zo een setup naast me zou hebben. En in een publieke kijkhut zou het me niet verbazen dat je een dslr het nakijken geeft. Alles draait om zoveel mogelijk pixels op je onderwerp te krijgen. En net zoals een crop wint ivm FF, zo zal m4/3 ook beter doen dan een crop sensor.

                In een privé boshut veranderen de dingen omdat je dichtbij kan en dan wint de grotere sensor.
                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                Mijn bird foto's en urbex foto's

                Comment


                • #9
                  Re: Vogelfotografie met 1” of Micro Four Thirds sensor: onbekend is onbemind?

                  Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                  Spijtig dat er voor m4/3 geen langere lenzen beschikbaar zijn. Een 600/F4 +1.4tc zou pas vuurwerk geven, dat geeft 1680mm. Ik zou me niet op mijn gemak voelen als ik zo een setup naast me zou hebben. En in een publieke kijkhut zou het me niet verbazen dat je een dslr het nakijken geeft. Alles draait om zoveel mogelijk pixels op je onderwerp te krijgen. En net zoals een crop wint ivm FF, zo zal m4/3 ook beter doen dan een crop sensor.

                  In een privé boshut veranderen de dingen omdat je dichtbij kan en dan wint de grotere sensor.
                  De geruchten zijn er dat er mogelijk een 300-500mm en/of een 500mm f4 komen. De patenten zouden reeds genomen zijn.

                  Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
                  Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vogelfotografie met 1” of Micro Four Thirds sensor: onbekend is onbemind?

                    Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                    Spijtig dat er voor m4/3 geen langere lenzen beschikbaar zijn. Een 600/F4 +1.4tc zou pas vuurwerk geven, dat geeft 1680mm. Ik zou me niet op mijn gemak voelen als ik zo een setup naast me zou hebben. En in een publieke kijkhut zou het me niet verbazen dat je een dslr het nakijken geeft. Alles draait om zoveel mogelijk pixels op je onderwerp te krijgen. En net zoals een crop wint ivm FF, zo zal m4/3 ook beter doen dan een crop sensor.

                    In een privé boshut veranderen de dingen omdat je dichtbij kan en dan wint de grotere sensor.
                    Dat is jouw theorie hé Alex en die is hier al meerdere keren gevoerd
                    Als jij toestellen hebt waarbij de kwaliteit van de crop het wint t.o.v. de FF, nou dan scheelt er toch wel iets aan je materiaal hoor

                    Voor mij, en dat heb ik hier al bewezen met voorbeelden, is de kwaliteit van de pixels véél belangrijker dan het aantal pixels dat je op het onderwerp hebt staan

                    Maar om er geen discussie van te maken, ieder z'n mening daarover

                    grts
                    Sieg
                    Last edited by Sieg; 4 februari 2017, 01:40.
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vogelfotografie met 1” of Micro Four Thirds sensor: onbekend is onbemind?

                      Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                      Spijtig dat er voor m4/3 geen langere lenzen beschikbaar zijn. Een 600/F4 +1.4tc zou pas vuurwerk geven, dat geeft 1680mm. Ik zou me niet op mijn gemak voelen als ik zo een setup naast me zou hebben. En in een publieke kijkhut zou het me niet verbazen dat je een dslr het nakijken geeft. Alles draait om zoveel mogelijk pixels op je onderwerp te krijgen. En net zoals een crop wint ivm FF, zo zal m4/3 ook beter doen dan een crop sensor.

                      In een privé boshut veranderen de dingen omdat je dichtbij kan en dan wint de grotere sensor.

                      + dat die M43 lenzen nog eens geoptimaliseerd zijn voor die kleinere sensor (beeldcirkel)
                      Maar los daarvan... als ik op je website kijk naar je Bird foto's verbaas je me telkens weer met de kwaliteit die je brengt ... ongeacht welk toestel.
                      Maar persoonlijk vind ik over het algemeen jouw Canon combo's beter renderen/kleur/pop tegenover de Sony combo's.
                      Mooi werk Alex...klasse! doe zo verder
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment

                      Working...
                      X