Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Veel ruis met Sony a6000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Veel ruis met Sony a6000

    Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
    Bekijk eens dit plaatje.

    Gevonden op
    Best digital cameras and lens reviews. If you are looking for the information about digital cameras and lenses you are in a right place. We have many professional tests of digital photography equipment.

    Niet alle kleuren worden evenveel doorgelaten. Sommige kleuren worden meer geabsorbeerd. Daardoor is naar mijn idee ruis sneller te zien met een plastic lens.
    Kwa serres ging het er mij meer om dat gewoon echt glas beter het ligt doorlaat als kunstof. Hoe dan ook, de prime lens vertoond minder korrel als de kitlens.
    Terwijl de ISO / Witbalans / Diafragma en bij benadering de brandpunt gelijk is. Dus dan moet het toch aan het glas/kunststof liggen.
    Nog méér onzin ... uw fameuze curves die ge post zijn de standaard doorlaatcurves voor glas ... djeezes man ! 400 nm is het dichtbije UV, wat zelfs geen zichtbaar licht meer is, en ongeveer alle glas heeft een frekwentie cut-off bij ong 380 nm met complete uitdoving rond de 360 nm, temeer is dat compleet irrelevant omdat fotosensors zo goed als ongevoelig zijn voor UV ! ... en 800 nm is ei zo na IR ! in gewone taal is dat "warmte"
    .. andermaal Wittgenstein "waar men niet van spreken kan, daarover zou men moeten zwijgen" !
    Dat een plastic landbouw tunnel een andere doorlaatcurve heeft voor licht dan glas is nogal wiedes maar bvb polycarbonaat platen voor serres hebben zelfs een iets betere doorlaatcurve dan glas so what ? .. en nogmaals .. wat is begot de relevantie van al deze rommel voor lenzenglas ? nul komma nul ! Denkt ge nu werkelijk dat glas voor lenzen gemaakt wordt in dezelfde fabriek als waar men gelamineerd glas maakt voor serrepanelen ? djeezes !

    lees eens een paar ernstige publicaties alvorens hier rare concepten te komen spuien ? ja ?

    en vanwaar komt de idee van een "plastic lens" in godsnaam ? suggereert ge dat die lens "plastic glazen" heeft ? Ik heb zo een, door u "plastic lens" genoemde, 18-55mm kitlens van Canon, eerste generatie (2007 Canon 400D) en het "plastic" wat er in zit is enkel voor de body van de lens, al de rest is glas ! Het oplossend vermogen van die lens is niet fameus maar "ruis" produceert die helemaal niet !

    Ruis is een sensorfunctie die direct gelink is aan ISO (de electronische versterkinsfactor) en niets anders ... Als u ziet dat die functie gelinkt is aan iso/witbalans (witbalans ?hoe vindt men het in goedsnaam uit ! witbalans ? werkelijk?)/diafragma .. dan bent u heel slecht bezig met fotografie

    Comment


    • #17
      Re: Veel ruis met Sony a6000

      Dit is inderdaad niet normaal. Ik had hetzelfde probleem en ben toen terug gegaan naar de winkel.
      Meer informatie over fotoboeken hier

      Comment


      • #18
        Re: Veel ruis met Sony a6000

        Oorspronkelijk geplaatst door maartjebeerkamp Bekijk bericht
        Dit is inderdaad niet normaal. Ik had hetzelfde probleem en ben toen terug gegaan naar de winkel.
        En wat hebben ze er toen aan kunnen doen?

        Comment


        • #19
          Re: Veel ruis met Sony a6000

          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht

          en vanwaar komt de idee van een "plastic lens" in godsnaam ? suggereert ge dat die lens "plastic glazen" heeft ? Ik heb zo een, door u "plastic lens" genoemde, 18-55mm kitlens van Canon, eerste generatie (2007 Canon 400D) en het "plastic" wat er in zit is enkel voor de body van de lens, al de rest is glas ! Het oplossend vermogen van die lens is niet fameus maar "ruis" produceert die helemaal niet !
          Je hebt uiteraard gelijk waar de verwarring tussen een plastic lens en ' gewone ' lens vandaan kan komen.

          Maar er zit wel altijd ' plastic ' in een lens want niet alle lenzen gebruikt zijn van glas. We moeten opletten met de definities van ' plastic ' en van ' glas ', maar Canon maakt het onderscheid in hun eigen omschrijvingen.

          Een 'compound' lens (veelgebruikt in vele objectieven) is een samenstelling van minstens 2 tot meer lenzen die samen een gewenst effekt beogen.

          Bij de Canon lenzen waar een uit 3 delen samengestelde lens aanwezig is in het objectief, moet het tweede deel uit ' plastic ' bestaan. Plastic tussen haakjes natuurlijk.

          Of zoals Canon het zelf beschrijft in het patent :
          The optical element in the context of the present invention refers to an optical element that is made of an inorganic material such as a glass, a plastic material, or a resin etc. and has a substantial refracting effect. The optical material mentioned herein does not include an adhesive layer that cements a plurality of optical elements and does not have a substantial optical power, nor a thin film or coating material provided for anti-reflection or improvement of adhesiveness.

          The organic composite material in the context of the present invention refers to a cured resin material, or a material obtained by dispersing inorganic fine particles in an organic material and curing it. Specifically, it refers to an acrylic, polycarbonate, and polyvinyl carbazole, and mixtures of one or some of them and other organic or inorganic material(s).
          SUMMARY OF THE INVENTION
          An object of the present invention is to provide a compound lens that is easy to manufacture and has good environmental resistance in which aberrations such as chromatic aberrations can be corrected and to provide an optical system including such a compound lens.

          A compound lens according to the present invention comprises three or more optical elements, including first, second, and third optical components, that are cemented together into an integral component, wherein the material of the second optical element is an organic composite material, the first optical element is cemented to one surface of the second optical element, the third optical element is disposed remotest from the first optical element in an optical axis, the following conditions are satisfied:
          Zo'n samenstel is dus altijd met minstens 1 deel uit ' plastic ', de andere delen kunnen uit glas zijn, plastic, en vanalles ...
          The optical element in the context of the present invention refers to an optical element that is made of an inorganic material such as a glass, a plastic material, or a resin etc. and has a substantial refracting effect.
          Dus glas (anorganisch materiaal), plastic materiaal, harsen, etcetera ... met een welbepaald doel (refractie).

          Maar het tweede onderdeel van zo'n samenstel moet zijn :
          The organic composite material in the context of the present invention refers to a cured resin material, or a material obtained by dispersing inorganic fine particles in an organic material and curing it. Specifically, it refers to an acrylic, polycarbonate, and polyvinyl carbazole, and mixtures of one or some of them and other organic or inorganic material(s).
          Conclusie : in de meeste lenzen zit ook altijd ' plastic '. Ook in die dat we aanmerken als zijnde : goed glas.

          Ook in héél goed glas : https://youtu.be/je4_GtudxL8

          Bron van enkele citaten : https://www.google.com/patents/US8279540

          Canon gebruikt trouwens ook artificieel fluorite voor lenzen en fluorite is geen glas.

          Last edited by Empe; 14 november 2016, 11:33.

          Comment


          • #20
            Re: Veel ruis met Sony a6000

            Op zich best interessant allemaal , maar ik vraag me dus nog steeds af of het aan de camera ligt (en of dit dan ook verholpen kan worden), of dat het toch aan mijn te hoge verwachtingen ligt.

            Comment


            • #21
              Re: Veel ruis met Sony a6000

              Patenten zijn geen productbeschrijvingen... Daarin leg je een idee uit van iets dat je misschien ooit eens wil doen als je het goed genoeg onder de knie krijgt maar niet wil dat iemand anders die het sneller onder de knie krijgt met de centen kan gaan lopen. De archieven liggen vol met patenten die nooit gebruikt zijn om ook maar 1 product mee te maken. En het is niet omdat je een patent hebt dat je niets anders kan doen.

              Wat gebruik je trouwens als definitie van "glas"?

              Comment


              • #22
                Re: Veel ruis met Sony a6000

                Ja, kan best. Maar dit patent is een derde verbetering van de vorige oplossingen om licht beter te sturen en wel degelijk in gebruik. Uiteraard staat technologie niet stil en wordt er voortdurend aangepast.

                Je moet ALTIJD de definitie van de maker gebruiken ... als die een omschrijving geeft van een woord. Niet wat taalkundig ' klopt '. In sommige gevallen zijn er grenzen aan woordkeuze ook.

                Dat vinden we ook terug in reglementen, wetgeving, enz. De definitie van ' persoon ten laste ' bijvoorbeeld komt vaak voor en kan behoorlijk verschillen naargelang de toepassing. Soms kan je ' persoon ten laste ' zijn en soms niet (volgens de definitie van ...).

                Wat gebruiken we als definitie van ' water ' ? Ook dat hangt af van waar het gebruikt wordt ... zeewater, drinkbaar water, mineraal water, natuurlijk mineraal water, vaarwater, oppervlaktewater, ...

                Wat is ' bevaarbaar water ' ? Is de Kleine of Grote Nete een bevaarbare waterloop of een onbevaarbare ? Bevaarbaar omdat men er met de kayak kan op varen of bevaarbaar volgens de definitie van de overheden ?

                Ik toon gewoon aan wat een fabrikant als definitie zoal gebruikt in de wettelijke documenten (is niet hetzelfde als in de reclame) en dat men niet klakkeloos mag stellen dat er alleen maar ' glazen lenzen ' in de Canon objectieven zou zitten.

                Je zou ook kunnen vragen wat organisch materiaal is en wat anorganisch materiaal ... dat is ook een leuke discussie, maar totaal irrelevant in deze : Canon geeft aan wat ze onder organic en non organic verstaat.

                The organic composite material in the context of the present invention refers to a cured resin material, or a material obtained by dispersing inorganic fine particles in an organic material and curing it. Specifically, it refers to an acrylic, polycarbonate, and polyvinyl carbazole, and mixtures of one or some of them and other organic or inorganic material(s).
                en

                The optical element in the context of the present invention refers to an optical element that is made of an inorganic material such as a glass,
                Last edited by Empe; 14 november 2016, 22:58.

                Comment


                • #23
                  Re: Veel ruis met Sony a6000

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  ....
                  .. dan bent u heel slecht bezig met fotografie
                  Met zoveel kennis in pacht zijn we allemaal erg benieuwd om enkele van jouw prachtige creaties te kunnen bewonderen. Heb je ergens een portfolio voor ons beschikbaar, of moeten we hiervoor de laatste National Geographic aanschaffen ?
                  Dan kunnen al deze mensen die "slecht bezig zijn met fotografie" nog iets bijleren

                  @moons83: Je zegt dat je vergelijkt met een nikon D600 ? Ik gebruik een nikon D800 die toch een redelijk vergelijkbare ruis performantie zou hebben, en ik vermijd zelf ISO 3200 ook als de pest. Ik vind dat het nog wel wat meevalt in je foto.
                  In je lensvergelijking zit de belichting ook niet helemaal gelijk, de linkse foto is 1/3 stop (gokje) donkerder dan de rechtse. Dat beetje kan soms wel redelijk wat schelen in noise.
                  Verder gebruik je best geen in camera noise reductie. Doe dat later in je post-prosessing. Zo heb je zelf beter controle over de verhouding detail/noise.

                  Persoonlijk vind ik noise vergelijkingen vaak neigen naar bokeh vergelijkingen. Maw, iedereen heeft er wel een andere smaak in
                  Nikon shooter - Samyang fan

                  Comment


                  • #24
                    Re: Veel ruis met Sony a6000

                    Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                    Ik vind dat het nog wel wat meevalt in je foto.
                    Dat vind ik ook. Als ik die 100% crop bekijk, dan zie ik daar helemaal geen probleem in. Ik bekijk dit nu wel enkel even op mijn niet supergoede laptop-scherm, maar toch. Lijkt me gewoon OK hoor.
                    Bovendien gaat zo ongeveer niemand foto's op 100% afdrukken en is het evalueren van beeldkwaliteit via een pc-scherm op 100% grootte vrijwel altijd een puur theoretische oefening...
                    Zelf ga ik gewoon voor de jpegs van de A6000. Dan moet je er wel voor zorgen dat je weet hoe je instellingen optimaal te benutten, en bv. zeker geen DRO gebruiken bij weinig licht, maar voor mij zijn die resultaten prima, dus perfect voor afdrukken op A3 bv. Postprocessing stop ik geen tijd in. Ben liever met andere dingen bezig dan nog wat extra uren achter de pc, maar dat is ieder zijn keuze.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #25
                      Re: Veel ruis met Sony a6000

                      Probeer je foto gewoon van de eerste keer goed te framen, dan moet je niet croppen en heeft pixelpeepen op 100% ook geen zin. Ik vind dat de foto gezien de slechte lichtomstandigheden nog heel goed mee valt.

                      Met vele andere toestellen had je daar niet eens een scherpe foto van kunnen nemen (ik neem aan dat het uit de hand geschoten is)

                      Comment


                      • #26
                        Re: Veel ruis met Sony a6000

                        Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                        In je lensvergelijking zit de belichting ook niet helemaal gelijk, de linkse foto is 1/3 stop (gokje) donkerder dan de rechtse. Dat beetje kan soms wel redelijk wat schelen in noise.
                        De lensvergelijking werd door een ander forumlid gepost. Maar daar zit inderdaad een verschil op qua belichting.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Veel ruis met Sony a6000

                          Oorspronkelijk geplaatst door RobC83 Bekijk bericht
                          Probeer je foto gewoon van de eerste keer goed te framen, dan moet je niet croppen en heeft pixelpeepen op 100% ook geen zin. Ik vind dat de foto gezien de slechte lichtomstandigheden nog heel goed mee valt.

                          Met vele andere toestellen had je daar niet eens een scherpe foto van kunnen nemen (ik neem aan dat het uit de hand geschoten is)
                          Deze was inderdaad uit de hand genomen. Op zich valt het nog wel mee, maar bij foto's die genomen zijn op ISO3200 (auto ISO, beperkt op 3200) en die wat donker waren, gaat het helemaal fout bij de nabewerking. Als je de belichting dan bijstelt, wordt de foto onbruikbaar.

                          Wat me nu stilaan duidelijk wordt, is dat mijn verwachtingen in low light voor de a6000 te hoog waren. Ik ga mezelf een lichtsterke lens bij aankopen zodat ik hogere ISO waardes kan vermijden. Dit zou al een deel van het probleem moeten oplossen. Voor zover ik kan opmaken uit de reacties is het dus geen defect aan de camera zelf.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Veel ruis met Sony a6000

                            Hallo Moons83,

                            Zelf heb ik de A6000 al een hele tijd, naast een aantal Nikons waaronder de D500.
                            De A6000 RAW-bestanden hebben een heel andere nabewerking nodig dan de RAWs uit de Nikons, zeker op het vlak van ruis.
                            Maar de uiteindelijke resultaten zijn prima, ook bij bv ISO3200.
                            Bij een goede belichting heb ik daar zelfs geen ruis, ook niet binnen (bv een museum).
                            Kortom, ik ben nog steeds tevreden over de A6000.
                            En als ik ruis moet "behandelen", dan doe ik dat in Adobe Camera Raw of met Nik Define.

                            Jaja
                            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                            Comment

                            Working...
                            X