Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verschil canon 50mm F 1.8 en F 1.4 | flits gebruiken als extra?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • verschil canon 50mm F 1.8 en F 1.4 | flits gebruiken als extra?

    (als dit naar tips & trucs moet ipv lenzenforum.. ik weet het niet juist)
    Ik had twee vragen over deze lenzen:
    Ik heb op een lensreview gelezen dat de 1.4 2/3 stop wint, dus dat je in donkere situaties nog genoeg licht hebt. Nu vraag ik mij af: is dat om dat het diafragma open kan gezet worden tot 1.4 (met alle gevolgen van dien: linkeroog niet scherp bvb), of over het hele "diafragmaberiek"?

    De lens zou ik graag gebruiken om mee naar fuiven te gaan. De kitlens voldoet niet (van 300d) aangezien hij nog niet lichtgevoelig genoeg is.
    Voorbeeld foto: http://s-man.madoka.be/images/2004_12_02/IMG_4037.html
    Kleuren zijn mooi, maar er is bewegingsonscherpte.
    exif: 3.5f / 0.6 seconden / iso 1600 / +0.7 compensatie

    Op hoeveel sluitertijd zou je kunnen komen met diafragma 1.4?

    Is het misschien beter een deftige flits te kopen?

    Foto's zoals deze zijn héél regelmatig het resultaat door gebruik te maken van interne flits!

    "profesionele " fuif fotografen (wat ik niet ben) hebben dikwijls een flits met een omnibounce bij heb ik al vastgesteld. Dit levert dan zo'n resultaat op:


    Daar ik meestal zonder flits trok, vroegen al mijn vrienden: "zonder flits? dan zie je toch helemaal niets?!" Als antwoord gaf steeds:"flits maakt foto's lelijk. punt". Misschien met die omnibounce toch niet zo...

    Of de combinatie: ombnibounce flits met 50mm lens? Maar dan denk ik eigenljk dat kitlens meer dan voldoende is!
    Last edited by s-man; 20 december 2004, 08:08.
    Stijn Gysemans
    na mijn buitenlands avontuur weer op belgische bodem

  • #2
    Re: verschil canon 50mm F 1.8 en F 1.4 | flits gebruiken als extra?

    ikzelf heb de 1.8 maar dan van nikon.

    als je je fop 1.4 gaat zetten dan ga je een heel beperkte DOF hebben. (lijkt mij niet echt goed hier, aangezien je toch mensen fotografeerd op fuiven.)


    op de vraagp hoeveel sluitertijd zou je kunnen komen met diafragma 1.4?
    wel, theoretisch gezien om geen bewegings onscherpte te hebben zou dit 1/50moeten zijn. ik zou mijn iso niet al te hoog gaan zetten om ruis te verminderen.

    ik denk dat de oplossing idd in een goeie flits ligt. ik dacht vroeger ook dat je met een flits zo van die uitgebrande lelijke foto's maakt. maar dit is dus niet zo. canon flitsen ken ik niet maar de sigma super versie zou evengoed tot beter moeten zijn dan de nikon sb800 en die flits is dus echt wel af. natuurlijk weet ik niet hoe het flitssysteem van een 300d werkt. maar ik dacht niet dat het zo goed was als die van nikkon.
    wel zou ik er in jouw geval een omnibounce opzetten. ik denk dat het een mooier resultaat gaat geven.

    wat de lens betreft. als de canon zo goed is als de nikkor dan is deze lens zeker een aanrader. maar bij de nikkor is het wel zo dat de 1.4 idd lichtsterker is. maar een beetje minder scherp is. ik ben dus voor de 1.8 gegeaan om meer scherpte te hebben en het verschil in f- waarde van f0.4 lijkt mij toch klein.

    ik zou dus de f1.8 nemen en een flitskopen.
    mijn iso zo laag mogelijk.
    een f van 5 en 1/80

    Comment


    • #3
      Re: verschil canon 50mm F 1.8 en F 1.4 | flits gebruiken als extra?

      Ik zou zeggen starten met een flits met omnibounce en voeg daar als je de nood hebt later een 50/1.8 aan toe (alhoewel voor die €100 hoef je eigenlijk niet te wachten...).

      De 50/1.4 is een superlens, maar de 1.8 evengoed... Ik vind eerlijk gezegd het prijsverschil tussen de 2 te groot om voor de 1.4 te gaan. Je wint er wel wat aan licht mee (dus idd. omdat die 1.4 kleiner is dan die 1.8, waardoor het diafragma nog meer open kan), maar qua scherpte zijn ze ongeveer gelijk. EN de 1.4 kost 3 keer zoveel...

      Voor de flits heb je twee mogelijkheden: ofwel de Canon 420EX (of Sigmategenhanger) ofwel de Canon 550/580EX (of Sigmategenhanger). Deze laatste is wat krachtiger en heeft wat meer functionaliteit (FEC, kan master zijn voor andere flitsen etc.).
      In jouw situatie moet je ervoor zorgen dat je FEC (Flash Exposure Compensation) kunt instellen. Op een 300D kan dat op 2 manieren: ofwel zet je er de firmware hack op die de 300D wat extra functies geeft (doe een search, dat vind je wel op BD), ofwel ga je voor de zwaarste uitvoering van de flitsen, waar je FEC op de flits zelf kunt instellen.
      Die FEC zorgt ervoor dat je de flits minder of meer fel kunt laten flitsen dan hij zelf berekent heeft. Op die manier kun je er nog meer voor zorgen dat je geen uitgebrande of totaal onderbelichte foto's krijgt...
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

      Comment


      • #4
        Re: verschil canon 50mm F 1.8 en F 1.4 | flits gebruiken als extra?

        Canon's 50/1.4 is een hele mooi stukje glas. Ook vol open op f/1.4 is het ding haarscherp (maar inderdaad natuurlijk wel met een hele beperkte scherptediepte).

        Voor feestjes en dergelijke is de 50mm op een APS sensor misschien wat te lang. Ik merk in de studio al dat je voor full-body shots toch vaak te veel afstand moet nemen tot het model op 50mm om nog echt lekker te werken.

        Het voordeel van de 1.4 boven een lichtzwakker exemplaar (zoals die kitlens van de 300D) is dat het objectief vol open staat tijdens het scherpstellen. Je kunt in lichtzwakke situaties vaak nog wel een lock krijgen m.b.v. de f/1.4 en niet meer met een f/4 bijvoorbeeld (en dat is maar 2 stops verschil!). Afhankelijk van je flitser ga je dit ook merken bij het flitsen. Ik werk zelf met een 420EX en dit gooit er een rood lichtpatroontje uit om te helpen met focusering. Dat is wel eens vervelend, en ik zet 't dan ook liever uit. Dat kan in combinatie met de f/1.4 vaak nog wel, maar met de lichtzwakkere 17-40 f/4 bijvoorbeeld niet.

        Een voorbeeldje van wat er mee kan (kleurzweem met opzet intact gehouden, kaarslicht tijdens een galadiner vorige week):


        Zo even uit mijn hoofd 50mm, 1/15 @ f/1.4, ISO400, -1EV (op JPEG... oef!), geen flits.

        Andere voordelen van de 1.4 boven de 1.8 (MkII, de Mk1 is alleen als occasie nog te koop):
        - Metalen vatting (hoe belangrijk dat is mag je zelf bedenken )
        - 8 diafragma lamellen ipv 5 en daarmee een mooiere bokeh
        - USM (de 1.8 heeft een micro motor, USM is sneller en stiller)
        Nadeel: hij is 4 x zo duur .
        Last edited by Joost; 20 december 2004, 10:20.

        Comment


        • #5
          Re: verschil canon 50mm F 1.8 en F 1.4 | flits gebruiken als extra?

          Met de omni bounce wordt het licht minder hard en direct. Wat ook aan te bevelen is, is om indien mogelijk te bouncen via het plafond. In ieder geval niet rechtstreeks flitsen. Dat geeft hele lelijke foto's.

          Hoe groter het richtgetal van de flitser hoe meer capaciteit je in principe hebt om te bouncen. Dat zou in jouw geval wel eens belangrijk kunnen zijn.
          Groeten,

          Albert Jan

          Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

          Comment


          • #6
            Re: verschil canon 50mm F 1.8 en F 1.4 | flits gebruiken als extra?

            1D MkII + 50mm f/1.4 + 550EX met omnibounce. Geen fuif maar het geeft je toch een idee. Er zitten er een paar bij zonder flash ook : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/beveren

            Die lens is bijzonder scherp en heeft een veel mooiere bokeh en minder last van flare dan de 1.8 versie.

            Comment


            • #7
              Re: verschil canon 50mm F 1.8 en F 1.4 | flits gebruiken als extra?

              ik vind het bij je eerste foto in je mail gek dat je compensation +0.7 hebt gedaan ...
              Als ik in een cafe of discotheek foto's neem werk ik eigenlijk meestal manueel, Als ik met flits werk (echt voor mensen te herkennen) dan zet ik het meestal op F2.8, sluitertijd 1/20 (als ze niet té hard dansen, anders kortere sluitertijd) en met de interne flits (eikes ! ik weet 't maar ik heb me net dit weekend een flits gekocht dus ik kon niet anders) maar met flitscompensatie -1 !..
              Resultaat is dan zoiets : met flits

              als ik eigenlijk vooral de sfeer wil hebben dan komt zo'n 1.8 of 1.4 lens wel goed vanpas ... dan geen flits, werk ik in av mode, meestal maximum iso 800 tenzij ik echt ...echt niet anders kan ..ev -1/2 en op f2.0 ..(ik heb een 1.8, dus waarom dan niet op 1.8 ? tja, ze zeggen altijd dat een lens nog niet superscherp is op volledige opening maar ietsjes dichtgedraaid)
              resultaten : zonder flits1
              maar ...voordat je zegt dat je zoiets alleen kunt toepassen voor sfeer(overzicht)foto's ... stel, je ziet iemand staan en daar schijnt een spot op, of af en toe komt er een bewegende lamp die er op schijnt ... stel u verdoken op, geen flits ... en 't moment dat er het juiste licht op schijnt druk je af ...
              voorbeelden :
              voorbeeld 1
              voorbeeld 2

              Mijn favorietste fotografe an nelissen werkt als ik me goed herinner praktisch altijd met een groot diafragma lens zonder flits in discotheken ... hier enkele links



              Comment


              • #8
                Re: verschil canon 50mm F 1.8 en F 1.4 | flits gebruiken als extra?

                Ok bedankt voor de uitgebreide reacties alvast!
                Ik ga even een paar foto's posten met de volgende vraag aan jullie: kan het beter met het huidige materiaal of ...

                Dit is een foto genomen met flits maar lange sluitertijd. Dit is een trukje dat ik regelmatig toepas om toch nog sfeer te verkrijgen!

                Nadeel hieraan is dat achteraf een licht door een kop kan branden zoals hier:
                http://www.floerebloes.be/fotos/Cock...n_IMG_0550.jpg
                Een gelukte denk ik:http://s-man.madoka.be/images/natrebekah.jpg
                bovenstaande foto's zijn allemaal sluitertijd van meer dan 0.3 seconden


                Dit is zowat het beste wat ik haal zonder flits:


                En dit met flits


                Dus met zowel flits als lens (kan ik af en toe de flits niet gebruiken voor super toffe effecten zoals an nelissen. (wat ik zelf ook prefereer over flits foto's. Maar mensen hebben graag portretten zonder teveel balbla. Ze willen hun kop zien, begrijp je?)

                Ow ja.. ik werk eigenlijk altijd in Av mode. Bijna nooit in M (alleen wanneer ik diafragma(7+) en sluitertijd (0.3 seconden) en flits voor toffe effecten).
                en iso 800 of 1600.
                Last edited by s-man; 20 december 2004, 14:18.
                Stijn Gysemans
                na mijn buitenlands avontuur weer op belgische bodem

                Comment


                • #9
                  Re: verschil canon 50mm F 1.8 en F 1.4 | flits gebruiken als extra?

                  Een Sigma 18-50 f2,8 EX DC is volledig open vrij scherp, en dan heb je toch nog voldoende scherptediepte (op f2,8 dus). Een vaste 50mm zal volgens mij erg lastig zijn om mee te werken op een fuif, want dan zal er altijd wel iemand in de weg staan.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: verschil canon 50mm F 1.8 en F 1.4 | flits gebruiken als extra?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                    Een Sigma 18-50 f2,8 EX DC is volledig open vrij scherp, en dan heb je toch nog voldoende scherptediepte (op f2,8 dus). Een vaste 50mm zal volgens mij erg lastig zijn om mee te werken op een fuif, want dan zal er altijd wel iemand in de weg staan.
                    Het verschil tss een 2.8 lens en een 1.4 lens is wel 2 stops, dus met een 50mm op f/1.4 komt er 4x zoveel licht binnen dan een lens op 2.8. Niet verwaarloosbaar.

                    Comment


                    • #11
                      Re: verschil canon 50mm F 1.8 en F 1.4 | flits gebruiken als extra?

                      Nog een verschil tussen de 1.8 en de 1.4 :
                      De 1.4 heeft een filterdiameter van 58mm, de 1.8 een van 52mm.
                      De kitlens bij de 300D heeft ook 58mm. Zo passen je filters op beide.






                      BD0251BE
                      Canon EOS 300D, EF-S 18-55 (kit), EF 50 f/1.4 USM, EF 55-200 f/4.5-5.6 USM, Speedlite 220EX, Sandisk ultra II 512 Mb, Ext. Tube EF 25 II, RC-5 remote

                      Comment


                      • #12
                        Re: verschil canon 50mm F 1.8 en F 1.4 | flits gebruiken als extra?

                        Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                        Het verschil tss een 2.8 lens en een 1.4 lens is wel 2 stops, dus met een 50mm op f/1.4 komt er 4x zoveel licht binnen dan een lens op 2.8. Niet verwaarloosbaar.
                        Maar, de heel geringe scherptediepte bij f1,4 is ook niet altijd even bruikbaar. Bovendien is een 50mm meestal veel te lang (op een 300D is dat eigenlijk 80mm) om binnen foto's te maken.
                        Ik heb een 28-135, en een 18-50 f2,8. Die 18-50 heb ik speciaal gekocht om binnen foto's te maken, want daarvoor moest ik dan meestal de kitlens gebruiken omdat 28mm nog te lang is. En dan heb ik maar een betere lens gekocht om de kitlens te vervangen.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: verschil canon 50mm F 1.8 en F 1.4 | flits gebruiken als extra?

                          Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                          Het verschil tss een 2.8 lens en een 1.4 lens is wel 2 stops, dus met een 50mm op f/1.4 komt er 4x zoveel licht binnen dan een lens op 2.8. Niet verwaarloosbaar.
                          Voor het focussen maakt dat niet echt zoveel verschil uit... De 300D en 10D hebben niet zoveel probleem met focussen in low light...
                          Anderzijds ga maar eens testen met die 1.4 in zo'n situaties... Als de focus ook maar een beetje niet goed zit, heb je niets aan de foto's want de DOF is gewoon enorm klein.
                          Ik heb in een ander topic eens wat voorbeelden gepost met een 50/1.8... je vindt ze ook op mijn pbase-account, en daar is de DOF al beperkt van...

                          Ik weet dat de 50/1.4 een prachtig stukje glas is, en de bookeh is misschien wat mooier dan de 1.8, maar voor de prijs van de 1.4 heb je de 1.8 en een 420EX... en voor het gevraagde doel is de 1.8 net zo goed bruikbaar...
                          Canon 10D, glass, flashes & extra's
                          Fuji S602Z & extra's
                          www.CooMa.be BD0176BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: verschil canon 50mm F 1.8 en F 1.4 | flits gebruiken als extra?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                            Maar, de heel geringe scherptediepte bij f1,4 is ook niet altijd even bruikbaar. Bovendien is een 50mm meestal veel te lang (op een 300D is dat eigenlijk 80mm) om binnen foto's te maken.
                            DOF op 1.4 is inderdaad een beetje klein maar om mensen binnen te fotograferen vind ik dat een prima lens (mijn MkII is natuurlijk maar x 1.3).

                            Comment


                            • #15
                              Re: verschil canon 50mm F 1.8 en F 1.4 | flits gebruiken als extra?

                              Die scherptediepte valt nog best mee hoor op een 1.6 crop sensor. Het voorbeeldplaatje dat ik eerder liet zien is op, pak 'm beet, 3 meter afstand geschoten. Dan heb je een scherptediepte die loopt van 2,91 tot 3,10 meter (volgens DOFmaster), ofwel 19 cm. Voor portretten prima bruikbaar (q.e.d.). Overigens is die 2 stops tijdens het focuseren wel significant. In de situatie van deze plaat kon ik met mijn 24-70/2.8 helemaal niet meer zonder assistentie van de flitser focuseren (dus ook niet na jagen!), de 50mm/1.4 had er geen enkele moeite mee.

                              Natuurlijk, voor dansfeesten en soortgelijke dingen is de 50mm/1.4 niet het ideale objectief (te lang, veel te lang!). De 17-40 of 16-35 is dan een veel betere keus, zeker in combinatie met een flitser (op tweede gordijn, lange sluitertijden... hmmm!). Maar ja, daar hangt ook een iets ander prijskaartje aan. En zelfs dan zul je zien dat je nog regelmatig zou wensen een nog korter objectief bij je te hebben .

                              Comment

                              Working...
                              X